Connect with us

Marknadsnyheter

Unga konstnärer målar med en jättekran – Neste och Mantsinen samlar in 50 000 euro för att motverka socialt utanförskap bland unga människor

Published

on

Neste Corporation, Pressmeddelande, 3 december 2019 kl 7 (CET)

Bilden visar de unga konstnärerna som medverkar i kampanjen Zero Exclusion: Kukka-Maaria Juvonen, Miia Kuittinen och Kip Pääkkönen.

Neste och Mantsinen Group har gått samman för att ta sig an en av de tuffaste utmaningarna i dagens samhälle: det sociala utanförskapet bland unga människor. Problemet är enormt, eftersom ett av fem barn i utvecklade länder lever i fattigdom*. Med kampanjen Zero Exclusion har Neste och Mantsinen åtagit sig att ge dessa unga människor en röst och att samla in medel för att angripa det sociala utanförskapet. Kampanjen sammanför unga konstnärer från Finland, säte för de båda företagen, ett av de ledande internationella konstgallerierna och världens största hydrauliska hamnkran.

Kampanjen Zero Exclusion omfattar 42 målningar av tre unga konstnärer som de har skapat med hjälp av en hamnkran på 300 ton, som har försetts med specialkonstruerade penslar. Den Neste MY Förnybar Isoalkanbaserade färgen, som har utvecklats för kampanjen av det globala färgföretaget Teknos, användes för första gången i några av målningarna.

Konstverken producerades i samarbete med det internationellt erkända amerikanska konstgalleriet Albright Knox. Tavlorna kommer att säljas, och intäkterna går i sin helhet till den finlandsbaserade välgörenhetsorganisationen Hope ry. Genom kampanjen hoppas Neste och Mantsinen Group kunna få in 50 000 euro som ska investeras i program avsedda att motverka socialt utanförskap bland unga människor.

”Utmaningen med socialt utanförskap är enorm, och för att möta den krävs samlade ansträngningar – det är därför vi bjuder in företag att delta. Varje ung människa ska känna att han eller hon är en viktig del av vårt samhälle, och det gäller oberoende av var och hur de bor. Ett av målen med kampanjen Zero Exclusion är att vara en okonventionell och inspirerande röst för de medverkande unga konstnärerna”, säger Heidi Peltonen, Sustainable Partnerships hos Neste.

”Grundarna till vårt företag kommer från mycket svåra förhållanden. Vi vill visa att vem som helst kan lyckas om hon får möjlighet att förverkliga sig själv. Om du en gång har fått en hjälpande hand på vägen vill du hjälpa andra också”, säger Mia Mantsinen, VD för Mantsinen Group.

Det gemensamma temat för konstverken är hopp – du kan göra gott genom att köpa en tavla

Det gemensamma temat för de 42 konstverken är hopp. De unga konstnärerna har själva tagit emot hjälp från Hope ry tidigare.

”Vi tre ville delta i det här projektet, för vi kände att det var vår tur att ge någonting tillbaka för all hjälp vi har fått. Jag älskar konst, och att måla med den här jättekranen är någonting jag aldrig kommer att glömma. Jag hoppas att mitt arbete inspirerar företag att komma till skott och hjälpa andra unga människor”, säger konstnären Miia Kuittinen.

Tavlorna visas på Bio Rex i Helsingfors mellan den 4 och 22 december 2019 och online på Zero Exclusion campaign site. De finns också att köpa på samma webbplats.

Zero Exclusion ingår i projektet Journey to Zero, som startades av Neste för att uppmuntra sina partner att vara med och skapa en friskare planet för våra barn. 

*) UN News: One in five children in rich countries lives in poverty, UNICEF ’wake-up call’ report shows

Neste Corporation

Susanna Sieppi
Tillförordnad vice kommunikationschef

Ytterligare information: Heidi Peltonen, Manager, Sustainable Partnerships, Neste. Nestes mediatelefon +358 50 458 5076 eller skicka e-post till media(at)neste.com på vardagar 8.30–16.00 (EET).

Kort om Neste

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) skapar hållbara lösningar för transportbranschens, företagens och konsumenternas behov. Vårt breda utbud av förnybara produkter hjälper våra kunder att minska sina klimatutsläpp. Vi är världens största producent av förnybar diesel raffinerad från avfall och restprodukter, och vi inför även förnybara lösningar inom flyg- och plastbranscherna. Dessutom genomför vi tekniskt avancerad raffinering av högkvalitativa oljeprodukter. Vårt mål är att vara en pålitlig partner som värdesätts för sitt kunnande, sin forskning och sin hållbara verksamhet. 2018 hade Neste intäkter på 14,9 miljarder euro. 2019 har Neste placerat sig som nummer tre på Global 100:s lista över de 100 mest hållbara företagen i världen. Läs mer: neste.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.