Connect with us

Marknadsnyheter

Telia Company presenterar sin Års- och Hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

Idag publicerade Telia Company sin Års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som reflekterar året som var och beskriver bolagets finansiella resultat, strategiska initiativ och hållbarhetsarbete.

Patrik Hofbauer, Telia Companys VD och koncernchef, säger: ”Medan den här års- och hållbarhetsredovisningen täcker året innan jag började på Telia, är jag inspirerad av – och stolt över att dela med mig av – de framsteg som bolaget gjorde under 2023. Rapporten belyser hur Telia uppnådde en bred EBITDA-tillväxt med ytterligare förbättringar inom områden som Net Promoter Score och kapitalallokering, kundupplevelse, medarbetarnas kompetens och hållbarhetsarbetet i vår egna verksamhet. Några av nyckeltalen listas nedan men det finns alldeles för många höjdpunkter för att nämna alla, så jag uppmuntrar alla våra intressenter att läsa hela rapporten.

”Även om vi ser att vi har en bra strategi på plats så är det prioriterat för mig, min ledningsgrupp, vår styrelse, våra anställda, kunder och aktieägare, att vi fortsätter exekvera på strategin. Med tanke på digitaliseringens betydelse i dagens samhälle ser jag att Telia gör en viktig insats i de länder där vi är verksamma. Hållbarhet är prioriterat för oss och styrande i allt vi gör, vilket hjälper oss att skapa värde för alla våra intressenter, samtidigt som vi minskar vår negativa påverkan på planeten.”

Finansiell och operationell översikt

  • 75,9 miljarder kronor (73,0) i tjänsteintäkter
  • 30,3 miljarder kronor (29,0) i justerad EBITDA
  • 6,7 miljarder kronor (5,1) i operativt fritt kassaflöde
  • 2,00 kronor/aktie (2,00) i föreslagen utdelning
  • 2,32x (2,35x) i nettolåneskuld/justerad EBITDA
  • 18,6 miljoner (17,7) mobilabonnemang
  • 3,2 miljoner (3,2) fasta bredbandsabonnemang
  • 3,4 miljoner (3,4) TV-abonnemang

Hållbarhetsöversikt

  • CO2e-utsläppen från Telias egen verksamhet (scope 1 och scope 2 marknadsbaserade utsläpp) har minskat med 87% sedan 2018, och företaget är på god väg att nå målet om en 90-procentig minskning till 2030
  • I slutet av året hade leverantörer som ansvarar för 52% av Telias utsläpp från inköpta varor, tjänster och kapitalvaror i leverantörskedjan satt upp vetenskapsbaserade klimatmål, och leverantörer som ansvarar för ytterligare 11% av dessa utsläpp hade förbundit sig att sätta sådana mål inom två år
  • Telias nettonollmål – att minska CO2-utsläppen med minst 90% över hela värdekedjan och kompensera resten till 2040 – ratificerades av Science Based Targets (SBTi)
  • Telia använder förnybar el för den egna verksamheten och för sina nät på alla marknader
  • 27% av alla mobiltelefoner som såldes till företagskunder såldes som ”mobilt-som-tjänst”, ett cirkulärt erbjudande, vilket är enklare och mer hållbart för kunderna och gör det möjligt för Telia att skala upp återanvändning och återvinning av mobiltelefoner
  • 72% av avfallet från den egna och nätverksrelaterade verksamheten återanvändes eller återvanns
  • Telias digitala mötestjänster och IoT-lösningar för fastighets-, transport- och energibolag, gjorde det möjligt för kunder att minska sina CO-utsläpp med mer än 433 000 ton, motsvarande utsläppen från mer än 3,1 miljoner flygresor tur och retur mellan Stockholm och Helsingfors
  • Sedan 2021 har Telia nått 1,4 miljoner individer med initiativ för digital integration, med fokus på att stärka digitala färdigheter bland seniorer, barn, invandrare och småföretag.
  • Telia rankades etta bland 85 telekomföretag, och tvåa bland 1 108 företag globalt inom olika branscher, av Global Child Forum för bolagets åtagande och engagemang för barns rättigheter
  • Vid årets slut var 41% av Telias utökade ledningsgrupp kvinnor (av ~150 chefer). Telias mål är en 50-procentig fördelning mellan kvinnliga och manliga chefer i den gruppen
  • Telia behöll sin Platina-medalj från EcoVadis, vilken placerade bolaget bland de 1% bästa av de  undersökta företagen, samt det högsta möjliga betyget från MSCI ESG Research, och fick en A- Climate Change-betyg från CDP

Engelska och svenska versioner av rapporten finns nu tillgängliga på Telia Companys hemsida. Den svenska årsredovisningen finns även tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF).

Denna information är sådan information som Telia Company är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 mars 2024 kl. 08:00 CET.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Mer information om Telias vetenskapsbaserade netto-nollmål som godkänts av SBTi finns här.

För mer information, kontakta Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och X. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar.

OM TELIA

Telia Company (STO: TELIA) är en ledande nordisk och baltisk telekomoperatör och ett nordiskt mediehus. Vi förser konsumenter, företag och offentliga verksamheter med kritisk digital infrastruktur, informations- och kommunikationstjänster, samt underhållning. Våra 18 000 duktiga kollegor möter varje dag miljontals kunder i en av världens mest uppkopplade regioner. Vi är navet i det digitala ekosystemet och tillhandahåller 25 miljoner mobil-, bredband- och TV-abonnemang som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att hålla kontakten med allt som är viktigt 24/7/365. Läs mer på www.teliacompany.com/sv

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.