Marknadsnyheter
Välkommen till TF Banks nyhetsbrev!
ti, nov 07, 2017 16:30 CET
TF Bank fortsätter att utvecklas väl. Den geografiska diversifieringen inom både in- och utlåning fortgår och innebär att bolaget nu står starkare än någonsin. Vi fortsätter att utveckla och förbättra vårt erbjudande löpande för att på så sätt kunna skapa aktieägarvärde.
I delårsrapporten för årets nio första månader kan vi konstatera att tillväxten följer den långsiktiga planen och utlåning till allmänheten har ökat med 19 procent under perioden. Rörelseresultatet för perioden landade på 142,8 MSEK, vilket är en ökning om 22 procent i förhållande till motsvarande period i fjol. Hela rapporten går att läsa genom att
klicka här
I syfte att utvärdera hur våra aktieägare ser på bolaget genomförde vi under september en aktieägarundersökning och jag vill passa på att tacka alla aktieägare som deltog i undersökningen.
En av slutsatserna från undersökningen är att vi ska bli bättre på att kommunicera mer frekvent och tydligare med våra aktieägare. En åtgärd är därför att vi på en regelbunden basis ger ut ett nyhetsbrev och på så sätt få ut mer information om bolagets löpande arbete till såväl befintliga som potentiella aktieägare.
I nyhetsbreven kommer vi att presentera nyheter och fördjupande information om vårt arbete och den bransch vi verkar i. Vi kommer även att sammanfatta viktiga händelser under den gångna tiden. Vår förhoppning är att nyhetsbreven kommer att vara intressanta för dig och bidra till att du håller dig uppdaterad om TF Bank. Vi har redan tagit stora kliv framåt under 2017 och intentionen är att fortsätta i samma takt. I det första nyhetsbrevet kommer vi att på ett överskådligt sett kommentera resultaten från aktieägarundersökningen, där som sagt en ökad synlighet är en önskan bland våra aktieägare. I nyhetsbrevet finns även en intervju med vår Finanschef Mikael Meomuttel. Han svarar bland annat på varför vi startat verksamhet i Tyskland och hur vi tänker kring den framtida expansionen.
Vidare kan du läsa en kort intervju med vår finlandchef Juho Maanpää. Han berättar om utvecklingen på den finska marknaden och hur TF Bank ska möta den ökade konkurrensen på den finska marknaden.
Till sist länkar vi även till Investerarbrevets intervju med en av TF Banks storägare, Erik Selin. Han berättar där varför han valt att investera i vår bank och hur han ser på den svenska bankmarknaden generellt.
Vår ambition är att genom nyhetsbrevet öka transparensen och på så sätt även förbättra kunskapen om TF Bank och därigenom bli ett starkare bolag för såväl befintliga som framtida aktieägare.
Väl mött!
Declan Mac Guinness, vd TF Bank
Innehållsförteckning:
- ”Finland är vår största marknad, med tillväxtmöjligheter som är fortsatt goda”
- Intervju med CFO Mikael Meomuttel angående TF Banks etablering i Tyskland
- Erik Selin: ”Därför köper jag TF Bank”
- Årets aktieägarundersökning: Uppnådda förväntningar med önskan om ökad synlighet
Du finner alla nyheter på
www.tfbankgroup.se
För ytterligare information, kontakta:
Declan Mac Guinness, CEO, +46 707 22 82 97,
declan.macguinness@tfbank.se
Mikael Meomuttel, CFO, +46 706 26 95 33,
mikael.meomuttel@tfbank.se
Kort om TF Bank
TF Bank är en internetbaserad nischbank som erbjuder konsumentbanktjänster genom sin egenutvecklade IT- plattform med hög grad av automatisering. Bolagets IT-plattform är utformad för skalbarhet och anpassning till olika produkter, länder, valutor och digitala banklösningar. TF Bank bedriver in- och/eller utlåningsverksamhet mot privatpersoner i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Polen, Tyskland, Estland och Lettland via dotterbolag, filial eller gränsöverskridande av banktillståndet.
Marknadsnyheter
Stöd till regionerna om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete
Regeringen ger Tillväxtverket, Boverket, Trafikverket och länsstyrelserna i uppdrag att under perioden 2024–2027 erbjuda regionerna stöd om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete.
– Det är alltmer viktigt med strategisk planering och samverkan mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter för att främja regional utveckling. Detta är särskilt relevant för landsbygdernas utveckling, och regeringen har därför gett en specifik del av sitt uppdrag fokus på detta, säger landsbygdsminister Peter Kullgren.
Uppdraget innebär att regionerna, som har det regionala utvecklingsansvaret i respektive län, ska erbjudas kunskaps- och metodstöd från Tillväxtverket, efter samverkan med Boverket och Trafikverket. Tillväxtverket ska även, tillsammans med länsstyrelserna, främja samverkan mellan relevanta statliga myndigheter, regioner och andra berörda aktörer.
Ansvaret för planering i Sverige, till exempel kommunal och regional fysisk planering och transportinfrastrukturplanering, är fördelat på flera aktörer, kommuner, regioner och statliga myndigheter. Uppdraget syftar till att öka regionernas möjligheter att beakta dessa planeringsprocesser när de tar fram den regionala utvecklingsstrategin och samordnar insatser för att genomföra den. För uppdraget, som även omfattar regionala pilotprojekt, beräknas totalt 38 miljoner kronor användas, fördelat på 6 miljoner för 2024, 10 miljoner för 2025 samt 11 miljoner för 2026 respektive 2027.
Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Paulig har avslutat sina förändringsförhandlingar
Paulig har avslutat förändringsförhandlingarna som började den 13 mars 2024. Förhandlingarna gällde företagets kontors- och ledningspersonal globalt.
Förändringsförhandlingar inleddes för att anpassa Pauligs organisationsstruktur till den nya tillväxtstrategin. Den nya strukturen kommer att tillåta Paulig att optimera resursfördelningen, förstärka kritiska förmågor, etablera tydligare ansvarsområden och säkerställa tydlighet och snabbhet i beslutsfattandet i en matrisorganisation, vilket i slutändan gör att företaget kan växa snabbare.
Anledningen till förändringsförhandlingarna var inte att minska antalet anställda på företagsnivå. Dock ledde planerade förändringar till förändringar i roller och upphörande av vissa befattningar.
Vid förhandlingarnas början uppskattades det att de potentiella uppsägningarna skulle vara högst 64 kontors- eller ledningsanställda globalt. Som ett resultat av förhandlingarna är det bekräftade antalet uppsägningar 21 globalt.
Den nya organisationen träder i kraft den 1 juni 2024.
Presskontakt: communications@paulig.com
Om Paulig
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.
Marknadsnyheter
Guideline Geo har beviljats 11 miljoner kronor i EU-medel för forskningsprojektet GeoHEAT
CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) har beviljat finansiering för forskningsprojektet GeoHEAT, där Guideline Geo är utvald industripartner i ett konsortium bestående av aktörer från industri, akademi och myndigheter inom EU.
Forskningsprojektet är inriktat på att göra geotermisk energi tillgänglig genom att minska kostnaderna för djupprospektering och utveckla ny teknik som lämpar sig för denna typ av markundersökningar.
Guideline Geo bidrar med geofysisk expertis och specifikt med utveckling av en ny generation av markradar för geotermiska undersökningar i djupa borrhål.
”Det är spännande att se hur geofysik kan bidra till utvecklingen av geotermisk energi som en hållbar energikälla i Europa. Vi har god erfarenhet av forskningssamarbeten med industripartners inom Europa och akademin och ser fram emot ett tvärfunktionellt och paneuropeiskt samarbete inom konsortiet”, säger Anders Abrahamsson, CTO på Guideline Geo.
Forskningsprojektet beräknas påbörjas i juni, pågå i upp till 3 år och det maximala beviljade beloppet för Guideline Geo är cirka 11 miljoner kronor fördelat under perioden.
För ytterligare information kontakta:
Anders Abrahamsson, CTO, Guideline Geo AB (publ.), tel: +46 70 372 60 09
Malin Siberg, VD, Guideline Geo AB (publ.), tel. +46 73 044 60 11
www.guidelinegeo.com
Denna information är sådan information som Guideline Geo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2024, klockan 14:15 CEST.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients