Connect with us

Marknadsnyheter

Under januari månad fördubblades pipelinen av Medtech- och Pharmaföretag som förväntas att välja Hoodin

Published

on

Hoodins marknadsstrategi bygger på en kombination av försäljning av licenser direkt till kund samt försäljning genom partners. Bolaget upplever sedan årsskiftet ett markant ökat intresse för Hoodins lösningar med en fördubbling av antalet företag som förväntas använda sig av Hoodins lösningar.

För att på ett tydligare sätt beskriva affärsläget och potentialen i Hoodins affär, väljer bolaget från och med februari 2021 att månadsvis tydligare kommunicera förändringar i sin pipeline avseende antalet företag som förväntas använda Hoodin.
 

Januari 2021 – Medtech & Pharma (Ackumulerat )
 

Under januari månad fördubblades antalet företag som förväntas använda Hoodin, från 118 i december till 237 i januari,  vilket följer den trend som kommunicerades i bokslutskommunikén.  Ökningen härleds till att partners totalt sett aviserat högre användande och att fler slutkunder gjort en avsiktsförklaring för användande av Hoodin.

Hoodin kan inte ge garantier att samtliga dessa företag kommer licensiera bolagets lösningar, men siffrorna visar en positiv trend gällande intresset från marknaden för Hoodins lösningar.

För att se tillhörande grafer, se bifogad pdf

Januari 2021 – Public Sector (Ackumulerat )
 

Inom Public sector har Bolaget inte sett motsvarande uppgång som för Medtech och Pharma för perioden. En viss ökning från 15 i december till 21 i januari har noterats.

För att se tillhörande grafer, se bifogad pdf
 

Januari 2021 – Övriga branscher  

Utöver de ovan presenterade branscherna så erbjuder Hoodin för närvarande även lösningar till turismbranschen. Under hela 2020 valde Hoodin att minimera insatserna mot branschen pga den allmänna nedgången relaterad till Covid-19. Tecken finns nu på att vissa delar inom turistnäringen, inte minst kopplat till naturupplevelser, är på väg att återhämta sig, vilket Hoodins existerande kunder för Skåneleden, Bohusleden m fl indikerar. Dock är antalet nya företag som aviserat användning på en låg nivå under januari månad.

De branschlösningar som Hoodin ännu inte släppt på marknaden (Finance, Food & Beverages och Gaming) kommer att redovisas när bolaget ser en relevant trend.

 

”Vi noterade en ökning kring efterfrågan och hur mottagliga partners och marknaden var redan under senhösten föregående år och nu direkt efter årsskiftet så märker vi att marknaden är redo på ett helt annat sätt. Med marknad avser jag främst Medtech och behoven relaterade till Post Market Surveillance inom Medical Device Regulation som träder i kraft som nytt regelverk den 26:e maj 2021. För de flesta aktörerna inom Medtech så börjar nu detta datum att kännas som en inte alltför avlägsen framtid. I och med det så skulle jag tro att de flesta bolag inom Medtech nu har Post Market Surveillance och att hitta en effektiv lösning på problemet, relativt högt på sin agenda.
 

Det vi nu sett hända under januari månad ser vi inte som en tillfällighet utan vi räknar med att trenden kommer fortsätta resten av året och att vi därmed successivt kan öka antalet förväntade kunder via partners.” Marcus Emne, VD Hoodin

 

Definition – Pipeline av företag som förväntas använda Hoodin

Hoodin definierar Pipeline genom antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar enligt följande:

Summan av de företag som genom partners beräknas använda Hoodin under de kommande 12 månaderna och de direktkunder som meddelat att de har för avsikt att använda bolagets produkter inom de kommande 12 månaderna.

Ovanstående antal företag skall ej tolkas som att företaget ingått ett licensavtal för användning av Hoodin. Med förväntat användande så har ett företag testat och utvärderat Hoodins lösning och anmält att de anser sig komma att använda densamma. Dessa projekt och licenser är förberedda för att partner eller kund kan påbörja användande vid den tidpunkt de avser starta sitt interna projekt relaterat till behovet av att automatisera bevakning av digitalt innehåll.

Denna information är sådan som Hoodin AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-09 14:07 CET.

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

 

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr. 
 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Konsumenternas förtroende vill inte stiga trots ökad köpkraft

Published

on

By

Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen säger i sin senaste konjunkturöversikt för hushåll att Finlands ekonomiska utsikter fortfarande är svaga i början av året, men kommer att förbättras mot slutet av året. Hushållens skuldsättningsgrad har börjat minska, men arbetslösheten bland män fortsätter att stiga. Köpkraften börjar dock tydligt öka, vilket är en följd av att inflationen dämpas och löneökningarna är högre än vanligt. 

De senaste åren har varit utmanande för finländska hushåll. Den finska ekonomin minskade med 1 procent år 2023, och inte heller under innevarande år är det ännu möjligt att uppnå en positiv tillväxt som helhet. I sin prognos i april uppskattade chefsekonomen för Sparbanksgruppen, Henna Mikkonen, att Finlands BNP skulle minska med 0,5 procent år 2024. Räntorna har stigit avsevärt, men detta har dämpat lyft av stora lån, vilket i sin tur har sänkt de finska hushållens skuldsättningsgrad. Inflationen har stigit de senaste åren, vilket har hållit räntorna höga, men med en lugnare inflation kommer Europeiska centralbanken snart att börja sänka räntorna. 

Köpkraften på uppgång – lättnad för bostadsmarknaden 

Finlands ekonomi är mycket räntekänslig. I Finland är de allra flesta bostadslån bundna till rörliga räntor, vilket innebär att ränteförändringar snabbt överförs till människors lånekostnader. Detta, tillsammans med den allmänna osäkerheten och den försvagade köpkraften, har också tydligt minskat volymen av bostadstransaktioner, och bostadspriserna har fallit med i genomsnitt drygt 10 procent sedan ett par år tillbaka. 

”Räntesänkningen är bra för Finlands ekonomi och lugnande nyheter för alla med bostadslån. Man bör dock komma ihåg att även om räntesänkningen ger lättnad för skuldsatta hushåll är det, som det ser ut idag, inte möjligt att återgå till tiden med nollränta. Vi förväntar oss också att den svaga takten på bostadsmarknaden kommer att fortsätta ett tag, men sänkningen av styrräntan som förväntas i juni bör stimulera bostadsmarknaden under andra halvåret”, säger Mikkonen. 

Förutom fallande räntor kommer den dämpade inflationen att bromsa prisuppgången, vilket tillsammans med löneökningarna och högre pensioner kommer att öka hushållens köpkraft. 

”Nedgången i konsumenternas köpkraft som vi sett de senaste åren är så stor att det kommer att ta flera år till att komma ikapp. Konsumenterna är fortfarande mycket försiktiga, och inte all ökning av inkomsterna kommer att riktas mot konsumtion, utan sparandet kommer också att öka i år. Det är förnuftigt att bygga upp besparingsbuffertar ifall de har behövt användas de senaste åren”, säger Mikkonen. 

Sysselsättningssituationen försämrades – särskilt i mansdominerade branscher 

Mikkonen observerade i sin ekonomiöversikt i början av året att arbetslösheten i mansdominerade branscher har börjat öka. Den fortsätter att öka och har ökat betydligt mer än kvinnors arbetslöshet. Detta återspeglas också i Sparbankernas kortdata, där en skillnad kunde noteras mellan kvinnors och mäns kortbetalningar. 

Det minskade antalet sysselsatta är dock enbart den privata sektorns problem. Antalet anställda inom den offentliga sektorn har ökat. 

”Även om utvecklingen på arbetsmarknaden har gått mot det sämre har situationen som helhet försvagats mycket måttligt. En anledning till detta är den långvariga kompetensbristen på arbetsmarknaden. Företagen har redan länge sagt att det är svårt att hitta kompetenta arbetstagare. Även om denna utmaning nu har lättat är det fortfarande det näst största hindret för tillväxt i finländska företag, det största hindret är otillräcklig efterfrågan”, säger Mikkonen. 

Konsumenternas förtroende är ytterst lågt

Till följd av krigsutbrottet i Ukraina och den snabba inflationen samt stigande räntor sjönk de finländska konsumenternas förtroende till en rekordlåg nivå. Många faktorer verkar dock redan vara lite bättre i konsumenternas vardag, vilket innebär att förtroendet långsamt kan förväntas börja stiga.  

”Prisökningen har lugnat ner sig, köpkraften växer igen och räntesänkningen finns i sikte redan inom en snar framtid. Arbetsmarknadsläget skapar dock motvind och konsumenterna upplever att risken för arbetslöshet är större än tidigare. Sammantaget förväntar vi oss dock att konsumenternas förtroende gradvis återhämtar sig i år. Andelen som måste använda sina besparingar eller bli skuldsatta har minskat något de senaste månaderna. Omkring 55 procent av konsumenterna kan fortfarande spara, även om deras andel före inflationsökningen var drygt 60 procent”, sammanfattar Mikkonen.

Mer info och intervjuer:

Henna Mikkonen
Chefsekonom, Sparbanksgruppen
henna.mikkonen@saastopankki.fi, 040 564 7918

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nyhet från M Picaut: “Dynamisk duo med aloe vera och svensk havre”

Published

on

By

Använd tillsammans eller var för sig. De nya Hydra-krämerna med svalkande aloe vera och lugnande havreolja från skånska gårdar återfuktar och stärker din hy.

– Det här är två riktiga superhjältar för sommarhuden, säger Mette Picaut, grundare och vd på M Picaut Swedish Skincare.

Hydra Pure Ultra Light Cream och Hydra Barrier Rich Cream från M Picaut Swedish Skincare innehåller svensk havreolja samt aloe vera.

En lättare kräm som lugnar, reparerar och återfuktar, och en rikare version som ger huden spänst och bygger upp skyddsbarriären. Hydra Pure Ultra Light Cream och Hydra Barrier Rich Cream är två “syster”-krämer som kompletterar varandra och ger huden fukt och lugn.

– Den här underbara duon kan användas tillsammans, som en dagkräm och en nattkräm, eller var för sig. Det är två härliga återställare som lugnar, läker och ger mycket fukt. Perfekt för torr och stressad hud, inte minst inför sommarsäsongen, säger Mette Picaut, grundare och vd på M Picaut Swedish Skincare.

Aloe vera och svenskodlad havre är huvudingredienser i båda hudvårdsprodukterna. Aloe vera ger en svalkande och återfuktande känsla samt dämpar irritation och solskadad hy. Den näringsrika havreoljan lugnar och läker.

– Havreolja är som bomull för huden! säger Mette Picaut som länge drömt om att få använda havre i sina hudvårdsprodukter.

– Vår svenskodlade havreolja är rik på lipider och essentiella fettsyror, vilket gör att den både tillför fukt och återställer hudens naturliga fuktbalans. Dessutom innehåller den antioxidanter, vitamin B och E och mineraler som magnesium, järn och zink. Det är guld för alla som vill dämpa och förebygga rodnad och irritation i huden.

De båda nyheterna från den prisbelönta svenska hudvårdsserien kompletterar varandra. Hydra Pure Ultra Light Cream är perfekt för yngre hud och dig som vill ha en lättare och lugnande dagkräm under sommarsäsongen. För dig som har mogen hy, eller vill ha en kompletterande nattkräm, innehåller den rikare varianten Hydra Barrier Rich Cream även ceramider som hjälper till att stärka hudens barriär och låsa in fukt på ett effektivt sätt.

– Hydra Pure Ultra Light Cream är en ultralätt kräm som passar fint på sommaren när vädret är varmt, eller till en ung hy hela året om. Den är härligt fuktgivande och dämpar hudrodnad. Hydra Barrier Rich Cream är en multifunktionell kräm som passar alla, såväl ung som äldre. För den mer mogna huden fungerar den fint som en dagkräm under årets varmare årstider, och hjälper till att ge huden en naturlig lyster och smidighet, säger Mette Picaut.

Att de båda Hydra-krämerna lanseras just inför sommarsäsongen är ingen slump.

– Tack vare att de innehåller så mycket svalkande aloe vera blir de lite som en skön “after sun” för ansiktet. De fungerar också perfekt för stressad eller känslig hy och dämpar svullnad och irritation, till exempel efter en dag i solen.

De båda Hydra-krämerna ligger dessutom i en något lägre prisklass än M Picauts övriga sortiment.

– Vår hudvårdsserie ska ha något för alla kunder, oavsett plånbok, säger Mette. Det här är vår present till alla som söker passionerad hudvård till ett förmånligt pris. Jag hoppas att våra Hydra-krämer ska kännas som en kram för huden och ge allt den behöver i form av lugn, fukt och fett! Naturligtvis är de lika härliga att använda hela året om!

Hydra Pure Ultra Light Cream

  • Lugnar och reparerar.
  • Håller huden smidig och återfuktad.
  • Minskar rodnad och irritation.
  • Perfekt som make up-underlag.

Ingredienser:

  • Havreolja har lugnande egenskaper, binder fukt och bildar en skyddande barriär på hudens yta.
  • Aloe vera återfuktar på djupet, ger svalka efter solen och hjälper mot eksem och andra hudproblem.
  • Squalane från oliver ger hyn en silkeslen finish.
  • Hyaluronsyra hjälper huden att bevara sin fuktnivå.

Hydra Barrier Rich Cream

  • Håller huden smidig och återfuktad.
  • Minskar rodnad och irritation.
  • Lugnar och minskar känslighet.
  • Skyddar och bevarar fukt.
  • Stärker och reparerar hudens naturliga barriär.

Ingredienser:

  • Havreolja har lugnande egenskaper, binder fukt och bildar en skyddande barriär på hudens yta.
  • Aloe vera återfuktar på djupet, ger svalka efter solen och hjälper mot eksem och andra hudproblem.
  • Squalane från oliver ger hyn en silkeslen finish.
  • Hyaluronsyra hjälper huden att bevara sin fuktnivå.
  • Ceramider stärker hudens barriär och låser in fukt.

För mer information:
Mette Picaut, grundare och vd, info@mettepicaut.se, +46 70-741873

M Picaut Swedish Skincare är en svensk prisbelönt hudvårdsserie som står för genomtänkt ekolyx med omtanke. Alla produkter tillverkas i Sverige och innehåller så hög halt av ekologiska ingredienser och avancerade biopatent som möjligt för att hjälpa huden att må som allra, allra bäst. www.mettepicaut.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Upptäck sommarens godisnyheter från Fazer

Published

on

By

Sött, syrligt, salt och mjuk kola med mjölkchoklad. Sommarens härliga nyheter från Fazer har landat i butikshyllorna. Här presenteras nya dubbla crunchy stycksaker från Dumle, Geisha och Karl Fazer och Tutti Frutti godispåsar i fruktiga, söta och syrliga smaker.   

Fyra nya oemotståndliga stycksaker med crunch 
”Dumle Crunchy Salted Caramel” innehåller mjuk salt kola, mjölkchoklad och salta vetepuffar.  

”Dumle Crunchy Lakrits” innehåller mjuk salt lakritskola, mjölkchoklad och salta vetepuffar. 

”Karl Fazer Crunchy” har smak av utsökt kola och mjuk hasselnötsnougat. Överdrag med salta vetepuffar och Fazer mjölkchoklad. 

”Geisha Crunchy” har en sammetslen mjölkchoklad som gömmer två olika fyllningar – hasselnötsnougat och frasiga rispuffar. 

Dumle Summer Mix – sommarens gladaste smaköverraskning på tillfälligt besök 
Somrig Dumlekola täckt med sammetslen mjölkchoklad finns nu som en mixpåse i smakerna hallon, päron och blåbär.  

Tutti Frutti Paradise – upplev paradiset i varje tugga  
Njut av en tropisk oas med vår godispåse Tutti Frutti Paradise. Denna sommarpåse innehåller en blandning av ljuvliga exotiska fruktsmaker, krispig saltlakrits och sötlakrits.  

Tutti Frutti Summer Rings Sour på tillfälligt besök 
En godispåse fylld av härliga sommarsmaker täckt med syrligt överdrag. Cola-Citron, Fläder-Äpple, Hallon-Rabarber och Blåbär-Kaktus är fruktiga och fräscha smakkombinationer.  

Tutti Frutti är gelatinfri, vegansk och tillverkad med naturliga färg- och smakämnen. Fri från palmolja. 

Fazer Lakritsi mixpåse 
Fazer Lakritsi mixpåse överraskar med mjuka, fyllda lakritsbitar i söta och färgglada hjärtformer. Välj din favorit bland kola-, citron- och hallonsmakande fylld lakrits. 

Fazer Lakritsi Sweet 
Fazers goda, söta och mjuka lakrits finns nu i hjärtformade format. En godisbit som fullkomligt smälter i munnen. 

För mer information vänligen kontakta:   
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige 076-128 74 85, press@fazer.com 

Fazer-koncernen   
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.     

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.