Connect with us

Marknadsnyheter

Svenska låtklassiker dominerar på Tiktok

Published

on

På radio, Spotify och Youtube snurrar de senaste hitsen, men på Tiktok gäller andra naturlagar, visar data från Stim. Högt upp på listan över de mest spelade svenska låtarna på den sociala plattformen tronar gamla klassiker som ”Cotton Eye Joe” (1995), ”Caramelldansen” (2001) och ”Lovefool” (1996) – låtar som blivit extremt populära i dansvideos, memes och roliga klipp.

Nu betalar Stim ut sammanlagt 161 miljoner i musikersättning till Stimanslutna och musikförlag från bland annat Tiktok, Spotify och Apple Music. När man tittar närmare på vilka svenska låtar som spelas mest på de olika tjänsterna sticker Tiktok ut kraftigt, med en repertoar från längre bak i skivbacken. Svenska låtar på Tiktoks topplista är i snitt hela 15 år gamla – och inte mindre än var tredje låt på listan har minst 20 år på nacken.

Där finner man bland andra Roxettes ”Listen to your heart” (1988), Basshunters ”Boten Anna” (2006) och Lykke Lis ”I follow rivers” (2011). Ett antal svenskskrivna låtar med internationella artister hamnar också högt upp, bland annat Britney Spears ”Baby one more time” (1998) och Katy Perrys ”I kissed a girl” (2008). Den mest spelade låten på Tiktok i hela världen 2022 var Yung Leans tio år gamla ”Ginseng Strip 2002”.

”När vi kollar på vår data över utbetalningar från Tiktok ser vi hur gamla låtar kan explodera. När ledande kreatörer börjar använda en viss låt så blir den snabbt ett fenomen, och tar sig ofta vidare till Spotifys topplistor.” säger Robert Gehring, Head of members på Stim.

”Tiktok breddar musiklyssningen på ett intressant sätt, vilket innebär att fler låtskrivare får pengar. Det är som att en äldre hitlåt är en helt egen valuta som smäller långt högre på Tiktok än vad en nysläppt låt gör. Vi ser dessutom att rätt otypiska hitlåtar som aldrig nått topplistorna blir väldigt populära flera år senare.” fortsätter Robert Gehring.

Kontakt:
Eric Aronson, pressansvarig Stim
Hornsgatan 103, 104 62 Stockholm  
08-783 95 65 
eric.aronson@stim.se

Om Stim:
Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, grundades för 100 år sedan. Uppdraget är detsamma, nu som då‚ att utifrån upphovsrätten se till att de som skapat musiken får betalt – oavsett var musiken spelas. Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse med 100 000 anslutna musikskapare och förlag, och ett av världens främsta sällskap inom music tech. Tack vare de enorma datamängder Stim hanterar sitter vi på unik expertis om musikbranschen. Stim skapar hållbarhet i det svenska musiklivet. Då, nu och i framtiden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys