Marknadsnyheter
Solera Sweden fördjupar samarbetet med Sweden Rock Festival
Solera Sweden är en av de största dryckesaktörerna på svenska marknaden och har partnerskap med några av världens största varumärken inom dryck. Med Sweden Rock Festivals internationella profil och besökare från hela världen väljer parterna att utöka samarbetet inför årets rockhögtid som i år går av stapeln 5-8 juni.
Sommaren 2023 inledde Solera Sweden samarbete med Sweden Rock Festival gällande varumärkena Hardys, Ginger Joe och Original Long Drink. Att besökarna på festivalen älskar öl är ingen högoddsare. Under fyra dagar säljer festivalen totalt 235 000 liter öl, men övriga dryckeskategorier har under senare år ökat i både försäljning och intresse. Därför väljer Solera att i år fördjupa samarbetet ytterligare med vin från The Wanted Zin som kommer att säljas på- och presentera det för i år helt nya området ”Skogen”.
Från down under kommer viner från Hardys Wine Company att serveras i en efterfrågad, återvinningsbar och miljövänlig 250 ml burk. Hardys grundades 1853 av Thomas Hardy med visionen att ”tillverka kvalitetsviner som prisas och uppskattas världen över”. Sedan dess har fem generationer av familjen Hardy ägnat sig åt att hålla samma passion och hans pionjäranda levande. Idag, mer än 160 år senare, anses Hardys vara, inte bara en av Australiens, utan en av världens ledande vinproducenter. Hardys ingår idag i världens största vinkoncern, Accolade Wines Limited, där även Ginger Joe ingår som naturligtvis också kommer finnas på plats.
Legenden om Ginger Joe är inspirerad av ”Ginger” Joseph Stone, en mustaschklädd grönsakshandlare i London och grundare av det ädla huset Stone. Enligt legenden var Joe fanatisk när det gällde den lockande smaken från ingefärsroten. Hans första äventyr med vad som senare blev ”ginger beer” 1740, producerade en dryckessmak som bokstavligen satte skruv på hans mustasch. En ikonisk bild som nu förevigats på varje flaska av denna omåttligt populära sällskapsdryck
I år har vi även Original Long Drink i barerna– en älskad ”ready to drink” som skapades under Helsingfors-OS 1952 för att hjälpa överfulla restauranger att enkelt och effektivt servera sina kunder. En innovation och en sann finsk ikon som fortfarande produceras enligt originalreceptet från 1952 med en blandning av finsk premiumgin och grapefruktsoda.
Det senast tillskottet i uppställningen från Solera är vinerna från The Wanted Zin. Det amerikansk-klingande namnet till trots, kommer vinerna från Italien. Den tillgängliga och generösa smakprofilen, samt lagring på just amerikanska ekfat gör att vinerna påminner mycket om landet i väst. Det är tre viner – rött, vitt och rosé – som kommer finnas på plats i ”Skogen”. Vinerna kommer även att säljas i Texas Longhorns stora restaurangområde vid huvudentrén.
Mer information:
Hardys VR Rosé/Hardys VR Chardonnay/Hardys VR Shiraz
Artikelnummer: 57951/57950/57923
Pris: 45kr+pant
Förpackning: 25cl burk
The Wanted Zin Rosé/The Wanted Zin Chardonnay/The Wanted Zin Zinfandel
Artikelnummer: 73728/74335/74659
Pris: 95kr/91kr/95kr
Förpackning: 75cl flaska
Original Long Drink
Artikelnummer: 88683
Pris: 25,90+pant
Förpackning: 33cl burk
Ginger Joe
Artikelnummer: 88018
Pris: 22,90
Förpackning: 33 cl flaska
Om Sweden Rock
Sweden Rock är nordens största hårdrocksfestival. Varje år lockas besökare från ca 60 länder till Sölvesborg, där de bjuds på över 90 konserter i en mix av klassisk rock, hårdrock, sydstatsrock och metal. Sweden Rock är känt för att hålla en hög nivå på service, och den vänskapliga atmosfären har blivit ett av festivalens främsta signum. Utöver den årliga festivalen har Sweden Rock numera ett tidningsmagasin, drycker och livsstilsprodukter samlade under sitt varumärke.
För mer information, kontakta:
Kristian Sigurdsson
kristian.sigurdsson@solera.se
0709259806
Solera Sweden är ett snabbt växande företag inom den svenska dryckesmarknaden. Vi verkar i alla kanaler som finns i Sverige, och i de flesta dryckeskategorier. Vår historia är lång och vi har starka, etablerade relationer med nyckelkunderna på den svenska marknaden. Vi ingår i en nordisk konstellation av företag som gör det möjligt för oss att erbjuda våra partners en väg in på alla nordiska marknader. År 2021 blev Solera en del av det danska företaget Royal Unibrew som är en av de största dryckesaktörerna i Norden.
Taggar:
Marknadsnyheter
En elektriker invald i LO:s ledning
Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.
”Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.
”Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.
Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.”
Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.
Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se
Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se
Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten
Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.
Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.
Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.
Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.
– Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.
Konsert |
Uppladdad data/abonnent |
Nedladdad data/abonnent |
Total mängd använd data/abonnent |
Gårdagens konsert |
80 MB |
110 MB |
190 MB |
Beyoncé 11 maj 2023 |
54 MB |
95 MB |
150 MB |
Final Mello 9 mars 2024 |
45 MB |
82 MB |
125 MB |
Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert
Mest använda appar för att dela data tex video och bilder |
Mest använda appar för ta emot data |
iCloud, 12,91% |
Snapchat, 19,16% |
Snapchat, 12,41% |
Instagram, 17,31% |
Facebook, 5,58% |
TikTok, 9,74% |
Instagram, 3,69% |
Facebook, 9,09% |
Whatsapp, 1,9% |
iCloud, 8,01% |
Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)
Land |
Andel av utländska besökare |
Andel av alla besökare |
USA |
34,4% |
8,4% |
Danmark |
10,1% |
2,5% |
Finland |
8,7% |
2,1% |
Norge |
8,1% |
2,0% |
Storbritannien |
6,9% |
1,7% |
Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.
För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media
Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.
Marknadsnyheter
Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g
Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.
Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.
Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.
Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.
Coop beklagar det inträffade.
För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients