Connect with us

Marknadsnyheter

Två nya herrproffstävlingar till Sverige

Published

on

Nu är det klart att två internationella golftävlingar på Europanivå kommer att spelas i Sverige i maj 2021. Spelplatser blir Hinton Golf Club – Rönnebäck utanför Malmö och Österåkers Golfklubb utanför Stockholm.

Banbild frn Hinton Golf Club Rnnebck

Efter två säsongers uppehåll är Sverige åter spelplats för herrarnas European Challenge Tour, undertouren till European Tour. Det är resultatet av en snabb och intensiv process där arrangörsklubbar, samarbetspartners, European Challenge Tour och Svenska Golfförbundet (SGF) jobbat tillsammans för att hitta bästa möjliga lösning.

► 13–16 maj: Range Servant Challenge by Hinton Golf Club, Hinton Golf Club – Rönnebäck
► 19–22 maj: Dormy Open, Österåkers Golfklubb – Öster by Stenson
 

Ser fram emot att tävla på hemmaplan

Att spela på hemmaplan är både motiverande och utvecklande, och det är uppskattat av  svenska spelare att nu få två hemmatävlingar på Challengetouren. Per Längfors, Onsjö Golfklubb, är en dem som nu ser fram emot att spela i Sverige:

– Det känns helt fantastiskt att vi nu får två tävlingar på Challengetouren i Sverige. Att spela på hemmaplan är alltid speciellt och för oss som kämpar för att komma upp till Europatouren betyder det mycket att vi nu får hemmafördel i två tävlingar. Jag lovar att göra allt jag kan för att vinna, detsamma gäller nog för alla andra deltagande svenskar.
 

Vägen till Europa återigen öppen

Idrottsligt är detta ett efterlängtat tillskott av herrtävlingar i Sverige. Att vara en del av den europeiska Challengetouren ger möjligheter att skapa tävlingstillfällen för fler kategorier av spelare, inte bara i de svenska tävlingarna. Som arrangör på European Challenge Tour får SGF nämligen byta tävlingstillfällen med arrangörer utanför Sverige. Ola Lindgren, landslagscoach för herrar proffs, ser detta som en bra möjlighet att skapa vägar ut i Europa för svenska spelare:

– Steget ut i Europa från vår nationella MoreGolf Mastercard Tour har saknats. Våra unga proffs och bästa amatörer har haft få möjligheter att få erfarenhet från internationell tourgolf. Att vässa den här delen av tävlingstrappan är en av flera åtgärder för att vända den negativa trenden vi just nu ser inom svensk herrgolf. Jag ser fram emot tävlingarna och att våra svenska spelare ska ta chansen att leverera.
 

Samarbetspartners gör det möjligt

Inga tävlingar på professionell nivå kommer till utan samarbetspartners. Marcus Norman, sportchef på Svenska Golfförbundet, är positiv till det goda samarbete mellan flera parter som lett till att snabba beslut fattats för att skapa dessa tävlingstillfällen:

– Det är många som vill kavla upp ärmarna och bidra till en vändning för svensk herrgolf, vilket den snabba processen kring de här två tävlingarna är ett kvitto på. Vi vill verkligen tacka Hinton GC, Österåkers GK, Dormy, Range Servant och alla andra parter för flexibilitet, snabba beslut och stort engagemang. Arbetet pågår dessutom för att presentera en lösning för en tävling på European Challenge Tour i Sverige även 2022 och framåt.

Så här säger några av de intressenter som varit delaktiga i denna snabba process, och som gjort det möjligt att få allt att gå i lås:

Andreas Ljunggren, klubbchef/vd Österåkers Golfklubb:
– Vi gillar att ha stora tävlingar på vår anläggning, så detta ligger i linje med vad vi vill göra. Vi känner också att det är viktigt att kliva in och stötta svensk tävlingsgolf i de tider som är nu och så ska det bli spännande att se vad spelarna kan göra för scorer. Självklart vill vi också ta chansen nu när den dök upp att visa upp vår anläggning.

Johan Hinton, vd Hinton Golf Club:
– Vi planerade att arrangera en tävling på Challenge Tour redan 2008, men då hade vi det lite kämpigt med sponsorer. Nu öppnade sig denna möjlighet med mycket kort varsel och det är klart att vi då hugger. Det innebär såklart att vi kommer att lägga ytterligare resurser på banan inför tävlingen och med erfarenhet från de fyra Telia Tour-tävlingar vi hade 2004–2007 så vet vi att det man gör inför en stor tävling håller i länge. Så även om våra medlemmar inte får vara närvarande som publik i år tror vi att de kommer att ha glädje av detta ändå, och känna stolthet över att ha denna typ av tävling på vår bana.

Anders Wall, vd Dormy:
– Vi har följt debatten kring svensk herrgolfs utmaningar och förstår att det finns ett stort värde av att Sverige arrangerar tävlingar på Challenge Tour. Därför känns det roligt att kunna hjälpa till att stötta detta. Vi vill ju verkligen att Sverige ska få fram nya stjärnor som kan gå i Henrik Stensons fotspår och bygga intresset för sporten ytterligare.

Daniel Steen, sälj- och marknadschef, Range Servant:
– Vi på Range Servant är stolta att vara titelsponsor till denna Challenge Tourtävling på vackra Hinton Golf Club – Rönnebäck. Vi ser många synergier i detta sponsorskap men även många möjligheter för oss att nå ut och träffa våra kunder direkt och indirekt. Range Servant befinner sig i ett väldigt expansivt skede med mängder av nya och innovativa produkter och vår förhoppning är att vi kommer kunna visa upp många av dessa under tävlingsdagarna. 
 

Högupplösta bilder

Bifogade bilder kan användas fritt av media i samband med artiklar om de nya tävlingarna på European Challenge Tour. Ange fotograf enligt följande: bilderna från Rönnebäck: foto Peter Cordén, bilderna från Österåker: foto Jacob Sjöman, bilderna på Ola Lindgren och Per Längfors: foto Göran Söderqvist, bilden på Marcus Norman: foto Björn Andersson.

 

Covid-19

De båda Challenge Tour-tävlingarna kommer, liksom övriga proffstävlingar i Sverige under rådande pandemi, att genomföras med en del restriktioner för att motverka smittspridning. Vi följer utvecklingen gällande publik, men det är redan nu beslutat att det råder caddieförbud samt att det inte genomförs några pro-am. Samtliga som vistas på anläggningen under tävlingsdagarna ska också följa allmänna rekommendationer som att hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma vid minsta tecken på sjukdom.
 

För mer information, kontakta:

Ola Lindgren, landslagscoach proffs herrar
ola.lindgren@golf.se, 070-863 37 17

Marcus Norman, sportchef Svenska Golfförbundet
marcus.norman@golf.se, 070-790 97 72

Per Längfors, spelare Challengetour
perlangfors94@gmail.com, 073-677 10 04

Andreas Ljunggren, klubbchef/vd Österåkers Golfklubb
andreas.ljunggren@ostgk.se, 070-144 24 21

Johan Hinton, vd Hinton Golf Club
johan@ronneback.se, 070-741 40 77

 

Om Svenska Golfförbundet
Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 448 klubbar och 538 962 medlemskap (2020) fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta.

Om Swedish Golf Team
Swedish Golf Team är SGF:s landslagsverksamhet med framgångar på högsta mästerskaps- och tournivå som mål.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SharkNinja utser David Beckham som global varumärkesambassadör för Ninja

Published

on

By

NEEDHAM, Mass. (May 19, 2024) — SharkNinja, Inc. (NYSE: SN), ett globalt produktdesign- och teknikföretag, som står bakom varumärket Ninja, presenterar David Beckham som ny global varumärkesambassadör. Beckham, som är känd för sina färdigheter i köket, passion för matlagning och engagemang för exceptionell prestanda, kommer att arbeta nära Ninja-teamet för att öka kännedomen om deras innovativa och användarvänliga apparater.

Det fleråriga samarbetet kommer att fokusera på olika Ninja-produkter, och Beckham kommer att hjälpa med att kommunicera varumärkets prestandafokus i utformningen av produkterna till sin globala publik. David Beckham och Ninja-teamet kommer att arbeta tillsammans för att skapa meningsfulla samtal kring befintliga produkter samtidigt som de stöttar produktexpansion.

David Beckham säger:  ”Jag älskar att vara hemma och laga mat åt min familj antingen i köket eller utomhus så jag är glad över att samarbeta med Ninja för att hjälpa till att få fler att upptäcka deras fantastiska produkter. Jag ser fram emot att arbeta med deras fantastiska team.”

”Vi är stolta över att samarbeta med David Beckham då vi fortsätter att expandera varumärket Ninja både i och utanför hemmet och når konsumenter över hela världen”, säger Mark Barrocas, vd på SharkNinja. ”David delar vårt engagemang för prestanda och kvalitet, sätter ribban på samma ofattbart höga nivå som vi gör och är djupt passionerad vad gäller matlagning. Vi är väldigt glada över att arbeta med honom för att ge Ninja-berättelsen liv och hjälpa oss att främja vårt uppdrag att positivt påverka människors liv positivt runt om i världen.”

För ytterligare information om Ninja, besök www.ninjakitchen.com.

Nora Mäki, BCW Sverige

E: nora.maki@bcw-global.com

M: +46 70 240 23 91

About SharkNinja

SharkNinja is a global product design and technology company with a diversified portfolio of 5-star rated lifestyle solutions that positively impact people’s lives in homes around the world. Powered by two trusted, global brands, Shark and Ninja, the company has a proven track record of bringing disruptive innovation to market, and developing one consumer product after another has allowed SharkNinja to enter multiple product categories, driving significant growth and market share gains. Headquartered in Needham, Massachusetts with more than 3,000 associates, the company’s products are sold at key retailers, online and offline, and through distributors around the world. For more information, please visit www.sharkninja.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i Peptonic har beslutat att genomföra en riktad emission av units bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO5

Published

on

By

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE ÅTGÄRDER ÄN SÅDANA ÅTGÄRDER SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT.

Styrelsen i PEPTONIC medical AB (”Peptonic” eller ”Bolaget”) har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 24 maj 2023, beslutat om att erbjuda samtliga innehavare av interimsaktier att delta i en riktad emission om totalt 3 538 820 units, respektive unit består av fyra (4) aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO5, vilket motsvarar 14 155 280 aktier och 7 077 640 teckningsoptioner av serie TO5 (den ”Riktade Emissionen”). Den Riktade Emissionen genomförs till samma villkor som den företrädesemissionen av units som styrelsen, villkorat av årsstämmans godkännande den 21 maj 2024, beslutade om den 16 april 2024 (”Företrädesemissionen”). Vidare är den Riktade Emissionen villkorad av att Företrädesemissionen godkänns på årsstämman den 21 maj 2024. Teckningskursen per unit uppgår till 0,04 SEK per unit motsvarande ett pris per aktie om 0,01 SEK då teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Teckningsperioden för att delta i den Riktade Emissionen löper från och med den 28 maj 2024 till och med den 12 juni 2024. Genom den Riktade Emissionen kan Peptonic maximalt komma att tillföras 0,14 MSEK före transaktionskostnader. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO5 kan Bolaget komma att tillföras ytterligare maximalt cirka 0,1 MSEK före transaktionskostnader

Den Riktade Emissionen

Styrelsen i Peptonic har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 24 maj 2023, beslutat om att erbjuda innehavarna av interimsaktier en Riktad Emission av 3 538 820 units med avvikelse från befintliga aktieägarens företrädesrätt, bestående av 14 155 280 aktier och 7 077 640 teckningsoptioner av serie TO5. En (1) interimsaktie berättigar till teckning av en (1) unit. Respektive unit består av fyra (4) aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO5. Teckningskursen per unit uppgår till 0,04 SEK per unit motsvarande ett pris per aktie om 0,01 SEK då teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Teckningsperioden för att delta i den Riktade Emissionen löper från och med den 28 maj 2024 till och med den 12 juni 2024. Innehavare av interimsaktier anmäler eventuellt deltagande i den Riktade Emissionen under teckningsperioden till sina respektive förvaltare.

Genom den Riktade Emissionen kan Bolaget tillföras cirka 0,14 MSEK före transaktionskostnader, vilka beräknas upp gå till cirka 10 KSEK. Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO5 uppgår till 0,013 SEK. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO5 kan Bolaget komma att tillföras ytterligare maximalt cirka 0,1 MSEK före transaktionskostnader, vilka beräknas upp gå till cirka 10 KSEK. Den Riktade Emissionen erbjuds som kompensation till deltagarna i teckningsoptionsprogrammet av serie TO4, vilka ännu inte erhållit aktier och därav inte kommer erhålla uniträtter för de aktier som tecknades med stöd av TO4. Med anledning av detta, kommer den Riktade Emissionen genomföras till samma villkor som den kommande Företrädesemissionen. Styrelsen har säkerställt teckningskursens marknadsmässighet i samråd med finansiella rådgivare med utgångspunkt i rådande marknadsförhållanden, tidigare indikerade prisnivåer i diskussioner med potentiella investerare samt i villkoren för Företrädesemissionen. Mot bakgrund av ovan bedömer styrelsen teckningskursen som marknadsmässig.

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att Bolagets styrelse anser, vid en samlad bedömning och efter noggranna överväganden avseende tillgängliga lösningar, att den Riktade Emissionen är ett effektivt sätt att ge deltagarna i teckningsoptionsprogrammet av serie TO4 en möjlighet att anmäla sig för teckning av aktier och teckningsoptioner av serie TO5 till samma villkor som i den kommande Företrädesemissionen.

Mot bakgrund av ovan bedömer styrelsen att den Riktade Emissionen objektivt sätt är till fördel för aktieägarna i förhållande till en alternativ emissionsstruktur eller finansieringslösning. Styrelsen anser därför att skälen för att avvika från aktieägarnas företrädesrätt överväger skälen som motiverar huvudregeln att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna.

Antalet aktier, aktiekapital och utspädning

Om samtliga erbjudna aktier i den Riktade Emissionen emitteras medför det en sammanlagd utspädningseffekt om cirka 0,91 procent av antalet aktier i Bolaget. Genom den Riktade Emissionen kan antalet aktier öka med högst 14 155 280 aktier från 1 534 845 596 aktier till högst 1 549 000 876 aktier. Bolagets aktiekapital kan öka med högst cirka 99 086,960 SEK, från cirka 10 743 919,172 SEK till högst cirka 10 843 006,132 SEK.

Givet fullt nyttjande i den Riktade Emissionen och vid utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO5 som utges i den Riktade Emissionen kommer antalet utestående aktier öka med ytterligare 7 077 640 aktier, från 1 549 000 876 aktier till 1 556 078 516 aktier och aktiekapitalet kommer att öka med ytterligare 49 543,480 SEK, från 10 843 006,132 SEK till 10 892 549,612 SEK, innebärande en tillkommande utspädningseffekt om cirka 0,45 procent av antalet aktier i Bolaget.

Anmälningsplikt

För det fall att aktieägare i Peptonic ökar sitt ägande i Bolaget på ett sådant sätt att anmälningsplikt enligt lagen (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar uppstår, ska tilldelning i denna del ske först när investeringen får genomföras enligt nämnda lag.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Peptonic i samband med den Riktade Emissionen. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med den Riktade Emissionen.

För ytterligare information kontakta:

Anna Linton, vd Peptonic Medical AB

Email: anna.linton@peptonicmedical.se

Telefon:  +46 70-244 92 07

Kort om Peptonic medical AB                                                                                                                 

Peptonic medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård till nya höjder genom att ge kvinnor verktygen och möjligheterna att själva diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.

Peptonic Medical avser kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen. Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense i USA och Peptonic Medical i Israel.  Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har publicerats, offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i PEPTONIC medical någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Storbritannien, USA, Kanada, Japan, Australien, Hong Kong, Nya Zeeland, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande lagar och regler.

Inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet lämnas inget erbjudande till allmänheten av värdepapper i något annat land än Sverige. I andra medlemsländer i den Europeiska unionen kan ett sådant erbjudande endast lämnas i enlighet med undantag i Prospektförordningen (EU) 2017/1129.

Framåtriktad information

Detta pressmeddelande innehåller viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operationell utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”tror”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.