Connect with us

Marknadsnyheter

Svenska konsumenter alltmer strategiska med Black Friday och julhandeln – 64% håller koll på reor för bästa erbjudanden

Published

on

Nu börjar årets största reor och kampanjerna har blivit både fler och längre. Majoriteten av konsumenterna i Sverige gillar och ser fram emot erbjudanden under Black Friday och Cyber Monday. Redan i november månad kommer svenskar till störst andel handla sina julklappar och fler än hälften köper bara det som är på rea. Trots populariteten uttrycker sex av tio en misstro mot det verkliga värdet av rabatterna. Det visar EY:s senaste konsumentundersökning inför julhelgerna med över 13 000 respondenter i 19 länder.

Black Friday har blivit Black Week och nu pågår erbjudandena under nästan hela november. Rådgivnings- och revisionsföretaget nya undersökning EY Holiday Shopping Survey analyserar konsumentbeteenden och åsikter om reor i november och inför jul, där 1000 svenskar deltagit. Undersökningen visade att 63 procent av svenskarna gillar och ser fram emot reor som Singles Day med ursprung i Kina, Black Friday och Cyber Monday med ursprung i USA.

Konsumenternas fortsatta intresse för säsongsreor drivs av högre levnadskostnader, vilket får fler att leta efter fynd när de försöker få sina disponibla inkomster att räcka längre. Två tredjedelar (64 procent) av svenskarna anger att de aktivt kommer hålla koll på reor för att hitta de bästa erbjudandena. Reorna startar också allt tidigare och blir allt längre.

– Vi har sett att Sverige tar efter USA där de stora reorna och kampanjerna startar allt tidigare och det mesta av handeln sker innan julhelgerna, till skillnad från vår tradition av mellandagsrea. November är nu är månaden flest svenskar handlar sina julklappar och nästan sex av tio svenskar säger att de endast kommer handla klappar som är på rea eller kampanj. Så säsongsreorna spelar en allt större roll för handeln, säger Malin Andrée, partner samt globalt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY.

Men trots reornas popularitet finns en växande känsla bland konsumenter av misstro mot det verkliga värdet av den rabatt eller kampanj som erbjuds. Undersökningen visar att sex av tio svenskar (61 procent) är skeptiska till kampanjer kopplat till högtider och ifrågasätter det verkliga värdet av rabatter och kampanjer. Över hälften av svenskarna (54 procent) tycker att de varor som de vill köpa inte ingår i kampanjer och 53 procent anser också att reor uppmuntrar dem att spendera mer än de planerat.

– Reor som Black Friday skapar en viktig ekonomisk boost för detaljhandeln, speciellt under tuffa tider. Enligt siffror från förra året uppgick enbart den svenska e-handeln för Black Friday till över 14 miljarder. Det hjälper butiker att balansera sina lager inför nya året och locka nya kunder men kan också bidra till att säkra jobb och stötta den lokala ekonomin, säger Malin Andrée.

Konsumenter är också mer medvetna om när och hur de spenderar, vilket för många återspeglar oro över säsongens kostnader. Svenskarna är något mindre oroliga än det globala genomsnittet för att kunna betala för sin konsumtion under högtiderna, 36 procent jämfört med 45 procent globalt. Trots detta anger 51 procent att de planerar att ta del av erbjudanden på grund av sin ekonomiska situation. En av tre svenskar kommer använda lån eller kreditkort för att finansiera sina utgifter och 39 procent anger att de kommer använda alternativet ’köp nu, betala senare’.

Kategorierna där svenskar anger att de väntar med sina inköp till reorna:

  1. Kläder och accessoarer (55 procent)
  2. Teknik och elektronik (45 procent)
  3. Skönhetsprodukter och hygienartiklar (36 procent)
  4. Hem och köksprodukter (32 procent)
  5. Mat och dryck (26 procent)
  6. Upplevelser (17 procent)
  7. Inväntar inte reor alls (8 procent)

Fler konsumenter är fast beslutna att spendera sina pengar väl i år. Generellt sett är de mer intresserade av att köpa varor som lovar värde som varar längre än säsongen. Till exempel planerar 23 procent att spendera mer på teknik och 59 procent köpa färre nya dekorationer till hemmet. 36 procent av svenskarna anger också att de kommer köpa fler begagnade presenter än förra året.

Om EY Holiday Shopping Survey

Syftet med denna undersökning var att spåra konsumenternas sentiment och beteenden relaterade till slutet av årets festliga säsong. Undersökningen inkluderar åsikter från 13 000 respondenter i Argentina, Australien, Österrike, Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Mexiko, Nya Zeeland, Sydafrika, Sydkorea, Spanien, Sverige, Storbritannien och USA mellan den 24 september och 7 oktober 2024. Från Sverige deltog 1000 respondenter.

För mer information, kontakta:
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-5448280, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är det dyrast att separera i Sverige

Published

on

By

Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.

Antal skilsmässor 2023 

Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation. 

Om uträkningen 

Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent). 

Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg

Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea  931 804 kronor, och 1 863 608 för två. 

I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två. 

Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg 

Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka  För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två. 

Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor. 

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå. 

Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.  

– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst  för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen,  säger Claudia Wörmann. 

Fem dyraste kommunerna att separera i

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Sundbyberg
  2. Solna
  3. Nacka
  4. Varberg
  5. Kungsbacka 

Fem billigaste kommunerna att separera i 

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Borlänge
  2. Kristianstad 
  3. Trollhättan 
  4. Uddevalla
  5. Skövde

Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner

För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket 

claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa

Published

on

By

En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.

I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.

Källa: psypost.org

tandfonline.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK

Published

on

By

Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
 
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
 
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
 
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.

Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.

Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com

www.aerowash.com

Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.