Marknadsnyheter
Valutecs försäljning till Centraleuropa går för högtryck
Det senaste halvårets försäljning till Tyskland och Österrike uppgår till ett ordervärde på drygt 250 miljoner kronor för Valutec, som levererar virkestorkar till sågverksindustrin. Företaget har sålt totalt tio kanaltorkar till marknaderna under perioden vilket är en fyrdubbling jämfört med årsgenomsnittet de senaste fem åren.
Låga timmerpriser tillsammans med en hög efterfrågan på träprodukter innebär att sågverken i Centraleuropa går på offensiven och investerar i ökad kapacitet. En stor anledning till den ökade efterfrågan är omställningen till ett ökat byggande i trä. Till exempel har förädlade träprodukter som byggdelar i KL- och limträ tagit marknadsandelar från stål och betong. Det har i sin tur medfört högre kvalitetskrav från kunderna.
– De höjda kvalitetskraven på de här marknaderna har skapat öppningar för våra kanaltorkar. Vår långsiktiga strategi och teknologiska utveckling har utgått från tanken att vi ska vara marknadens bästa val när det handlar om att optimera både kvalitet, kapacitet och energiförbrukning, säger Robert Larsson, vd på Valutec.
De högre kvalitetskraven har också medfört att större volymer av virke behöver torkas i moderna anläggningar.
– Det gör att fler sågverk behöver investera och många har valt våra kanaltorkar när de expanderat. Det är ett fint kvitto för oss och resultatet av ett långsiktigt arbete för att introducera produkterna på marknaden. För många sågverk i Centraleuropa innebär kanaltorkarna ett nytt sätt att arbeta och för oss har det varit viktigt att sänka trösklarna genom att erbjuda utbildning och nära samarbeten.
Valutec är världsledande inom segmentet kanaltorkar och har ett heltäckande erbjudande med ett flertal patentskyddade modeller. Gemensamt för kanaltorkar är hög kapacitet och kvalitet samt att ett jämnt flöde av virke ger en mycket konkurrenskraftig energiförbrukning per kubikmeter.
Valutecs kunder är både större koncerner och privatägda sågverk och totalt har tio kanaltorkar sålts på marknaderna det senaste halvåret.
– Både i Centraleuropa och i övriga världen har våra TC-kanaltorkar öppnat dörrar. Det är en modell som tar vara på kanaltorkens kapacitetsfördelar samtidigt som den erbjuder full flexibilitet att blanda dimensioner och typer av virke, säger Larsson.
Valutec byggde den första moderna TC-kanaltorken i Sverige för tio år sedan. Därefter har modellen sålts både till Ryssland, Centraleuropa och Nordamerika och totalt handlar det om mer än 20 TC-kanaler som nu är i drift runt om i världen.
För mer information kontakta:
Robert Larsson, vd
Valutec
Tel: 0910-879 50
robert.larsson@valutec.se
__________________________________
Viljan att öka användandet av trä är den yttersta anledningen till Valutecs existens. I snart 100 år har vi kombinerat nordisk kompetens inom virkestorkning med insikter i kundernas utmaningar. Allt för att tänja på gränserna för vad som är möjligt, både vad gäller värdeskapande virkestorkar och intelligenta styrsystem. Valutec Group, som är en del av Addtech, har bolag i Sverige, Finland, Ryssland samt Kanada och omsatte 2019 cirka 450 miljoner kronor. Med över 6 000 levererade virkestorkar är vi ledande i Europa. Läs mer om vår inställning ”Good for Wood” på www.valutec.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Studie: Eksem kopplat till ätstörningar
En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar
som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000
patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla
hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås
att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till
eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.
Marknadsnyheter
Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024
Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.
Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:
”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och
förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”
”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån
”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”
”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg
”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i
hela kedjans utveckling.”
”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla
”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan
har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den
övergripande framgången för verksamheten.”
”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank
”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.
Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.
Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”
”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige
”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var
involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.
Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”
För mer information:
Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se
Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.
Marknadsnyheter
mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras
26 april 2024
mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.
Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.
mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.
mySafety Group AB
För mer information vänligen kontakta:
Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.
Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.
Om mySafety Group AB
mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients