Connect with us

Marknadsnyheter

Vårdförbundet tecknar krislägesavtal med SKR/Sobona

Published

on

Avtalet ger en större flexibilitet för arbetsgivaren att använda personalen, som i gengäld får mycket bättre betalt. Utgångspunkten är nu också att arbetstagaren sysselsätts inom ramen för sina yrkeskvalifikationer och om legitimation eller behörighet krävs ska detta respekteras, något som varit viktigt för Vårdförbundet.

Efter att tidigare ha sagt nej till avtalet har nu Vårdförbundet som sista förbund valt att teckna på krislägesavtalet för anställda i regioner, kommuner och kommunala bolag.

– Vårdförbundets medlemmar tar ett enormt stort ansvar under oerhört påfrestande omständigheter. De befinner sig verkligen i frontlinjen i kampen mot följderna av coronaviruset och covid-19. Utifrån det läge som vården befinner sig under pågående pandemi och med de förbättringar som skett i avtalet sedan vi frånträdde förhandlingarna, har vi gjort bedömningen att de ekonomiska ersättningarna nu uppväger nackdelarna gällande arbetstid för våra medlemmar, säger Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro.

Vårdförbundet lämnade förhandlingarna i slutet av juni 2019. Anledningen var att Vårdförbundet ansåg att ersättningarna var för låga. Efter nya överläggningar mellan Vårdförbundet, SKR och Sobona har nu ett avtal nåtts. Avtalet säkrar bättre ersättningar och skrivningar om att utgångspunkten är att arbetstagaren sysselsätts inom ramen för sina yrkeskvalifikationer. För arbetsuppgifter som kräver legitimation eller behörighet ska detta respekteras.

Vad räknas som kris?
Till exempel naturkatastrofer som bränder och översvämningar, utbrott av epidemier eller pandemier, terrordåd eller hot. Gängse personalbrist i vården är inte att räkna som kris i detta avseende.

När börjar avtalet att gälla?

Avtalet gäller från 26 mars, men måste aktiveras för att villkoren ska börja gälla. Avtalet kan sägas upp en gång per år.

Hur aktiveras krisavtalet?

Det är hårda krav för att avtalet ska aktiveras. Till att börja med måste en region eller kommun utlysa krisläge. Därefter kan begäran om att aktivera krislägesavtalet ställas till SKR och Sobona som fattar beslut utifrån att alla dessa fyra kriterier måste vara uppfyllda:

Det handlar om en händelse eller händelseförlopp som

  1. avviker från det normala,
  2. som innebär allvarliga samhällsstörningar,
  3. kräver omedelbara insatser av en kommun eller region,
  4. och som medför omfattande eller avgörande påverkan på personalförsörjningen i den kommunala verksamheten.

Krislägesavtalet ska tillämpas restriktivt. Det innebär att det inte är säkert att avtalet aktiveras ens under pågående pandemi.

Omfattas alla av avtalet när det är aktiverat?

Nej, det är först efter att arbetsgivaren anvisat en medarbetare till arbete under krislägesavtalet som det tillämpas på individen. Det innebär att det är arbetsgivaren som avgör vilka personer som behöver tas i större anspråk utifrån behoven under en pågående kris.

Vilka är villkoren?

Den genomsnittliga veckoarbetstiden för en person som går på krislägesavtal är 48 timmar. Beräkningsperioden är fyra veckor. Arbetsgivaren kan också flytta på personal till andra arbetsställen.

Arbetstagaren behåller sin månadslön (grundlön utan rörliga ersättningar). För tid utöver ordinarie veckoarbetstidsmått upp till 48 timmar utgår timlön. Därutöver läggs en krisersättning på 120 procent av månadslön plus timlön.

Arbetsgivaren får alltså ut fler arbetade timmar och ökad flexibilitet, medan medarbetaren får cirka 220 procent i lön.

För ytterligare information, kontakta Vårdförbundets pressjour på tfn: 0703-10 30 09

VÅRDFÖRBUNDET, Adolf Fredriks Kyrkogata 11, 103 65 Stockholm

Vårdförbundet är ett yrkesförbund som samlar över 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Qred tillhandahåller nu Sveriges högsta ränta på sparkonton med bankgaranti

Published

on

By

Stockholm, 25 april 2024 – Qred, Europas nyaste bank och ett av Sveriges snabbast växande företag, presenterar idag utvidgningen av sitt produktutbud för att inkludera sparkonton för privatpersoner i Sverige. Detta strategiska drag stärker ytterligare Qreds engagemang för att möta de mångfaldiga finansiella behoven hos sin målgrupp.

Qred erbjuder nu ett pålitligt och bekvämt alternativ för privatpersoner som vill växa sina finanser. Med konkurrenskraftiga räntor och flexibla insättningsalternativ är sparkontona utformade för att möta kundernas olika behov. Qreds användarvänliga onlineplattform säkerställer enkel åtkomst och hantering av medel, vilket ger användarna möjlighet att effektivt nå sina ekonomiska mål.

”Jag är glad att kunna börja erbjuda sparkonton med riktigt konkurrenskraftiga räntor till svenska sparare. Vi kommer att använda pengarna för att hjälpa entreprenörer att skapa ytterligare fler jobb. Det är en win-win.” säger Emil Sunvisson, VD på Qred.

Sparkontona lanseras i samarbete med Vilja, den ledande leverantören av insättningslösningar i Norden.

Läs mer om Qreds sparkonton här: https://www.qred.se/sparkonto

För mer information, vänligen kontakta:
Andrea Romander

Head of Communications & Sustainability
andrea.romander@qred.com

Om Qred

Qred grundades 2015 av entreprenörer för entreprenörer och är nu Sveriges snabbast växande fintechföretag enligt Financial Times. Qred har levererat lönsam tillväxt från start och är marknadsledare i Norden med Sveriges nöjdaste kunder enligt Trustpilot. Med verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna, Belgien, Norge och Brasilien har Qred gett ut mer än 100 000 lån till småföretag. Ett helt automatiserat och egenutvecklat kreditvärderingssystem gör det möjligt för Qred att snabbt och konkurrenskraftigt förse företagsägare med det stöd de behöver för att växa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Hemnet Group AB (publ):s årsstämma 2024

Published

on

By

Årsstämman i Hemnet Group AB (publ), som hölls idag torsdagen den 25 april 2024 i Stockholm, beslutade i enlighet med styrelsens och valberedningens samtliga framlagda förslag.

Fastställande av balans- och resultaträkningar
Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen för verksamhetsåret 2023.

 

Utdelning
Årsstämman beslutade om en utdelning till aktieägarna om 1,20 kronor per aktie för verksamhetsåret 2023. Som avstämningsdag för utdelningen fastställdes måndagen den 29 april 
2024. Utdelningen beräknas betalas ut genom Euroclear Sweden AB:s försorg fredagen den 3 maj 2024.

 

Ersättningsrapport
Årsstämman godkände styrelsens framlagda ersättningsrapport.

 

Styrelse
Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

 

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sju och omvalde styrelseledamöterna Anders Nilsson, Anders Edmark, Håkan Hellström, Tracey Fellows, Nick McKittrick och Maria Redin. Rasmus Järborg valdes till ny styrelseledamot.

 

Anders Nilsson valdes om till styrelseordförande.

 

Styrelseledamoten Pierre Siri hade avböjt omval.

 

Styrelsearvode
Årsstämman beslutade att ersättning till styrelsens ledamöter ska utgå med 375 
000 kronor årligen till vardera styrelseledamot och med 910 000 kronor årligen till styrelsens ordförande. Årsstämman beslutade vidare att ersättning till revisionsutskottets ledamöter ska utgå med 85 000 kronor årligen till vardera ledamot i revisionsutskottet och med
160 000 kronor årligen till revisionsutskottets ordförande, samt att ersättning till ersättningsutskottets ledamöter och till ersättningsutskottets ordförande ska utgå med 85 000 kronor årligen till vardera ledamot.

 

Revisor
Årsstämman omvalde det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young Aktiebolag till bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

 

Beslut om godkännande av uppdaterad instruktion för valberedningen
Årsstämman beslutade att godkänna uppdaterad instruktion för valberedningen.

 

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma, besluta om nyemission av aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Antalet aktier som emitteras med stöd av bemyndigandet får inte överstiga högst tio (10) procent av aktiekapitalet baserat på aktiekapitalet i bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

 

Beslut om minskning av aktiekapitalet genom indragning av egna aktier och ökning av aktiekapitalet genom fondemission
Årsstämman beslutade om en minskning av bolagets aktiekapital med ett belopp om 1 663 090,371164 kronor genom indragning av de 2 112 069 egna aktier som per den 18 mars 2024 hade återköpts av bolaget genom bolagets återköpsprogram. Minskningsbeloppet ska avsättas till fritt eget kapital.

 

I syfte att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om en ökning av aktiekapitalet genom en fondemission med ett belopp om 1 663 090,371164 kronor utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Implementering av ett långsiktigt prestationsaktieprogram och överlåtelse av stamaktier till deltagarna i prestationsaktieprogrammet
Årsstämman beslutade om implementering av ett långsiktigt prestationsaktieprogram (”Prestationsaktieprogram 2024/2027
”) för nyckelanställda i Hemnet Group AB (publ). Inom ramen för Prestationsaktieprogram 2024/2027 beslutade årsstämman att överlåta högst 42 000 stamaktier i Hemnet Group AB (publ) till deltagarna i Prestationsaktieprogram 2024/2027.

 

Bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av bolagets aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av Hemnet Group AB (publ):s aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger tio procent av samtliga aktier i Hemnet Group AB (publ). Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen en möjlighet att justera Hemnet Group AB (publ):s kapitalstruktur.

 

____________________________

 

 

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan finns tillgängliga på Hemnet Group AB (publ):s hemsida, www.hemnetgroup.se.

 

Styrelsen

Hemnet Group AB (publ)

 

 

*****************************************

För mer information, kontakta:

 

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

 

IR-förfrågningar
Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: anders.ornulf@hemnet.se

Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: nick.lundvall@hemnet.se

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

A Beautiful Soup tar Stadsutvecklingsdagarna till Göteborg

Published

on

By

Stadsutvecklingsdagarna, som arrangeras av A Beautiful Soup, är mötesplatsen för samhällsbyggnad och hållbar stadsutveckling. Arenan har vuxit till en av Almedalens största och nu står det klart att Stadsutvecklingsdagarna kommer till Göteborg under Frihamnsdagarna 29–31 augusti.

– Frihamnsdagarna har blivit en viktig arena för öppna och demokratiska samtal, inte minst bland stadsutvecklande aktörer och beslutsfattare. Att vi nu tar Stadsutvecklingsdagarna till Frihamnsdagarna innebär att vi får en scen helt dedikerad åt stadsutvecklingsfrågor, berättar Ulf Kamne, vd för A Beautiful Soup i Göteborg.

– Stadsutvecklingsdagarna tar ett helhetsgrepp runt viktiga frågor som kräver många olika perspektiv. Genom samarbetet med A Beautiful Soup blir Frihamnsdagarna en ännu mer relevant arena för samhällsbyggande aktörer, berättar David Björneloo, initiativtagare för Frihamnsdagarna.

Utöver seminarier kommer rundabordssamtal, mingel och utställningar kopplat till hållbar stadsutveckling att anordnas i direkt anslutning till Stadsutvecklingsdagarnas tält i Frihamnen.

Stadsutvecklingsdagarna samlar företag och organisationer med ett särskilt starkt engagemang för stadsutveckling, klimatomställning och social hållbarhet. Liksom tidigare år kommer Stadsutvecklingsdagarna även att arrangeras under Almedalsveckan i Visby 25–27 juni.

– Vi tar med stora delar av vårt koncept från Almedalen till Frihamnsdagarna, men upplägget kommer också anpassas efter lokala förutsättningar och seminarierna har ett mer lokalt fokus än vad vi ser i Almedalen, säger Ulf Kamne. 

För mer information kontakta: 
Mathias Axelsson
Projektledare, A Beautiful Soup
mathias.axelsson@abeautifulsoup.se
072-536 00 71

A Beautiful Soup 
A Beautiful Soup är en PR-byrå som är specialiserad på hållbarhet och stadsutveckling med fokus på Public Affairs. Vi har särskilt god kunskap kring påverkansarbete riktat mot kommuner och regioner. A Beautiful Soup driver Stadspodden, Stadspodden Väst och Stadsutvecklingsdagarna.

Besök hemsida för mer information: https://www.abeautifulsoup.se

Frihamnsdagarna
Frihamnsdagarna är ett årligen återkommande evenemang i Göteborg som är öppet för allmänheten att besöka, där samtal och idéer som leder till förändring kan uppstå. Frihamnsdagarna verkar för ökad demokrati och drivs utan vinstsyfte. Evenemanget anordnas av den samhällsnyttiga partipolitiskt och religiöst obundna föreningen Frihamnsdagarna. Alla samhällsfrågor är välkomna och medverkande företag, föreningar och organisationer uppmanas i år att lyfta hållbarhet och förändring under temat Be the change. Frihamnsdagarna äger rum på Bananpiren i Göteborg 29–31 augusti. 

Besök hemsida för mer information: https://frihamnsdagarna.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.