Connect with us

Marknadsnyheter

Varbergs Sparbank AB (publ) Bokslutskommuniké jan-dec 2020

Published

on

Sammanfattning av verksamheten – kvartal fyra

  • Rekordstarka nyckeltal för finansiell stabilitet ger banken möjlighet att vara en del av återhämtningen efter pandemin…
  • …och åter dela ut vinst till Sparbanksstiftelsen Varberg
  • Kapitalrelation ökar till 24.6% jämfört med 23,5% vid årsskiftet 2019/2020
  • Mycket stark likviditet och likviditetstäckningskvot på 367%
  • Godkända vaccin ger stöd åt en långsiktigt hållbar återhämtning och bidrar till fortsatt relativt låg kreditrisk
  • Intäkterna ökar med 12% – kopplat till ökade provisioner
  • Investeringar i utveckling av digitala kanaler och arbete mot penningtvätt ger höga IT-kostnader

Varberg Sparbank levererar ett starkt resultat 2020 och har för första gången en affärsvolym som överstiger 50 Mdr, det gör oss till en av Sveriges största Sparbanker sett till affärsvolym.

Fjärde kvartalet 2020 fortsatte att utvecklas positivt till del beroende på att både vi och samhället vi verkar i vant sig vid de nya förutsättningarna. 

I januari 2020 hade vi omöjligt kunnat förutsäga hur året skulle utvecklas, ett år som i mycket hög grad kom att präglas av pandemin. Genom att noga och med marginal följa Folkhälsomyndighetens råd har vi haft en begränsad smittspridning bland bankens medarbetare och därför en marginell påverkan på bankens verksamhet. Många av de planer vi hade realiserades om än i något omarbetat format. Vår organisations anpassningsförmåga och flexibilitet har varit enastående och är starkt bidragande till årets resultat.

Vi har vant oss vid att kommunicera i andra kanaler både internt och externt – det fysiska mötet har i stor utsträckning ersatts av telefon- och videomöten. Det är min uppfattning att digitala möten fortsatt kommer att vara en viktig komponent för ökad kundnöjdhet och effektivitet även efter pandemin.
Trots lite eller ingen förvarning är det min uppfattning att Varbergs Sparbank har klarat sig väl genom pandemin, vi har under hela perioden kunnat erbjuda fullservicebank och alla våra tjänster och produkter har varit tillgängliga för våra kunder. Vi har fortsatt att göra affärer inom såväl företags- som privatmarknad och har bibehållit/ökat våra volymer inom både in- och utlåning. Vårt resultat i kundrörelsen ligger i linje med föregående år, det är vi glada för och det visar att banken står stadigt på egna ben även under år då utdelningen från vårt innehav i Swedbank-aktier uteblir. Även vår finansiella stabilitet har stärkts med en kapitalrelation på närmare 25% och en mycket god likviditet – det gör oss väl rustade för att spela en viktig roll i återstarten efter pandemin.

Vi inledde under 2020 vår långsiktiga satsning på hållbarhet, en satsning som känns helt naturlig för oss och som passar som hand i handske med sparbanksidén. Vi har nu kommit en bit på väg och jag är övertygad om att ni kommer att märka det både i vårt interna arbete, vår externa kommunikation och inte minst i vårt produktutbud och affärsupplägg. Vi skruvade också upp tonen och tempot i vår marknadsföring och nådde under året fler människor än tidigare med våra budskap, också här kommer vi att fortsätta att utveckla konceptet och blanda utbildning, information och samhällsnytta i vår kommunikation.

Genom både bankens arbete och vår stiftelses bidrag har vi fokuserat våra insatser på att mildra pandemins effekter på samhället. Det har skett genom bidrag och sponsring till samhälle och föreningar och genom att hitta kreativa lösningar för företag och privatpersoner för att mildra pandemins ekonomiska konsekvenser.

Vi har många intressanta och spännande aktiviteter framför oss och hoppas att 2021 blir ett år att minnas av helt andra skäl än året vi lämnat bakom oss.

Varberg februari 2021

Bo Liljegren
Verkställande direktör
 

Kontakt
Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank, tel 0340-66 61 80,
bo.liljegren@varbergssparbank.se

Varbergs Sparbank AB (publ),

Besöksadress huvuddkontoret: Bäckgatan 16-18 i Varberg
Postadress: Box 74, 432 22 Varberg

kundservice@varbergssparbank.se, Växel 46 340 666000, Fax 0340 66 60 08

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian ChemoTech meddelar att QM & RA Direktör Eva Ståhl Wernersson lämnar företaget

Published

on

By

Efter tre år som QA/RA chef i Scandinavian ChemoTechs ledningsgrupp väljer nu Eva Ståhl Wernersson att lämna sitt konsultuppdrag i Bolaget och gå vidare mot nya utmaningar.
 

Eva Ståhl Wernersson har varit en viktig del av ChemoTech, under vilka hon har gjort betydande insatser för företagets följsamhet mot regelverket och kvalitetssäkringsåtgärder. Hon ledde bland annat ansträngningarna för att säkra CE-märkningen för IQwave 3.0 CE systemet, vår flaggskeppsprodukt.

 

Vi vill uttrycka vårt uppriktiga tack till Eva för hennes dedikerade tjänst och många prestationer under sin tid hos oss,” sa Mohan Frick, VD. ”Genom hennes ledning har vi stärkt vårt åtagande för regelverksexcellens och positionerat ChemoTech som ett respektabelt Bolag inom vår bransch. Vi alla önskar Eva lycka till i framtiden.”

 

Rekryteringsprocessen av en ny kvalitet- och regulatoriskchef har redan påbörjats. Evas sista dag på Bolaget är satt till den 30 juli, 2024.

 

För mer information vänligen kontakta:

Mohan Frick, CEO

 

Tele: +46 (0)10-218 93 00

Mail: ir@chemotech.se

 

Scandinavian ChemoTech AB (publ)

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lexium etablerar verksamhet i Finland

Published

on

By

Lexium etablerar verksamhet i Finland och öppnar kontor i Helsingfors. Detta steg tas som en följd av att företaget har säkrat ett nordiskt FM-avtal, som omfattar både Sverige och Finland.


För att driva verksamheten i Finland grundar Lexium dessutom ett finskt dotterbolag, Lexium Service Management Oy, som kommer att vara helägt av Lexium Service Management AB.

Det nya kontoret, beläget i Helsingfors, kommer att vara en central plats för att betjäna både befintliga och nya kunder.

Lexium Service Management är glada att kunna starta sin verksamhet i Finland och ser fram emot att välkomna nya kunder och kollegor till företaget. 

– Vi är fast beslutna att leverera högkvalitativa Facility Management-tjänster och stärka vår närvaro inom den nordiska regionen, säger Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management.

För mer information, kontakta:
Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management
+46 70 615 79 60niclas.brodin@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Urinblåsecancer: Titta innan du spolar!

Published

on

By

Blåscancermånaden maj sätter i år fokus på att lära sig om symptomen.

– Urinblåsecancer är den sjunde[i] vanligaste cancersjukdomen i Sverige, och också den sjätte[ii] dödligaste. Urinblåsecancer betraktas ofta som den bortglömda cancern och vad många inte vet är att varje dags väntan för att sätta in behandling är en dålig sak och förvärrar prognosen, säger Carl-Henrik Sundin, ordförande i Blåscancerförbundet.

I Sverige lever 27 000 människor med urinblåsecancer, 3 600 nya fall upptäcks varje år. Avgörande för de allra flesta som får sjukdomen är hur tidigt den upptäcks, överlevnadschansen är minst 90 procent vid diagnos i ett tidigt stadium.

-Tyvärr så ser vi i vittnesmål från medlemmar att många kan gå i flera år med olika symptom utan att bli utredda för en eventuell urinblåsecancer, konstaterar Carl-Henrik Sundin.

Det viktigaste symptomet att hålla särskilt uppsikt på är Blod i urinen. Så titta innan du spolar!

Ett av hindren för snabb diagnos av urinblåsecancer är relaterat till symtomen och hur människor reagerar på dem, särskilt som vissa av symtomen inte kopplas till cancer i urinblåsan. Upptäckten av exempelvis blod i urinen, smärtsam och oregelbunden urinering kan alla förväxlas med andra tillstånd.

Mer information:

Blåscancerförbundet

World bladder Cancer Patient Coalition

[1] https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/cancer-i-siffror-2023.pdf

[2] https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik#dodlighet

Frågor:

Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet. 0702 67 91 67, ch.sundin@blascancerforbundet.se

Annika Eliasson, presskontakt Blåscancerförbundet. 0702 35 43 35, annika.eliasson@rmpmedia.se

Blåscancerförbundet är en svensk patientförening för dem som fått cancer i urinblåsan. Cancerföreningen verkar ideellt. Blåscancerförbundets ändamål och uppgift är att verka för att förebygga, bekämpa och mildra effekterna av cancer i urinblåsa och urinvägar samt att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.