Marknadsnyheter
Sympa bildar Tellent – The People Growth Collective – tillsammans med tre andra HR-företag


Marknaden för HR-lösningar är idag mycket fragmenterad. Den nya koncernen Tellent gör det möjligt att erbjuda mångsidiga HR-lösningar till företag under samma paraply.
STOCKHOLM (15/9 2022) – HR-företagen Sympa, Recruitee och Javelo meddelar att de har förvärvat det tyska företaget kiwiHR för att bilda Tellent Group – The People Growth Collective. Providence Strategic Growth (PSG), som blev majoritetsinvesterare i Sympa 2020, kommer att fortsätta som privatinvesterare i den nya koncernen.
Sympa grundades 2005 och levererar HR-system som gör arbetslivet enklare för hela organisationen. Sympa är den snabbast växande leverantören av HR-lösningar i Norden, men det har ännu inte funnits någon tydlig marknadsledare som kan erbjuda lösningar till företag av olika storlek från en och samma koncern på en fragmenterad europeisk marknad.
HR-företag har haft en stabil utveckling trots det osäkra ekonomiska läget, eftersom HR-plattformar och digitala verktyg kan stötta företag och deras medarbetare i tider av förändring. Till exempel investerades mer än 130 miljarder i HR-techföretag under 2021. Genom den nya Tellent-koncernen kan alla fyra företagen växa och stärka varandra både finansiellt och strategiskt.
Perry Oostdam, grundare av Recruitee och VD för Tellent: ”Recruitee, Sympa, Javelo och kiwiHR har liknande kulturer, värderingar och visioner – det var helt enkelt logiskt att börja samarbeta och stärka varandras erbjudanden. Varje bolags varumärke kommer att förbli unikt och oförändrat – samtidigt som den nya gruppen kommer samla Tellents lösningar under ett paraply och dra full nytta av synergimöjligheterna.”
Företagen kommer jobba tätt tillsammans och dra nytta av kiwiHRs styrka för små- och medelstora företag, Sympas heltäckande och avancerade core HR-lösning, Recruitees globala närvaro och Javelos erfarenhet inom performance management. Sammantaget innebär detta att Tellent Group kan erbjuda sina kunder helt skräddarsydda lösningar.
“Samarbetet kommer hjälpa oss att tillhandahålla de bästa HR-verktygen för våra kunder. Jag är glad över min nya tjänst på Sympa som ger möjligheten att utveckla våra produkter och att fortsätta samarbeta med våra partners” säger Jaco Fourie, som tillträder som VD för Sympa till följd av den nya koncernen.
“Det lanseras ständigt nya HR-lösningar. Tellent för samman branschens bästa lösningar för vi tror inte på trenden att erbjuda samma alternativ till alla. Våra kunder har unika behov och behöver verktyg som matchar deras individuella krav” säger Keijo Karjalainen, grundare av Sympa och nytillträdd CSO på Tellent Group.
Tillsammans utgör Tellents People Growth Collective Europas största ekosystem för HR-teknik med över 6000 kunder i fler än 100 länder och mer än 500 anställda. Kända varumärken som Taco Bell, M&S, Asus, Red Bull Media House, Breitling, BMW, Espresso House och Storytel använder Tellents lösningar för att förvärva kompetens på hög nivå, skydda medarbetardata och ge sina team möjlighet att fatta bättre strategiska beslut.
###
Om Tellent
Tellent är Europas första People Growth Collective av experter på anställdas livscykel. Vi för samman människor med den teknik, kunskap och partners de behöver för att trivas och utvecklas i sitt arbete. Genom att tillgängliggöra marknadens bästa tekniska HR-lösningar på en enda central plats underlättar vi för team och ledare inom HR att lyckas med rätt verktyg vid rätt tidpunkt. Hittills har vi försett över 6 000 organisationer i fler än 100 länder med ledande lösningar från Recruitee, Sympa, Javelo och kiwiHR. Men vi nöjer oss inte med det: med ett växande nätverk av över 300 partners strävar vi efter att skapa världens största People Growth Collective med världens allra bästa partners.
Om Sympa
Sympa har sitt huvudkontor i Finland och är en av de snabbast växande HR-leverantörerna i Europa och ledande i Norden. Sympa kan räkna kända varumärken som Storytel, Espresso House, Dustin och Byggmax bland sina kunder, och företagets digitala lösning hjälper HR-ledare att optimera varje steg i anställningsresan genom mer strömlinjeformade HR-processer, bättre stödmöjligheter och utvecklingsvägar samt datadrivet strategiskt beslutsfattande. www.sympa.com
Om Recruitee
Recruitee levererar molnbaserade ATS-/rekryteringssystem och har huvudkontor i Amsterdam. Företagets digitala programvara syftar till att teamen ska kunna anställa bättre, och tillsammans. Företagets digitala lösningar omfattar integrering av jobbannonser, kandidatsökning, spårning av sökande, pipeline-automatisering, automatiserad schemaläggning och avancerad rekryteringsanalys. Sedan starten 2015 har Recruitee vuxit snabbt och har fler än 5 000 kunder från över 75 länder, varav en majoritet är från företagets kärnmarknader i Benelux, DACH, Storbritannien och USA. www.recruitee.com
Om kiwiHR
kiwiHR är en programvarulösning för personaladministration. Lösningen gör det möjligt för kunderna att hantera ledigheter, dokument, schemaläggning, semesterplanering, personalinformation och mycket annat. Syftet är att göra digital personaladministration tillgänglig för små och medelstora företag. kiwiHR grundades 2017 och har sitt huvudkontor i München, Bayern. www.kiwihr.com
Om Javelo
Javelo är en SaaS-plattform för performance management och har kontor i Paris, Marseille och Barcelona. Javelo stöder innovativa HR-ledare i digitalisering av utvärderingsmetoder som ofta leder till tungrodd HR-administration och inte heller bidrar till att inspirera medarbetarna. Företaget erbjuder en enkel och intuitiv plattform som hjälper HR-avdelningarna att optimera utvärderingsprocessen och involvera alla i mer gemensamt framtagna mål och milstolpar som leder till bättre prestationer och ökat engagemang. www.javelo.io
Mer information för media:
Namn: Mikael Abrahamsson
Titel: Country Director
Företag: Sympa
Telefonnummer: +46 70 270 6465
E-post: mikael.abrahamsson@sympa.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke