Connect with us

Marknadsnyheter

Sverige faller i global elbilsranking – behöver satsa på laddinfrastruktur

Published

on

Enligt en färsk analys från EY tappar Sverige sin plats inom topp tre i ett globalt elbilsindex. Kina och Norge leder rankingen och USA klättrar förbi Sverige och kniper tredjeplatsen, vilket lämnar Sverige på en fjärdeplats. Utbud och förnybar energi utgör styrkor för den svenska elbilsmarknaden, men bristande laddinfrastruktur och en slopad klimatbonus innebär utmaningar. För att fortsätta som en viktig aktör inom den globala elbilsutvecklingen krävs satsningar på snabbladdare och energieffektivitet.

Electric Vehicle Country Readiness Index från rådgivnings- och revisionsföretaget EY rankar årligen länder utefter 27 parametrar fördelade över tre kategorier: utbud, efterfrågan och regleringar. Enligt elbilsindexet för 2023 behåller Sverige sin fjärdeplats i kategorin utbud, medan USA tar ett stort kliv uppåt och placerar sig som nummer tre. När det gäller efterfrågan har Sverige tappat till en tredjeplats, där Kina intar andraplatsen. Inom regleringsområdet ligger Sverige kvar på en sjundeplats.

Utbud av snabbladdare drar ned medan förnybar energi ger extrapoäng
55 procent av den globala elbilstillverkningen 2023 väntas ske i Kina, som intar en klar förstaposition inom utbudskategorin. Sverige tar fjärdeplatsen i utbudsrankingen, där en mogen energiproduktion med god tillgång på förnybar energi samt överskott i elproduktionen är starkt bidragande till den goda placeringen. Elbilsutbudet i sig uppvisar även en hög mognadsgrad och 70 procent av nylanserade bilmodeller i Sverige de närmsta fem åren förväntas vara elbilar. Därutöver har Sverige god tillgång på litiumjonbatterier med en tillverkningskapacitet på 16 GWh 2023, där endast Kina, USA och Tyskland ligger före.

Även om Sverige står starkt inom utbudsområdet har landet även utmaningar. År 2022 var 16 procent av Sveriges laddpunkter snabbladdare, vilket är i underkant bland de analyserade länderna. I en global jämförelse ligger Sverige på plats 13 av 20 i andel snabbladdare, där Kina toppar listan med sina 43 procent.

– Sverige är en ledande elbilsnation, men utan fortsatt investering är det inget som kan tas för givet. Antalet elbilar på svenska vägar ökar snabbt, men utbyggnaden av publika laddare hänger inte med i samma takt. För närvarande har vi ungefär 25 elbilar per publikt tillgänglig laddpunkt, vilket är betydligt högre än EU:s rekommendation på tio bilar per laddpunkt, säger Martin Cardell, globalt ansvarig för mobility på EY.

Elbilars minskande kostnad driver efterfrågan
Sverige tappar ställning inom efterfrågekategorin medan Kina klättrar förbi. Med en tredjeplats står Sverige ändå starkt, och 53 procent av svensk fordonsförsäljning under 2023 väntas utgöras av elbilar, vilket gör Sverige till global tvåa i elbilpenetration efter Norge. Vilket slår Kina med sina förväntade 30 procent. Detta gör Sverige till det näst bästa landet sett till andelen elbilar av den totala fordonsförsäljningen i jämförelse med de länder som ingick i studien, endast slagna av Norge med 81 procent. 

Kostnaden för en elbil fortsätter att bli mer fördelaktig i jämförelse med förbränningsmotorbilar. Ett oroligt världsläge har gjort fossila bränslen dyrare i relation till el och gjort elbilar relativt billigare i drift vilket drivit på efterfrågan världen över. Samtidigt är Sverige ett av de länder där skillnaden i inköpspris är som lägst, och i snitt kostar en elbil 21 procent mer än en förbränningsmotorbil i Sverige. Samtidigt är svenska konsumenter till hög grad villiga att betala ett prispremium för en elbil, i genomsnitt 18 procent mer än för en förbränningsmotorbil. Matchningen mellan betalningsvilja och prisskillnad kan vara en av förklaringarna till att svenska konsumenter till hög grad anger att de föredrar en elbil enligt den senaste undersökningen EY Mobility Consumer Index.

Slopad klimatbonus påverkar negativt, men Sverige har gott om pådrivande regleringar
Till år 2030 ska försäljning av förbränningsmotorbilar vara förbjudet i Sverige, vilket i en global jämförelse är ett ambitiöst mål. För att nå det målet har Sverige ett antal initiativ för att driva på omställningen, och hamnar därför på en sjundeplats i regleringskategorin. Att klimatbonusen slopades under 2022 påverkar placeringen negativt. Ändå har Sverige relativt goda regulatoriska förutsättningar för elektrifiering av fordonsflottan, exempelvis genom satsningar som Grön Teknik-avdraget och Ladda Bilen-bidraget.

– Vi ser en förändring i Sveriges elbilsmarknad. Andra länder, särskilt USA, tar stora steg framåt med nya program och investeringar. Den slopade klimatbonusen ligger helt klart Sverige i fatet, men det vägs upp av att man riktar om fokus mot att skapa positiva incitament inom infrastruktur, vilket kan ge bättre utdelning på sikt. Det som är helt klart är att infrastrukturen måste utvecklas ännu snabbare för att Sverige fortsatt ska vara ledande inom elektrifiering av fordonsflottan, säger Martin Cardell.

EY Electric Vehicle Country Readiness Index 2023

Placering Land Jämfört med 2022
1 Kina
2 Norge
3 USA ▲4
4 Sverige ▼1
5 Storbritannien
6 Sydkorea
7 Nederländerna ▲1
8 Tyskland ▼4
9 Kanada ▲4
10 Spanien ▼1
11 Frankrike ▼1
12 Italien
13 Indien ▲1
14 Österrike N
15 Japan ▼5
16 Australien N
17 Mexiko N
18 Singapore N
19 Nya Zealand N
20 Brasilien N

EY Global Mobility Solutions Leader

EY:s EV Country Readiness Index 2023
Indexet är en analys av länders övergång mot elektrifierade fordon baserat på tre perspektiv; utbud, efterfrågan och regulatoriska faktorer. Det är tredje gången som EY genomför analysen och i året analys ingår 20 länder vilka tillsammans står för 94 procent av den globala elbilsmarknaden. Indexet analyserar initiativ, mål och strategier för dessa nyckelmarknader för att underlätta en smidig och effektiv övergång till elbilar. Analysen syftar till att hjälpa sektorsövergripande aktörer (biltillverkare, energiaktörer, regeringar, etc.) att förstå och jämföra drivande och hämmande krafter för att använda elbilar.

För mer information eller intervju med Martin Cardell, kontakta:
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsstatistik för augusti

Published

on

By

Publiceringsdatum: 2024-09-09

Alpcot Holding AB (publ) är moderbolag i Alpcot-koncernen. Statistiken avser den verksamhet som bedrivs i de helägda bolagen Alpcot AB samt Alpcot Capital Management Ltd. Under 2024 har antalet depåkunder hos Alpcot ökat med 419 st, portföljförvaltat och rådgivet kapital har tillsammans ökat med 1 285 MSEK och kapital i egna fonder har ökat med 229 MSEK. Alpcot har sedan start betalat ut över 47 MSEK i fondrabatt till sina kunder.

 

Aug -24

Jul -24

Förändring månad

Aug -23

Förändring år

Antal depåkunder, st

8 759

8 722

0,4%

8 147

7,5%

         Varav rådgivna depåkunder

4 930

4 862

1,4%

4 094

20,4%

 

 

 

 

 

 

Värde depåtjänst, MSEK

9 066

9 044

0,2%

8 561

5,9%

 

 

 

 

 

 

         Varav rådgivet kapital i depå

2 174

2 206

-1,5%

1 626

33,7%

         Varav portföljförvaltat kapital i depå

2 610

2 570

1,6%

1 476

76,8%

         Övrigt kapital i depå

4 282

4 268

0,3%

5 459

-21,6%

 

 

 

 

 

 

         Varav fonder (1)

5 035

5 075

-0,8%

3 976

26,6%

         Varav noterade aktier och ETF:er

803

799

0,5%

786

2,2%

         Övriga värdepapper

3 228

3 170

1,8%

3 799

-15,0%

 

 

 

 

 

 

Alpcot-fonder, AuM, MSEK (2)

993

1 004

-1,1%

780

27,3%

 

 

 

 

 

 

Återbetald fondrabatt, MSEK (3)

20,5

20,5

0,0%

23,0

-10,9%

(1) Avser värdepappersfonder och alternativa investeringsfonder.

(2) Avser värde i Alpcots egna fonder, Alpcot Equities och Alpcot Fixed Income.

(3) Avser återbetald fondrabatt till depåkunder under en rullande 12-månadersperiod. Fondrabatten utbetalas i regel fyra gånger per år varpå beloppen för två närliggande månader kan vara identiska.

 

Alpcot ska erbjuda marknadens bästa plattform till rådgivare för att de ska kunna hjälpa privatpersoner i Sverige till finansiellt välmående.

Alpcot har en digital plattform för sparande och investeringar med flera marknadsledande tjänster. Produktområdena utgörs av depåtjänst, försäkringsförmedling och fond- och kapitalförvaltning samt tjänsten Curo Professional som innebär att rådgivare och anknutna ombud kan nyttja Alpcots digitala plattform. Alpcots plattform riktar sig mot professionella rådgivare samt privatpersoner som vill ha icke-komplicerade finansiella produkter med transparant prissättning.

För mer information kontakta ansvarig för investerarrelationer:
Dusko Savic, Verkställande direktör, dusko.savic@alpcot.se, +46(0)70 358 12 57

Besök Alpcot på www.alpcot.se

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se
T: +46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lindab förvärvar franska ATIB och stärker sin position inom tekniska ventilationsprodukter

Published

on

By

Lindab flyttar fram sin position inom tekniska ventilationsprodukter genom förvärvet av den franska ventilationsspecialisten ATIB. Med förvärvet stärker Lindab även sin försäljning och distribution i västra Frankrike.

ATIB är en väletablerad fransk distributör av ventilations- och inneklimatprodukter. Merparten av försäljningen består av ventilationssystem till kommersiella fastigheter. Produktutbudet omfattar luftaggregat, ljuddämpare, luftdon, brandskyddsprodukter och filter.

Försäljning av tekniska produkter sker i hög omfattning genom ventilationskonsulter, vilka föreskriver produkterna som ska användas i ventilationssystem. ATIB har djup kunskap om teknisk försäljning samt fleråriga relationer med kunder inom området. Det skapar möjlighet för merförsäljning av Lindabs tekniska produkter samt kunskapsöverföring till övriga delar av Lindab.

”Vi är glada över att välkomna ATIB till Lindab. Nya tillväxtmöjligheter skapas inom ett attraktivt produktområde.”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”ATIB är ett välskött bolag som är uppskattat för sin tekniska kompetens och sina långsiktiga kundrelationer. Vi ser goda möjligheter till att öka både vår och ATIBs försäljning samt att utöka Lindabs kunskap inom området för tekniska ventilationsprodukter på den franska marknaden. Vi är även mycket glada över att Cyril Ravon och Emmanuel Ravon kommer fortsätta leda ATIB, som del av Lindabkoncernen.”

”Vi ser fram emot att vidareutveckla ATIBs verksamhet som del av Lindab. Våra verksamheter kompletterar varandra väl och bygger på liknande värderingar kring hög kvalitet samt kundnöjdhet.”, säger Cyril Ravon, VD för ATIB.

ATIB (Aeraulique Thermique Industrie Batiment SAS) är baserat i Nantes och Bordeaux i västra Frankrike. Bolaget omsätter cirka 250 MSEK årligen med en rörelsemarginal som är i linje med Lindabs rörelsemarginal. ATIB grundades 1973 och sysselsätter 40 medarbetare. Förvärvet finansieras genom egen kassa och förväntas slutföras under fjärde kvartalet.

Läs mer om ATIB på deras hemsida https://www.atib.fr/

Kontakt

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Lars Ynner
CFO
E-post: lars.ynner@lindab.com
Tfn: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Kort om Lindab

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 13 114 MSEK år 2023 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 45 procent av försäljningen 2023, Västeuropa för 42 procent, Centraleuropa för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Topp-20 nominerade till Sveriges bästa hundkommun

Published

on

By

Av 290 är det nu 20 kommuner kvar som har chansen att ta hem utmärkelsen Sveriges bästa hundkommun 2024. Här är de nominerade toppkommunerna som konkurrerar om första platsen genom att erbjuda ett härligt hundliv med exempelvis tillgång till veterinärvård och närhet till skog och rastplatser. Är din kommun med på listan?

– Nu börjar vi närma oss en vinnare! Av de 20 högst rankade toppkommunerna, som är nominerade till utmärkelsen Sverige bästa hundkommun, ska vi snart utse en vinnare. Det är små marginaler i toppen och samtliga möter i stort hundägares behov av ett enkelt och tryggt hundliv, säger Patrik Olsson, hundexpert på Agria.

De topp-20 nominerade kommuner är – i alfabetisk ordning:

  • Botkyrka
  • Göteborg
  • Hallstahammar
  • Halmstad
  • Helsingborg
  • Knivsta
  • Lund
  • Linköping
  • Malmö
  • Mark
  • Mölndal
  • Mörbylånga
  • Sigtuna
  • Solna
  • Sundsvall
  • Stockholm
  • Upplands Väsby
  • Uppsala
  • Varberg
  • Västerås

I mitten av september ska listan kortas ned till topp-tio och en vinnare utses.

Alla 290 kommunerna i landet har poängsattas enligt sex områden och fått en totalsumma på en skala om 0-6, och därefter har de rangordnats utifrån per 1 000 hundar som bor i kommunen. Årets extra kategori är användningen av sociala tjänstehundar inom exempelvis skola, äldreomsorg och vård i kommunen.

De sex utvalda kategorierna som väger tyngst bland hundägare är:

  1. Veterinärkliniker som är öppet på dagtid
  2. Veterinärklinker som håller öppet om dygnet runt
  3. Närhet till skog och natur
  4. Kurser för att träna och utbilda hunden
  5. Restauranger och fik som välkomnar hundar
  6. Kommunala hundrastplatser

Plus årets extra kategori:

  1. Sociala tjänstehundar

Datainsamling och bedömning – Sveriges bästa hundkommun:

Närmare 700 hundägare fick svara på frågan, Vad tycker du är viktigt för att du och din hund ska trivas där du bor? Svaren resulterade i de bedömningskriterier som kommunerna rankades utifrån.

Antalet sociala tjänstehundar, som exempelvis vård-, besöks-, och läshundar per kommun har tagits fram genom att sammanställa de hundar som är registrerade via landets samtliga länsstyrelser.

Läs mer här Sveriges bästa hundkommun – Agria Djurförsäkring

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.