Connect with us

Marknadsnyheter

Svenskarnas e-handelsvanor: Shoppingen tredubblas på söndagskvällarna

Published

on

Läs original

Vilken tid och dag nätshoppar vi svenskar mest? Klarna presenterar nu sin Konverteringskalender, som kartlägger de svenska konsumenternas e-handelsbeteende. Söndagskvällar klockan 21-22 är den timme i veckan då överlägset flest handlar på nätet i de flesta produktkategorierna.

Klarna har undersökt konsumenternas e-handelsbeteende i 11 olika produktkategorier under perioden januari till augusti 2022. Kartläggningen visar vilken tid på dygnet svenskar handlar mest inom vilka kategorier, samt på vilka veckodagar det sker.

Söndagar klockan 21 är den tid och dag i veckan då flest svenskar handlar på nätet. Jämfört med en genomsnittlig timme under resten av veckan nästan tredubblas försäljningen av barnprodukter; kläder och skor; elektronik; skönhet och hälsa; smycken och accessoarer; hem och trädgård samt sport och fritid under just denna timme. Minst antal beställningar, i alla produktkategorier, görs på fredagar och lördagar. På fredagar spenderas svenskarna i genomsnitt 21 procent mindre än övriga veckodagar.

– Svenskar besöker nätbutiker och shoppar löpande under veckan. Men en veckodag står verkligen ut när vi tittar på när svenska folket näthandlar. Flest köp görs på söndagskvällarna.Vi vet att det svenskar särskilt uppskattar med näthandeln är att kunna göra prisjämförelser och att nätet erbjuder ett större utbud. Och för många är det lättare att hitta tid på söndagskvällen för att jämföra olika alternativ och shoppa smart under en ledig dag. Det är bara i åldersgruppen 66 år och äldre som mönstret bryts, de handlar mer online under dagtid, säger Klarnas Sverigechef Jesper Eriksson.

Vi köper nöje på lillördag och erotiska leksaker innan läggdags
Även om svenska konsumenter e-handlar mest på söndag finns det intressanta skillnader mellan olika produktkategorierna. Svenskarnas inköp av biltillbehör är vanligast på måndagskvällarna klockan 22 (240 % mer än en genomsnittlig timme), nöjen beställer svenska konsumenter klockan 11 på onsdagsförmiddagarna (215 % högre än en genomsnittlig timme) och matvaror läggs i varukorgen på måndagar klockan 21 (269 % högre än en genomsnittlig timme). Erotiska leksaker köps mest på söndagskvällarna, dock lite senare än övriga produktkategorier, vid klockan 23.

Unga e-handlar på kvällen och äldre gör sina inköp på lunchen
Det finns betydande skillnader i olika åldersgruppers konsumtionsmönster. Ungdomar i åldern 18-25 gör sina inköp på måndags- och söndagskvällar. Ingen annan dag i veckan är omsättningen i denna grupp så hög som dessa två dagar. Konsumenter som är 66 år eller äldre handlar extra mycket på måndagar runt lunchtid. 

Sett till produktkategorier finns det också tydliga generationsskillnader. När det kommer till erotiska leksaker gör den äldsta åldersgruppen flest inköp på måndagskvällarna medan den största försäljningsvolymen i de övriga åldersgrupperna äger rum på söndagskvällarna. Medan personer mellan 18-45 år gärna gör dessa inköp efter klockan 23 på kvällen genomför ålderskategorin 46 till 65 år köpen vid 19-tiden. 

Smycken och accessoarer näthandlar flest klockan 21 på söndagar, förutom i åldersgruppen 26-35 (måndag klockan 22) samt bland konsumenter som är 66 år eller äldre (tisdagar klockan 16).
 

Fler intressanta insikter från Klarnas Konverteringskalender om den svenska e-handeln hittills i år:

  • Om man bortser från stående beställningar av matkassar peakar e-handelns försäljning av mat och dryck under måndagskvällarna klockan 21. Då ökar försäljningen med hela 269 procent jämfört med en genomsnittlig timme under en vanlig vecka.
     
  • Högst försäljning per timme av erotiska leksaker under veckan sker runt klockan 23 på söndagen. Då är e-handeln i kategorin 240 procent högre än den genomsnittliga veckotimmen. Minst erotik, handlar svenskarna på fredagar.
     
  • När konsumenter handlar från mobila enheter ser köpbeteendena lite annorlunda ut än när de shoppar via dator. Inom kategorin barnprodukter kan den största försäljningsökningen ses på fredagsförmiddagar istället för sent om söndagarna. Även vid inköp av skönhetsprodukter finns det ett trendbrott. Här görs de flesta inköp i mobilen vid lunchtid på måndagar – snarare än på söndagskvällar, som annars är den stora försäljningstoppen för produktkategorin.
     

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com.

Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.