Connect with us

Marknadsnyheter

Svenskarna skeptiska till företagens intentioner – efterlyser mer och tydligare information

Published

on

Många tolkar i dag hållbarhetskommunikation från företag som försök till säljande reklam. Det framgår i Stena Recyclings färska rapport Circular Voice. För att öka förtroendet hos konsumenterna bör företag berätta mer om sitt hållbarhetsarbete och samtidigt bli bättre på att erkänna misstag.  

En majoritet av svenskarna (56 procent) säger i Stenas rapport Circular Voice att företag bör tala mer om sitt miljö- och hållbarhetsarbete. Samtidigt är många av respondenterna skeptiska till vad som faktiskt sägs i ämnet. 53 procent tror att det är ett sätt att öka sin försäljning och att det enbart görs för att företagen tror att konsumenterna kräver det (48 procent) eller för att ”alla andra” gör det (40 procent).  

Det finns dock en gemensam nämnare som kan minska misstron – ökad transparens. Lite fler än hälften av de tillfrågade (51 procent) ser det som viktigt att företag erkänner misstag och felaktigheter. Respondenterna vill också gärna se: 

– Ibland kan man få intrycket att det finns en informationströtthet hos dagens konsumenter och att företagens miljö- och hållbarhetsarbete inte är lika viktigt längre. Men i Circular Voice framgår att det är tvärtom – man vill veta mer. Transparens och öppenhet som rör utmaningar och problem ger mer trovärdighet än att försöka framställa sig som felfria. Konsumenterna förstår att det är ett svårt arbete och förlåter misstag, om de kommuniceras och förklaras. Vill man att konsumenterna ska göra aktiva och hållbara val, krävs att de tror att sådana val faktiskt gör skillnad, säger Gisela Lindstrand, Head of Sustainability, Brand & Communications på Stena Metall. 

Om undersökningen: 

5 000 konsumenter i åldrarna 18–65 år i Sverige Norge, Danmark, Finland och Polen har deltagit i undersökningen som genomfördes av Ipsos i maj 2024. I Sverige deltog 1 000 konsumenter.  

Bilagor: 

Varför tror du att företag talar så mycket om miljö- och hållbarhetsfrågor i dag?  

Total  18–30 år  31–40 år  41–50 år  51–65 år 
Det är reklam för att kunna sälja mer  53%  46%  51%  55%  59% 
För att de tror att konsumenterna kräver det  48%  41%  51%  46%  52% 
För att “alla andra” gör det  40%  44%  39%  41%  37% 
För att de måste av legala skäl  31%  28%  32%  33%  30% 
För att de genuint vill göra skillnad  21%  27%  21%  17%  19% 
För att de är stolta över sitt arbete  17%  21%  19%  14%  14% 
Annat  1%  1%  2%  1%  1% 
Osäker/vet ej  6%  5%  6%  5%  7% 

Borde företag kommunicera mer eller mindre om miljö och hållbarhet för att du ska lita på dem?  

Total 
De borde kommunicera mycket mer  24% 
De borde kommunicera lite mer  32% 
De borde kommunicera lite mindre  8% 
De borde kommunicera mycket mindre  3% 
Min tillit skulle inte förändras oavsett om de kommunicerar mer eller mindre  22% 
Osäker/vet ej  11% 

Vad är viktigast för att du ska lita på företagens miljö- och hållbarhetsinformation?  

Total  18–30 år  31–40 år  41–50 år  51–65 år 
Att de erkänner misstag och felaktigheter  51%  51%  51%  51%  51% 
Att hållbarhetsarbetet är en del av affärsidén  30%  27%  30%  29%  32% 
Att de investerar i projekt eller initiativ som främjar klimat och miljö  37%  36%  36%  40%  36% 
Att de redovisar bevis på vad deras miljö- och hållbarhetsarbete leder till  50%  47%  53%  45%  55% 
Att de har trovärdiga talespersoner  21%  27%  17%  15%  22% 
Att de kommunicerar sitt arbete via marknadsföring och reklam  18%  24%  20%  11%  15% 
Att de använder sig av existerande miljömärkningar  35%  33%  37%  35%  37% 
Att de låter sig granskas av utomstående experter  53%  46%  52%  52%  60% 
Att de omskrivs positivt i media  16%  22%  17%  15%  12% 
Annat  2%  3%  3%  1%  1% 
Jag litar inte på företags miljö- och hållbarhetsarbete vad de än gör  6%  3%  6%  9%  7% 

Presskontakt
Åsa Ahlgren Berndtson, kommunikationschef, Stena Recycling Sverige, Mobil: +46 723 70 10 47, asa.ahlgren.berndtson@stenarecycling.se

Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsbolag och en helhetspartner för att utveckla hållbara cirkulära lösningar inom alla typer av verksamheter. Med 1 900 engagerade medarbetare och 90 anläggningar över hela landet skapar vi långsiktiga lösningar varje dag för såväl kunder som för samhället i stort. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en viktig och central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi.

www.stenarecycling.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Föräldrastil i barndomen påverkar hur vi behandlar våra hundar

Published

on

By

En studie från Storbritannien visar att den föräldrastil vi upplevde som barn kan påverka hur vi behandlar våra hundar som vuxna. Personer som vuxit upp med en tillåtande föräldrastil tenderar att använda samma metod i sin relation med hunden, där värme och frihet betonas men reglerna är få. I kontrast är de som haft en mer auktoritativ uppväxt, där kärlek kombineras med tydliga regler, mindre benägna att vara lika tillåtande mot sina hundar.

Forskarna fann också att människors attityd till djur, antingen beskyddande eller humanistisk, spelar en stor roll för hur dessa uppfostringsmönster överförs från mänskliga relationer till relationen med hunden.

Källa: psypost.org

mdpi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop pausar inköpen av produkter från Bake my day

Published

on

By

Coop har beslutat att pausa inköpen av produkter från leverantören Bake my Day. Detta görs mot bakgrund av de uppgifter som framkommit i media kring bristandande livsmedelshygien vid leverantörens bageri i Huddinge.

– Vi har dialog med leverantören om de uppgifter som förekommit i media om bristande säkerhet kring livsmedelshygien och kring arbetssituationen för de anställda. Vi har också hämtat in uppgifter från ansvariga kontrollmyndigheter för att ta del av de revisioner som gjorts vid bageriet och dess resultat, säger Niclas God, affärschef inköp food vid Coop Sverige.

– Under tiden som vår analys av situationen pågår så kommer vi pausa våra inköp av produkter från Bake my Day. Det är mycket viktigt för oss att våra kunder känner sig trygga och säkra med de produkter som säljs i Coops butiker, fortsätter Niclas.

Inköpspausen går igång nästa vecka och gäller tills vidare. De produkter som finns i butikerna kommer säljas ut för att inte riskera matsvinn samt för att det inte finns risk för hälsofara för produkterna.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 06.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
06.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 06.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

XSTO

109 732

10,98

1 204 745,63

XCSE

27 154

10,96

297 631,24

Summa

136 886

10,98

1 502 376,87

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4805 och DKK till EUR 7,4582
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 710 860 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.