Connect with us

Marknadsnyheter

Svenska bryggerier kan lättare sälja drycker till Nederländerna med Bemakers nya tjänst för export

Published

on

Det danska dryckes-Tech-företaget Bemakers expanderar sin plattform så att svenska bryggerier och dryckestillverkare nu kan sälja sina drycker direkt till restauranger, barer, cateringföretag (Horeca) och konsumenter i Nederländerna.

Nederländerna är en trendkänslig marknad för hantverksbryggerier. Nederländare är nyfikna och intresserade av att prova nya varumärken som har en unik historia och lokal anknytning. De vill ha drycker med distinkta smaker, hantverksmässiga produktionsmetoder och väldesignade förpackningar.

– Trenderna och utvecklingen som vi sett hos konsumenter i Nederländerna plus feedback från tillverkare ledde till att vi fattade beslutet starta våra tjänster där. Bemakers är gjorda av tillverkare för tillverkare, och konstant interaktion och feedback från våra kunder och branschpartners är en viktig del av vårt DNA, säger Morten Stengaard, VD och medgrundare av Bemakers.

Några tillverkare av hantverksdrycker är redan online med sina holländska webbutiker, de danska företagen Andersen Winery och Volsted Distillery. Båda har använt Bemakers för att sälja direkt till konsumenter i Sverige och Tyskland. Nederländerna blir det tredje landet för deras internationella Direct-2-Consumer-satsningar.

Enligt Thorbjørn Kaagaard, grundare och VD för Volsted Distillery, har användningen av Bemakers-plattformen gjort det mycket enkelt att komma in på nya marknader i andra länder. Han ser att försäljningen ökat bara under de första dagarna efter att ha gått live.

– Jag älskar att vi kan fatta ett snabbt affärsbeslut, svara på en marknadsefterfrågan och sedan ha vår egen närvaro på den marknaden på nolltid. Och det bästa är att jag har full kontroll över upplevelsen och varumärket Volsted, säger Thorbjørn Kaagaard.

Morten Steengard lägger till:
– Nu är vi förväntansfulla och positiva över att ha tagit det första steget till direktdistribution i Nederländerna och ser fram emot att se hur deras marknad ska omfamna de första leveranserna från de nordiska, och framförallt svenska bryggerier och dryckestillverkare.

Om Bemakers
Bemakers mål är att minska administrationen för producenter av alkoholhaltiga drycker så att de kan fokusera på det de gör bäst – att producera unika och högkvalitativa produkter. Bemakers plattform ger tillgång till den europeiska marknaden och underlättar internationell försäljning genom automatiserad hantering av skatter, tullar och frakt.

Bemakers är en BevTech-plattform för direkt distribution av drycker som ger bryggerier och dryckestillverkare  förenklad tillgång till internationella företag och konsumenter. Bemakers effektiviserar den administrativa exportprocessen genom att automatisera EMCS-slutföranden, frakt och logistik, vilket gör det möjligt för hantverkare att öppna och låta lokala e-handelsbutiker växa för D2C- och B2B-försäljning på flera marknader.

Bemakers samarbetar redan med mer än 30 dryckesmärken och expanderar kontinuerligt till nya länder. Se den aktuella listan över länder här. 

För mer information, besök www.bemakers.com

Följ Bemakers på Linkedin, Instagram eller Facebook.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.