Connect with us

Marknadsnyheter

Tequila och spritz trendar på Östersjön – Paloma är sommarens favoritdrink

Published

on

Tequila är supertrendigt ute i världen och har också blivit finländarnas favorit, medan ginens stora popularitet jämnar ut sig. Trots att long drinken med ananassmak slog alla tiders rekord i fjol väntar sig Ossi Ruusunen som ansvarar för Viking Lines restaurangdrycker att försäljningen av long drink-produkter fortsätter att öka.

Om du letar efter sommarens bästa svalkande dryck torde det vara en spritz även denna sommar. I drinken som härstammar från Italien blandar man prosecco och soda i en bitter eller likör. 

”Under sommarmånaderna säljer vi tiotusentals spritzer på våra fartyg. Aperol Spritz är den mest populära av dem, men goda utmanare är Hugo Spritz med fläderbärslikör och citronfräscha Limoncello Spritz.  En orsak till spritzernas fortsatta popularitet är att de är svaga drinkar – en tydlig trend är låg alkoholhalt”, förklarar Beverages Manager Ossi Ruusunen som ansvarar för restaurangernas drycker. 

Allt fler väljer helt och hållet alkoholfria drinkar – detta syns också på fartygens solterrasser.

”Förra sommaren var hela 15 procent av alla våra sålda cocktails alkoholfria. Till vänner av spritz rekommenderar vi Italian Spritz som består av alkoholfria Rebels Spritz Alternative och prosecco.”

Bland de starka dryckerna är tequila trendigast i sommar och dess popularitet ökar runt om i världen. På 1990-talet drack man tequilashots med citron och salt i trendiga tex-mex-restauranger, men nu blandar man spännande drycker av den. Favoritdrinken Paloma innehåller förutom tequila även limesaft och grapefruktsoda.

”Numera dricker man mindre alkohol, men man föredrar högre kvalitet både i glaset och i köpkorgen. Våra kunder är nuförtiden speciellt intresserade av äkta premium-tequila med en agavehalt på hundra procent. Fenomenet är det samma med gin. Även om den hetaste ginboomen har lagt sig går fortfarande högklassiga premium ginsorter åt både i våra restauranger och i taxfreebutikerna. Våra priser är i medeltal en fjärdedel förmånligare än priserna i land, och för de dyrare premium-produkternas del kan prisskillnaden vara större”, säger Ossi Ruusunen.

Riesling får en utmanare – Cremant trendar bland mousserande viner

I restaurangerna ombord på Viking Lines fartyg säljs drygt hundra olika viner, taxfreebutikens sortiment innehåller ca tusen viner.

”Chardonnay-druvan gör comeback och utmanar Riesling, som fortfarande är den enskilt mest sålda druvan.  Den tyska stående favoriten tävlar även med österrikiska Grüner Veltliner samt Txakoli som kommer från Baskien i Spanien – båda har rislingliknande nyanser. Försäljningen av roséviner ökar, men når ända inte upp till vit- och rödvinerna. Bland mousserande viner trendar franska Cremant i sommar.”

Ölen behåller förstaplaceringen, men når long drink-produkterna upp till förra sommarens ananashajp?

Öl är den mest populära drycken på både solterrasserna och i butikerna.  Mest säljer vi inhemska lageröl, tätt följda av IPA-öl som kommit för att stanna. Resenärernas intresse för till exempel italienska och mexikanska ölsorter ökar ändå hela tiden.

Av bryggeriprodukterna växer long drink-produkterna mest på Viking Line. Samtidigt har konsumtionen av cider minskat.

”Alla tecken tyder på att long drinkarnas popularitet fortsätter att öka både i våra restauranger och i
taxfreebutikerna. Vid sidan av traditionell grå long drink säljer vi mycket long drink med ananassmak, som blev en storfavorit förra sommaren – jag minns inte att någon annan enskild produkt skulle ha nått upp till samma nivå”, säger Ossi Ruusunen.

Favoritdrinken sommaren 2024 heter Paloma – här är receptet

  • Mät upp i ett glas 4 cl Patrón Reposado-tequila, saften av en halv lime och fyll glaset med Jarritos Grapefruit-soda.
  • Servera ur ett högt glas fyllt med is.
  • Dekorera med en klyfta blodgrapefrukt.

Viking Line Beverages Manager Ossi Ruusunens tips:
Dessa lönar det sig att köpa ombord

  • Champagne Piper-Heidsieck Essentiel by Essi Magnum säljs endast på Viking Line. I restaurangen kostar ett glas 10,90 euro, vilket är ett mycket förmånligt pris för champagnen som fått mogna i magnumflaska. I taxfreebutiken kostar en en och en halv liters flaska 84,95 euro.”
  • ”Txakoli-druvan är en rolig vinspecialitet från spanska Baskien. Txomis vin Etxaniz Txakoli har fina syror och en aning fruktig sötma, som skapar rieslingkaraktär. Txakoli passar bra till feta fiskrätter. Hundratals flaskor av detta vin såldes i våra restauranger förra säsongen, takeawaypriset för en 75 cl flaska i våra restaurangers wine shop är 12,50 euro. 
  • ”På våren lanserade vi vårt andra fartygsöl. Viking Line Lager är ett aromatiskt och fräscht artesanöl, besläktat med Viking Line IPA som överträffat alla försäljningsförväntningar. Båda ölen har skapats i samarbete med det prisbelönta mikrobryggeriet Rock Paper Scissors Brewing från Kuopio. Båda ölens pris i taxfreebutiken är 2,90 euro.”

Tilläggsinformation:

Ossi Ruusunen, Beverages Manager

ossi.ruusunen@vikingline.com, +358 50 555 4308

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef,

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.