Connect with us

Marknadsnyheter

Trots coronapandemin: Bosch presenterar positiva resultat

Published

on

Bosch presenterar ett bättre resultat än förväntat för 2020 med försäljning på 71.6 miljarder euro. Samtidigt uppnår bolaget total koldioxidkompensation och blir det första globala bolaget som uppnått klimatneutralitet under våren 2020.

Stuttgart, Tyskland – Trots coronapandemin och en ekonomiskt svag fordonsindustri lyckades Bosch under 2020 presentera ett bättre resultat än förväntat. Preliminära siffror visar att teknik- och tjänsteleverantören genererade en försäljning på 71,6 miljarder euro under förra året. Under räkenskapsåret 2020 landade rörelseresultatet (EBIT) på ca 1,9 miljarder euro, vilket ger en beräknad rörelsemarginal på runt 2,5%. Efter justering för omstruktureringskostnader uppskattas EBIT till 3,3 miljarder euro, vilket ger en marginal på cirka 4,5%.

”Trots pandemin kan vi presentera ett positivt resultat, vilket vi framförallt har våra medarbetare att tacka för” sa Dr. Volkmar Denner, koncernchef på Robert Bosch GmbH, under en presentation av de preliminära siffrorna. Under presentationen lyftes framtida investeringar som hållbar mobilitet, IoT och hur AIoT (Artificial Intelligence + Internet of Things) kan komma skapa tillväxtmöjligheter i miljardklassen. ”Vi vill vara ledande inom AIoT och med vår breda kunskap och expertis har vi mer till vårt förfogande än våra konkurrenter”.

Bosch behåller fokus på framtida utvecklingsområden där hållbarhet står i centrum. Den uppnådda klimatneutraliteten på 400 anläggningar under 2020 var en milstolpe i bolagets strategi. ”Vi höll det vi lovade och enligt våra beräkningar är Bosch det första globala företaget som uppnått klimatneutralitet under våren 2020” sa Denner och bekräftade att Boschs nästa mål är en minskning av koldioxidutsläppen med 15% i sina leverantörsled till 2030.

Bosch har sedan den 31 december 2020 totalt 394 500 medarbetare världen över. Det är en indikation på att Bosch, trots läget i världen, lyckats hålla sysselsättningsnivåerna i stort sett stabila.

För ytterligare information samt högupplösta bilder, vänligen besök:
https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/bosch-stays-on-course-through-the-coronavirus-crisis-to-achieve-a-positive-result-224064.html 

Lotta TörnbergHead of Corporate Communications and Brand Management Nordic+46 8 750-1644 Lotta.Toernberg@se.bosch.com

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 394 500 medarbetare globalt (per 31 december 2020). Preliminära siffror visar att företaget omsatte 71,6 miljarder Euro under 2020. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, smarta städer, uppkopplad mobilitet och uppkopplad industri. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar från en och samma källa. 

Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”. 

Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 73 000 medarbetare inom forskning och utveckling på 126 platser runt om i världen och cirka 30 000 mjukvarutvecklare. 

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 94 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch, genom ett familjeägt företag, och av Robert Bosch GmbH. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse som utövar aktieägarnas rättigheter. Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com och https://twitter.com/BoschPresse

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.