Marknadsnyheter
Sparbanken fortsätter starkt – förståelsen för kundernas behov är den bästa inom banksektorn


Det går bra för Sparbanksgruppen. Gruppens halvårsresultat, som tillkännagavs i augusti, var det högsta i historien, och under samma månad meddelade Sparbanksgruppen att den skulle investera över 100 miljoner euro i ett affärsutvecklingsprojekt för digitalisering. I EPSI Ratings nu publicerade kundundersökning för banker och finanser 2023 är Sparbankens kundnöjdhet långt över branschgenomsnittet i alla kategorier. Det skedde också en tydlig ökning i varje kategori jämfört med året innan.
Sparbanksgruppen fortsätter starkt efter sitt bästa resultat någonsin under hösten. Resultaten från EPSI Ratings undersökning av banker och finanser 2023 har publicerats. Sparbankens kundnöjdhet går hand i hand med det starka resultatet och är 77,2, då branschgenomsnittet ligger på 71,3. Resultaten var långt över branschgenomsnittet överlag. Det finns också en tydlig ökning av privatkundernas kundnöjdhet jämfört med året innan, då värdet var 74,9.
”Våra styrkor är bland annat lokal anknytning och tillgänglighet. I tider av osäkerhet uppskattar människor en partner som tar hand om sina kunder. I över 200 år har vi tagit hand om finländarnas ekonomiska välfärd och hjälpt dem att bli rikare. Vår uppgift är kanske mer aktuell än någonsin just nu”, säger Karri Alameri, Sparbanksförbundets verkställande direktör.
Sparbankens kunder är lojala. Även kundlojaliteten har stigit till 80,3 (77,5) under det gångna året. Detta är också långt över branschgenomsnittet (73,5). I synnerhet har kundernas vilja att rekommendera Sparbanken ökat avsevärt. Även vad gäller anseende ligger Sparbanken kvar på toppositionerna, och banken har förbättrat sitt anseende mer än någon annan bank under det senaste året (+3,8) och ligger på svindlande 82,6. Jämfört med andra aktörer är upplevelsen av att banken tar väl hand om sina kunder (80,4) klart högre än branschgenomsnittet (71,2). Både kundernas upplevelse av kvaliteten på Sparbankens rådgivning 81,3 (branschgenomsnittet 73,4) och upplevelsen av den mottagna kundservicen 80,3 (branschen 72,5) är högre jämfört med andra aktörer. Tillförlitligheten ligger på en mycket hög nivå, 86,6. Enligt undersökningen är Sparbankens förståelse för kundernas behov den bästa i branschen.
Martti Hakala, chef för Sparbanksgruppens privatkundsverksamhet, sammanfattar: ”De senaste åren har varit en berg-och dalbana inom ekonomin. Därför måste bankerna vara aktiva och ta hand om sina kunder. När inflationen och räntorna stiger behöver kunderna ännu mer experthjälp för att säkra sin egen finansiella balans. Jag upplever att vi har lyckats med detta. Våra kunder uppskattar personlig service, oavsett om det sker ansikte mot ansikte på kontoret, via telefonen eller i våra digitala kanaler.”
Vikten av ansvar som stöd för företagens image betonas mer år efter år. I EPSI Ratings undersökning ligger Sparbankens samhällsansvar på en utmärkt nivå jämfört med branschen, 79,8 (branschen 72,3) enligt kundernas åsikter. Hållbarhetsindexet, som beskriver att vi gör hållbarhetsarbete med tanke på framtiden, har också ökat jämfört med föregående år och är nu 77,2 (+6,9).
”Jag är mycket nöjd med de senaste resultaten. Investeringarna i ansvar på koncernnivå bär frukt, även om vi naturligtvis fortfarande har mycket kvar att göra. Ansvarsfullhet är konkreta åtgärder. Vi stöttade ungdomarnas och seniorernas ekonomiska och digitala kompetenser lokalt i Sparbankernas sammanslutningar tillsammans med våra partner och lanserade en guide för föräldrar om barns och ungas användning av pengar. Vi valde barn och ungdomar som huvudtemat för vår Goda gärningar-välgörenhetskampanj för 2023. Under våren lanserade vi en låneprodukt som uppmuntrar till energieffektivitet, med en marginal på 0 % under kampanjen, och vi tog i allmänt bruk hållbarhetskriterier för utlåning till objekt som främjar hållbarhet. Dessutom har vi gjort ett enormt arbete för att identifiera och uppfylla de regulatoriska kraven för hållbar finansiering och företagsansvar”, säger Virve Valonen, Sparbanksgruppens hållbarhetschef.
Sparbanksgruppen är också på rätt väg på företagssidan. Det finns en avsevärd ökning av företagskundtillfredsställelse och kundlojalitet, om än lite mer måttlig jämfört med privatkunderna. Företagskundernas kundnöjdhet var 72,0 och kundlojaliteten 75,9. Positiv utveckling har skett särskilt i rådgivningens kvalitet 75,3 (71,2 förra året), översikten över ekonomin som Sparbankens produkter och tjänster ger 75,4 (71,4 år 2022) och lämpligheten av bankens produkter för kundernas behov 78,1 (75,5 år 2022). Företagskunderna känner också att de får den hjälp de behöver 74,8 (73,3 år 2022) och är nöjda med den kundservice de har fått 76,8 (73,6 år 2022).
”Det är väldigt roligt att se att våra företagskunder värdesätter vår kunniga, personliga och lokala service. Det är tack vare dessa styrkor som marknadsandelen för Sparbanksgruppens banker har vuxit klart snabbare än marknaden de senaste åren”, säger Manu Kauppila, som svarar för Sparbanksgruppens företagskundverksamhet.
Undersökningen genomfördes så här:
EPSI Data Collection Services intervjuade för undersökningen Bank och finans 2023 sammanlagt ca.1500 i Finland bosatta privatkunder över 18 år samt ca. 1000 företagskunder. Telefonintervjuerna gjordes 8.8.–31.8.2023. Indexet produceras på skalan 0–100, där 0–60 avser missnöjd, 60–75 avser nöjd och över 75 avser mycket nöjd. En felmarginal kring +/- 2–3 kan förekomma.
Mer information:
Martti Hakala
Affärsverksamhetsdirektör, privatkunder
martti.hakala@saastopankki.fi
+358 50 3952439
Manu Kauppila
Affärsverksamhetsdirektör, företagskunder
manu.kauppila@saastopankki.fi
+358 50 571 0936
Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke