Connect with us

Marknadsnyheter

Vi underskattar hur många plagg vi har i garderoben

Published

on

En ny studie om våra garderobsvanor visar att många av oss har dålig koll på hur stor vår garderob är – och önskar att den innehöll färre plagg snarare än fler. Dessutom slår studien fast att det är en riktigt smart affär att investera i plagg du använder ofta.

I dag används varje plagg vi köper i genomsnitt sju gånger, enligt en rapport från Europeiska miljöbyrån, och forskning visar att produktionen står för så mycket som 80 procent av ett plaggs miljöpåverkan.
– Det är verkligen ett slöseri att tillverka produkter som inte används. Vi behöver bli bättre på att använda det vi redan har i våra ofta ganska stora garderober, säger Ann-Charlotte Mellquist, projektledare vid RISE. 

Det RE:Source-finansierade projektet Favoritgarderoben har mätt hur stor del av våra garderober vi egentligen använder, och nu kommer resultatet.

Under 100 dagar har 340 personer fått logga vilka plagg de tar på sig på morgonen i en app. Deltagarna fick även svara på en enkät om hur många plagg de uppskattade att de hade i garderoben. Ganska snabbt visade det sig att många äger fler plagg än de tror – många av deltagarna använde fler plagg under testperioden än de uppgett att de hade i garderoben.

– Vi har uppenbarligen svårt att hålla koll på hur många plagg vi äger, eller vill inte riktigt erkänna hur stor garderob vi faktiskt har, säger Ann-Charlotte Mellquist, som driver projektet Favoritgarderoben.

Ett tydligt resultat handlade om kostnaden per användning. Det visade sig tidigt under de hundra dagarna att det var liten skillnad, även mellan billigare och dyrare plagg. Ett par jeans och en t-shirt hade samma kostnad per användning, trots att jeansen kostar minst tre gånger så mycket.

Ett annat tydligt resultat från studien är att de flesta känner att de har för mycket kläder – på frågan om de önskade sig en större eller mindre garderob, var det ingen deltagare som ville äga fler plagg än de redan gör.
–  Man upplever att det vore en lättnad att ha färre grejer att ta hand om, men det kan vara svårt att göra sig av med plagg – av emotionella skäl och men även på grund av praktiska saker som att det är svårt att hitta platser för inlämning eller återvinning av plagg, säger Ann-Charlotte Mellquist. 

Studien genomfördes tillsammans med tre varumärken: Asket, Filippa K och Houdini Sportswear, och projektet har även tittat på vad det kan finnas för potentiella affärsmodeller som kan öka nyttjandet av våra kläder. Kurerad second hand hos märkena själva, livstidsgaranti, reparations- eller skräddartjänster, uthyrning eller tjänster som hjälper oss att hålla koll på våra garderober är några alternativ som kan bli allt viktigare i en mer hållbar framtid.

Viktiga slutsatser från projektet:

  • Många av oss underskattar hur många plagg vi faktiskt har i garderoben.
  • Män använder plaggen i sin garderob oftare än kvinnor. De tio mest loggade plaggen i undersökningen bars av män.
  • Majoriteten vill ha en mindre garderob – en stor garderob förknippas med mycket arbete och tid.
  • Kostnaden per användning har mer att göra med hur ofta ditt plagg används, än vad det kostade att köpa in.
  • Kostnaden per användning sjunker betydligt när det rör sig om second hand-kläder.
  • Plagg av hög kvalitet med god passform används oftare. Det som förlorat sin passform, blivit urtvättat, är obekvämt eller svårmatchat förblir oanvänt i större utsträckning.

För mer information, kontakta:

Ann-Charlotte Mellquist

senior forskare, RISE Research Institutes of Sweden

M: +46 70 265 65 60

ann-charlotte.mellquist@ri.se

RE:Source är ett strategiskt innovationsprogram som fokuserar på att utveckla cirkulära, resurseffektiva materialflöden. RE:Source startades 2016 och sedan dess har 250 projekt finansierats, inom en rad olika områden. Målet är att uppnå en hållbar materialanvändning där vi håller oss inom planetens gränser. RE:Source finansieras av Energimyndigheten, Vinnova och Formas. Läs mer om våra projekt på resource-sip.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Viktor Pilemyr ny affärsområdescontroller på Södra Wood

Published

on

By

I mitten av februari tillträder Viktor Pilemyr rollen som ny affärsområdescontroller på Södra Wood. Han har gedigen erfarenhet från hustillverkning och kommer närmast från rollen som CFO på OBOS.

– Jag ser med glädje fram emot att arbeta tillsammans med Viktor och hälsar honom varmt välkommen tillbaka till Södra och Södra Wood. För att vi ska kunna vara konkurrenskraftiga och fortsätta vår resa med att förädla och förnya skogsgårdens värden, är det viktigt att vi får in rätt kompetens i föreningen. Viktors gedigna bakgrund inom tillverkande industrier och hustillverkning kommer väl till pass på Södra Wood,” säger Marcus Åsgärde, affärsområdeschef på Södra Wood. 

Viktor kommer närmast från rollen som CFO på OBOS men har också erfarenhet som CFO på Trivselhus. Dessutom har Viktor tidigare erfarenheter från roller på Södra. Produkten är något som lockar Viktor och att få inblick i en annan del av näringskedjan ser han nyfiket på. 

– Södra med dess kultur och värderingar gör att jag med stor entusiasm tar mig an rollen som affärsområdescontroller. Jag är övertygad om att mina erfarenheter inom tillverkande industri som CFO kommer att vara värdefulla i mitt arbete. Jag ser fram emot att lära känna verksamheten på djupet och arbeta nära affären, säger Viktor Pilemyr.

För mediefrågor, kontakta
Södras presstjänst
0470-890 90
press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smarteyes i Piteå öppnar toppmodern butik i sina gamla lokaler

Published

on

By

Optikkedjan Smarteyes öppnar ny butik i sina gamla lokaler på Storgatan 47. För ganska exakt två år sedan drabbades Smarteyes grannlokal i Piteå av en brand och fastigheten behövde omfattande renoveringar. Nu är fastigheten som ny igen och Smarteyes har en helt nybyggd butik dit alla kunder nu är välkomna.

Den nya toppmoderna butiken med skandinavisk design går helt i linje med det starka produktutbud med egendesignade glasögon som Smarteyes erbjuder.  

– Vi ser verkligen fram emot att komma in i våra nygamla lokaler igen och det känns fantastiskt roligt. Nu har vi ännu bättre förutsättningar till att hjälpa våra kunder och möjlighet att erbjuda fler undersökningstider, säger butikschefen på Smarteyes Piteå, Jenny Lindholm.

Under de två år som gått sedan branden har Smarteyes kunder fått gå till en provisorisk butik på Storgatan. En mindre lokal med lite andra förutsättningar, men kunderna har lojalt kommit till den provisoriska butiken och därför ser Smarteyes det som extra roligt att nu kunna ge alla Piteåbor en ny fin butik.

 

– Våra kunder har visat en fantastisk förståelse och ett stort tålamod för vår situation. Många har undrat när vi öppnar igen i våra gamla lokaler och nu är det äntligen dags. Nu hoppas vi att våra kunder ska trivas lika bra här som vi gör och ser fram emot att ta hand om alla som kommer till vår nya butik, säger Jenny Lindholm.

För mer information:
Anders Ekhammar, pressansvarig Smarteyes, tfn +46 (0)70-746 25 79 

anders.ekhammar@upstreamcom.se

Smarteyes är optikkedjan som gör god design och professionell ögonvård tillgängligt för de många människorna genom attraktiva priser. Bolaget grundades 2007 och har idag ett 85-tal butiker i Sverige och Danmark. Med en vision att vara den mest rekommenderade optikern och med en årsomsättning på närmare 600 miljoner SEK är Smarteyes optikern för människor som vill göra smarta val. Smarteyes ägs sedan 2022 av Synoptik A/S som är en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, www.smarteyes.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lightning Group AB anställer ny koncernchef

Published

on

By

Styrelsen i Lightning Group AB har utsett Robert Larsson till ny koncernchef för Lightning Group AB. Robert tillträder sin nya roll under första kvartalet 2025. Nuvarande koncernchef, Henrik Lönner, kommer att fortsätta som VD för dotterbolaget Vadsbo LightTech AB.

Robert Larsson kommer närmast från LumenRadio, där han sedan 2020 ansvarat för affärsområdet Lighting & Smart Cities. Tidigare har Robert innehaft roller som Sales Director på LumenRadio, Chief Revenue Officer på Yieldbird samt Senior Sales Manager på WideOrbit. Han har en kandidatexamen i marknadsföring från Webber College i Florida.

 

Förändringen i koncernledningen är ett strategiskt steg för att stärka koncernens tillväxt och tydligare positionera Lightning Group som en ledande industrikoncern inom belysningsbranschen. Som koncernchef kommer Robert att fokusera på verksamhetsutveckling i bolagets samtliga innehav och arbeta aktivt med att identifiera nya förvärv.

 

Vi ser fram emot att börja arbeta med Robert och vill samtidigt rikta ett stort tack till Henrik för hans insatser som koncernchef. Henrik kommer nu kunna fokusera fullt ut på att utveckla Vadsbo LightTech, vårt största dotterbolag. Robert har en stark och relevant bakgrund, och vi är övertygade om att han kommer bidra till att stärka koncernen för våra bolag, medarbetare och aktieägare, säger Kristian Larsson, styrelseordförande i Lightning Group.

 

Det är en ära och en glädje att ta klivet in i Lightning Group. Det är en koncern med stor potential och tydliga utvecklingsmöjligheter. Med stöd från styrelsen och våra medarbetare är jag säker på att vi kan lyfta både befintliga och framtida dotterbolag till nya höjder, säger Robert Larsson.

 

 

För ytterligare information:

 

Kristian Larsson

Styrelseordförande, Lightning Group AB

070-292 13 33

Kristian.larsson@ebeco.se

 

Denna information är sådan information som Lightning Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 november 2024.

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.