Connect with us

Marknadsnyheter

Tygbutiken inspirerar till hållbar livsstil

Published

on

Efter 40 år i tygbranschen utvecklade tygbutiken Stoff & Stil ett nytt koncept för att inspirera till en mer hållbar livsstil. För att bättre illustrera den nya inriktningen bytte företaget samtidigt namn till Selfmade.

Stoff & Stil, som Selfmade tidigare hette, grundades i Danmark för drygt 40 år sedan och är ett familjeägt företag med butiker i Skandinavien och stora delar av Europa. Stoff & Stil var tidigt ute med postorderhandel och onlineförsäljning. När en ny generation skulle ta över för cirka två år sedan gjordes en rejäl översyn av verksamheten.

– Vår affärsidé bygger på att folk syr själv, pysslar och handarbetar. För att vi ska kunna finnas kvar måste kunskapen om hantverket finnas kvar. När vi började göra undersökningar bland våra kunder, och i vår omvärld, insåg vi att den unga generationen inte längre lär sig sy på samma sätt som förr. Det fanns en risk att handarbetskunskap skulle gå förlorad, säger Kristina Lindau, verksamhetsansvarig för Selfmade i Sverige.

Återbruk ligger rätt i tiden

Däremot visade undersökningen att många av de unga var intresserade av att lära sig sy egna kläder, laga och ändra. Insikten lade grunden för en ny verksamhetsinriktning. Stoff & Stil gick från att ha varit en traditionell tygaffär till en tygaffär som även erbjuder workshops, och arbetsstationer med symaskiner och tillskärningsbord för den som bor trångt. Namnbytet till Selfmade var en naturlig del av förändringsarbetet för att bättre spegla butikernas nya inriktning.

– Vi erbjuder flera olika workshops dit kunder kan komma och lära sig allt från stickning till sömnad, men det går även bra att boka en privatlektion om man är ett gäng och vill lära sig något särskilt, säger Kristina.

Fler och fler konsumenter vill komma bort från masskonsumtionen, menar hon, och intresset för återbruk och kläder man själv sytt från grunden ökar stadigt.

– Det ligger helt rätt i tiden och är betydligt vänligare mot miljön jämfört med att hela tiden köpa nya kläder. Dessutom kopplar stressade människor av när de handarbetar, man mår bra av att pyssla. Lägg där till att självkänslan växer och att man tenderar att använda kläderna längre. Vi kommer bort från slit och släng, säger Kristina.

Hållbarhet en del av konceptet

Resan mot en mer hållbar inriktning genomsyrar också andra delar av verksamheten. Selfmade har gått igenom allt sitt förpackningsmaterial och alla bärkassar är nu tillverkade av återvunnet papper.

– Vi försöker få bort plastförpackningar och har satt som mål att vara helt plastfria 2030. Vi har också börjat titta närmare på våra transporter och leverantörsled. Men det är inte lätt. Vi kan ställa krav på att våra produkter ska tillverkas mer hållbart, men det är svårt att följa upp, säger Kristina.

Våren 2022 var Selfmade ett av de företag som samlades då Business Region Göteborg ordnade en kick-off med rubriken ”Framtiden är hållbar”. Kristina tycker det var intressant och nyttigt att få lyssna till andra företag och organisationer.

– Det är bra att byta erfarenhet med varandra, det gör att man får upp ögonen för nya idéer. Jag tycker att Göteborg som stad är bra på att underlätta och hjälpa oss företagare i övergången till hållbarhet.  

Hållbarhet är i dag en del av Selfmades koncept. Kristina talar om nödvändigheten att jobba mot FN:s globala hållbarhetsmål och att sträva efter att leva i symbios med naturen.

– Om vi inte ställer om, finns vi inte kvar, varken som verksamhet eller planet, konstaterar hon och fortsätter:

– Kunderna börjar också ställa krav på exempelvis ursprung, de är kunniga och pålästa och på så sätt har de företag som satsar på hållbarhet en konkurrensfördel. Men klimatarbetet kostar pengar. Vår vinst ligger i att vi bidrar till en bättre värld, säger Kristina.

Kristina Lindaus tips för hur företag kan ställa om:

• Börja med något litet och ta små steg framåt. En enkel sak är att sluta använda engångsartiklar på företaget.

• Titta på företagets förpackningar och hur personalen tar sig till och från arbetsplatsen.

• Utbilda personalen genom att hålla workshops inom de områden du vill förändra.

Driver du företag inom handel, restaurang, hotell eller turism och vill jobba mer hållbart?

Det finns mycket du kan göra och vi hjälper gärna dig att komma igång.
Hör av dig till Karin och boka ett kostnadsfritt möte.
 
Karin Forsberg, Näringslivsutvecklare hållbarhet på Business Region Göteborg. Karin.forsberg@businessregion.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.