Connect with us

Marknadsnyheter

Upp till 935 miljarder på spel för banker som inte implementerar nya betallösningar

Published

on

Betallösningar som erbjuder ökad kontroll och valfrihet gynnas av förändrade konsumentvanor och ekonomisk turbulens. 

STOCKHOLM; 8 juni, 2023 – Upp till 935 miljarder kronor (4,6%) av de globala intäkterna från betalningar står på spel för banker som inte implementerar nästa generations betallösningar de kommande tre åren. Det visar en ny rapport från Accenture.  

Rapporten, “Payments Gets Personal”, är baserad på en undersökning med drygt 16,000 konsumenter i 13 länder i Asien, Europa (däribland Sverige), Latinamerika och Nordamerika. I rapporten undersöks hur ledande banker och betalnings-leverantörer kan öka sin relevans på marknaden och dra nytta av kommande innovationer inom betalningar.

Vid nedbrytning av potentiella intäktsrisker per region, visade undersökningen att 360 miljarder kronor står på spel i Nordamerika, medan 260 miljarder respektive 250 miljarder är på spel i Latinamerika respektive Asien-Stillahavsregionen. I Europa, där mer än 55 procent av konsumenterna fortfarande inte använder kreditkort dagligen, är mer än 42 miljarder på spel.

Även om traditionella betalningsmetoder som kort fortfarande dominerar bland konsumenter, så ökar förekomsten av nästa generations betallösningar. Undersökningen visade en hög användning av traditionella betalmetoder som kontanter (använt av 66% procent av deltagarna), betalkort (64%) och kreditkort (48%). Däremot använde mer än hälften (56%) av konsumenterna i undersökningen digitala plånböcker, och 10 procent använde appar för konto-till-konto-betalningar. Användningen av kontotill-konto-betalningar varierar kraftigt mellan olika länder, men får en allt starkare position som alternativ till mer traditionella metoder världen över.

Nya teknologier inom betallösningar väntas dessutom förändra marknaden ytterligare, såsom biometriska betalningar (autentisering med hjälp av ögon, fingeravtryck och ansikten). Mer än fyra av tio (42%) deltagare i undersökningen tror att biometrisk teknik kommer vara vedertaget år 2025, och 9 procent uppgav att de är villiga att använda tekniken som deras huvudsakliga metod för betalningar (om tillgängligt) år 2025.

Undersökningen visade också att makroekonomiska faktorer som inflation och ökade räntekostnader påverkar konsumenters vanor, särskilt med hänsyn till försök att minska skulder. Nästan en av tre (31%) kreditkortsanvändare säger att de överväger andra betallösningar för köp i fysiska butiker, och drygt hälften (54%) av dessa planerar att betala utan räntekostnad, exempelvis genom betalkort, kontanter eller lösningar som erbjuder senare betalningar för köp. I Sverige har utvecklingen bidragit till att konto-till-konto-betalningar (som Swish) blivit mer populära, och att faktureringstjänster som tillåter räntefri betalning i egen takt har tagit större marknadsandelar.

”När konsumenter utvärderar hur de kan betala och flytta sina pengar, är det lätt att traditionella betallösningar halkar efter till förmån för nya erbjudanden. Det är ett hot mot bankernas intäkter som ytterligare förstärks av ekonomisk instabilitet, ökande digitalisering och nya behov av sömlösa betalningar hos konsumenter, säger Patrik Centellini, nordiskt ansvarig för affärsområde Payments på Accenture.

Rapporten rekommenderar flera strategier för banker som vill erbjuda skräddarsydda betallösningar:

  • Välkomna samarbete – Samarbete med andra banker och fintech-aktörer kan skydda framtida intäkter och skapa fördelar i konkurrensen med nya aktörer.
     
  • Erbjud enkelhet och snabbhet – Appar och digitala plånböcker kan ersätta fysiska betalningsmetoder. Digitalisering av betalningar ger också ökad möjlighet att tillgodose förändrade vanor och behov hos kunder.
     
  • Undersök affärsmöjligheter bortom betalningar – Digitala handelsplatser och ”superappar” kan positionera banker i konsumenternas digitala vardag.

Drygt 1,5 miljarder på spel för svenska banker
I rapporten undersöktes även den svenska marknaden, där 1,51 miljarder kronor i intäkter från betalningar kan stå på spel. Det utgör 4,2 procent av de totala intäkterna från konsumentbetalningar för de svenska bankerna. Undersökningen innefattade även svenska konsumenters inställning till nya betalmetoder, och visar på en stor vilja att betala via appar och digitala gränssnitt snarare än på traditionella sätt. Hälften (51%) av de svenska deltagarna (totalt 1 000 personer) uppgav att de använder Swish minst fem gånger per månad. Förtroendet för olika betalmetoder varierade beroende på vilka som tillhandahåller dem. Undersökningen visade att svenska konsumenter litar mest på sin egen bank (79%) vad gäller säkra miljöer för betalningar, följt av kortföretagen (70%) och konto-tillkonto-applikationer som Swish (68%). 

”Historiskt har bankerna i Sverige varit framgångsrika i att etablera nya lösningar för betalningar, som exempelvis Swish. Idag genomgår dock betalningsmarknaden den största förändringen på decennier, då regelverk och central infrastruktur blir moget för användning av fler än banker. Det gör att banker behöver implementera en strategi som både försvarar och utvecklar sina intäkter på området.”, säger Patrik Centellini. ”De som vågar genomföra förändringar och implementera nästa generations betalmetoder, med fokus på ökad valfrihet och kontroll för konsumenter, kan få högre kundengagemang och tillväxt på köpet.”

Läs hela rapporten här för mer information om hur banker och aktörer på betalmarknaden kan säkerställa framtida tillväxt och relevans.

Om undersökningen
Rapporten drar slutsatser från en omfattande undersökning med fler än 16 000 konsumenter i 13 länder i Asien, Europa, Latinamerika och Nordamerika. Arbetet med undersökningen skedde mellan augusti och september 2022. För att beräkna intäkterna som står på spel för bankerna använde Accenture data från Globaldata och UK Finance, tillsammans med svar från undersökningsdeltagarna, och estimerade sedan intäktsmöjligheter för kortbetalningar och online-köp. Accenture inkluderade även transaktionsavgifter från alla kortbetalningar, ränteinkomster från kreditkort och avgifter som tillkommer bankerna vid alternativa betalmetoder online. Baserad på undersökningsresultaten och de senaste trenderna inom betallösningar globalt, använde Accenture en scenario-analys för att uppskatta framtida betalmetoder bland konsumenter i de 13 länderna i undersökningen (vilka utgör 83% av de globala intäkterna från betalningar). Baslinjescenariot utformades med hjälp av den egenutvecklade ”Accenture Payments Revenue Model”, och justerades för inflation och landspecifika förutsättningar, samt med hjälp av rekommendationer från Accentures globala betalningsexperter.

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultbolag som hjälper världens ledande företag, myndigheter och andra organisationer att utveckla digitala lösningar, optimera sina verksamheter, öka tillväxten och förbättra kund- och användarupplevelser. Vi är ett talang- och innovationslett företag med 738 000 medarbetare och kunder i fler än 120 länder. Idag är teknologi grundbulten för förändring, och tack vare ett stort ekosystem av tjänster och lösningar, är vi ledande inom den förändringen. Vi kombinerar styrkan i nya teknologier med vår djupa branscherfarenhet, omfattande specialistkunskaper och globala närvaro. Vi har en unik förmåga att leverera konkreta resultat tack vare bredden av våra tjänster, lösningar och erfarenheter inom flera områden, som exempelvis Strategy & Consulting, Technology, Operations, Industry X och Accenture Song. Dessa förmågor, tillsammans med vår ambition att skapa värde tillsammans med våra kunder, hjälper oss att lyckas och bygga långsiktiga relationer. Vi mäter vår framgång genom det värde vi skapar för kunder, oss själva, våra aktieägare, partners och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Front Ventures AB (publ)

Published

on

By

Front Ventures AB (publ), 556935-4946, har idag den 3 maj 2024 avhållit årsstämma.  Följande huvudsakliga beslut fattades.

  • att (i) fastställa resultat- och balansräkningen i framlagd årsredovisning, (ii) att disponera bolagets resultat i enlighet med styrelsens förslag i årsredovisningen och (iii) att bevilja samtliga som under 2023 innehaft uppdrag som styrelseledamot eller verkställande direktör i bolaget ansvarsfrihet för förvaltningen av bolagets angelägenheter.
  • att styrelsearvode ska utgå till icke i bolaget anställda styrelseledamöter med 75 000 kronor (exklusive sociala avgifter) vardera samt att arvode till revisorn ska utgå med skäligt belopp enligt godkänd räkning.
  • att, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, dels välja Tommy Ekholm, Johan Lund och Fredrik Almquist (omval) som ordinarie styrelseledamöter, dels välja Allians Revision & Redovisning AB som revisor (revisionsbolag) med Sofia Gunnarsson som huvudansvarig revisor (omval).
  • att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport, kvittning eller eljest med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Skälet till att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission med avvikelse från aktieägares företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport- och kvittningsemission eller eljest med villkor enligt ovan är att bolaget ska kunna emittera aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler i samband med investeringar i eller förvärv av bolag eller rörelser eller för att kunna genomföra riktade emissioner i syfte att införskaffa kapital till bolaget.
  • att godkänna beslut om ändring av bolagsordning med justering från förslag i kallelsen enligt nedan. Styrelsen bemyndigades att göra redaktionella justeringar av beslutet som kan krävas för registrering hos Bolagsverket.

    Ny lydelse: ”Aktiekapital – Aktiekapitalet ska vara lägst 2 000 000 kronor och högst 8 000 000 kronor.”
     

  • att godkänna beslut om ändring av bolagsordning med justering från förslag i kallelsen enligt nedan. Styrelsen bemyndigades att göra redaktionella justeringar av beslutet som kan krävas för registrering hos Bolagsverket.

    Ny lydelse: ”Antal aktier – Antalet aktier ska vara lägst 40 000 000 och högst 160 000 000. Aktierna ska utges i tre serier, betecknade serie A och serie B och preferensaktier. Antalet aktier av serie A ska utgöra högst 4 000 000 st. Antalet aktier av serie B högst 160 000 000 st och antalet preferensaktier högst 1 425 000 st. Vid röstning på bolagsstämma ska aktier av serie A medföra 10 röster och aktier av serie B samt preferensaktier 1 röst.”

För mer information kontakta:
Johan Lund
Verkställande direktör

Front Ventures AB (publ)
070 – 55 653 54
johan.lund@frontventures.se
www.frontventures.se

Om Front Ventures AB (publ)
Front Ventures är ett nordiskt investmentbolag, specialiserat på att hjälpa innovativa bolag inom fintech att skala upp affären. Front Ventures agerar som finansiär och katalysator i fasen där tillväxtchanserna är störst. Målet är att våra investeringar ska uppnå satta mål inom 36 månader. Front Ventures B-aktie är listad på handelsplatsen NGM Nordic SME.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.