Connect with us

Marknadsnyheter

Succé för Klarnas bankprodukter – svenskarna sparar 10 miljarder på sparkonton och har fått 90 miljoner i ränteutbetalning

Published

on

Läs original

Stockholm, 25 februari 2022: Klarna är för svenskarna kanske mest kända för sina shoppingstjänster, men under 2021 har Klarnas mer traditionella bankprodukter ökat kraftigt i popularitet. Vid årsskiftet sparade svenskarna 10 miljarder kronor fördelat på över 73 000 sparkonton hos Klarna. Inom kort beräknas dessutom 5 procent av alla vuxna svenskar ha Klarnakortet.

Det flexibla sparkontot växer snabbast
I juli 2020 lanserade Klarna sitt flexibla sparkonto i Sverige, med en avsevärt högre sparränta än storbankernas nollränta på motsvarande konton med fria uttag. Sparkontona blev snabbt populära och antalet öppnade konton och placerade kronor har fortsatt växa i hög takt. Räntan på Klarnas sparkonton är i dagsläget mellan 0,80-1,58%, och mer än 90 miljoner kronor i sparränta har betalats ut till kontoinnehavarna.

För många är det fortfarande en hög tröskel att byta bank, även om det bara gäller exempelvis ens sparande. Men vi ser att den barriären håller på att försvinna, det blir allt enklare att ha delar av sina bankengagemang hos den aktör som erbjuder bäst produkter och tjänster. Vi är glada över att så många sparkunder har förtroende för och vill växa sina pengar med oss”, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Kvinnor mer benägna att föredra sparkonton medan män vill investera
Sparkontots tillväxt går i linje med Klarnas övriga insikter. Klarna undersöker löpande om svenskar sparar pengar på sparkonton, investerar på andra sätt, eller både och*. Under andra kvartalet 2021 sparade 8 procentenheter fler på sparkonton jämfört med hur många som investerade på andra sätt, ett gap som sedan nästan fördubblades och i fjärde kvartalet nådde 14 procentenheter. Bland kvinnor är det ännu större skillnader – i slutet av året var det hela 30 procentenheter fler som sparade på sparkonton än som investerade på andra sätt. Män å andra sidan har en svag övervikt åt investerande på 1 procentenhet.

Klarnakortet slår nya rekord i antalet användare världen över
Även Klarnakortet växer snabbt i popularitet. Kortet som är helt integrerat med Klarnaappen fungerar som ett hybridkort där innehavaren enkelt kan förinställa vilket av Klarnas olika betalningsalternativ som ska användas för olika beloppsintervall. Till exempel kan kunden ställa in så att alla köpbelopp under 3000 kronor sker genom direktbetalning, medan högre belopp betalas genom någon av Klarnas andra flexibla betalningsalternativ.

Under 2021 ökade antalet användare av Klarnakortet globalt med 50 procent, och i Sverige där kortet funnits längst ökade antalet användare med 33 procent. Det innebär att inom kort kommer 5 procent av den vuxna svenska befolkningen ha ett Klarnakort.

Mer information om Klarnas sparkonton: https://www.klarna.com/se/sparkonto/
Mer information om Klarnakortet: https://www.klarna.com/se/kort/

Om undersökningen:
*Klarnas Money Management Pulse: Sweden är en återkommande rapport som kontinuerligt följer och analyserar personlig ekonomi i nio länder över tre kontinenter. Varje rapport har minst 1 000 respondenter i varje land och totalt mer än 9 000 respondenter över hela världen. Grupperna är nationellt representativa och har valts ut av Nepa.

För ytterligare information, vänligen kontakta: 
press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna jobbat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 100 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och ha kontroll över sin ekonomi. Fler än  250 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 20 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Högpotent cannabis kan påverka DNA och signalera psykosrisk

Published

on

By

Forskare vid King’s College London har upptäckt att användning av högpotent cannabis (med THC-halt över 10 %) lämnar unika spår i DNA, vilket kan kopplas till ökad risk för psykos. Studien, publicerad i Molecular Psychiatry, är den första att visa hur frekvent cannabisbruk påverkar DNA-metylering, en process som förändrar geners funktion utan att ändra DNA-sekvensen.

Resultaten visade att de som ofta använder högpotent cannabis uppvisar förändringar i gener relaterade till energiproduktion och immunsystemet, särskilt genen CAVIN1. Dessa förändringar kan kopplas till en ökad sårbarhet för psykos, vilket öppnar möjligheter för framtida blodprov som kan identifiera riskindivider.

Källa: news-medical

nature

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecallers valberedning inför årsstämman 2025

Published

on

By

Följande representanter för Truecaller AB:s största aktieägare per 30 september 2024, kommer tillsammans med styrelsens representant Alan Mamedi, att ingå som ledamöter i valberedningen inför årsstämman 2025.

  • Kamjar Hajabdolahi, utsedd av Nami Zarringhalam
  • Sven Törnkvist, utsedd av Alan Mamedi
  • Mattias Lampe, utsedd av Peak XV

Truecaller AB:s årsstämma kommer att hållas fredagen den 23 maj 2025 i Stockholm.

 

Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till investors@truecaller.com, senast den 31 januari 2025.

 

 

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ramlösa shipping (publ) bjuder in till presentation av kvartalsrapport juli-september 2024 den 26 november 2024, kl. 9:30

Published

on

By

Tisdagen den 26 november publicerar Ramlösa shipping AB (publ) sin delårsrapport för perioden juli-september 2024. Med anledning av detta bjuder Ramlösa Shipping in till en digital presentation via Teams där vd Stefan Norrsell kommer kommentera resultatet och svara på frågor, tillsammans med Magnus Granander styrelseledamot och CFO Fredrik Stenberg.

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på:  https://www.ramlosashipping.se/investerare/rapporter/

Presentationen inleds kl. 9.30 och hålls på svenska.

Föranmälan krävs och görs till elin.eriksson@skillscorp.se

För ytterligare information, vänligen kontakta

VD Stefan Norrsell

Email: stefan.norrsell@ramlosashipping.se

Telefon: 070 -256 15 03

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.