Connect with us

Marknadsnyheter

Sveriges hållbara besöksnäring och GSTCs kongress i Stockholm lockar 500 deltagare från hela världen – H.K.H. Kronprinsessan Victoria medverkar vid kongressens öppning

Published

on

Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort, det märks på det överväldigande intresset för organisationen Global Sustainable Tourism Councils kongress i Stockholm 23-25 april. De 400 platserna tog snabbt slut och ytterligare 100 extra platser sattes in. Alla tog slut inom loppet av dagar.

Deltagare på kongressen är destinationer, länder, företag och organisationer som beslutat sig för att arbeta mer hållbart med turism och resor. De kommer att möta över 50 talare från hela världen, många från Sverige, för att inspireras, nätverka och dra lärdomar om hållbarhetsfrågor.

Global Sustainable Tourism Council, GSTC, hanterar globala standarder för hållbart resande och turism och fungerar som internationellt ackrediteringsorgan för certifiering av hållbar turism. Och Sverige är ett land i världen där många besöksnäringsverksamheter valt att arbete utifrån GSTCs kriterier.

Den 23-25 april arrangerar GSTC en av sina globala kongresser om hållbar turismutveckling i Sverige, där Visit Sweden och Tillväxtverket står som värdar. Platsen som valts för kongressen är Kungliga Djurgården i Stockholm, som sedan länge arbetar strukturerat enligt GSTCs kriterier.

Det står nu även klart att Sveriges kronprinsessa H.K.H. Victoria kommer att närvara vid invigningen av kongressen. Visit Swedens vd Susanne Andersson kommer att invigningstala tillsammans med GSTCs styrelseordförande mr Luigi Cabrini, Tillväxtverkets Generaldirektör Elisabeth Backetman och tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt som idag bland annat är ordförande för besöksnäringens arbetsgivarorganisation Visita.

”Sveriges innovativa besöksnäring ligger erkänt långt fram inom hållbarhet, vilket imponerar och intresserar turistaktörer i hela världen och nu blir det tillfälle att inspirera och visa upp denna gröna omställning som Sverige sedan länge arbetat med, för resten av världen, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.

”Kronprinsessans närvaro vid GSTC-kongressen om hållbar turism är mycket betydelsefull, då det signalerar att Sveriges besöksnäring och det hållbarhetsarbete som görs är viktigt för vårt land och för vår planet”, fortsätter Susanne Andersson.

”När vi närmar oss GSTCs globala kongress i Stockholm, ökar vår förväntan på vad som lovar att bli en omvälvande händelse. Den här konferensen är en fantastisk möjlighet för turismbranschens ledare och intressenter från hela världen att träffas, lära, nätverka och främja hållbara turismpraxis som helhet. Det handlar om att forma turismens framtid, se till att turismen bidrar positivt till planeten och dess människor. Vi är hedrade över att Sveriges Kungliga Höghet, Kronprinsessan Victoria, kommer att närvara vid öppningsceremonin och låna ut en kunglig närvaro som understryker vikten av vårt uppdrag,” säger Randy Durband, GSTC CEO.

”Dagarna i Stockholm är en viktig milstolpe för Sveriges fortsatta väg mot ett mer medvetet och hållbart resande – ett måste för att vi ska kunna fortsätta upptäcka, mötas, skapa förståelse och tolerans genom att resa”, avslutar Visit Swedens vd Susanne Andersson.

Alla talare på GSTC-kongressen

https://www.gstcouncil.org/gstc2024sweden/speakers/

Kongressprogram

https://www.gstcouncil.org/gstc2024sweden/program/

Visit Sweden för Press

Presskontakter, pressbilder mm

https://corporate.visitsweden.com/om-oss/kontakta-oss/press-influencers/

GSTC för Press

https://www.gstcouncil.org/about/for-the-press/

Jim Hofverberg
Corporate Communications Officer
jim.hofverberg@visitsweden.com

Om Visit Sweden

Visit Sweden är svenska statens nationella turismorganisation – ett företag med nationellt och officiellt uppdrag att marknadsföra Sverige som resmål för att öka Sveriges attraktionskraft, turismkonsumtionen, exportintäkterna och sysselsättningen i Sverige. Visit Sweden arbetar tillsammans med den svenska turismbranschen för att effektivt nå de för Sverige mest eftertraktade målgrupperna för mer hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har cirka 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till marknadsföring 104,6 miljoner kronor. Mer info www.visitsweden.com/corporate

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ymer SC AC AB Offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31

Published

on

By

Ymer SC AC AB offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31. Årsredovisningen finns bifogad i detta pressmeddelande.

Informationen är sådan som YMER SC AC är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-30 10:40 CET.

Stefan Engstrand, VD Ymer SC AC AB. Tel: 073 – 358 28 99, stefan.engstrand@ymersc.com

www.ymersc.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.