Connect with us

Marknadsnyheter

Utmärkt lagarbete och kommunikation säkerställde framgångsrik lansering av Docol 1500M-EG

Published

on

on, feb 14, 2018 11:15 CET

SSABs team som arbetar med Docol förvandlade ett av de mest komplicerade produktutvecklingsprojekten till ett av de smidigaste och snabbast genomförda. Hur var det möjligt?

Vi börjar med att ta en titt på själva produkten. Docol® 1500M-EG är ett kallvalsat, elektrogalvaniserat avancerat höghållfast stål för tillämpningar i bilar med stränga krav på låg vikt och hög energiabsorption där det även behövs skydd mot korrosion.

Den nya produkten lanserades förra året och har blivit en succé. Många har varit inblandade i projektet vilket krävde noggrann planering, ett tätt samarbete och tydlig kommunikation i den globala projektgruppen.

Krävande process

1500M-EG utvecklades med en stor, global biltillverkare i åtanke, och skulle samtidigt användas i flera olika bilmodeller i Kina, Korea, Europa och Nordamerika.

– Det som var speciellt krävande med Docol 1500M-EG var utvecklingsprocessens karaktär, berättar Jacky Li, Regional Sales Manager Automotive China, SSAB Europe, som hade den viktiga uppgiften att tydliggöra projektets tidsschema och bygga upp förtroende hos kunden. – Produktkraven i sig var komplicerade och tidtabellerna snäva. Dessutom skulle både förserier och serietillverkning av bilarna starta i Kina före de andra geografiska områdena, medan biltillverkarens huvudkontor som skulle godkänna produkten, låg i USA. Och till råga på allt skedde produktionen av stålet i Borlänge i Sverige.

Det här är inget unikt när man utvecklar produkter för fordonsindustrin. När SSAB börjar utveckla en ny sort av ultrahöghållfast Docol stål är processen mer komplicerad än man kan tro. Det är många människor inblandade, ofta i olika delar av världen, som arbetar tillsammans med ett snävt tidsschema. Forskning och utveckling på SSAB är ett sömlöst samarbete mellan teknisk personal och medarbetare från olika funktioner såsom marknadsföring, försäljning och produktion.

– Eftersom Docol 1500M-EG är en strategiskt viktig produkt som ska göra det möjligt för oss att uppnå vår tillväxtstrategi var lanseringen jätteviktig. Vi bildade en global projektgrupp enbart för att hjälpa till med den formella kommersialiseringen. SSABs interna arbetsgrupp hade medlemmar från Kina, Sydkorea, USA och Europa. Det var av avgörande betydelse att vi alla hade en tydlig gemensam bild av mål, roller, timing och vårt beroende av varandra, förklarar José Puente Cabrero, Product Manager Cold Rolled Products, SSAB Europe, som också var projektledare och samordnare.

– Alla processer och rutiner såsom överföring, legobeläggning och spaltning till slutlig leveransstorlek måste finnas på plats och kommuniceras genom hela kedjan för att garantera hög kvalitet och hög framgångsgrad på marknaden. Den tekniska personalen i USA var tvungna att ta hänsyn till tidsplanen i Kina när de utförde godkännandeprocessen för att säkerställa leverans enligt plan, säger Bruce Wilkinson Area Technical Manager SSAB Automotive, som ansvarade för det globala godkännandet av materialen.

Produkten godkändes före deadline

Inom fordonsindustrin är det vanligt att den faktiska produktionen av bilarna föregås av en period på 6–12 månader när man producerar en förserie. Det var viktigt att stålet godkändes av biltillverkaren innan arbetet med prototyper och provserier började.

Det visade sig att Docol 1500M-EG blev färdigt och klart för godkännande i tid, till och med i mycket god tid – allt var klart ett par månader före deadline. Detta berodde främst på mycket tydlig kommunikation och ett rationellt arbetssätt inom organisationen.

– Anledningen till att vi kunde genomföra ett utvecklingsarbete och kommersialisering av den här karaktären på ett så effektivt sätt är tack vare SSAB One, vår LEAN-baserade ledarskapsfilosofi. Detta trots att både vår arbetsgrupp och kunden var utspridda över hela världen. Den andra viktiga faktorn var entusiasmen och engagemanget hos medlemmarna i arbetsgruppen, förklarar José Puente Cabrero.

Användningen av martensitiskt stål med hållfasthetsnivå över 1500 MPa i kombination med korrosionsskydd (elektrogalvanisering) var en utmaning. Förutom den tekniska utmaningen skulle vi även övertyga kunden.

– Vi måste komma ihåg att det här projektet löpte parallellt med många andra projekt. För att säkerställa att alla projekt löpte smidigt enligt plan använde vi en Stage-Gate-modell för tvärfunktionella processer, en process som liknar den våra kunder använder, fortsätter José Puente Cabrero.

Ett typiskt exempel på tillämpning för Docol 1500M-EG är tröskelbalken. Här i rullformat stål, formgiven för att motstå höga krafter och frontala krockar, trots sin låga vikt.



Goda möjligheter för tillväxt

– Under projektets gång utvecklade vi helt nya metoder och verktyg för att utvärdera produkten. De kan nu fungera som en mall för framtida produktutvecklingsprojekt och tekniska utmaningar som kan uppstå, säger Marcus Folmerz, Product Development Specialist, som var teknisk ledare för projektet.

– Docol 1500M-EG är ett tydligt bevis på att produkter av elektrogalvaniserat ultrahöghållfast stål kan användas i säkerhetstillämpningar som till exempel tröskelbalkar. Framgången med lanseringen visar att vi kan hjälpa stora biltillverkare och leverera komplexa lösningar globalt med snäva tidsramar – och utan att kompromissa med vår höga kvalitet, förklarar José Puente Cabrero. – Det öppnar dessutom för nya affärsmöjligheter tack vare att vi nu genomför materialgodkännande även med andra globala företag.

Tidigt engagemang är nyckeln till framgång

Att engagera kunden i projektet i ett tidigt skede var en viktig faktor för projektets framgång – och det skapade förtroende. Efter att ha sett hur vi arbetade och att vi öppet delade med oss av all information kunde kunden lita på oss – och vi fick trovärdighet, förklarar Jacky Li.

Docol 1500M-EG är för närvarande godkänt och i bruk, och intresset för produkten växer inom fordonsindustrin. Dess utvecklingshistoria är ett perfekt exempel på det värde som Docols varumärke kan ge både till biltillverkare och liknande kunder. Projektet har satt nya standarder för framtida lanseringar av SSAB:s produkter. Särskilt tack vare att vi kan upprätta normer internt och externt samt att vi kan identifiera globala partners inom legobearbetning, som uppfyller eller överträffar de standarder som SSAB ställt upp, tillägger Bruce Wilkinson.

FAKTARUTA
Docol fordonsstål
Som pionjärer inom avancerade höghållfasta stål (AHSS) är SSAB en pålitlig partner till fordonsindustrin. Vi levererar Docol-märkta produkter och tjänster som gör bilar säkrare och mer miljövänliga. SSAB levererar många Docol-stålsorter som uppfyller VDA- och OEM-standarder.

https://www.ssab.com/products/brands/docol

https://www.ssab.com/products/brands/docol/applications

https://www.ssab.com/products/brands/docol/products/docol-1500m

Läs mer:
Forsknings- och utvecklingsarbete som stöd för strategin
https://www.ssab.com/globaldata/news-center/2017/10/04/08/25/research-and-development-work-to-support-the-strategy

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.