Marknadsnyheter
VD-byte i Syncro Group – ”helt enligt styrelsens utstakade plan och tajmingen kan inte vara mer rätt än just nu” Invest Talks i Dagens industri 17.e dec.


Bolagsbygget har nu nått den storlek och struktur där ett nytt ledarskap behövs och där Claes Persson som grundare och största ägare kommer att lägga all sin energi på Bolagets fortsatta affärsutveckling och internationalisering. Som ny VD tar tidigare chefen för Syncro Groups Investor Relations, Magnus Winterman, över med effektiv start den 1 januari 2022.
Snabbväxande Syncro Group har gått från klarhet till klarhet med sin tillväxtstrategi. Det senaste året har Syncro Group förvärvat två bolag som utvecklat självförsörjande SaaS-plattformar med potential att ta en marknadsledande position i respektive segment. Syncro Group arbetar nu konsekvent vidare med att utveckla synergieffekterna mellan bolagen samt att maximera affärsmöjligheterna i respektive dotterbolag. Det berättar Claes Persson. Dessutom har vi förvärvat CUBE-koncernen som levererar tjänster på vår Influencer marketing plattform.
Din resa har ju gått från att ta Syncro Group AB (tidigare namn Gigger Group AB) som mer eller mindre var en vecka från konkurs till att tre år senare nå en marknadsnotering av Bolagets aktier. Det är ingen hemlighet att du som person har varit helt avgörande på den imponerande resan. Hur tror du att Syncro Group kommer att klara sig på den fortsatta resan utan att du står vi rodret?
– Det har aldrig varit min ambition att vara VD för Syncro Group, det var ett önskemål från bolagets styrelse för drygt ett år sedan då tidigare VD valde att lämna sin roll av personliga skäl. Mina starka sidor är att ta ett bolag
från start-up till som nu ett bolag som omsätter nära 200 msek, och med det menar jag att jag är en doer som ofta ser affärsmöjligheter som andra antingen har missat eller inte haft en aning om att de ens är genomförbara. Som grundare och största ägare valde jag att ta positionen som tillförordnad VD för att kunna bygga bolaget till den nivån vi befinner oss idag. Nu känner jag mig väldigt trygg i att lämna över till Magnus och det enormt kompetenta ledningsteam som vi har byggt upp under min tid.
Vem är Magnus Winterman och varför föll valet på honom som VD?
– Magnus är en affärsdriven ledare med gedigen erfarenhet från både start-ups och scale-ups. Han har bland annat varit VD för SIX i Norge, grundare och VD för TeleComputing (nu Visolit) i Sverige, Business Unit Hosting Manager NasdaqOMX, IR och Sverige- chef för TMG International samt VD för Sitecore i Sverige. Styrelsen i Syncro Group valde genom en omfattande rekryteringsprocess att erbjuda Magnus rollen som VD. Han är ett väl genomtänkt val som under sin tid i bolaget har gått sida vid sida med mig och delar mina och bolagets värderingar samt förstår och bidrar till Syncro Groups strategi. Jag är väldigt nöjd med att styrelsens val föll på Magnus.
Så nu när kan du koncentrera dig på att mer helhjärtat kunna ägna dig åt bolagets affärsutveckling och internationalisering, vad kan Syncro Groups aktieägare förvänta sig då?
– Syncro Group är nu ett etablerat bolag i marknaden och har byggt upp en stabsfunktion som stöttar och supporterar de förvärvade bolagen som ingår i gruppen. Det handlar om att se över och genomföra synergier både mellan våra förvärvade bolag och att tillföra dem resurser i form av marketing, IT-utveckling och Finance. Alla dessa funktioner finns i Syncro Group AB.
Mina fortsatta insatser i bolaget kommer att koncentreras till affärsutveckling som stödjer vår förvärvsstrategi samt vår uttalade internationalisering. Som ett led i den satsningen kommer jag att under våren 2022 att flytta till London för att ytterligare speeda på vår etablering på i Storbritannien. Det är en marknad som är nästan 17 gånger större än den svenska och med den genomtänkta etableringen i Sverige i ryggen är jag övertygad att vi ska lyckas minst lika bra i Storbritannien, jag kommer att jobba lika hårt där men med ett ännu tyngre fokus på affären än någonsin tidigare. Vi redan har anställt nya medarbetare i England och arbetet med att anställa fler pågår. I tillägg kommer jag givetvis fortsätta att vara delaktig i verksamheten tillsammans med Magnus och vårt ledningsteam.
Ni inledde er förvärvsresa med att förvärva och utveckla Gigger AB och har det senaste året förvärvat ytterligare tre bolag varav två medbefintliga SaaS-plattformar: Collabs AB och Happyr AB, samt CUBE AB. Berätta om dessa bolag och hur de bidrar till Syncro Groups tillväxt.
– Vi förvärvar hållbara SaaS-bolag med förutsättningar att bli marknadsledande inom sina respektive nischer, för att förädla dem och göra dem marknadsledande. Varje bolag har delats in i divisioner och har som gemensam nämnare att de är SaaS-företag, eller företag vars tjänster kan appliceras på redan befintliga SaaS-plattformar. Happyr är en marknadsplats där arbetssökande giggare blir validerade utifrån bolagets intelligenta AI-baserade plattform. Collabs är en innovativ influencer marketing-byrå med fokus på 360-strategier där micro-influencers är basen i uppläggen. Via ett AI-drivet verktyg ger Collabs sina kunder även möjligheten att samla allt administrativt på ett ställe. CUBE kommer att leverera specialisttjänster ovanpå Collabs, precis i enlighet med vår fastställda plan. Vår ambition är att varje enskilt bolag inom Syncro Group ska stå på egna ben och generera tillväxt på egen hand.
Att du flyttar till London och stöttar lanseringen av dotterbolaget Gigger UK i England är en rejäl satsning för Gigger och Syncro Group, ni blir därmed ett internationellt företag. Vi har även fått läsa om ett helt nyligen ingått intentionsavtal med ECV (Emerging Classified Ventures) där Giggers plattform i samarbete med ECV avses bli tillgänglig på ett stort antal marknader internationellt i tillägg till satsningen i England. Kan du beskriva mer vad detta avtal innebär för Gigger och Syncro Group och hur det är tänkt att fungera?
– Vi avser att sätta upp ett joint venture, ett samägt riskminimerande bolag. ECV är verksamma i drygt 100 länder med god lokal marknadskännedom och lokal närvaro. Vi tillhandahåller en teknisk plattform som kan rullas ut land för land. Vi inleder med att lansera i Australien, Nya Zeeland och Kenya, tre länder med samma skattesystem som Storbritannien. Dessa länder kompletterar den brittiska marknaden på ett bra sätt och ger oss en flygande start på marknader som är avsevärt mycket större och mer snabbväxande än den svenska. Vi betraktar ECV som marknadens mest kompetenta partner. Vi har dessutom en revenue share lösning som innebär att vi delar på intäkterna, men där ECV tar merparten av risken.
Vi har sett att ägarna till Influencer Marketing-bolaget Cure Media som i år omsätter 65Mkr sålde 50% av bolaget till den norska tillväxtinvesteraren Equip Capital för 200mkr. Värderingen på hela bolaget sattes till ca 500mkr. Syncro Group äger Collabs och CUBE som är två bolag verksamma inom Inluencer Marketing-industrin. Omsättningen för CUBE förväntas under 2021 uppgå till ca 80 mkr och tillsammans med Collabs hamna på ca 110 mkr. Enbart Collabs, som ju har en väldigt modern och automatiserad SaaS-plattform, borde ju då värderas till ca 250mkr, och tillsammans med CUBE borde de ha en sammanlagd värdering på ca 800mkr minst. Vad säger det om den satsning och strategi ni har med Syncro Group?
– Professor Robert Shiller, som är Nobelpristagare i ekonomi och lärare på Yale, säger att marknaden alltid har rätt, oavsett hur fel den har. Vi har möjlighet att väsentligt öka omsättningen i CUBE, vilket innebär att bolaget borde vara värderat till 500 mkr. Hur Syncro Group då kan vara värderade till 300 mkr kan tyckas märkligt men det är så marknaden fungerar. Det är svårt att få marknaden att ta till sig det här eftersom man i dagsläget köper mycket på rykten och säljer på nyheter. Jag är övertygad om att marknaden kommer att komma ikapp vår tillväxt genom att sätta sig in i fakta om oss snarare än att fokusera på förväntningar eller ickeförväntningar.
Vad kan aktieägare förvänta sig av Syncro Group under de kommande åren?
– Med omfattande marknadsförståelse och god planering har vi sett till så att våra tre första förvärv är framtidssäkrade SaaS-bolag som vi valt att bygga våra divisioner utifrån. Det är grunden i bygget som bara har börjat resan mot ökad tillväxt, en resa som är på god väg att nå målen. Nu fokuserar vi på att maximera synergieffekterna mellan våra divisioner och tillväxtpotentialen i varje enskilt SaaS- bolag i vår portfölj.
FAKTA
Syncro Group är ett marknadsnoterat bolag med strategi att äga, förvalta och förädla Saas-bolag inom den nya marknadsekonomin. I portföljen återfinns bolag med SaaS-plattformar utvecklade med marknadens modernaste teknologier som var och ett är självförsörjande och som korsbefruktar de övriga bolagen i portföljen. Syncro Group är noterat på Spotlight, kortnamn SYNC B.
Läs mer på: syncro.group/investor-relations
Invest Talks ”Sektor: Tech” publiceras Fredag 17.e Dec i Dagens industri & di.se – Nordens största affärstidning 290 000 läsare.
Skribent: Annika Wihlborg ⎮Invest Talks
Filmproducent: Sokol Vjerdha ⎮Invest Talks
Distribution: Dagens Industri & Di.se
Projektledare: Andreas Hörlin⎮Invest Talks
Studio: Studio⎮Invest Talks Regeringsgatan 29, Stockholm
Om Invest Talks:
Invest Talks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag. Följ oss på LinkedIn eller vårt nyhetsrum på Cision. Distributionspartner: Dagens Industri.
Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke