Connect with us

Marknadsnyheter

Synbesiktningen 2022: 8 av 10 bilförare vill ha lagkrav på reflex för gångtrafikanter

Published

on

Av Sveriges närmare 7 miljoner* bilförare vill 80 procent, motsvarande cirka 5,6 miljoner, se en lag för gångtrafikanter att bära reflex vid mörker. Det visar färska siffror från Synbesiktningen, Sveriges största syntest av bilförare, som genomförs av Synoptik i samarbete med Bilprovningen. Lagen skulle likna den som finns för cyklister där det krävs reflex vid mörker.

För att en gångtrafikant ska synas i mörker är reflexen avgörande. Statistik från Trafikverket** visar att gångtrafikanter som bär mörka kläder utan reflex syns först på cirka 20–30 meter från ett mötande fordon i mörker. Med ljusa kläder däremot syns de på 60 meters avstånd och med reflex redan på cirka 125 meters håll. Att det är svårt för bilförare att se i mörker kan Synbesiktningen 2022 bekräfta där 8 av 10, motsvarande 5,6 miljoner, bilförare vill se en lag för gångtrafikanter att bära reflex vid mörker likt den som finns för cyklister.

– Tryggheten i trafiken är ett samspel mellan alla som vistas i den. Det är lika viktigt med säkra förare, som regelbundet besiktar sin bil och kontrollerar sin syn, som med säkra fotgängare som alltid använder reflex, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

Mörkret är utmanande för bilförare
Under vinterhalvåret är det på många sätt utmanande att köra bil med hala vägbanor, mörker och nederbörd av olika slag. Detta visar även Synbesiktningen 2022 där 74 procent av bilförarna över 45 år upplever att det är svårt att se i mörker och därför mer utmanande att köra.

– Att se i mörker ställer höga krav på synen och koncentrationen för att vara en säker bilförare. När det är mörkt förlorar ögat en del av sitt detaljseende. Det blir även svårare att urskilja färger och ännu värre när det regnar eller snöar. Med åldern blir ögat också mindre elastiskt och därför är det naturligt att personer över 45 år kan få svårare att se i mörker, säger Rebecka Rane, legitimerad optiker på Synoptik.

Kort om resultaten av Synbesiktningen 2022

  • 10 procent har en olaglig syn, dvs. en synskärpa som ligger under dagens körkortskrav.
  • 74 procent av bilförare över 45 år upplever att det är svårt köra bil i mörker.
  • 80 procent av bilförarna vill se en lag för gångtrafikanter att bära reflex i mörker.
  • 88 procent vill lagstadga synkontroller vid körkortsförnyelse från 55 år eller tidigare.

Synbesiktningen 2022 genomfördes under perioden 3–30 oktober. 1 896 bilister svarade på attitydfrågor kring syn och bilkörning, varav 1 376 bilister gjorde ett syntest.

För statistik och analys läs faktasida här: www.synoptik.se/synbesiktningen

* Baserat på Trafikverkets siffror från oktober 2022, 6 726 213 B-körkortsinnehavare i Sverige.
** https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/sakerhet-for-gaende/

Vad är Synbesiktningen?
Synbesiktningen är ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma både synens betydelse för ansvarsfull bilkörning samt vikten av att synas i trafiken. Under fjorton år har totalt över 30 000 syntester genomförts, 2022 svarade 1 896 bilister på attitydfrågor och 1 376 testade sin syn. Resultatet för 2022 års undersökning visar att 10 procent av förarna har en syn som är direkt olaglig och oskarp redan på en meters avstånd. Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då kraven på bilförarnas syn ökar som mest.
För mer information, se
www.synoptik.se/synbesiktningen 

Kort om Synoptik
Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag mer än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se

Kort om Bilprovningen
Bilprovningen (AB Svensk Bilprovning) grundades 1963 och ägs av svenska staten. Företaget är med över 100 stationer från Skurup till Gällivare Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon och har arbetat för ökad trafiksäkerhet och minskad klimatpåverkan i över 55 år. För mer information besök www.bilprovningen.se

För mer information:
Rebecka Rane, legitimerad optiker på Synoptik
tfn: +46 (0)8 580 260 00, 
e-post: [email protected] 

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef Bilprovningen
tfn: +46 (0)70-687 03 66, e-post:
 [email protected]

Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik
tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post:
 [email protected]

Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag mer än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Ellos Fashion satsar på underkläder – ”Vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlek som få andra”

Published

on

By

Den senaste underklädeskollektionen från Ellos Fashion är startskottet för företagets storsatsning på underkläder. Kollektionen kommer i svart spets och med ett brett utbud av storlekar och varumärken. Här finns något för alla kroppar – ”Det som gör oss unika är att vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlekar som få andra aktörer kan”, säger Johan Kromer, inköpsdirektör på Ellos.

Klassisk, svart spets. Visst gör den något med oss? Ha-begäret tänds instinktivt – vem lockas inte av tanken på en enhetlig, stilren underklädesgarderob, som dessutom sitter som den ska? Ellos senaste kollektion av underkläder sammanfattar alla våra drömmar om ett klassiskt, matchande set. Och när vi väl gläntat på dörren kan vi inte få nog av Ellos utbud av så väl storlekar som trender och färger – med serier som sträcker sig i kupstorlek från A-G finns det verkligen något för de flesta.

”Vi är väldigt duktiga på underkläder och har möjligheten att ta fram många olika passformer, trender och storlekar. Eftersom vi är en e-handel behöver vi inte hålla igen lika mycket som en fysisk butik – när vi tar fram kollektioner kan vi göra det åt de allra flesta kvinnokroppar”, säger Karin Verdoes, designchef på Ellos Fashion.

”Ge dig själv fjärilar i magen” är budskapet i kampanjen. Kollektionen rör sig kravlöst och enkelt mellan olika feminina detaljer. Här visar Ellos att de är en go-to-destination för underkläder – med en klassisk grund i svart spets. Underkläderna passar för livets alla situationer, oavsett om det handlar om den perfekta bh:n att ha till t-shirt eller spets inför en fest. Med rätt passform och komfort ligger underkläderna som en grund för resten av en outfit, som en trygghet under dagens gång helt enkelt. Under våren kommer vi få se än fler kollektioner från Ellos, underkläder i basfärger och underkläder i trendiga utföranden.

”Några av våra storsäljande produkter är Cecilia, Jocelyn och Rylee. Här har vi lagt extra mycket omtanke kring passform och design för att skapa produkter som våra kunder känner sig fina och bekväma i och gärna köper igen. Samtidigt vill vi lyfta de varumärken som vi erbjuder – Chantelle, Triumph, Sloggi, Swegmark och Abecita. Under våren kommer vi dessutom lansera ytterligare varumärken för att bredda sortimentet än mer. Vi har noga kurerat vårt sortiment för att vara den där självklara destinationen när du behöver – eller vill unna dig – nya underkläder”, säger Karin Verdoes.

Hela kampanjen och allt i kollektionen hittar du på Ellos site från och med den 8 februari.

För mer information, vänligen kontakta:

[email protected]

Kampanjbilder:  https://we.tl/t-ZFSNDnYZnM

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mackmyra Destination och rökigt destillat vinner guld

Published

on

By

Mackmyra Svensk Whisky belönas med två prestigefyllda guldmedaljer i klasserna Best Single Malt Whisky, samt för Best New make & Young spirit av World Whiskies Awards 2023.

Mackmyra Destination, en limiterad utgåva med tydlig karaktär ifrån portvinsfat belönas med guldmedalj och uppmärksammas återigen för dess komplexitet, tydliga profil och välbalanserade sammansättning av varsamt lagrad whisky.

Även det extra rökiga receptet väcker extra stor uppskattning under årets tävling. Efter år av utveckling, analyser och förfining  belönas Mackmyras destillat även det med en guldmedalj.

Vi ställde upp med två vätskor, i två kategorier och vinner två guldmedaljer. Det får vi vara rätt nöjda med. Detta är kvittot på att Mackmyra-teamet hela tiden utvecklas och levererar sprit och upplevelser i toppklass.

Lii Johnson, Blender Mackmyra Svensk Whisky

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Patrick Björsjö, Head of marketing & customer experience, +46 705 70 12 72, [email protected]

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även ekologisk gin. Välkommen till Mackmyra.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

UW Health beställer två WasteLog™-system

Published

on

By

University of Wisconsin Hospital and Clinics, UW Health, har beställt två WasteLog™-system till sitt center i Madison. Teamet som arbetar med förebyggande av narkotikasvinn vid UW Health kommer att genomföra en utvärdering av de första två enheterna för att fastställa bästa praxis och arbetsflöden. En framgångsrik utvärdering kommer att leda till ytterligare beställningar av WasteLog™ för andra anläggningar inom UW Health.

WasteLog™ kommer i första hand att användas för verifiering av returnerade narkotiska läkemedel från avdelningar med hög risk och stor användning. Kontroll av läkemedelsavfall är en viktig del i hanteringen av läkemedelssvinn, ett växande problem inom det amerikanska hälsovårdssystemet.

WasteLog™-systemet kommer också att användas för ett pilotprogram med Heliometrics analysprogram. All data från WasteLog™ kommer att tillhandahållas elektroniskt till Heliometrics för att inkluderas i deras algoritmer som används för att upptäcka läkemedelssvinn. Detta tillför data som idag saknas för att komplettera analysen.

”Denna WasteLog™-order ger Pharmacolog en möjlighet att vara en del av ett prestigefyllt universitetssjukhus och tillhandahålla värdefull information för att förbättra sjukhusets program för att förhindra läkemedelssvinn” säger Steve Maiorano, säljchef, Pharmacolog USA Inc.

För mer information kontakta:

Per Persson, VD

E-post: [email protected]
Tel: 073-746 44 61

Om Pharmacolog

Pharmacolog tillhandahåller lösningar och produkter som förbättrar effektiviteten och säkerheten vid beredning av injicerbara läkemedel. Vårt mål är att hjälpa till att förhindra medicineringsfel och säkerställa maximal läkemedelseffekt vid behandling av patienter med kraftfulla men potentiellt skadliga injicerbara läkemedel. Pharmacologs produkter hjälper personal på apotek och sjukhusavdelningar att minimera risken för fel i beredningsprocessen. Genom att kontrollera att läkemedel och narkotika som används vid kirurgi inte har manipulerats bidrar våra lösningar också på ett avgörande sätt till att förhindra att läkemedel hamnar i fel händer.

Följande varumärken ägs och skyddas av Pharmacolog i Uppsala AB: Pharmacolog™-logotyp, DrugLog™, WasteLog™, PrepLog™ och Pharmacolog Dashboard™.

Ytterligare information avseende bolaget finns på https://pharmacolog.com/.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer 08-5030 15 50 eller via [email protected]

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.