Connect with us

Marknadsnyheter

Spherio Group AB (publ) delårsrapport januari–mars 2023

Published

on

Kvartalet januari–mars 2023

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 581 Tkr (1 712) motsvarande en minskning med 8 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 30 procent (41).
  • Bruttomarginalen exklusive jämförelsestörande poster1 uppgick till 56 procent (41).
  • EBITDA uppgick till -3 134Tkr (-7 093).
  • Rörelseresultatet uppgick till -4 815 Tkr (-8 291).
  • Resultat efter skatt uppgick till -4 899 Tkr (-8 297).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,19 kr (-0,32).
     
  1. I kvartalet såldes en större volym av äldre kvarvarande lager från Yaytrade-plattformen. Denna försäljning skedde till ett kraftigt rabatterat pris i syfte att möjliggöra kassaflöde, vilket innebär att produkterna såldes till en negativ marginal som påverkar bruttoresultatet negativt med -250 Tkr i det första kvartalet 2023.
     

Händelser under och efter kvartalet

  • I februari ingick Spherio Group AB (publ):s dotterbolag Spherio AB avtal om konvertibla lån uppgående till 4 miljoner kronor i syfte att finansiera fortsatt satsning inom SaaS-lösningen Spherio Solutions.
     
  • I februari meddelade tidigare styrelseledamot Flora Palmstierna eget utträde ur styrelsen. Det egna utträdet gjordes på eget initiativ av Flora Palmstierna och av personliga skäl, mot bakgrund av att Flora ämnar fokusera huvudsakliga delen av sin tid på sin familj och andra åtaganden.
     
  • I februari meddelande Spherio Group AB (publ) tidigareläggning av publicering av årsredovisning, som sedan publicerades i mars.
     
  • I mars förlängdes avtalet med street- och resortvarumärket Nikben för SaaS-plattformen Spherio Solutions.
     
  • I april kommunicerades en uppdatering om Spherios omvända förvärv. Uppdateringen innebar i korthet en ändring som innebär att genomförandet av de omvända förvärven planeras att göras utan att den nuvarande verksamheten, vilken avses överföras till dotterbolaget Spherio AB, delas ut till Spherios aktieägare. Därtill kommunicerades även att Spherio Group AB ingåt avtal med ägare till 99,62 procent av aktierna i Refine Group AB (publ), org.nr 556642-0989 (”Refine”), om att omstrukturera tidigare kommunicerad transaktion i syfte att möjliggöra uppskjuten beskattning för ägarna i Refine. För ytterligare information hänvisas till offentliggjort pressmeddelande från den 5:e april 2023.
     
  • I maj erhölls villkorat godkännande för fortsatt notering på Nasdaq First North Growth Market och bolagsbeskrivning avseende den nya verksamheten offentliggjordes.
     
  • I maj hölls årsstämma för Spherio Group AB (publ). Årsstämman beslutade med erforderlig majoritet bland annat beslut om godkännande av omvända förvärv av Ecomm Holding AB och Refine Group AB (publ), att nyvälja ordinarie styrelseledamöter Peder Ramel, Therese Angel, Simon Petrén och Ali Ghoce. Peder Ramel nyvaldes vidare till styrelsens ordförande. Till Bolagets revisor nyvaldes Andreas Folke. Mot bakgrund av de omvända förvärven, beslutade årsstämman om två apportemissioner för att erlägga köpeskilling för de omvända förvärven. Mot bakgrund av de omvända förvärven, beslutade årsstämman om två kvittningsemissioner som båda är del av överenskommelser inom ramen för det omvända förvärvet av Ecomm.
     

VD-kommentar

Under det första kvartalet 2023 har vi fortsatt att leverera mot vår utsatta strategi där vi ser positiva signaler genom stärkt bruttomarginal exklusive jämförelsestörande poster, halverad EBITDA-förlust och framför allt ökade intäkter för Spherio Solutions med över 40 procent jämfört mot det fjärde kvartalet 2022, parallellt med att Re/Way fortsätter sin tillväxtresa och dessutom med stärkt bruttomarginal.
 

Stärkt utväxling från intensifierat fokus på Spherio Solutions
Under det första kvartalet minskar nettoomsättningen med 8 procent jämfört med motsvarande period föregående år, samtidigt som vi återigen mer än halverar EBITDA-förlusten jämfört med motsvarande period föregående år, vilken också förbättras även jämfört mot det fjärde kvartalet 2022 med 30 procent.

Utvecklingen möjliggörs av att vi under det första kvartalet haft flertalet aktiva kunder i vår plattform sedan tidigare, vilket gjort att de månatliga fast avtalade intäkterna har ökat med 24 procent samtidigt som hanteringsintäkterna ökat med 64 procent jämfört mot det fjärde kvartalet 2022. Nettomsättningen från Spherio Solutions utgör nu drygt 25% av total nettoomsättning, vilken med sin underliggande starkare bruttomarginal bidrar till att stärka vår totala bruttomarginal exklusive jämförelsestörande poster signifikant. Starkt bidragande till förbättringen är även Re/Way som fortsätter att leverera konsekvent tillväxt med stärkt bruttomarginal i det första kvartalet 2023.

EBITDA i rätt riktning
Att den underliggande businessen genererar allt starkare bruttomarginal kombineras i det första kvartalet med att vi fortsätter se planerade kostnadsbesparingar utvecklas enligt plan. Övriga externa kostnader halveras jämfört mot motsvarande period föregående år och förbättras även med 30 procent jämfört med det fjärde kvartalet 2022. Sammantaget leder detta till att vi återigen för det tredje kvartalet i rad mer än halverar vår EBITDA-förlust.

Hög kundaktivitet med tidskrävande beslutsfattande
Vi ser en hög intressenivå i våra kunddialoger och upplever att det finns en ökande medvetenhet och engagemang i branschen, där insikten om att konsumtionsmönster och efterfrågan hos varumärkenas konsumenter är i ett snabbt skiftande skede som i sin tur ställer stora krav på omställning till cirkulära affärsmodeller hos varumärkena, där Spherio Solutions är en komplett lösning för att kunna lansera en egen digital second-hand butik. Samtidigt upplever vi att rådande marknadsläge gör att beslutsfattandet hos våra potentiella kunder tar betydligt längre tid och där det är en vanlig missuppfattning att det är ytterst kapitalintensivt, komplext och krävande att operera en digital second-hand butik – vilket är något som vi på alla tre punkter eliminerar åt våra kunder genom att lansera via Spherio Solutions.

Inte bara det generella marknadsläget gör att konsumenter tiltar mot lägre prispunkter och cirkulär shopping, utan underliggande behovs- och efterfråganstrender är drivande krafter, där framförallt Gen Z sticker ut som ledande. Svensk Handel kommenterar i sin rapport Läget i Handeln 2023 detta och konstaterar att 85% av Gen Z har handlat second hand och att 79% har sålt second hand. I takt med att köpkraften återkommer till samhället i stort och att densamma ökar över tid för Gen Z, bedömer vi talar för en fortsatt stark efterfrågan på att köpa och sälja second-hand produkter.

Omvända förvärv – en varumärkesgrupp inom den digitala handeln bildas
I maj erhölls villkorat godkännande för fortsatt notering på Nasdaq First North Growth Market samtidigt som bolagsbeskrivningen för den nya verksamheten publicerades. I maj hölls även vår årsstämma, där våra aktieägare med erforderlig majoritet fattade beslut om att godkänna omvända förvärven med Ecomm Holding AB samt Refine Group AB (publ). Detta innebär att vid transaktionens färdigställande skapas en stark och diversifierad bolagsgrupp som äger, bygger och förädlar varumärken inom den digitala handeln. Detta markerar starten på ett nytt spännande kapitel för Spherio (under namnändring till Refine Group AB (publ)) och för våra aktieägare.

Med detta vill jag rikta ett stort tack till våra befintliga aktieägare, vår styrelse och hela vårt team på Spherio – och välkomnar samtidigt alla nya aktieägare och den nya ledningen för Refine Group framåt. Det är med tillförsikt, spänning och positivitet vi blickar framåt mot den fortsatta resan!

Mikael Wiborgh, VD Spherio Group AB (publ)

Delårsrapporten bifogas och länkas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på Bolagets hemsida https://www.spheriogroup.com/financial-reports

Rapporten kan även i sin helhet laddas ner här
 

För ytterligare information, vänligen kontakta
Mikael Wiborgh, VD Spherio Group AB (publ)
E-post:
mikael.wiborgh@spheriogroup.com
Telefon: +46 (0) 73 462 29 57

Denna information har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Spherio Group AB:s (publ) nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Denna information är sådan information som Spherio Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 maj 2023 kl 08.00 CEST.

Om Spherio
Vi bygger och utvecklar en sfär av bolag och tekniska lösningar som bryggar gränslandet mellan tech, logistik och eCom. Spherio Group driver marknadsplatser och utvecklar ledande SaaS-lösningar som möjliggör för fashion brands och retailers att hantera egna digitala butiker för försäljning av second hand och sample sales. Koncernen strävar efter att bidra till en bättre framtid genom att möjliggöra ökad cirkulär konsumtion. Spherio Group är baserat i Sverige och bolagets aktie är sedan mars 2021 noterad på Nasdaq First North Growth Market.

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, telefon: +46 (0)8-684 211 10, e-mail: adviser@eminova.se.

För mer information, se www.spheriogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.