Marknadsnyheter
Umida Group AB (publ) Delårsrapport januari – juni 2024
Pressmeddelandet är en sammanfattning av Delårsrapporten januari – juni 2024. Bokslutskommunikén är bifogat i detta pressmeddelande samt tillgänglig på Umidas hemsida, www.umidagroup.com
ANDRA KVARTALET 2024
- Nettoomsättningen exklusive punktskatter och övriga rörelseintäkter uppgick till 16 045 KSEK (21 452 KSEK), en försämring med 25% jämfört med föregående år. Nedgången drivs utav tidigare års offertvinster på Systembolaget som förlorat sin distribution under 2024 samt utebliven försäljning till följd av den hackerattack som bolagets distributör Skanlog utsattes för under slutet av april.
- Bruttoresultatet uppgick till 4 287 KSEK (4 169 KSEK), en förbättring med 2,8% jämfört med föregående år trots minskad försäljning under kvartalet.
- Bruttovinstmarginalen uppgick till 27%, en kraftig förbättring mot föregående år (19%). Förbättringen mot föregående år ligger i linje med bolaget mål om att öka bruttomarginalen under 2024.
- Operationella kostnaderna exklusive avskrivningar uppgick till -6 122 KSEK (-5 385 KSEK), kostnadsökning drivs av marknadsinvestering om cirka 1 200 KSEK i varumärket Ekobryggeriet för att försvara varumärkets marknadsledande position.
- EBITDA uppgick till -1 903 KSEK (-757 KSEK), en försämring med 1 146 KSEK.
- Rörelseresultatet uppgick till -2 993 KSEK (-1 881 KSEK), en försämring med 1 112 KSEK.
- Rörelseresultatet efter skatt uppgick till -1 461 KSEK (-2 297 KSEK), en förbättring med 842 KSEK vilket är drivet av försäljning av bolagets aktieinnehav i The Great Swedish Järn AB vilket gav en reavinst om cirka 2 300 KSEK under kvartalet.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar av rörelsekapital uppgick till -5 636 KSEK (-1 610 KSEK). Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar av rörelsekapital räknar ej in den likvida betalning för aktierna i The Great Swedish Järn AB vilket gav 2 500 KSEK under kvartalet.
FÖRSTA HALVÅRET 2024
- Nettoomsättningen exklusive punktskatter och övriga rörelseintäkter uppgick till 29 174 KSEK (33 989 KSEK), en försämring med 14% jämfört med föregående år.
- Bruttoresultatet uppgick till 8 245 KSEK (7 143 KSEK), en förbättring med 15% jämfört med föregående år.
- Bruttovinstmarginalen uppgick till 28% vilket är en tydlig förbättring mot föregående år (21%).
- Operationella kostnaderna exklusive avskrivningar uppgick till -10 450 KSEK (-10 141 KSEK).
- EBITDA uppgick till -1 540 KSEK (-2 172 KSEK), en förbättring med 632 KSEK.
- Rörelseresultatet efter skatt uppgick till -2 801 KSEK (-4 807 KSEK), en förbättring med 2 006 KSEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar av rörelsekapital uppgick till -7 203 KSEK (-3 057 KSEK). En försämring med 4 146 KSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar av rörelsekapital räknar ej in den likvida betalning för aktierna i The Great Swedish Järn AB vilket gav 2 500 KSEK.
(Jämförelsetalen inom parentes är samma period 2023)
”I och med det andra kvartalet stänger vi det sista kvartalet innan Umida går in i en nästa fas med tydligt förändrad affär. Redan i detta kvartal ser vi en förändring där Systembolaget inte längre är bolagets största kund, en förändring som kommer att bestå framåt precis som vår accelererade bruttomarginal.
På den positiva sidan under kvartalet kan vi summera
- En kraftig förbättrad bruttomarginal som kommer fortsätta förbättras under året och framgent
- Ett förbättrat bruttoresultat trots minskad försäljningsvolym.
- En avyttring av vår majoritetsandel i bolaget The Great Swedish Järn AB vilket ger en reavinst om 2,3 MSEK
- Ett mycket positivt mottagande hos hela dagligvaruhandeln av vår nya serie funktionsdrycker under varumärket Joluca.
- En bibehållen försäljningsvolym för Ekobryggeriet tonic i hård konkurrens där vi fortfarande är marknadsledare med 33% inom segmentet.
På den negativa sidan drabbades vi och många andra vin- och spritaktörer hårt av vår distributör Skanlogs IT-haveri som bidrog till en minskad försäljning till Systembolaget om ca 1,8 – 2 MSEK under kvartalet. Vi för en rättslig dialog med Skanlog kring ersättning för denna skada vilket är en process som kommer att ta tid då ca en fjärdedel av leverantörerna till Systembolaget använder Skanlog och med det är drabbade. Vi kan även summera en sjunkande försäljning av tidigare offertvinnare hos Systembolaget som Tropida, Doctor Cane och ELIN gin på 700ml glasflaska.
Höjd bruttomarginal ett av bolagets viktigaste mål på både kort och medellång sikt och vi har under kvartalet påbörjat en renodling av affären. Som ett led i detta arbete har vi sålt vår majoritetsandel i bolaget The Great Swedish Järn AB där vi på kort tid tog vi fram marknadsledande produkter inom alkoholfri sprit men valde att avyttra denna affär då det kommer krävas resurser i form av både tid och pengar vilket gör att en ny ägare nu får förvalta det vi startat. Omsättningen har sedan starten varit blygsam och landade på ca 700 TSEK under 2023 med en förlust på sista raden. Försäljningspriset för vår andel uppgick till 2,5 MSEK vilket generade en resultatmässig reavinst under kvartalet om ca 2,3 MSEK.
Arbetet med att renodla affären fortsätter och vi ser att det finns möjligheter att avyttra fler tillgångar inom bolaget för att kunna öka tillväxttakten både organisk samt via förvärv.
Den största händelsen senaste månaderna är dock att bolagets hittills största lansering, funktionsdryckerna inom Joluca, nu bara är dagar bort. När vi startade projekt tillsammans med JLC kunde vi inte i vår vildaste fantasi tro att vi redan innan säljstart skulle stå med centrala listningar hos alla större dagligvaruhandelskunder, samt i servicehandeln innan vi producerat en enda burk. Det hör verkligen till ovanligheterna och visar på handelns intresse för produkterna. Vi har följt konkurrenter likt Latitude 65 som fått kämpa på med direktförsäljning under ca 1,5 år innan de centrala listningarna säkrats. Vår säljpartner Arvid Nordquist har satt försiktiga estimat för 2024 vilket är att betrakta som en uppbyggnadsfas inför 2025 då försäljningen rejält ska ta fart och vi ska bli ett etablerat varumärke inom kategorin. Trots försiktiga estimat prognostiserar vi en försäljning om minst 12 MSEK under de sista drygt 4 månaderna av 2024 vilket är en otroligt stark start för helt nya produkter och liknar inget vi gjort tidigare.
När vi nu fått utrullningsvolymerna och börjat leverera ser vi att vi redan om några veckor kommer överträffa den högsta helårsförsäljningen vi nådde för våra cocktailsburkar inom Joluca. Det kan förhoppningsvis ge en indikation kring vart vi är på väg och kategorin funktionsdrycker är över 20 gånger större än kategorin färdigblandade drinkar vilket borgar för större försäljningsvolymer. Värt att notera är även storleken på marknaden jämfört med marknaden för premiumtonic som har en årlig volym om ca 6 miljoner enheter mot kategorin funktionsdryckers över 300 miljoner enheter årligen. Ett par andra viktiga komponenter är att produkterna är utan alkohol vilket gör att JLC inte har några som helst begränsningar i sin marknadsföring och med en egen räckvidd till ca 4 miljoner följare är deras egna kanaler större än till exempel många stora mediebolags räckvidd. Produkterna passar dessutom mycket bättre in mot JLCs målgrupp samt att vi har en av Nordens starkaste och största säljpartners i Arvid Nordquist. Alla inblandade parter är nu mer än redo att börja att ta marknaden med storm.”
För ytterligare information, kontakta:
Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)769 42 41 21
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke