Connect with us

Marknadsnyheter

Viaplay Group bekräftar mål, tecknar Pickbox NOW-avtal och utser nya ledande befattningshavare

Published

on

  • Långsiktiga strategiska mål och helårsmål för 2022 bekräftade
  • Helårsmål för 2023 presenteras
  • Viaplay Select-avtal tecknat med Pickbox NOW i sju europeiska länder
  • Förändringar sker i den operationella modellen och koncernledningen

Viaplay Group håller idag sin kapitalmarknadsdag 2022 i Stockholm från 14:00 CET – vänligen registrera här för att medverka fysiskt eller virtuellt. Bolaget bekräftar sina långsiktiga strategiska mål och helårsmål för 2022, och presenterar nu målen för 2023. Förändringar sker i den operationella modellen samt koncernledningen för att återspegla koncernens expansion, och för att möjliggöra ännu mer fokus på att växa kundbasen i varje etablerad lokal marknad. Viaplay har också signerat ett avtal med Pickbox NOW för att göra sitt innehåll tillgängligt på ytterligare sju europeiska marknader genom det brandade innehållskonceptet Viaplay Select.

Viaplay Groups bekräftade långsiktiga strategiska mål och helårsmål för 2022 uppdaterades nyligen i samband med Kv3-rapporten. Målsättning för abonnenttillväxt, försäljningstillväxt, lönsamhet och skuldsättning hittas här, vilka reflekterar kortsiktiga förändringar i bolagets prestation och operationella miljö, liksom mindre förändringar av 2025 outlook.

Koncernens internationella verksamheter presterar bättre än plan, medan kortsiktiga utmaningar adresseras i de nordiska marknaderna. Koncernens mål för 2023 är att koncernens försäljning växer med 24-26 % på organisk basis, och att den nordiska försäljningen växer med 12-15 % på organisk basis. Antalet betalande Viaplay-abonnenter förväntas växa med 23 % från cirka 7,3 miljoner vid slutet av 2022 till cirka 9 miljoner vid slutet av 2023, varav 5 miljoner abonnenter förväntas i Norden, och 4 miljoner abonnenter på koncernens internationella marknader.

Viaplay är idag tillgänglig direkt-till-konsument i 11 europeiska länder och lanserar i USA och Kanada i februari respektive mars. Inga fler direkt-till-konsument-marknader förväntas att lanseras under 2023.

Under 2023 förväntas Viaplay Group leverera ett rörelseresultat (EBIT) på cirka 1,2-1,35 Mdkr för sin nordiska verksamhet; en förlust på cirka 1,0-1,1 Mdkr för sina internationella verksamheter; och ett resultat från intressebolag på cirka 300-350 Mkr från sitt 50 % innehav i Allente.

Viaplay Group förväntar sig en negativ förändring på cirka 2 Mdkr i rörelsekapital under 2023, vilket reflekterar de pågående investeringarna i innehåll och teknologi, såväl som valutaeffekter. Liksom tidigare kommer koncernen från tid till annan att överstiga sitt mål om 2,5 gånger nettoskuld i förhållande till rullande 12 månaders EBITDA och är fullt finansierad för expansionen, med visibilitet över sina väsentliga kostnader. Koncernen har initierat ett större program med kostnadsbesparingar och fördröjda investeringar för att möta nuvarande utmaningar.

Ett avtal har tecknats med den europeiska streamingoperatören Pickbox NOW för att göra Viaplay Select tillgängligt i Bosnien och Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Montenegro, Nordmakedonien, Serbien och Slovenien. Viaplay Select är ett kurerat erbjudande av Viaplay Originals och tredjepartsinnehåll som tillgängliggörs för distributionspartners för en fast avgift. Som en följd blir Viaplay Select nu tillgängligt på 18 marknader i Europa, Asien, Australien och Latinamerika.

Viaplay Groups justerade operationella modell adderar fyra regioner till bolagets nuvarande funktionella setup. I och med detta har Kim Poder utsetts till EVP & Chief Commercial Officer för koncernens nordiska verksamheter; Alexander Bastin till EVP & Chief Commercial Officer för koncernens baltiska, polska och nederländska verksamheter; Matthew Hooper till EVP & Chief Commercial Officer för de brittiska verksamheterna; och Vanda Rapti till EVP & Chief Commercial Officer för Nordamerika och Viaplay Select.

Anders Jensen, VD och koncernchef, Viaplay Group: “Vi bekräftar idag våra mål för 2022 och 2025, vilket visar de betydande framstegen vi redan gjort, samt koncernens stora potential. Vi har kommit långt sedan vi 2020 lanserade vår femårsstrategi och våra mål. Efter endast två år är vi redan mer än halvvägs mot vårt mål på 12 miljoner Viaplay-abonnenter. Vår internationella expansion ligger före plan och vi förväntar oss att nå lönsamhet för de internationella verksamheterna sammanslaget under 2024 – ett år före plan. Vi har precis lanserat i Storbritannien och lanserar i USA och Kanada under de kommande månaderna. Det är tre mogna marknader där vi har skräddarsydda innehållserbjudanden och behöver relativt små marknadsandelar för att generera vinst.

“Tillägget av sju nya europeiska marknader för Viaplay Select visar att vi kan tjäna på vårt innehåll och bygga vårt varumärke på marknader där vi just nu inte planerar att erbjuda Viaplay direkt-till-konsument. Samtidigt implementerar vi ett program med kostnadsbesparingar och fördröjda investeringar för att möta det utmanande valutaläget på grund av inflation i våra inköpskostnader för innehåll i amerikanska dollar, samt påverkan av ett svagare makroekonomiskt läge. Vi är fortsatt fullt finansierade för vår expansion, justerar vår operationella modell och har tillsatt ledande kommersiella befattningshavare för våra marknader så att vi fullföljer våra regionala utvecklingsplaner och kommer ännu närmare våra kunder, medan vi säkerställer de operationella fördelarna av en plattformsbaserad verksamhet. Allt som allt växer populariteten och attraktionen av Viaplay. Vi har attraktiva priser och skräddarsydda erbjudanden som innebär att vi är välpositionerade för att leverera på våra strategiska mål och bygga en hållbar leverantör av underhållning.”

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och vi expanderar snabbt med lansering i USA och Kanada under 2023. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Originals och en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskoncept Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 79/24 – Information regarding the rights issue from Biofrigas Sweden AB

Published

on

By

The last day of trading in the company’s share, BIOF, including the right to receive unit rights is May 7, 2024. The first day excluding the right to obtain the rights is May 8, 2024. 

One (1) share entitles the owner to one (1) unit right. One (1) unit right entitle the owner to subscribe for one (1) new unit, at the price of SEK 1,80. One unit consist of five (5) new share and six (6) free subscription option (5:1 á SEK 0,36). 

The subscription period lasts from May 14, 2024, to May 28, 2024. 

Information about the unit right:
Short name: BIOF UR 
ISIN-code: SE0021923182
Orderbook-ID:334489 
CFI: RSIXXR
FISN: BIOFRIGAS/SUBS RTS NL PD 
First day of trading: May 14, 2024 
Last day of trading: May 23, 2024 
Market Segment: SPSE 
MIC Code: XSAT 
Tick table/liquidity band #: 2 

Information about the paid subscribed unit:
Shortname: BIOF BTU 
ISIN-code: SE0021923190 
Orderbook-ID: 334490 
CFI: MCMUXR 
FISN: BIOFRIGAS/UT 5 AK + 6 TO 
Trading period: May 14, 2024, until the registration of the issue at Bolagsverket.  
Market Segment: SPSE 
MIC Code:  XSAT 
Tick table/liquidity band #: 2 

Please be advised that if the rights issue give rise to a conversion factor, all overnight orders in the company’s order book will be flushed. If so, this will occur after closing on May 7, 2024. 

Stockholm May 2, 2024 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Exelity AB (publ) offentliggör NAV-kurs 90,14 för april 2024

Published

on

By

Stockholm 2 maj 2024 – Exelity AB (publ), (nedan kallat Fonden), i vilken allmänheten och institutionella investerare givits möjlighet att teckna Vinstandelslån.

Exelity AB (publ) är noterat på Nordic AIF Sweden-segmentet under Main Regulated vid NGM i Stockholm.
Fondens namn på NGM är Exelity Kapitalandelsbevis 1 med symbolen EXLY1.

– Fondens NAV-kurs är satt till 90,14 för april 2024

(NAV kursen anges i procent av nominellt belopp)

Fondens utveckling

Denna information är sådan som Exelity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 maj 2024 kl.15:50 CET 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marlon Värnik, VD, tfn +46-70-270 71 63, marlon@exelity.se

Om Finserve AB
Finserve Nordic AB står under tillsyn och kontroll av Finansinspektionen i Sverige, med tillstånd att bedriva verksamhet inkluderande förvaltning av UCITS, AIF, diskretionär portföljförvaltning (LAIF/LVF),och investeringsrådgivning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

AQ Group har slutfört förvärvet av JIT Mech

Published

on

By

AQ Group AB har idag, den 2 maj 2024, tillträtt och slutfört förvärvet av JIT Mech. De nya dotterbolagen kommer att ingå i affärsområdet Plåtbearbetning som levererar kontraktstillverkning och ingenjörstjänster av komponenter och sammansatta konstruktioner inom exempelvis plåt, aluminium och koppar till krävande industrikunder.

JIT Mech är en framstående leverantör av stora och komplexa maskinbearbetade och svetsade komponenter till kunder inom elektrifiering, skogsmekanisering och försvarsindustri. Bolagen har en konsoliderad omsättning för 2023 på ca 130 miljoner kronor, en rörelsemarginal i nivå med AQ snittet och har 75 anställda. Verksamheten bedrivs i Robertsfors och Örnsköldsvik.

______________________________________________________________________________________________________­­­­­_­­­­­_________

För ytterligare information vänligen kontakta:
Koncernchef och IR, James Ahrgren, tel. +46 76 052 58 88 eller CFO, Christina Hegg, tel. +46 70 318 92 48

Informationen lämnades, genom James Ahrgrens försorg, för offentliggörande den 2 maj 2024 kl. 16:00 CEST

________________________________________________________________________________________________________________________

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad. Koncernen består till största delen av rörelsedrivande bolag som vart och ett utvecklar sin speciella kompetens och i samarbete med övriga bolag, strävar efter att erbjuda kostnadseffektiva lösningar i nära samarbete med kunden.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har 8 000 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien och Brasilien. År 2023 hade AQ en omsättning på 9 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

www.aqgroup.com

 

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.