Marknadsnyheter
Vaimo lanserar connector mellan Akeneo PIM och commercetools


Vaimo, en av de ledande leverantörerna inom digital handel, omnikanal och kundupplevelse, meddelar lanseringen av “Vaimo Product Information Management Connector” för Akeneo och commercetools.
Lanseringen är den första i en serie av microservices inom MACH som Vaimo utvecklar. MACH står för ”Microservices based, API-first, Cloud-native SaaS and Headless” och utvecklingen av tjänsterna Vaimo tar fram är en del av den nya strategi för composable commerce företaget påbörjat. Dagens lansering förkortad “Vaimo PIM Connector” ansluter sömlöst Akeneo och commercetools, två av de snabbast växande lösningarna inom digital handel på marknaden.
“Vaimo PIM Connector” har som nämndes inledningsvis utvecklats inom ramen för MACH-filosofin och bygger på Vaimos breda erfarenhet av att implementera lösningar för produktinformationshantering (PIM) och digital handel i kombination. Syftet med lanseringen är att koppla ihop Akeneos PIM med Composable Commerce-lösningen från commercetools. Genom att använda Vaimos nya microservice kan företag inte bara koppla ihop utan också konvertera och migrera befintlig produktdata i Akeneo genom ett fåtal knapptryckningar.
. Vår lansering idag kommer att sätta en ny standard när det kommer till att minimera riskerna med plattformsintegrationer” säger Tommy Essenholm, Head of Sales and Business Development PIM, Vaimo.
”Produktinformationshantering är en grundläggande del av produktupplevelsen för att kunna erbjuda en bra kundupplevelse till önskad målgrupp, oberoende av vilken försäljningskanal som används. Därför är vi på Akeneo otroligt glada över att se Vaimo arbeta hårt för att lansera sin “Vaimo PIM Connector”. Den gör så att varumärken och återförsäljare verkligen kan skapa fantastiska produktupplevelser med en lösning som är integrerad mellan Akeneo och commercetools”, berättar Scott Rogers, VP Global Alliances and Channel, Akeneo. ”Vaimo är erkända som ledande när det gäller att hjälpa företag att implementera omnikanalstrategier och de utsågs i september 2021 till en Akeneo Gold Partner. Helt nya “Vaimo PIM Connector” är en verklig milstolpe i vårt partnersamarbete och vi ser fram emot en lyckad lansering” avslutar han.
“Lanseringen av Vaimos nya microservice kommer underlätta plattformsöverföringsprojekt och kraftigt minska tidsåtgången för uppdatering av deras produktinformation. ”Vaimo PIM Connector” kommer att bli banbrytande för digital handel såväl B2B- som B2C” menar Dirk Weckerlei, Vice President of Global Partnerships, commercetools.
Vaimo samarbetar med både Akeneo och commercetools för att kunna erbjuda de allra bästa plattformarna och lösningarna på marknaden. Den nya microservice som “Vaimo PIM Connector” tillför säkerställer en sömlös upplevelse för samtliga företag med lösningar baserade på Akeneo och commercetools.
Om Vaimo
Vaimo är en av världens mest respekterade experter inom digital handel. Som en helhetsleverantör inom omnikanal levererar vi digitala strategier- och lösningar, design samt webbutveckling till varumärken, detaljhandlare och tillverkare världen över. Vaimos fokus, erfarenhet och expertis inom B2B, B2C, D2C, PIM, headless, mobila appar, integrationer och säkerhet gör oss till en nyckelpartner för att driva framgång i digital handel. Med lokala kontor på 15+ marknader i EMEA, APAC samt Nordamerika och med över 500 anställda kan vi erbjuda en internationell närvaro som tillåter oss att skapa nära och långsiktiga relationer med våra kunder. För mer information, besök https://www.vaimo.com/sv/
Om Akeneo
Akeneo är en global ledare inom produktupplevelsehantering (PXM, Product Experience Management) som hjälper företag att ta vara på tillväxtmöjligheter genom att leverera en konsekvent och övertygande produktupplevelse över alla kanaler, såsom e-handel, mobil, tryck, försäljningsplatser och därutöver. Med en öppen plattform, ledande PIM, tillägg, kopplingar och marknadsplatser ger Akeneo PXM Studio en avsevärt förbättrad kvalitet och tydlighet för produktdata, enklare kataloghantering och snabbare delning av produktinformation genom olika kanaler och språkzoner. Ledande globala varumärken, tillverkare, återförsäljare och retailers, däribland Thras.io, Staples Canada, boohoo.com och Air Liquide, förlitar sig på Akeneo när de skalar upp sin digitala handel. Med hjälp av Akeneo kan varumärken och återförsäljare utveckla sina produktupplevelser i samtliga kanaler. Därmed uppnår de förbättrade kundupplevelser, ökad försäljning, kortare time-to-market, en snabbare global expansion och ökad produktivitet i teamet. För mer information: https://www.akeneo.com
Om commercetools
commercetools är den världsledande plattformen för nästa generations B2C och B2B-handel. För att skapa förändring i en bransch med ett långt arv av sviter har commercetools skapat en headless, multitenant och API-first baserad SaaS-handelsplattform. En plattform som är både cloud-native och som använder flexibla microservices. Genom att använda sig av modern utveckling i block byggda i en helt molnbaserad plattform tillhandahållen av commercetools kan kunder leverera den bästa köpresan genom alla interaktionspunkter på ett skalbart sätt. commercetools har kontor runt om i USA, Europa samt i Asien-Stillahavsregionen och har sitt huvudkontor i Tyskland. Sedan 2010 har commercetools mjukvara implementerats av Fortune 500-företag inom olika sorters branscher. Från retail till industri och från telekom till mode. commercetools är dessutom en av grundarna till MACH Alliance. För mer information, besök www.commercetools.com
Anna-Karin Evegård
Marketing Manager Sweden
anna-karin.evegard@vaimo.com
Vaimo är en av världens mest respekterade experter inom digital handel och kundupplevelse. Vi är en helhetsleverantör inom omnikanal med 14 års erfarenhet av att skapa framgång inom digital handel, såväl B2B-, som B2C- och D2C. Vi arbetar med varumärken, återförsäljare och tillverkare globalt och våra 500+ medarbetare är baserade i över 15 länder.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke