Connect with us

Marknadsnyheter

Stefan Tegenfalk lämnar Storytel – Jörgen Gullbrandson ny Chief Development Officer

Published

on

Efter nära sex år i roller som Head of Expansion och Chief Development Officer, (CDO) väljer Stefan Tegenfalk att lämna Storytel. Ny CDO från 1 januari 2021 blir Jörgen Gullbrandson, idag Interim Chief Financial Officer på Storytel.

– Storytel är en fantastisk arbetsplats och det har varit enormt inspirerande att få arbeta nära VD Jonas Tellander, vår styrelseordförande Rustan Panday och alla andra talangfulla medarbetare på Storytel. Vi finns idag på över 20 marknader och kommer nästa år släppa ett stort antal innovativa funktioner och produkter som förstärker kundupplevelsen och tar tjänsten till nya nivåer, säger Stefan Tegenfalk.

Stefan Tegenfalk har en gedigen entreprenöriell bakgrund och var bland annat med och byggde upp Bredbandsbolaget, PacketFront samt förlags- och mediagruppen Massolit, som 2015 förvärvades av Storytel. Under de första fyra åren på Storytel arbetade Stefan Tegenfalk som Head of Expansion med ansvar för företagets globala expansion. Under de senaste snart två åren han varit ansvarig för Storytels teknik- och produktutveckling i rollen som Chief Development Officer.

– Det har varit spännande, utvecklande och intensiva år av företagsbyggande, men de har också tagit mycket kraft. Därför har jag beslutat att 2020 blir mitt sista år på Storytel. Det var inget lätt beslut att ta och naturligtvis finns det också vemod i det, men jag känner samtidigt en stor stolthet över att det är ett bolag i världsklass som jag lämnar, säger Stefan Tegenfalk.

Jörgen Gullbrandson har under det senaste året varit Storytels Interim Chief Financial Officer (CFO) under ordinarie CFO Sofie Zettergrens föräldraledighet, som pågår till och med den 31 december 2020. I och med tillträdandet som CDO blir han även ordinarie i Storytels ledningsgrupp. Jörgen har en lång erfarenhet av ledarskap i teknikdrivna företag och har bland annat haft roller som Managing Director för Europa, Mellanöstern och Asien på det ledande employer branding-företaget Universum och som VD för Readly, en digital prenumerationstjänst för tidningar och magasin.
 
– Det ligger i Storytel-kulturen att ständigt utmana oss själva för att skapa den perfekta personliga användarupplevelsen för våra kunder. Jag känner mig väldigt hedrad och stolt att få ta över ansvaret för Storytels innovativa och starka utvecklingsresa på produkt- och tekniksidan efter en så kunnig, omtyckt och respekterad ledare som Stefan Tegenfalk. Och jag ser verkligen fram mot att få jobba ännu närmare Storytels suveräna tech- och utvecklingsteam, säger Jörgen Gullbrandson.

Storytels ledningsgrupp från och med den 1 januari 2021 kommer därmed bestå av:

Jonas Tellander, CEO & Founder
Ingrid Bojner, Chief Commercial Officer
Sofie Zettergren, Chief Financial Officer
Helena Gustafsson, Chief Content Strategy Officer
Jörgen Gullbrandson, Chief Development Officer

Storytels VD och grundare Jonas Tellander önskar Stefan Tegenfalk all lycka i framtida projekt.

– Stefan har varit en nyckelperson på Storytels utveckling från lokal svensk uppstickare till expansiv ledare på den snabbt växande globala ljudboksmarknaden. Han är också en skicklig ledare, en driven entreprenör och en varm, klok, och kreativ människa som betyder mycket för mig och som det varit ett nöje att möta utmaningar tillsammans med, säger Jonas Tellander.

– Med Jörgen Gullbrandson får Storytel en mycket kompetent och skicklig ledare med stor erfarenhet från teknik- och innovationsdrivna bolag. Under sin tid som Interim CFO har snabbt blivit uppskattad i hela företaget. Jag ser verkligen fram mot att fortsätta Storytels framgångsrika globala expansionsresa tillsammans med honom, ledningsgruppen och alla våra helt fantastiska medarbetare, säger Jonas Tellander. 

FNCA Sweden AB är bolagets certified adviser. FNCA kan nås på info@fnca.se samt 08-528 00 399.

För mer information, vänligen kontakta:

Dan Panas, Head of Communications, Storytel AB: +46 70 186 52 90 

 

Om Storytel

Storytel är en av världens största abonnerade streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, och erbjuder lyssning och läsning av mer än 500 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Storytels streamingverksamhet verkar under varumärkena Storytel och Mofibo. Storytels förlagsverksamhet består av ljudboksförlaget StorySide, samt välkända nordiska förlag som Norstedts Förlagsgrupp, People´s Press och Gummerus. Storytel finns idag på över 20 marknader och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.