Marknadsnyheter
Styrelsen för Fiskars Oyj Abp lanserar ett aktiesparprogram för personalen
Fiskars Oyj Abp
Börsmeddelande
15.3.2023 kl 12:45 EET
Styrelsen för Fiskars Oyj Abp lanserar ett aktiesparprogram för personalen
Styrelsen för Fiskars Oyj Abp har beslutat att lansera ett aktiesparprogram, ”MyFiskars”, för Fiskarskoncernens personal i alla de länder där förverkligandet inte är förhindrat av lagliga, administrativa eller skattemässiga hinder.
Målet med MyFiskars är att inbjuda de anställda att förvärva och äga Fiskars aktier, och avsikten är att skapa en ägarkultur samt ytterligare öka de anställdas långsiktiga engagemang för bolaget.
Paul Ehrnrooth, styrelseordförande för Fiskars Oyj Abp, kommenterar lanseringen av MyFiskars: ”Jag är mycket glad över att kunna lansera det första aktiesparprogrammet för personalen under bolagets 374-åriga historia. MyFiskars gör våra anställda till Fiskars-ägare och aktieägare genom en enkel process. Jag är övertygad om att vi tack vare MyFiskars kommer att skapa en starkare ägarkultur och företagsanda inom bolaget.”
MyFiskars består av årligen påbörjade programperioder, där varje period består av en 12-månaders sparperiod och en innehavsperiod. MyFiskars erbjuds till cirka 6 600 fasta anställda i Fiskars Group. De anställda erbjuds en möjlighet att frivilligt spara en del av lönen och investera detta sparbelopp i Fiskars aktier. Sparbeloppet används för att förvärva Fiskars aktier kvartalsvis efter publiceringsdatumen för bolagets delårsrapporter. Som en belöning för visat engagemang tilldelar Fiskars de deltagande anställda en vederlagsfri tilläggsaktie (brutto) för varje två sparaktier som förvärvats med sparbeloppet. Förutsättningen för att få belöningen är kontinuerlig anställning och att de förvärvade sparaktierna behålls till innehavstidens slut.
Efter innehavsperiodens slut kommer den potentiella belöningen att betalas ut i aktier, eller delvis i aktier och delvis kontant. Avsikten med kontantdelen är att täcka för skatter och skatterelaterade kostnader som uppstår i länder där arbetsgivaren är skyldig att göra avdrag för skatt. Tilläggsaktierna är fritt överlåtbara efter registreringen på deltagarens värdeandelskonto. Sparaktier och tilläggsaktier är vanliga Fiskars aktier och berättigar till utdelning. Deltagare kan välja om de vill få utdelning i kontanter eller investera utdelningen i ytterligare aktier vid nästa anskaffningsdatum. Aktier som köps med utdelning har lika rätt till tilläggsaktier som aktier köpta med sparbelopp.
Deltagande i MyFiskars är frivilligt och de anställda bjuds in att delta i en programperiod i taget. Den första sparperioden börjar 1 juli 2023 och slutar 30 juni 2024. Innehavsperioden börjar vid det första förvärvet av sparaktier och slutar 30 juni 2026.
Det maximala antalet tilläggsaktier (brutto före skatt) för den första programperioden är cirka 120 500, beräknat utifrån rådande aktiekurs. Det slutliga antalet tilläggsaktier beror de anställdas deltagande- och sparandegrad i programmet, och om förutsättningarna för att ta emot tilläggsaktier är uppfyllda samt antalet aktier som förvärvats från marknaden med sparbeloppet. Endast som referens (observera att aktiernas marknadsvärde ständigt förändras) är det uppskattade totala värdet av tilläggsaktier för den första programperioden, beräknat utifrån den genomsnittliga volymvägda kursen för Fiskars-aktien den 14 mars 2023, högst circa 2 miljoner euro.
FISKARS OYJ ABP
Styrelsen
Media och investerarkontakter:
Essi Lipponen, Director, Investor Relations, tel. +358 40 829 1192
Kort om Fiskars Group
Fiskars Group (FSKRS, Nasdaq Helsinki) är ett globalt hem för designdrivna varumärken för inomhus- och utomhusbruk. Våra varumärken är bl.a. Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Moomin by Arabia, Waterford och Wedgwood. Våra varumärken finns tillgängliga i över 100 länder och vi har cirka 350 egna butiker. Vi har nästan 7 000 medarbetare och 2022 uppgick vår omsättning till 1,2 miljarder euro.
Vi är enade bakom vårt gemensamma syfte: att göra vardagen extraordinär genom nyskapande design. Sedan 1649 har vi designat tidlösa, funktionella och vackra produkter, samtidigt som vi driver innovation och hållbar tillväxt.
Läs mera: fiskarsgroup.com/sv
Marknadsnyheter
Vardag med guldkant – Catarina Königs efterlängtade nya kokbok kommer i september

Mästarnas mästerkock Catarina König bjuder på över 50 helt nya vardagsrecept i sin nya kokbok Vardag med guldkant som utkommer 5 september. Recepten är såväl lyxiga som enkla och snabba att laga. Fylld till brädden med matglädje och smarta tips lockar Catarina läsaren till att sätta guldkant på middagen alla dagar i veckan.
Catarinas matlagning kännetecknas av det där lilla extra som lyfter en rätt till något utöver det vanliga – något som också fått henne att bli en av Sveriges absolut mest populära matinspiratörer. I nya kokboken Vardag med guldkant bjuder hon in och inspirerar till att lyxa till vardagsmaten med enkla medel samtidigt som hon lär ut genvägar, planerar inköp och preppar matlådorna. Enkla recept med få ingredienser behöver inte betyda en tråkig vardagsmiddag, tvärtom – en liten twist kan förvandla vardagen till en fest!
I Vardag med guldkant delar Catarina även med sig av veckomenyer samt tipsar om smarta basvaror att ha i vardagsskafferiet, olika kökshacks och favoritredskap. Bland recepten återfinns snabba recept som Catarinas smakrika pasta limone och halloumistroganoff, och klassiska rätter som Chili con carne (eller sin carne för vego).
– Med den här kokboken känns det som att jag bjuder hem just dig och alla er som läser boken på vardagsmiddag. För det är precis de här rätterna som vi äter hemma hos oss. Middagarna mitt i veckan ska gå någorlunda snabbt, innehålla få ingredienser som är lätta att hitta i alla matvarubutiker och tillagningen ska förstås vara enkel och smidig, säger Catarina.
Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller för förhandsläsning att kontakta:
SCHYTTBERG PR: jenny@schyttberg.se | 0706-24 30 23
Catarina König vann Sveriges Mästerkock 2016 och blev decenniets mästerkock 2020. Hon är tv-kock i kökets middag.
Catarina bor i Sigtuna med man och två barn. Vardag med guldkant är hennes femte bok.
ISBN 9789198698817 | matfotografier, recept och styling av Catarina König
Vardag med guldkant utkommer 5 september.
The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se
Marknadsnyheter
Regeringen utvidgar uppdraget om ett nationellt professionsprogram
Regeringen utvidgar uppdraget till Skolverket om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Det innebär bland annat att Skolverket ska lämna förslag om hur professionsprogrammet kan innehålla ett fördjupande kursutbud för rektorer som med tiden kan ingå i en magister- eller masterexamen i skolledarskap.
– Professionsprogrammet ska bidra till att rektorer, lärare och förskollärare har bättre möjlighet till kompetensutveckling, att yrkena blir mer attraktiva och att undervisningens kvalitet utvecklas. Nu vill vi utöka möjligheterna ytterligare för rektorer att fortbilda sig, säger skolminister Lotta Edholm.
Skolverket har i uppdrag att ta fram insatser inom det nationella professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare som kommer att träda i kraft den 1 januari 2025. Myndigheten ska bland annat ta fram innehåll i en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorers, lärares och förskollärares professionella utveckling.
Regeringen utvidgar nu uppdraget. Det innebär bland annat att Skolverket ska föreslå ändringar i den insats som idag benämns Fortbildning för rektorer, så att fortbildningen över tid ska kunna ingå i en magister- eller masterexamen inom skolledarskap. Myndigheten ska även föreslå hur insatser inom den nationella strukturen för kompetensutveckling bör kvalitetssäkras. Ändringen innebär också att uppdragstiden för Skolverket förlängs till den 30 april 2024.
Sveriges Skolledare lämnade i mars 2023 in en skrivelse till Utbildningsdepartementet där förväntningar på det nationella professionsprogrammet presenterades. Beslutet om att nu utvidga uppdraget går i linje med Sveriges Skolledares förslag.
Kontakt
Christian Brundu, t.f. pressekreterare hos skolminister Lotta Edholm, 076-139 91 05, christian.brundu@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Pripps Blå sjösätter ny reklamfilm i samarbete med artisten Alexander Järvi


Nu är det dags för Pripps Blå att återigen hissa segel. Den 10 juni är det premiär för en ny reklamfilm från det ikoniska varumärket. Den unga och lovande musikartisten Alexander Järvi och hans låt Blå anemoner tonsätter den nya filmen från Pripps Blå Alkoholfri.
Efter ett drygt decennium seglar nu Pripps Blå ”in i rutan” igen. Den nya satsningen rullas ut från och med 10 juni och kommer att synas online och på sociala plattformar. När Pripps Blå gör comeback är miljön återigen skärgården på västkusten, närmare bestämt Bohus-Malmön. I filmen får vi följa ett kompisgäng som välkomnar sommaren med bryggbad och skratt. Allt tonsatt av Järvis debutlåt Blå anemoner.
– Vi är stolta över att kunna presentera vår nya kommunikation och vårt nya samarbete med Alexander Järvi. Efter att ha seglat i bakvattnet i många år är det hög tid att hissa seglen och påminna om ett av våra mest folkkära och anrika varumärken som starkt förknippas med sommaren, säger Julia Torstensson varumärkesansvarig för Pripps på Carlsberg Sverige.
Pripps Blå fortsätter att vara ett av Sveriges mest älskade ölvarumärken och i våras uppdaterades designen där bland annat den symboliska pentagonen åter fått en central roll på förpackningen. Genom den nya kommunikationen och samarbetet med Alexander Järvi och Warner Music påbörjas resan mot att stärka varumärket och göra det mer relevant.
Om Pripps Blå
Pripps bildades 1828 när göteborgaren Johan Albrecht Pripp började brygga sitt eget öl efter att ha blivit inspirerad från sina resor till Tyskland. Med genuin bryggartradition har Pripps bevarat och förfinat sin höga kvalitet. För många är Pripps Blå, som lanserades 1975, för alltid förknippad med svensk sommar och skärgård.
Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=U-o1Gy3QR1c
För mer information, kontakta:
Henric Byström, Kommunikationsdirektör, Carlsberg Sverige
Tel: 070-483 05 48 E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se
Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter3 månader ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke