Connect with us

Marknadsnyheter

Ny rapport: Oskördad affärspotential hos svenska verksamheter – tydlig integrationsstrategi ger högre affärsnytta

Published

on

En ny rapport från Icore Solutions och framtagen av Radar Group, Affärsnyttan med ett moget data- och integrationsarbete, som släpps idag 25 maj visar att trots att verksamheter har goda insikter i de värden som skapas med ökad tillgång på data, har de svårt att nå potentialen. Med en tydlig data- och integrationsstrategi upplever företagen ökad affärsnytta i form av lönsamhet, flexibilitet och resurseffektivitet.

– Här ser vi svart på vitt att den aggregerade affärsnyttan är i direkt korrelation med ett tydligt data- och integrationsarbete. En investering i integration och datahantering ger snabb ROI, och dessutom ökad kontroll, driftsäkerhet och nya affärsmöjligheter, säger Mikael Boquist, vd på Icore.

Mikael Boquist, vd på Icore.

I genomsnitt realiseras endast 25 procent av det förväntade interna värdet av digitaliseringsinitiativ, samt endast 30 procent av det förväntade externa värdet. Verksamheter med över 1000 anställda har i genomsnitt 288 olika applikationer, vilket skapar stora utmaningar i tvärfunktionell användning av data, och även stora kostnader.

– Att verksamheter ofta har svårt att få ut fulla värdet av sina digitala investeringar är troligen drivande av gapet mellan kärnverksamheten och IT-avdelningen, samt mängden applikationer och data en verksamhet hanterar.

Den nya rapporten, som är framtagen av Icore Solutions och Radar Group, visar att mogna verksamheter, som har en tydlig data- och integrationsstrategi och ett gemensamt separat datalager samt hög processmognad, uppnår högre affärsnytta.

Affärsnyttan manifesteras i fem olika kategorier; flexibilitet, resurseffektivitet, lönsamhet, driftsäkerhet och tillgång till mer data.

– Förutsättningarna att vinna ytterligare affärspotential är stor, svenska verksamheter har en stark förmåga till digitalisering. Rapporten visar tydligt att de som skapat tydliga digitala processer, och använder dessa i verksamheten får hög effekt av sitt data- och integrationsarbete.

– När en organisation når en högre processmognad är det också enklare att automatisera processer. Följdeffekten blir att mer data skapas, datadrivna beslut underlättas och möjligheten att arbeta mer datadrivet blir både lättare och naturligare, säger Mikael Boquist, vd på Icore.

Om rapporten Affärsnyttan med ett moget data- och integrationsarbete

Framtagen av Radar Group på uppdrag av Icore Solutions.

Huvudsyftet med rapporten är att undersöka hur långt nordiska verksamheter har kommit avseende data- och integrationsmognad, vilken affärsnytta de skapar med data samt att förstå vad de verksamheter som lyckas bäst gör annorlunda jämfört med andra. Vidare har studien som ambition att påvisa outnyttjad potential och att lämna underbyggda rekommendationer för vad en nordisk verksamhet bör göra för att förbättra förutsättningarna för att skapa affärsvärde genom användandet av data.

I rapporten presenteras fyra olika attribut som kännetecknar en mogen verksamhet, och hur dessa kan få en högre affärsnytta genom användande av data:

  • Har en data och/eller integrationsstrategi
  • Lagrar interna- och externa data i ett gemensamt datalager
  • Data- och integrationsstrategi har en stark roll i organisationen
  • Hög processmognad

Läs mer om rapporten här: https://www.icoresolutions.com/sv/blogg/white-papers/affarsnyttan-med-data-och-integrationsarbete

För mer information, kontakta:
Mikael Boquist, vd Icore, 0709-17 98 00 mikael.boquist@icore.se                
Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

iCore Solutions erbjuder systemintegrationslösningar för att automatisera och digitalisera affärsprocesser till företag av alla storlekar i fler än 30 länder. Bolaget är baserat i Sverige och har 50 anställda. Icore Solutions grundades 2000 och har kontor i Stockholm, Göteborg (huvudkontor) och London. https://www.icoresolutions.com/sv

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

OncoZenge anlitar Anna Asplind som Fas 3 Programledare

Published

on

By

Stockholm, Sweden – April 26 2024 – OncoZenge AB (publ), ett ledande läkemedelsföretag som utvecklar BupiZenge™, en innovativ, icke-opioidbaserad behandling för oral smärta, meddelar idag att Anna Asplind anlitas som Fas 3 Programledare.

Som tidigare kommunicerats är strategin och fokus för OncoZenge att planera för ett pivotalt fas 3-program för europeiskt marknadsgodkännande av BupiZenge™, tillsammans med en partner. Företaget utvärderar fortfarande de bästa partneralternativen och projektplanerna, men gläds över att kunna bekräfta att Anna Asplind nu anlitats som programledare för fas 3 projektet till stöd för OncoZenges roll som sponsor för projektet.

Anna Asplind har mer än 20 års erfarenhet av att leda tvärfunktionella, nationella och internationella projektteam inom läkemedelsindustrin från fas I till fas IV. Anna började sin karriär som legitimerad sjuksköterska, följt av mer än 10 år i olika roller som klinisk prövningsledare och projektledare, inom olika terapiområden på AstraZeneca, med mer än 10 års erfarenhet av att leda kliniska projekt på ett antal kontraktsforskningsorganisationer därefter.

OncoZenge samarbetar med PharmaRelations för att etablera en flexibel sponsor oversight funktion. Med detta anslutar Anna till den initiala kärntruppen tillsammans med Åsa Nilsson (Clinical Research Manager) och Mihai-Andrei Florescu (Quality Assurance/GxP) i sin roll som Fas 3 Programledare.

”Vi är glada att välkomna Anna till OncoZenge”, säger Stian Kildal, VD för OncoZenge. ”Anna kommer bidra starkt med sin erfarenhet och senioritet för att säkerställa att OncoZenge effektivt kan slutföra scope, planer och förberedelser för myndighetsgodkännandet för att inleda vårt pivotala fas 3-projekt, tillsammans med en partner. Med denna tillsättning har vi identifierat kärngruppen för vår sponsor oversight funktion och därmed säkrat kapacitet och beredskap för att starta programmet, i väntan på vårt beslut om strategisk partner”, avslutar Stian.
 

BupiZenge™ – Potential to be the leading treatment for oral pain.
 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stian Kildal, VD, mobil: +46 76 115 3797, e-post: stian.kildal@oncozenge.se
 


Certified Adviser
OncoZenges Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

OncoZenge AB
Gustavslundsvägen 34, 167 51 Stockholm, Sverige

Om OncoZenge
OncoZenge utvecklar en ny, effektiv, säker och vältolererad behandling för oral smärta under tillstånd där de nuvarande tillgängliga behandlingsalternativen antingen inte uppnår tillräcklig smärtlindring eller är förknippade med betydande biverkningar. BupiZenge™ är en ny oral sugtablettformulering av bupivakain, ett bedövningsmedel med årtionden av klinisk erfarenhet. OncoZenges huvudindikation är oral smärta på grund av ett inflammatoriskt tillstånd som kallas oral mukosit som drabbar miljontals patienter som får cancerbehandling. Oral mukosit orsakar fysiskt och psykiskt lidande med ett stort medicinskt behov för ett effektivt, opioid-sparande behandlingsalternativ. BupiZenge™ har visat betydligt bättre smärtlindring jämfört med standardvård i denna indikation i en fas 2-studie.

Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market (OMX: ONCOZ).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Promimic Årsredovisning 2023

Published

on

By

Promimic har idag publicerat sin årsredovisning för 2023

Dokumentet bifogas detta pressmeddelande och finns även tillgängligt på www.promimic.com där även en engelsk översättning finns att ladda ned.

Tryckt exemplar skickas till den aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Det finns även möjlighet att anmäla sig till vår prenumerationstjänst på hemsidan. Via tjänsten får du automatiskt all information och utskick som skickas ut från Promimic AB. Under Investerare / Prenumerera kan du anmäla dig. Kom ihåg att svara på bekräftelsemejlet du får efter din anmälan för att aktivera tjänsten.

Mölndal den 26 april 2024
Magnus Larsson
VD, Promimic

För ytterligare information:

https://promimic.com/investerare-se/

Magnus Larsson, CEO 
Mobil: +46 709 77 64 77 
E-mail: magnus.larsson@promimic.com

Heidi Bader, CFO
Mobil: +46 708 24 71 46
E-mail: heidi.bader@promimic.com

Promimic AB är ett tillväxtbolag som tillverkar, marknadsför och säljer biomaterial för förbättrad osseointegration till ledande företag på marknaderna ortopediska och dentala implantat. Huvudprodukten HAnano Surface har utvecklats från spetsforskning vid Chalmers tekniska högskola i Sverige. Tekniken har visat sig förbättra osseointegrationen i över 30 vetenskapliga studier och med över 1 500 000 implantat i klinisk användning. Promimic har kontor i Mölndal i Sverige och Austin, Texas i USA. Promimic AB är listade på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.