Connect with us

Marknadsnyheter

Trafikflyghögskolan blir Europas första auktoriserade drönarskola

Published

on

Transportstyrelsen certifierat Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet som Sveriges och Europas första Auktoriserade Drönarskola (ADS). Ett nytt forskningsprojekt vid institutionen blir också att AI-träna drönare att snabbare hitta försvunna personer till havs och fjälls.

Trafikflyghögskolan är sedan tidigare certifierad flygskola, men nu utvecklar man verksamheten med att bli Sveriges och Europas första Auktoriserade Drönarskola (ADS), enligt en ny föreskrift för utbildnings- och flygverksamhet med drönare.

– Vi upplever att det finns en stor efterfrågan för inte minst uppdragsutbildning av framtidens fjärrpiloter, säger Johan Bergström, prefekt vid Trafikflyghögskolan.

Han säger att man ser hur hela drönarsektorn växer så att det knakar, med fler och fler samhällstillämpningar och aktörer. Flera av dessa aktörer vill bland annat kunna genomföra flygningar utom fjärrpilotens synhåll för exempelvis analys av stora skogsarealer.

– Dessa fjärrpiloter kommer vi nu att kunna utbilda till den behörighet de behöver för att genomföra dessa flygningar, säger Johan Bergström.

Svenska fjärrpiloter kan själva sedan en tid tillbaka gå en utbildning och skriva ett prov på Transportstyrelsens hemsida för grundnivån i det nya regelverket: ”Öppen kategori”. Den nya auktoriseringen innebär att Lunds universitet nu har möjligheten att utbilda fjärrpiloter till nivån ”Specifik kategori”, vilket bland annat innebär möjligheter att flyga högre, längre, tyngre och snabbare än vad som är möjligt inom den öppna drönarkategorin.

– Specifik kategori innebär en högre risknivå än öppen och att det finns kvalificerade utbildningar för fjärrpiloter är viktigt för att hålla en hög flygsäkerhetsnivå. Det är också viktigt för drönaroperatörers möjligheter att framgångsrikt kunna söka tillstånd för sin verksamhet, säger Joel Sköld, ansvarig för den teoretiska utbildningen av fjärrpiloter vid Trafikflyghögskolan.

– För oss är detta dock bara starten. Vi avser att i framtiden även kunna utbilda på den högsta kompetensnivån: ”Certifierad kategori”  som kommer att krävas vid exempelvis verksamhet med passagerare ombord, säger Rikard Tyllström, universitetsadjunkt och ansvarig för drönarverksamheten vid Trafikflyghögskolan.

Trafikflyghögskolan har också, tillsammans med aktörer som Sjöfartsverket och FOI, fått forskningsmedel för att utveckla ett nytt system för att med hjälp av artificiell intelligens koppla samman drönare som på ett mer effektivt sätt kan genomföra sök- och räddningsinsatser. Tekniken ska utvecklas i bland annat Ljungbyhed.

– Det vi bland annat vill göra inom projektet är att undersöka utformningen på ett modernt system för SAR (Search and Rescue). Det ska vara snabbare, smartare, mer effektivt och med bättre precision och samordning än dagens system, säger Johan Bergström.

I dag skickar man främst ut bemannade helikoptrar och båtar vilket naturligtvis är mycket resurskrävande. Experiment finns med enskilda drönare, men tanken är att koppla ihop drönare med varandra samt med bemannade system via en artificiellt intelligent funktion för att på så sätt kunna skapa en bättre lägesbild.

– Det kan handla om att lokalisera en förlist båt eller person som är vilse i fjällen, för att bemannade styrkor sedan ska kunna ta vid, berättar Johan Bergström.

Målet är ett koncept som statliga aktörer (Sjöfartsverket, Polisen med flera) kan gå vidare med att utveckla till ett faktiskt system. I projektet planeras ett antal demonstrationer som kommer att vara till sjöss, där man ska utveckla ett system av flera kommunicerande drönare som på egen hand ska kunna ge sig ut över havet för att söka efter nödställda.

Sök- och räddningsinsatser av detta slag  rör typiskt hav eller fjällmiljöer, men man kan även tänka sig andra typer av områden.

Fakta:

Lunds universitet Trafikflyghögskolan bedriver redan idag utbildningsverksamhet inom drönarflygning som valbar kurs för ingenjörsstudenter vid LTH, samt som yrkeshögskoleutbildning i samverkan med Folkuniversitetet.

För mer information, kontakta Rikard Tyllström:
Rikard.Tyllstrom@tfhs.lu.se

0707-38 31 75

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.