Marknadsnyheter
Valberedning i Lyckegård utsedd
Lyckegård Group AB (publ) (“Lyckegård” eller “Bolaget”) valberedning har utsetts och består av Bolagets fyra största ägare.
Valberedningen inför årsstämman 2023 består av:
- Ulf Annvik, utsedd av Entreprenörinvest
- Lars Askling, utsedd av LJK
- Hans Bergengren
- Oliver Pawela, utsedd av First Venture
Anders Holm, Lyckegårds styrelseordförande, är sammankallad som ordförande i valberedningen.
Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan vända sig till valberedningen per e-post på adress [email protected], eller med vanlig post på adress; Lyckegård AB (publ), Att: Valberedningen, Trollebergsvägen 102-28, 245 61 Staffanstorp. För att valberedningen skall kunna behandla inkomna förslag med tillräcklig omsorg bör dessa vara valberedningen tillhanda senast 8 veckor innan årsstämman som hålls den 1 juni 2023.
Med de fyra största ägarna avses de aktieägare som är registrerade hos Euroclear Sweden AB den 30 september 2022. Utövar inte aktieägaren sin rätt att utse ledamot ska den till röstetalet närmast följande aktieägare ha rätt att utse ledamot i valberedningen. Om en eller flera av aktieägarna som utsett ledamöter i valberedningen inte längre tillhör de fyra till röstetalet största aktieägarna så ska ledamöter utsedda av dessa aktieägare ställa sina platser till förfogande och den eller de aktieägare som tillkommit bland de fyra till röstetalet största aktieägarna ska ha rätt att utse sina ledamöter.
För mer information, vänligen kontakta:
Christian Bjärntoft, VD, Lyckegård Group AB
Telefon: +46 (0)70 850 76 47
E-post: [email protected]
Certified Adviser
Erik Penser Bank
Om Lyckegård Group AB
Lyckegård är specialiserade inom jordbruksmarknaden och erbjuder en bred produktportfölj av redskap för hållbart och ekologiskt jordbruk. Den operativa verksamheten består av två strategiska affärsområden, Soil & Seed som avser jordbearbetning, sådd och mekanisk ogräsbekämpning, samt Water som avser bevattningssystem. Lyckegårds innovativa produktsortiment täcker lantbrukares behov under hela odlingsåret och kan användas av både ekologiska och konventionella jordbrukare som vill minska användningen av bekämpningsmedel. Lyckegård är noterat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, besök gärna: www.lyckegard.com
Om ekologiskt och konventionellt jordbruk
Ekologisk odling innebär att man avstår från användning av konstgödsel och kemisk bekämpning av skadedjur och ogräs. Därigenom uppnås ett mer hållbart och miljövänligt jordbruk som inte riskerar vare sig naturens, jordbrukarens eller konsumentens hälsa. I ekologisk odling används i stället organisk gödsel samt förebyggande och mekaniska metoder för att hålla nere ogrästrycket. Det rör sig dels om att använda redskap för att förebygga och motverka ogräs, dels om noggrann planering av vilka grödor som odlas och i vilken ordning, så kallad växtföljd. Med rätt växtföljd återförs näring till marken samtidigt som sjukdomar, skadedjur och ogräs motverkas.
Vid konventionellt jordbruk, som är den vanligaste jordbruksformen idag, använder man olika former av konstgödsel och kemiska preparat för skadedjurs- och ogräsbekämpning. Denna form av jordbruk har bidragit till flera globala miljöproblem som övergödning, spridning av gifter och minskad biologisk mångfald. På senare år har det konventionella jordbruket genomgått stora förändringar, bland annat genom åtgärder och metoder för ökad hållbarhet. Ett exempel på en sådan metod är Integrated Pest Management, eller integrerat växtskydd, där målet är att minska användningen av kemiska preparat genom förebyggande åtgärder, bevakning, behovsanpassning och uppföljning.
Lyckegårds produkter är sprungna ur och utvecklade för ekologiskt jordbruk, men de kan med fördel användas för att reducera kemikalieanvändning genom mekaniska metoder såsom radhackning och därmed driva en hållbar omställning i konventionellt jordbruk.
Marknadsnyheter
Fintechbolaget Yabie fortsätter växa i mycket hög takt och ökar omsättningen med 326%
Snabbväxande fintechbolaget Yabie AB (publ.) ökade under räkenskapsåret 2022 sina intäkter med 326% procent jämfört med föregående räkenskapsår. Totalt uppgick intäkterna till 93 miljoner kronor. Bolaget har växt till totalt 123 anställda samt tagit kliv in på nya marknader.
Yabie fortsätter växa i en mycket hög takt och rapporterar en intäktstillväxt på 342% jämfört med föregående år. Totalt uppgick intäkterna till 93 miljoner kronor jämfört med 21 miljoner kronor föregående år.
”2022 går till historien som ett riktigt skit-år, men för Yabie har det varit fantastiskt år på många sätt. Vi har ökat vår tillväxttakt och fortsätter växa i ett högt tempo och skalar nu upp vår verksamhet. Finansiellt har vi en stark position, och viktigast av allt så har vi lyckats bygga det starkaste teamet och den bästa produkten på marknaden för kassa- och betallösningar,” säger Mathias Plank, vd och grundare.
Personalstyrkan mer än fördubblades under 2022 från 50 till 120 personer och året har präglats av produktutveckling och integration mellan förvärvade bolag. Yabie har under året tagit stora kliv i produktutvecklingen av Yabie Express samt var först på den svenska marknaden att lansera Tap-to-Pay-teknik i en smartphone i samband med lanseringen av Yabie Go.
Yabie förvärvade under 2022 de tre bolagen Yabie Enterprise (tidigare Cashit AB), Yabie Infra (tidigare Infrasec AB) och bokningsplattformen Cliento AB. Samtliga bolag har integrerats i Yabies koncern med flera positiva synergieffekter inom försäljning, utveckling och marknadsföring. Under året har Yabie haft en signifikant ökning av försäljning på den norska marknaden i samband med etablering av ett norskt team i Oslo.
“2022 har varit ett händelserikt år för Yabie där vi växlat upp med många nya nyckelrekryteringar, lanserat nya produkter och haft en fantastisk organisk tillväxt. Fokus framåt kommer att vara fortsatt hög organisk tillväxttakt i kombination med strategiska förvärv för att stötta en europeisk expansion.” avslutar Mathias Plank.
Fullständig årsredovisning finns att hämta på yabie.com/investor-relations/.
För mer information, kontakta:
Mathias Plank, grundare och VD, +46 70 5360200, [email protected]
Karl Garberg, CMO, +46 708 800 875, [email protected]
Yabie är ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag, som med innovation och säljkraft konsoliderar marknaden för kassasystem och betallösningar. Den molnbaserade allt-i-ett-produkten lockar allt från kvarterskrogen till IKEA. Sedan starten har bolaget tagit in drygt 650 miljoner SEK i riskkapital av bland andra Creades, Swedbank och NFT Ventures.
Marknadsnyheter
Optikern som vill bryta monopolet i branschen, öppnar lågprisbutik i Helsingborg med kvalitetsglasögon

Optikkedjan ieye [ajaj] har nu öppnat sin första butik i Väla köpcentrum i Helsingborg . Grundaren till ieye, Ola Bartholdsson, vill erbjuda alla helsingborgare Sveriges lägsta priser på kvalitetsglasögon. De låga priserna är möjliga tack vare en helt ny teknik och ett nytt arbetssätt jämfört med traditionella optiker. Ola Bartholdsson har tidigare startat och drivit Smarteyes och Blic/Specsavers. Nu vill han revolutionera optikhandeln med sitt nya koncept.
Ola Bertholdsson, vd och grundare av optikkedjan ieye visar den nya tekniska synundersökningsapparaten.
– Glasögon har blivit orimligt dyra! Genom att digitalisera processen från synundersökning till köp, kan vi sälja glasögon för en bråkdel av vad de kostar hos andra optikkedjor. Nu öppnar vi en butik i Helsingborg för att göra det enklare, billigare och roligare för alla helsingborgare att shoppa glasögon, säger Ola Bartholdsson, VD och grundare till den nya optikkedjan ieye.
Ola Bartholdsson vill skaka om branschen och det växande monopolet med sin nya uppstickare: optikkedjan ieye. Han planerar att ieye ska växa snabbt med butiker runtom i landet. Ola Bartholdsson har med ieye troligtvis utvecklat världens mest digitaliserade optikkedja som är ett helt nytt koncept inom optikbranschen.
Ola Bartholdsson, grundare av ieye, har tidigare grundat Smarteyes och Blic (numera Specsavers) och arbetat i cirka 25 år inom optikbranschen. Han anser att priserna på glasögon är orimligt höga idag i förhållande till vad de kostar att tillverka.
För mer information/bilder och/eller intervju vänligen kontakta Inger Söderholm, [email protected], tel 0709-969599.
FAKTARUTA
Därför är priserna låga: Ny teknik, digitala provrum och logistik utan mellanhänder ✔️Synundersökningen sker antingen via drop-in i butiken eller genom att boka tid på hemsidan, den är gratis och tar cirka tio minuter. Undersökningen utförs av optikerassistenter i butiken och resultatet granskas av legitimerade optiker på distans. Alla recept utfärdas av legitimerade optiker anställda av ieye. ✔️ieyes bågar är formgivna av egna designers i Sverige och de köper glasen direkt av tillverkarna. Inga fördyrande mellanhänder alltså. ✔️ieye erbjuder som komplement till alla fysiska bågar också digitala provrum. Kunderna fotograferas, ansiktet matchas ihop med passande bågar och i ett Instagram-liknande flöde kan kunden prova och välja bågar via skärmen. ✔️Kunden köper sina glasögon i mobilen – och glasögonen skickas direkt hem till kunden. ✔️Premiärerbjudandet på alla glasögon hos ieye är 1 995 kronor (progressiva glasögon) eller 995 kronor (enkelslipade glasögon). Ordinarie pris är 2.495 kr resp 1.295 kr. Priset för ett abonnemang är 198 kronor/mån för två progressiva glasögon och 98 kronor/mån för två enkelskipade glasögon. |
ieye är en ny svensk optikkedja startad av tidigare grundaren till Smarteyes, Ola Bartholdsson. ieye:s affärsidé är att erbjuda Sveriges lägsta priser på kvalitetsglasögon med prisgaranti. Det är möjligt genom ett nytt arbetssätt jämfört med hur traditionella optiker arbetar. ieye har utvecklat ny teknik, glasögonbågarna är formgivna av ieyes egna designers i Sverige och ieye köper glasen direkt av tillverkarna. Alltså inga fördyrande mellanhänder.
Taggar:
Marknadsnyheter
MoveByBike AB utökar med ytterligare 10 nya cyklar


MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att cykelflottan utökas med 10 nya transportcyklar för citysmart last mile. Stor efterfrågan på hållbara cityleveranser banar vägen och lastcyklarna tas i bruk omgående.
MoveByBike har etablerat sig som en av Nordens främsta aktörer för last mile. Med sina miljövänliga eltransportcyklar levererar bolaget ända fram till mottagarens dörr. Följden av större volymer och flertalet nytecknade avtal gör att Bolaget nu väljer att utöka flottan. De nytillverkade cyklarna, som är de främsta på marknaden, börjar rulla på stadens gator redan idag. Utökningen av fordonsflottan innebär att MoveByBike nu bidrar till att skapa mer plats i stadskärnan genom leveranser med hållbara och utsläppsfria cyklar.
”Att vi utökar cykelflottan kommer naturligt med ökad volym, nytecknade avtal och hög efterfrågan på hållbara leveranser. Vi ser dag för dag hur kartan gällande transporter ritas om och hur kraven för innerstaden förändras. Vi går mot fler bilfria zoner och cykeln kommer fortsatt ta allt större plats. Att vara en viktig del i förändringen och bidra till en ökad närvaro av cykeltransporter i innerstaden är en del av MoveByBikes vision för en hållbar stad. säger Lisette Hallström, VD MoveByBike”
För mer information om MoveByBike, vänligen kontakta
Lisette Hallström, VD
Telefon: +46 (0) 76 020 20 96
E-post: [email protected]
Hemsida: www.movebybike.se
________________________________________________________________________________________________________________
Om MoveByBike
MoveByBike är verksamma inom e-handel, logistik och mikromobilitet och är idag en av få aktörer på marknaden som arbetar med en helt miljövänlig transport. Transporten sker främst med Bolagets egenutvecklade cykel – en eldriven cykel med en möjlig lastvikt på 200 kilo och lastutrymme på upp till fyra kubikmeter. Bolagets transportcyklar är flexibla och lätta att operera med i städer där trafiken annars är ett problem samtidigt som de möjliggör en högre produktivitet och effektiv transport eftersom de kan arbeta på cykelväg såväl som bilväg. Under 2020 genererade Bolaget en omsättning på cirka 27 MSEK och över 500 000 leveranser genomfördes. MoveByBike har för avsikt att expandera verksamheten i Norden samt bredda sin verksamhet inom e-handel.
-
Analys från DailyFX7 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Analys från DailyFX9 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX9 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX5 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter5 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström