Connect with us

Marknadsnyheter

TH1NG Delårsrapport januari-juni 2021 Q2

Published

on

Kraftig omsättningsökning och stärkt marknadsposition

Januari – juni 2021 i sammandrag

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 27,4 Mkr

• Nettoomsättningen ökade med 131 % jämfört med första halvåret 2020

• Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till -19,5 Mkr 

April – juni 2021 i sammandrag 2021

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 15,9 Mkr

• Nettoomsättningen ökade med 38 % jämfört med första kvartalet 2021

• Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till -11,2 Mkr

Viktiga händelser under perioden

• TH1NG har noterats på Nasdaq First North Growth Market.

• Kraftig ökning av nya kunder +4 500 under andra kvartalet, drygt 18 000 kunder totalt.

• Mer än dubblering av omsättningen under andra kvartalet jämfört med samma period i TH1NG AB 2020.

• Kundnöjdhet har ökat och svarstiderna har minskat under perioden trots den stora kundtillväxten.

• Koll, TH1NGs egenutvecklade tjänst för kunder som vill ha koll på sitt hem eller sitt fritidshus, har lanserats.

• Landskrona stad och TH1NG har inlett ett pilotprojekt inom IoT där behovet av IoT-tjänster i de kommunala verksamheterna utvärderas.Händelser efter kvartalets utgång från rapporten

Viktiga händelser efter periodens slut

• Tillväxtverket har beslutat om återbetalning av stöd vid korttidsarbete om drygt 0,5 Mkr. TH1NG har överklagat beslutet.

• Rikard Slunga har tillträtt som ny CTO den 1 augusti 2021.

Kommentar från TH1NGs VD Klas Westholm:

”TH1NG är ett nyskapande företag som är med och löser framtidens stora utmaningar med hjälp av digital kommunikation. Vi är en utmanare som växer snabbt. Vi har en stark vision om att vi ska förenkla verkligheten i den digitala världen genom att leverera och möjliggöra smarta uppkopplade tjänster och internetanslutningar till allt och alla. I takt med att vårt samhälle blir alltmer uppkopplat vill vi ta en tydlig position som en av marknadens främsta aktörer på denna nya och snabbt växande marknad.

För att möjliggöra denna resa tog TH1NG steget in på Nasdaq First North Growth Market den 16 juni i år. Noteringsprocessen har varit intensiv och påverkat både verksamheten och drivit mycket stora kostnader, inte minst under andra kvartalet. Jag vill rikta ett stort tack till hela organisationen som arbetat hårt för att komma i mål. Nu kan vi fokusera fullt ut på verksamheten och att nå målsättningen att bli en marknadsledande aktör.

Kundtillströmningen till TH1NG har varit över förväntan under perioden. Vi har slagit ett nytt försäljningsrekord under andra kvartalet med över 4 500 nya kunder inom bredband, vilket innebär drygt 18 000 kunder totalt. Det är en mycket snabb tillväxt och innebär att TH1NG är en av de aktörer som växer snabbast på marknaden. Strategin är att jobba med korsförsäljning och att skapa synergier med vår utveckling inom IoT.

Sedan bolaget grundades har TH1NG arbetat aktivt för att ha en av marknadens bästa kundtjänster. Vårt fokus på kundnöjdhet har utmanats av vår snabba tillväxt, men idag kan vi konstatera att vi trots rekordtillväxt lyckats förbättra vår kundnöjdhet avsevärt sedan årsskiftet, vilket exempelvis syns på Trustpilot där vi placerar oss i topp bland internetleverantörer på TrustScore.

Tillväxten har skapat en del utmaningar för verksamheten, men har också inneburit öppningar för viktiga skalfördelar i den fortsatta utbyggnaden av den egna nätplattformen. Investeringar har gjorts löpande i utbyggnad och uppgraderingar, vilket förväntas bära frukt redan i år. Genom bra leverantörsavtal, nytänkande tekniska lösningar och investeringar förväntas produktionskostnaden för kommunikationstjänsterna per kund att minska löpande.

Omsättningen mer än dubblerades i andra kvartalet jämfört med samma period föregående år och blev vårt bästa kvartal hittills. Vi har stora kostnader för noteringen under perioden och vi har även för låg bruttomarginal i dagsläget samt höga försäljningskostnader på grund av den stora tillväxten. Vi har inlett ett arbete med att öka marginalerna samt ser över vår kostnadsbild. Vi arbetar även med effektiviseringar och centraliseringar för att hitta rätt fokus.

Intresset för IoT-lösningar ökar kontinuerligt och kommer att ge oss en ökad orderingång då vi ser att en del av våra befintliga pilotkunder går över till att bli skarpa affärer samt att vi avser att teckna nya avtal med både samarbetspartners och nya slutkunder. I dagsläget har IoT-försäljningen ännu inte nått sin fulla potential och består primärt av pilotprojekt. Vi är dock övertygade om att IoT kommer att bli en del av allas vardag och kommer att förändra hur vi ser på digital kommunikation. Vår strategi är att arbeta med och använda kommunikation på så många sätt som möjligt, bl a genom att tillhandahålla en IoT-plattform i framkant som kan vara grunden för en mängd olika tillämpningar och lösningar.

Vår plattform, IoT Open, som är en av marknadens främsta helt mjukvarubaserade IoT-plattformar, ger oss en stabil och central grund att utveckla vårt erbjudande och våra paketeringar på. IoT Open möjliggör kommunikation på ett flexibelt och skalbart sätt och kan nyttja en mängd olika kommunikationssätt för att samla data och dela information med stor säkerhet samt styra olika funktioner som kunderna efterfrågar.

Vi använder IoT Open för våra egna slutkundstjänster, men säljer även plattformen till partners såsom operatörer, systemintegratörer, fastighetsägare och kommuner vilka använder den som en grund i sina IoT-satsningar. Våra färdiga paketeringar säljer vi även som så kallade whitelabel lösningar.

Under perioden har tilläggsbeställningar av funktioner tillhörande IoT Open utvecklats och levererats till existerande kunder. Ett partnerprogram har även introducerats där aktörer på marknaden får tillgång till IoT Open, tillhörande dokumentation och utbildningsmaterial. Vi är övertygade om att partners med expertis inom sina respektive branscher är en förutsättning för en bred utrullning av IoT Open.

I Skellefteå satsar vi stort tillsammans med Skellefteå Kraft för att koppla upp kommunen. Vi har gått från en pilotfas under ett par år till att nu gå in i ett skarpt läge med vidareutbyggnad. En ny intressant pilotkund är Landskrona stad som startat ett projekt för att utvärdera behovet av IoT-tjänster inom de olika kommunala verksamheterna. Vi för även dialog med flera kommuner med liknande planer där vi har möjlighet att bygga vidare på våra befintliga grundstrukturer.

Koll för smarta hem lanserades i juni och ger kunderna möjlighet att inkludera enkla smarta funktioner tillsammans med bredbandserbjudandet. Alla funktioner styrs i den nyutvecklade Koll-appen som finns i Google Play och Appstore.

Sammanfattningsvis har det varit en mycket händelserik period. Vi lägger nu grunden för att kunna fullfölja planen att bli en ledande aktör på marknaden.”

Rapporten finns tillgänglig TH1NGs webb under https://www.foretag.th1ng.se/rapporter

För ytterligare information:

Klas Westholm
VD, TH1NG AB
E-post: klas.westholm@th1ng.se
Mobil: +46 (0)737-45 48 00

TH1NG AB är en internet- och IoT-leverantör. På operatörsmarknaden erbjuder bolaget internet och annan kommunikation och på IoT-marknaden levereras såväl färdiga IoT-tjänster som stöd och verktyg för andra aktörer. Kombinationen av dessa verksamheter skapar unika förutsättningar för innovation och erbjudanden till kund. TH1NG bildades 2018 och har ca 40 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet TH1NG. Certified Adviser är G&W Fondkommission (e-post: ca@gwkapital.se, tel.: 08-503 000 50).

Denna information är sådan som TH1NG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2021, klockan 08.55 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.