Connect with us

Marknadsnyheter

Svenskarna skeptiska till företagens intentioner – efterlyser mer och tydligare information

Published

on

Många tolkar i dag hållbarhetskommunikation från företag som försök till säljande reklam. Det framgår i Stena Recyclings färska rapport Circular Voice. För att öka förtroendet hos konsumenterna bör företag berätta mer om sitt hållbarhetsarbete och samtidigt bli bättre på att erkänna misstag.  

En majoritet av svenskarna (56 procent) säger i Stenas rapport Circular Voice att företag bör tala mer om sitt miljö- och hållbarhetsarbete. Samtidigt är många av respondenterna skeptiska till vad som faktiskt sägs i ämnet. 53 procent tror att det är ett sätt att öka sin försäljning och att det enbart görs för att företagen tror att konsumenterna kräver det (48 procent) eller för att ”alla andra” gör det (40 procent).  

Det finns dock en gemensam nämnare som kan minska misstron – ökad transparens. Lite fler än hälften av de tillfrågade (51 procent) ser det som viktigt att företag erkänner misstag och felaktigheter. Respondenterna vill också gärna se: 

– Ibland kan man få intrycket att det finns en informationströtthet hos dagens konsumenter och att företagens miljö- och hållbarhetsarbete inte är lika viktigt längre. Men i Circular Voice framgår att det är tvärtom – man vill veta mer. Transparens och öppenhet som rör utmaningar och problem ger mer trovärdighet än att försöka framställa sig som felfria. Konsumenterna förstår att det är ett svårt arbete och förlåter misstag, om de kommuniceras och förklaras. Vill man att konsumenterna ska göra aktiva och hållbara val, krävs att de tror att sådana val faktiskt gör skillnad, säger Gisela Lindstrand, Head of Sustainability, Brand & Communications på Stena Metall. 

Om undersökningen: 

5 000 konsumenter i åldrarna 18–65 år i Sverige Norge, Danmark, Finland och Polen har deltagit i undersökningen som genomfördes av Ipsos i maj 2024. I Sverige deltog 1 000 konsumenter.  

Bilagor: 

Varför tror du att företag talar så mycket om miljö- och hållbarhetsfrågor i dag?  

Total  18–30 år  31–40 år  41–50 år  51–65 år 
Det är reklam för att kunna sälja mer  53%  46%  51%  55%  59% 
För att de tror att konsumenterna kräver det  48%  41%  51%  46%  52% 
För att “alla andra” gör det  40%  44%  39%  41%  37% 
För att de måste av legala skäl  31%  28%  32%  33%  30% 
För att de genuint vill göra skillnad  21%  27%  21%  17%  19% 
För att de är stolta över sitt arbete  17%  21%  19%  14%  14% 
Annat  1%  1%  2%  1%  1% 
Osäker/vet ej  6%  5%  6%  5%  7% 

Borde företag kommunicera mer eller mindre om miljö och hållbarhet för att du ska lita på dem?  

Total 
De borde kommunicera mycket mer  24% 
De borde kommunicera lite mer  32% 
De borde kommunicera lite mindre  8% 
De borde kommunicera mycket mindre  3% 
Min tillit skulle inte förändras oavsett om de kommunicerar mer eller mindre  22% 
Osäker/vet ej  11% 

Vad är viktigast för att du ska lita på företagens miljö- och hållbarhetsinformation?  

Total  18–30 år  31–40 år  41–50 år  51–65 år 
Att de erkänner misstag och felaktigheter  51%  51%  51%  51%  51% 
Att hållbarhetsarbetet är en del av affärsidén  30%  27%  30%  29%  32% 
Att de investerar i projekt eller initiativ som främjar klimat och miljö  37%  36%  36%  40%  36% 
Att de redovisar bevis på vad deras miljö- och hållbarhetsarbete leder till  50%  47%  53%  45%  55% 
Att de har trovärdiga talespersoner  21%  27%  17%  15%  22% 
Att de kommunicerar sitt arbete via marknadsföring och reklam  18%  24%  20%  11%  15% 
Att de använder sig av existerande miljömärkningar  35%  33%  37%  35%  37% 
Att de låter sig granskas av utomstående experter  53%  46%  52%  52%  60% 
Att de omskrivs positivt i media  16%  22%  17%  15%  12% 
Annat  2%  3%  3%  1%  1% 
Jag litar inte på företags miljö- och hållbarhetsarbete vad de än gör  6%  3%  6%  9%  7% 

Presskontakt
Åsa Ahlgren Berndtson, kommunikationschef, Stena Recycling Sverige, Mobil: +46 723 70 10 47, asa.ahlgren.berndtson@stenarecycling.se

Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsbolag och en helhetspartner för att utveckla hållbara cirkulära lösningar inom alla typer av verksamheter. Med 1 900 engagerade medarbetare och 90 anläggningar över hela landet skapar vi långsiktiga lösningar varje dag för såväl kunder som för samhället i stort. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en viktig och central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi.

www.stenarecycling.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q3: ”Fortsatt tillväxt och rekordstarkt kvartal för Consumer-divisionen”

Published

on

By

Juli–september 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 222 MSEK (199). Organiskt ökadenettoomsättningen med 15%.
  • Bruttomarginalen ökade till 56,4% (51,6).
  • Justerad EBITA uppgick till 30 MSEK (18), motsvarande en marginal om 13,6% (9,1).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3 MSEK (-14).
  • Andelen EVSE av nettoomsättningen minskade till 15% (18) och uppgick till 34 MSEK (35).

” Årets tredje kvartal innebar fortsatt god tillväxt och förbättrade marginaler. En starkt bidragande faktor till detta var Consumer-divisionen som presterade sitt bästa tredje kvartal någonsin. Professional-divisionen hade under det tredje kvartalet en organisk tillväxt om 10 procent, det första kvartalet med tillväxt sedan den nya divisionsstrukturen med två försäljningsdivisioner.”, säger Henrik Fagrenius VD och koncernchef för CTEK.

Under kvartalet fortsatte CTEK att se en stark tillväxt inom Low Voltage-segmentet.

”Det gläder mig att Low Voltage uppvisade tillväxt för det femte kvartalet i rad. En ökning med 16 procent, vilket förklaras dels av den generellt goda försäljningen inom Consumer divisionen samt den ökade försäljningen av kundanpassade lösningar inom Professional-divisionen. För att ytterligare stärka konkurrenskraften för Low Voltage flyttar vi nu delar av produktionen av Low Voltage-laddare för den nordamerikanska marknaden till Malaysia på grund av handelstarifferna mellan Kina och USA.”, säger Henrik Fagrenius VD och koncernchef för CTEK.   

Idag, den 14 november 09:00 håller CTEK en audiocast på engelska. CTEK representeras av CEO Henrik Fagrenius och CFO Thom Mathisen, som presenterar rapporten samt svarar på frågor. För ytterligare information besök följande länk: https://financialhearings.com/event/48906

Denna information utgjorde före offentliggörandet insiderinformation och är sådan information som CTEK AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 november 2024 kl 07:45 CET.

För mer information vänligen kontakta:

Niklas Alm, Investor Relations, +46 708 24 40 88, niklas.alm@ctek.com

Om CTEK

CTEK med huvudkontor i Vikmanshyttan i Dalarna är internationellt ledande inom batteriladdningslösningar, huvudsakligen för fordon.

Företaget utvecklar en rad olika produkter för fordonsbranschen, från 12V & 24V-laddare till laddningslösningar för elfordon.

Produkterna säljs via globala distributörer och återförsäljare, till fler än 50 av världens ledande fordonstillverkare samt genom laddningsoperatörer, fastighetsägare och andra organisationer för att ge tillgång till el-laddningsinfrastruktur.

CTEK har en unik kultur baserad på en passion för innovation. Företaget har ett djupt rotat engagemang för att stötta övergången till en hållbar transportsektor, genom att leva efter branschledande ESG-standarder.

CTEKs aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Mid Cap och handlas med tickern CTEK.

För mer information, besök även www.ctekgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Acuvi kommunicerar vinstprognos och -mål

Published

on

By

Acuvi AB (’’Acuvi’’ eller ’’Bolaget’’) kommunicerar idag Bolagets prognos på EBITDA-nivå för helåren 2024 och 2025 samt vinstmålen för 2026 och 2027.

2023 redovisade Acuvi 39 MSEK i EBITDA, motsvarande en EBITDA-marginal på 20 procent. Under 2024 års första nio första månader ökade EBITDA-marginalen till 21 procent. I skrivande stund är verksamheterna inom koncernen med högst bruttomarginaler de som också växer snabbast. Detta är ett resultat av ett långtgående strategiskt arbete kring försäljning och ständigt förbättrat produkterbjudande till kund.

För helåret 2024 prognosticerar Acuvi en vinst på EBITDA-nivå som är i linje med 2023. För räkenskapsåret 2025 uppgår EBITDA-prognosen till minst 50 MSEK.

För åren 2026 och 2027 ger Acuvi inga prognoser. Dock uppgår vinstmålen (EBITDA) för dessa år till följande:

2026:      >65 MSEK

2027:      >85 MSEK

Vid frågor, vänligen kontakta:

Olof Stranding, VD

ir@acuvi.com

Certified Adviser: Corpura Fondkommission AB

ca@corpura.se

+46 (0)72-252 34 51

Om Acuvi

Behovet av allt högre precision ökar inom bland annat medicinteknik, halvledarindustri och automation. Acuvi är en bolagskoncern som tillhandahåller unika teknologier och avancerade system för att stödja denna utveckling. Våra kunder tillverkar till exempel operationsrobotar, utrustning för tillverkning av halvledare och diagnostiksystem. Acuvi har egen lokal närvaro i Europa och USA. Huvudkontoret ligger i Uppsala och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market.

www.acuvi.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Acuvi AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 november 2024.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JS Security publicerar delårsrapport för tredje kvartalet (Q3) 2024

Published

on

By

Vi har genomfört ett strategiskt skifte som är ett viktigt steg för att stärka bolaget och skapa ett hållbart fundament för framtida tillväxt.

Sammanfattning av det tredje kvartalet (Q3) 2024

  • Totala intäkter uppgick till 1,5 MSEK (1,4), en ökning med 7% jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA uppgick till 0,03 MSEK (-1,0), en förbättring med 1 MSEK jämfört med samma period föregående år
  • Rörelseresultatet uppgick till -3,7 MSEK (-1,7)

Sammanfattning av januari – september 2024

  • Totala intäkter uppgick till 5,2 MSEK (5,1), en ökning med 4,4% jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA uppgick till -0,09 MSEK (-2,1), en förbättring med 2 MSEK jämfört med samma period föregående år
  • Rörelseresultatet uppgick till -5,3 MSEK (-4,3)

Sammanfattning av händelser under perioden 1 juli – 30 september 2024

  • JS Security erhåller order om cirka 0,2 MSEK
  • Röresleresultatet belastas på grund av att styrelsen har beslutat att skriva ner värdet på dotterbolaget JS Security Technologies AB till 0 MSEK.

Sammanfattning av händelser efter perioden 1 juli – 30 september 2024

  • Extra bolagsstämma hölls den 7 november 2024 och beslut togs om en ny styrelsesammansättning samt namnändring för JS Security Technologies Group AB.

“Att ompröva tidigare beslut och investeringar är sällan enkelt, men vi är övertygade om att detta strategiska skifte är ett viktigt steg för att stärka bolaget och skapa ett hållbart fundament för framtida tillväxt. Vi möter nu framtiden med en tydlig, fokuserad strategi som är rotad i våra värderingar, och som på sikt ska generera värde till våra aktieägare”, säger Mårten Bergsten, VD, JS Security.

Den fullständiga rapporten finns som en bifogad fil.

 

Denna information är sådan som JS Security är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-14.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mårten Bergsten, vd, JS Security
ir@jssecgroup.com

Om JS Security

JS Security är en svensk koncern specialiserad på informationslösningar till SME- och Enterprise-kunder. Verksamheten bedrivs globalt, med störst närvaro inom Skandinavien. Huvudkontoret är beläget i Stockholm och bolaget är sedan i maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “JSSEC”.

För mer information, vänligen besök www.jssecgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.