Connect with us

Marknadsnyheter

Stena RoRo har lagt order på nybyggnation av E-Flexer-fartyg nummer elva och tolv

Published

on

Stena RoRo har beställt två nya fartyg på det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Detta är de elfte och tolfte Stena E-Flexer-fartygen i RoPax-klassen utvecklad av Stena RoRo och leverans kommer att ske under 2024 och 2025. Samtidigt har långa charteravtal tecknats med det franska färjerederiet Brittany Ferries. Fartygen ska gå mellan Portsmouth i Storbritannien och Quistreham (Caen) respektive St. Malo  i Frankrike, två av Brittany Ferries huvudlinjer.


NB 275 = Nybyggnation nr 11 i Stenas E-Flexer-serien. För leverans till Brittany Ferries år 2024.


NB 278 = Nybyggnation nr 12 i Stenas E-Flexer-serien. För leverans till Brittany Ferries år 2025.

De två fartygen kommer tillsammans med ytterligare tre tidigare beställda fartyg i E-Flexer-serien att förnya och modernisera  Brittany Ferries nuvarande flotta av frakt- och passagerarfartyg.  Den första färjan Galicia levererades hösten 2020, för den andra blir det leverans november 2021 och för den tredje under år 2023. De två nya färjorna har en kapacitet på 2 377 respektive 2 517 längdmeter och tar båda upp till 1 400 personer ombord.

De fyra senast beställda färjorna är utrustade med LNG-drift, vilket innebär framtida möjligheter att operera på både LNG, Bio-gas eller andra nya bränslen som exempelvis ammoniak. De fartygen som nu beställs kommer i tillägg även att förses med ett stort så kallat ”battery-hybrid”-paket för en energianvändning på 10 MWh för framdrivning och manövrering i hamn. De förses även med en landanslutning med en effekt på 8 MW för laddning av batterierna, vilket möjliggör en miljövänlig vistelse i hamn.  Med den installerade batterikapaciteten kan fartygen operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier.

”Det avancerade och framtidssäkrade systemet för framdrivning, som utvecklats för dessa fartyg innebär att de kan drivas med hjälp av flera olika bränsleslag. Därmed är de väl förberedda för de nya bränslen som vi inte sett kommersiellt tillgängliga på marknaden ännu, men som kommer behöva utvecklas och användas i framtiden,” kommenterar Per Westling, VD Stena RoRo AB.

“Vi är nöjda med att bekräfta våra två nya order på E-Flexer-fartyg, vilka båda har visat sig vara möjliga att anpassa inte bara till våra specifika kund- och marknadsrelaterade önskemål utan också gjort det möjligt för oss att ta ett rejält steg framåt vad gäller vårt åtagande inom hållbarhet, något som är representativt för Brittany Ferries,” säger Christophe Mathieu, CEO Brittany Ferries.

Bakgrundsfakta Stena E-Flexer
Stenas E-Flexer serie bygger på ett grundkoncept men är flexibelt och anpassas till kundens behov både kommersiellt och tekniskt. Konceptet kombinerar frakt och passagerare och är i grundutförande väsentligt större än dagens standardfärjor av RoPax-typ. Stena E-Flexer-serien ligger i framkant vad gäller hållbarhet och sätter en ny standard avseende utsläpp, kostnads- och energieffektivitet, liksom prestanda.

Fakta E-Flexer nr 11
Längd: 194,7 m
Djupgående: 6,5 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 2 377 längdmeter  varav 176 längdmeter är avsedda för personbilar, 1 400 personer ombord.

Fakta E-Flexer nr 12
Längd: 194,7 m
Djupgående: 6,5 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 2 517 längdmeter varav 1388 längdmeter är avsedda för personbilar, 1 400 personer ombord.

Specifikation av Stena E-Flexer-order på  CMI Jinling (Weihai), Kina:

  1. Stena Line (i trafik mellan Holyhead och Dublin i början av 2020)
  2. Stena Line (i trafik mellan Belfast och Liverpool under 2020)
  3. Brittany Ferries (långt charteravtal för trafik mellan Storbritannien och  Spanien)
  4. Stena Line (i trafik mellan Belfast och Liverpool under 2021)
  5. DFDS (långt charteravtal för trafik mellan Dover och Calais, leverans 2021)
  6. Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans november 2021)
  7. Stena Line (förlängd version, leverans 2022)
  8. Stena Line (förlängd version, leverans 2022)
  9. Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2023)
  10. Marine Atlantic med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2024)
  11. Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2024)
  12. Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2025)

För mer information, v.v. kontakta
Per Westling
VD Stena RoRo AB

Tel: +46 31 85 51 54, +46 704 85 51 54 
E-post: per.westling@stena.com

Sedan 1977 leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Det kallar vi “Stenability”. Sedan 2013 ansvarar vi för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg.
www.stenaroro.com

Brittany Ferries är ett franskt färjerederi och researrangör med säte i Roscoff, Frankrike. Företaget grundades av ett jordbrukskooperativ i Breton i syfte att exportera grönsaker till Storbritannien. Den första färjeturen gick från Roscoff till Plymoth den 2 januari 1972, dagen efter att Storbritannien gått med i EEG – Europeiska ekonomiska gemenskapen, föregångare till EU. Lasten bestod av kronärtskockor och blomkål. Företaget expanderade snabbt med flera fartyg och rutter då det stod klart att den största marknaden utgjordes av brittiska turister som ville utforska Bretagne och senare också Normandie. Idag trafikerar Brittany Ferries 14 rutter som förbinder Frankrike, Storbritannien, Spanien och Irland. Ett normalt år, utan Covid, omsätter företaget 450 miljoner Euro och fraktar cirka 2,5 miljoner passagerare och 205 000 godsenheter. Företaget ägs fortfarande till stor del av franska jordbrukare, med stöd av regionerna Bretagne och Normandie, och är stolt över att vara den största arbetsgivaren för sjömän i Frankrike. www.brittanyferries.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i ContextVision AB (publ) den 14 maj 2024

Published

on

By

ContextVision (publ), org.nr 556377-8900 (”Bolaget”), har hållit årsstämma den 14 maj 2024 kl. 13.00 på bolagets huvudkontor, Holländargatan 13, 113 36 Stockholm. Vid stämman fattades beslut om, bland annat, nedanstående.

Fastställande av räkenskaperna

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bolaget för 2023. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att årets resultat ska balanseras i ny räkning.

  • Årsredovisningen för 2023 godkändes av årsstämman.
  • Disposition av finansiella resultat enligt styrelsens förslag godkändes.

Styrelse- och revisionsarvode

  • Ersättningsrapporten för styrelsen och ledande befattningshavare godkändes.
  • Styrelsearvoden beslutades enligt följande:
    • Styrelsens ordförande ska få 385 000 SEK (tidigare 350 000 SEK) för perioden fram till nästa årsstämma.
    • Övriga styrelseledamöter ska få 253 000 SEK (tidigare 230 000 SEK för ledamot som inte samtidigt var huvudägare) för perioden fram till nästa årsstämma.
  • Revisionsarvodet kommer att baseras på löpande räkning.

Styrelse och revisorer

Det godkändes att antalet styrelseledamöter ska vara 4 och antalet suppleanter 0.

  • Olof Sandén, Martin Hedlund, Sven Günther-Hanssen och Martin Ingvar omvaldes som styrelseledamöter. Olof Sandén omvaldes som styrelsens ordförande.
  • Inga suppleanter valdes.

Grant Thornton omvaldes som revisor för kommande år, med tjänstgörande revisor Joakim Söderin.

För mer information, vänligen kontakta:
Richard Hallström, Chief Financial Officer ContextVision,
Richard.hallstrom@contextvision.com

Om ContextVision
ContextVision är ett medicintekniskt mjukvaruföretag specialiserat på bildanalys och artificiell intelligens. Som global marknadsledare inom bildförbättring är vi en betrodd partner till ledande tillverkare av ultraljuds-, röntgen- och MRI-utrustning runt om i världen. Vår expertis är att utveckla kraftfulla mjukvaruprodukter, baserade på egenutvecklad teknologi och artificiell intelligens för bildbaserade applikationer. Vår banbrytande teknologi hjälper kliniker att korrekt tolka medicinska bilder, en avgörande grund för bättre diagnoser och behandling. Företaget, som grundades 1983, är baserat i Sverige med lokal representation i USA, Japan, Kina och Korea. ContextVision är noterat på Oslobörsen under tickern CONTX.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av FMG:s delårsrapport 1-2024

Published

on

By

Fable Media Group AB kommer att presentera sin delårsrapport 1-2024 via en webbsändning den 16:e maj kl. 14:00.

Delårsrapporten publiceras tidigare samma dag och kommer att presenteras av bolagets VD Alexander Pettersson. Länk till webbsändningen via Finwire TV finns här.

Den 14 maj 2024
Fable Media Group AB

För ytterligare information:
Alexander Pettersson, VD
alexander@fablemedia.se
https://fablemedia.se

Fable Media Group AB är ett på Spotlight Stock Market noterat bolag som investerar i tjänster inom lead generation (prestationsbaserad affiliatemarknadsföring). FMG-koncernen äger och driver via dotterbolag lead generation-verksamheterna Fable Media och Phase One Performance.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förstärkning av Urekas styrelse

Published

on

By

Styrelsen för Ureka kommer föreslå att förstärka styrelsen i Ureka med Liudmyla Lemrini som är nuvarande President för Ukrainas handelskammare.

Uttalande från VD Johan Skålén

Liudmyla är President för Ukrainas handelskammare och har genom åren fått ett mycket värdefullt nätverk av både företag i Ukraina och tillverkare i Sverige. Efter att i flera år varit President för handelskammaren har Liudmyla blivit som ”spindeln i nätet” för handel och kontakter mellan Sverige och Ukraina. Det har gett henne ett unikt kontaktnät med hundratals företag och beslutsfattare. Det har gett henne en unik insyn i allt från handelsfrågor, kulturkrockar, projektledning och finansiering. Hennes tidigare bakgrund från Ukraina är bland annat som styrelseordförande för JSC bank och bankchef.

Med Liudmylas goda insikter i Ukrainas näringsliv, kontaktnät, erfarenheter och kunskap tillförs Ureka en ytterligare dimension till Urekas fortsatta resa att ta en marknadsposition i Ukrainas byggsektor. Det är ett glädjande besked för våra aktieägare och jag ser fram emot ett långt och givande samarbete. Välkommen!

Uttalande från Liudmyla Lemrini

Over the years of serving as the President of the Swedish Ukrainian Chamber of Commerce in Scandinavia, I have had the pleasure of engaging with numerous successful enterprises. Despite its modest size, Sweden boasts an impressive array of highly successful international corporations. My time spent in Sweden was invaluable, affording me insights into Swedish business culture and society, culminating in several collaborative projects between Ukrainian and Swedish companies.

Upon my initial encounter with Johan and Johannes, it became evident to me that Ureka stands out from the crowd. I was enthralled by their vision and fervor for Ukraine’s reconstruction. Undoubtedly, Ukraine is poised for significant redevelopment, with the construction sector set to play a pivotal role. Concurrently, there exists a substantial need for Ukraine to attract foreign investment, injecting fresh ideas and vigor into the economy. Presently, over 80 Swedish companies have established operations in Ukraine, operating profitably. The prospect of contributing to Ukraine’s revitalization while simultaneously building a prosperous enterprise is immensely appealing to me. Continuously monitoring Ukraine’s economic landscape across various sectors, I have observed a consistent surge in demand for construction materials, owing to the extensive devastation wrought by conflict.

With 17 years of experience in banking, specializing in risk management, credit analysis, and international banking finance, coupled with an understanding of Ukrainian business culture, I am confident in steering Ureka’s expansion in Ukraine with minimal financial exposure.

Over the past six months, I have had the privilege of acquainting myself with Ureka’s founders, Johan and Johannes, gaining insight into their previous ventures and expertise. Ureka possesses a solid foundation, coupled with founders who boast a track record of entrepreneurial success and a strategic mindset. Hence, I firmly believe that Ureka is well positioned to emerge as a highly successful entity, contributing significantly to Ukraine’s reconstruction efforts. I take pride in becoming part of Ureka and I am optimistic that my experience and knowledge will contribute to its success.

Extra stämma

Med anledning av förslag till ny ledamot planerar Ureka att innan sommaren skicka ut en kallelse till extra bolagsstämma för att välja in Liudmyla till styrelsen samt att fatta beslut om att ansluta bolagets aktier till Euroclear (elektronisk registrering av aktierna).

Digitalt möte med Liudmyla, president för Ukrainas handelskammare

Tidigare idag skickades inbjudan ut till två digitala möten på torsdag 16 maj, där våra aktieägare och intressenter kan ställa frågor direkt till Liudmyla om Urekas möjligheter och vilka behov som finns i byggsektorn i Ukraina. Under dessa möten kommer vi även att ha en kort presentation om Ureka.

Välkommen att delta!

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.