Connect with us

Marknadsnyheter

StrongPoint blir distributör för AutoStore

Published

on

 

Den ledande aktören inom retail technology för dagligvaruhandeln, StrongPoint ASA, tillkännager att man har tecknat ett partnerskapsavtal med AutoStore. AutoStore tillverkar innovativa lagerlösningar – så kallade fulfillment centers – för detaljister och StrongPoint blir nu regional distributör för Norden och Baltikum.

AutoStores kub-baserade lagerlösningar som bygger på banbrytande robot- och mjukvaruteknologi har omdefinierat hur lagerhållning samt plock och pack fungerar på ett sätt som möjliggör för detaljister att effektivt skala upp.    

–  Vi är stolta över att ingå partnerskap med AutoStore och att kunna erbjuda deras microfulfillment-lösningar till fler företag inom dagligvaruhandeln. Det faktum att StrongPoint har valts ut till partner är ett kvitto på vår expertis inom dagligvaruhandeln, att våra e-handelslösningar är i världsklass och att vi har djupa och långvariga kundrelationer. Kombinationen av våra egenutvecklade högteknologiska produkter och AutoStores världsledande så kallade microfulfillment-lösningar, gör att vi nu kan erbjuda en helhetslösning för e-handeln inom dagligvarubranschen, säger Jacob Tveraabak, vd för StrongPoint.

–  AutoStore är mycket glada att ingå partnerskap med StrongPoint, som så tydligt ser potentialen i microfulfillment. Tillsammans är bolagen väl rustade för att leverera på de nordiska och baltiska marknaderna, som är i stark omvandling, kommenterar AutoStores vd Karl Johan Lier. 

AutoStore har i dagsläget en global kundbas med framgångsrika så kallade blue chip-företag. De har genomfört fler än 600 installationer och levererat 20 000 robotar i 35 länder. Med hjälp av ett automatiserat lager-, plock- och hämtsystem och en egenutvecklad mjukvara kan en hög genomströmning uppnås och bättre möjligheter till konfigurering ges. Det ger i sin tur en hög nivå av flexibilitet för att möta ökade krav från dagens moderna supply chains. Den innovativa kubdesignen gör det möjligt för kunderna att öka lagerkapaciteten upp till fyra gånger alternativt lagra nuvarande lagernivåer på en fjärdedel av ytan. AutoStores lösningar har med andra ord bidragit till att omdefiniera hur vi ser på utrymme.        

Partnerskapet mellan StrongPoint och AutoStore avser dagligvarusektorn – en bransch där automatisering i så kallade microfulfillment centers, ofta förkortat MFC:s, är en del av den långsiktiga e-handelsstrategin.

Till skillnad från andra delar av e-handeln brottas dagligvaruhandeln med en unik utmaning när det gäller lönsamhet: dels är beställningarna i sig både komplexa och varierande, dels är arbetet arbetskraftsintensivt samtidigt som man möter ett konsumentbeteende i snabb förändring. Automatisering ligger därför högt på dagordningen för dagligvaruhandeln, som behöver effektivisera sin e-handel och addera ytterligare kapacitet till befintliga manuella plocklösningar (i butik eller i så kallade dark store-lager).

–  StrongPoint kan nu erbjuda dagligvaruhandeln en helintegrerad och flexibel lösning för orderhantering som fungerar oavsett vilken onlinestrategi dagligvaruhandlaren har valt. Vi kan erbjuda möjlighet till skräddarsydda lösningar oavsett var på e-handelsresan de befinner sig i och med att vi nu har teknologi för såväl manuell orderplockning som en mer långsiktig lösning i form av automatisering och dessutom ett flertal olika last mile- och click and collect-möjligheter, tillägger Jacob Tveraabak.           

StrongPoints e-handelslösningar för dagligvaruhandeln innefattar:

I syfte att stödja partnerskapet och implementeringen har StrongPoint anlitat Marie-Axelle Loustalot-Forest. Hon är en ledande e-handelsexpert i detaljistbranschen och har mer än 20 års branscherfarenhet, bland annat från rollen som global Chief Commercial Officer på Ocado Solutions.

Partnerskapet med AutoStore är ytterligare ett steg i StrongPoints 2025-strategi med fokus på e-handelslogistik. Den är ett led i att möta dagligvaruhandelns långsiktiga strategi att ytterligare öka effektiviteten i både butik och online genom robotisering och automatisering.

För mer information, vänligen kontakta:
Martina Nyman, Informationskonsult, Visuell Norden, 070 – 742 40 43, martina.nyman@visuellnorden.se

Om AutoStore | www.autostoresystem.com
AutoStore, grundat 1996, är robotteknologiföretaget bakom Cube Storage Automation, världens mest kompakta lagrings-och orderplocklösning, som företaget fortsatt utveckla på ett banbrytande sätt. AutoStore fokuserar på att kombinera mjukvara och hårdvara med mänskliga färdigheter i syfte att skapa framtidens lagerhållning. AutoStores lösningar har rönt stor uppskattning över hela världen: 600 installationer i 35 länder i en rad olika branscher har redan genomförts. Alla affärer sys ihop, installeras och servas av ett nätverk av kvalificerade systemintegrerare, så kallade AutoStore Partners. AutoStore har sitt säte i Nedre Vats, Norge. Ytterligare kontor finns i Oslo, USA, Storbritannien, Tyskland, Österrike, Frankrike, Spanien, Japan och Korea.    

Om StrongPoint | www.strongpoint.com
StrongPoint är ett retailtech-företag som erbjuder lösningar som gör butiker smartare, shoppingupplevelsen bättre och e-handeln med dagligvaror mer effektiv. Företaget har cirka 400 anställda i Norge, Sverige, Baltikum och Spanien som tillsammans med ett brett partnernätverk stöttar dagligvaruhandlare i fler än 20 länder. StrongPoint erbjuder kontanthanterings- och betallösningar i butik, elektroniska hyllkantsetiketter, självbetjäningskassor, mjukvara för hantering av arbetsflöden, click- and collect-hämtskåp anpassade för livsmedel, drive thru-lösningar och lösningar för upphämtning i butik liksom plocklösningar för e-handeln. StrongPoint har sitt säte i Norge, omsätter cirka en miljard NOK och är noterat på Oslo-börsen [ticker: STRO].

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.