Marknadsnyheter
Viking Line: Stegvis normalisering trots en utmanande omvärld
Viking Line Abp VERKSAMHETSÖVERSIKT 27.04.2022, kl. 09.00
Viking Line: Stegvis normalisering trots en utmanande omvärld
Januari–mars 2022 (jämfört med januari–mars 2021)
- Omsättningen uppgick till 58,8 Meur (24,6 Meur).
- Övriga rörelseintäkter var 6,0 Meur (10,3 Meur).
- Rörelseresultatet uppgick till -18,1 Meur (-7,7 Meur).
- Finansnettot blev -2,2 Meur (-1,3 Meur).
- Resultat före skatter uppgick till -20,3 Meur (-8,9 Meur).
- Resultatet efter skatter var -16,2 Meur (-7,2 Meur).
Viking Line ger inte några framtidsutsikter, beaktat framför allt det geopolitiska läget varför det ännu är för tidigt att kvantifiera inverkan på rörelseresultatet för 2022, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle.
Omsättning och resultat
Koncernens omsättning ökade med 138,9 % till 58,8 Meur under perioden 1 januari – 31 mars 2022 (24,6 Meur 1 januari–31 mars 2021). Rörelseresultatet uppgick till -18,1 Meur (-7,7 Meur).
De passagerarrelaterade intäkterna ökade med 226,3 % till 47,2 Meur (14,5 Meur), medan fraktintäkterna var 10,9 Meur (9,6 Meur). Försäljningsbidraget var 45,3 Meur (19,6 Meur). Driftskostnaderna ökade med 96,1 % till 63,6 Meur (32,4 Meur).
Det första kvartalets resultat påverkades inledningsvis fortsatt av pandemin och med den sammanhängande restriktioner. Från mitten av februari ökande efterfrågan inom passagerarsektorn samtidigt som den stabila efterfrågan på frakttransporter kvarstod. I slutet av februari inledde Ryssland krig mot Ukraina och energipriserna påverkades drastiskt.
Under januari och februari har koncernen erhållit stöd från Traficom för allmän trafikplikt för koncernens fartyg på linjerna Åbo–Mariehamn/Långnäs–Stockholm och Mariehamn-Kapellskär. Under motsvarande period ifjol erhölls även stöd för linjen Helsingfors – Tallinn. Stöden redovisas som offentligt stöd under övriga rörelseintäkter.
2022 | 2021 | ||
MEUR | 1.1–31.3 | 1.1–31.3 | |
Offentligt stöd | 5,6 | 10,2 | |
Fastighetshyror | 0,0 | 0,0 | |
Försäljningsvinst | 0,0 | 0,0 | |
Övriga intäkter | 0,4 | – | |
Totalt | 6,0 | 10,3 |
Trafik och marknad
Koncernen bedrev under första kvartalet passagerar- och frakttrafik med sex fartyg på norra Östersjön och Finska viken.
Viking Glory inledde sin trafik på rutten Stockholm-Åland-Åbo den 1 mars. Amorella avslutade sin trafik på samma linje den 28 februari och sattes in på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm den 1 april.
Under kvartalet har fartygen Viking XPRS, Rosella, Viking Cinderella och Gabriella dockats. Under motsvarande period föregående år dockades inte några fartyg.
Antalet passagerare på koncernens fartyg uppgick under rapportperioden till 521 537 (170 362). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 32,0 % (28,1 %).
Koncernens fraktvolymer uppgick till 29 033 fraktenheter (31 755). Koncernens fraktmarknadsandel var uppskattningsvis 14,5 % (17,0 %). Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 25,2 % (29,6 %).
Marknadsefterfrågan på resor var inledningsvis kraftigt begränsad på grund av restriktioner relaterade till coronapandemin. Under februari och mars meddelade de finska och svenska regeringarna att majoriteten av restriktionerna skulle avvecklas. Detta hade en positiv påverkan på efterfrågan i mars och den därpå följande perioden.
Investering och finansiering
Koncernens investeringar uppgick till 9,8 Meur (2,5 Meur). Koncernens totala investeringar utgör 16,7 % av omsättningen (10,0 %). Av dessa kan merparten tillskrivas färdigställandet av Viking Glory samt dockningarna.
Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 31 mars 2022 till 225,4 Meur (39,9 Meur).
Soliditeten var 40,7 % jämfört med 45,1 % föregående år.
Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av mars till 80,7 Meur (24,9 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 15,1 Meur (4,7 Meur). Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till -22,4 Meur (-10,6 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var –9,8 Meur (-2,5 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -1,7 Meur (8,3 Meur).
Merparten av koncernens låneavtal innefattar marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA. Bolaget har avtalat med sina finansiärer om undantag för hela 2022 avseende tillämpningen av kovenantvillkorets totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA.
Viking Line Abp har i enlighet med i) villkoren i de statsgarantier som erhållits till säkerhet för likviditetslånen lyfta hösten 2020, ii) kraven från Finnish Export Credit/Finnvera då de givit amorteringsanstånd, samt iii) villkoren för att få lyfta lånet på finansieringen för Viking Glory, förbundit sig att inte dela ut dividend eller vidta annan utdelning av medel till dess att förpliktelserna i anslutning till garantierna och lånen har återbetalts helt och hållet. Utdelningsbegränsning i Viking Glory-finansieringen gäller endast under 2022 men även framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger förhållandet 5,0.
De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg.
Ledningen bedömer att det för tillfället inte finns några nedskrivningsbehov, då fartygens verkliga värde är väsentligt högre än det bokföringsmässiga värdet.
Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 31.3.2022:
MEUR | |||||
Framtida kassaflöden avseende | Leasing- | Leverantörs- | Räntebärande | ||
finansiella skulder | skulder | skulder | skulder | Totalt | |
(inkl. finansiella kostnader) | |||||
1.4 2022 – 30.9 2022 | 1,4 | 20,5 | 33,0 | 54,9 | |
1.10 2022 – 31.3 2023 | 1,4 | 18,6 | 20,0 | ||
1.4 2023 – 31.3 2024 | 2,2 | 40,2 | 42,5 | ||
1.4 2024 – 31.3 2025 | 2,0 | 75,5 | 77,5 | ||
1.4 2025 – 31.3 2026 | 1,4 | 15,4 | 16,8 | ||
1.4 2026 – 31.3 2027 | 0,1 | 22,1 | 22,2 | ||
1.4 2027 – | 0,2 | 85,2 | 85,4 | ||
Totalt | 8,8 | 20,5 | 290,0 | 319,2 |
Organisation och personal
Medelantalet anställda i koncernen var 1 746 (1 246), varav i moderbolaget 1 296 (798). Landpersonalens antal var 412 (346) och sjöpersonalens 1 334 (900). Utöver koncernens egen personal bemannades Viking XPRS med i medeltal 147 (135) personer anställda av ett bemanningsföretag. Under det första kvartalet minskade permitteringarna både bland sjöanställda och landanställda jämfört med samma period ifjol. De av den svenska staten subventionerade korttidspermitteringarna som utnyttjades under förra året upphörde 30 september 2021.
Riskfaktorer
Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, det ekonomiska resultatet samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade- och finansiella risker. Riskerna är fortsättningsvis de samma som då bokslutet publicerades. Bunkerpriserna har dock ökat väsentligt genom Rysslands krig mot Ukraina vilket har en direkt påverkan på koncernens resultat. Koncernen har per 31 mars 2022 inte några fastprisavtal på bunkerinköp eller motsvarande derivatkontrakt.
Finnlines besvär i Marknadsdomstolen avseende de stöd Viking Line har erhållit från Traficom har avgjorts av domstolen i slutet av mars 2022. I beslutet avvisar Marknadsdomstolen alla käromål och konstaterar att upphandlingarna har gjorts lagenligt i den situation som pandemin skapat.
Koncernens resultaträkning per kvartal
2022 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | |
MEUR | Q1 | Q4 | Q3 | Q2 | Q1 |
OMSÄTTNING | 58,8 | 89,3 | 97,5 | 46,9 | 24,6 |
Övriga rörelseintäkter | 6,0 | 2,2 | 11,0 | 23,3 | 10,3 |
Kostnader | |||||
Varor och tjänster | 13,5 | 22,2 | 24,1 | 11,3 | 5,0 |
Kostnader för löner och anställningsförmåner | 20,7 | 22,1 | 18,0 | 15,2 | 13,5 |
Avskrivningar och nedskrivningar | 5,8 | 4,9 | 4,7 | 5,0 | 5,1 |
Övriga rörelsekostnader | 42,9 | 40,8 | 35,8 | 26,4 | 19,0 |
82,9 | 89,9 | 82,5 | 58,0 | 42,5 | |
RÖRELSERESULTAT | -18,1 | 1,6 | 26,0 | 12,2 | -7,7 |
Finansiella intäkter | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Finansiella kostnader | -2,6 | -1,6 | -1,5 | -1,1 | -1,3 |
Andel av resultat efter skatt från intresseföretag | 0,2 | 1,2 | 0,5 | – | – |
redovisade enligt kapitalandelsmetoden | |||||
RESULTAT FÖRE SKATTER | -20,3 | 1,2 | 24,9 | 11,1 | -8,9 |
Inkomstskatter | 4,1 | 0,5 | -4,9 | -1,2 | 1,8 |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -16,2 | 1,7 | 20,0 | 9,8 | -7,2 |
Resultat hänförligt till: | |||||
Moderbolagets ägare | -16,2 | 1,7 | 20,0 | 9,8 | -7,2 |
Resultat per aktie före och efter utspädning, euro | -0,93 | 0,14 | 1,61 | 0,79 | -0,58 |
Koncernens rapport över totalresultat per kvartal
2022 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | |
MEUR | Q1 | Q4 | Q3 | Q2 | Q1 |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -16,2 | 1,7 | 20,0 | 9,8 | -7,2 |
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen | |||||
Omräkningsdifferenser | -0,2 | -0,2 | -0,1 | 0,3 | -0,5 |
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen | |||||
Förändring av verkligt värde för finansiella tillgångar | |||||
värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat | – | 0,0 | – | 1,6 | – |
Övrigt totalresultat | -0,2 | -0,2 | -0,1 | 1,9 | -0,5 |
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT | -16,4 | 1,5 | 19,9 | 11,8 | -7,6 |
Totalresultat hänförligt till: | |||||
Moderbolagets ägare | -16,4 | 1,5 | 19,9 | 11,8 | -7,6 |
Nyckeltal och statistik
2022 | 2021 | 2021 | |
1.1–31.3 | 1.1–31.3 | 1.1–31.12 | |
Eget kapital per aktie, euro | 14,64 | 15,01 | 21,67 |
Soliditet | 40,7 % | 45,1 % | 42,0 % |
Investeringar, Meur | 9,8 | 2,5 | 168,7 |
– i % av omsättningen | 16,7 % | 10,0 % | 65,3 % |
Passagerare | 521 537 | 170 362 | 2 315 137 |
Fraktenheter | 29 033 | 31 755 | 129 278 |
Antal årsanställda, medeltal | 1 746 | 1 246 | 1 536 |
Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Vägt genomsnittligt antal aktier.
I enlighet med IFRS har antalet aktier för 2021 justerats retroaktivt med effekten av det faktum att emissions-
kursen i emissionen 2021 var lägre än aktiernas verkliga värde.
Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning – erhållna förskott).
Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/– 0,1 Meur uppstå.
Utsikter för verksamhetsåret 2022
Viking Line ger ännu inte utsikter för verksamhetsåret 2022 eftersom det fortsättningsvis finns en väsentlig osäkerhet kring pandemiutvecklingen samt det geopolitiska läget, vilka har en stor påverkan på antalet resor, energipriser, räntor och valutor. Detta är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle.
Händelser efter balansdagen
Ledningen känner inte till några väsentliga händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka verksamhetsöversikten.
Mariehamn den 26 april 2022
VIKING LINE ABP
Jan Hanses
Verkställande direktör
Finansiella uppgifter
Ledningens verksamhetsöversikt är sammanställd i enlighet med IFRS-standardernas bokförings- och värderingsprinciper, men IAS 34-standardens samtliga delårsrapportkrav har inte efterföljts. De tillämpade redovisnings- och beräkningsprinciperna är samma som i bokslutet för år 2021. Siffrorna är oreviderade.
Koncernens resultaträkning | ||||
2022 | 2021 | 2021 | ||
MEUR | 1.1–31.3 | 1.1–31.3 | 1.1–31.12 | |
OMSÄTTNING | 58,8 | 24,6 | 258,2 | |
Övriga rörelseintäkter | 6,0 | 10,3 | 46,8 | |
Kostnader | ||||
Varor och tjänster | 13,5 | 5,0 | 62,6 | |
Kostnader för löner och anställningsförmåner | 20,7 | 13,5 | 68,7 | |
Avskrivningar och nedskrivningar | 5,8 | 5,1 | 19,6 | |
Övriga rörelsekostnader | 42,9 | 19,0 | 122,0 | |
82,9 | 42,5 | 273,0 | ||
RÖRELSERESULTAT | -18,1 | -7,7 | 32,1 | |
Finansiella intäkter | 0,2 | 0,0 | 0,0 | |
Finansiella kostnader | -2,6 | -1,3 | -5,5 | |
Andel av resultat efter skatt från intresseföretag redovisade | 0,2 | – | 1,7 | |
enligt kapitalandelsmetoden | ||||
RESULTAT FÖRE SKATTER | -20,3 | -8,9 | 28,3 | |
Inkomstskatter | 4,1 | 1,8 | -3,8 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -16,2 | -7,2 | 24,4 | |
Resultat hänförligt till: | ||||
Moderbolagets ägare | -16,2 | -7,2 | 24,4 | |
Resultat per aktie före och efter utspädning, euro | -0,93 | -0,58 | 1,97 | |
Koncernens rapport över totalresultat | ||||
2022 | 2021 | 2021 | ||
MEUR | 1.1–31.3 | 1.1–31.3 | 1.1–31.12 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -16,2 | -7,2 | 24,4 | |
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen | ||||
Omräkningsdifferenser | -0,2 | -0,5 | -0,5 | |
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen | ||||
Förändring av verkligt värde för finansiella tillgångar | ||||
värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat | – | – | 1,6 | |
Övrigt totalresultat | -0,2 | -0,5 | 1,1 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT | -16,4 | -7,6 | 25,5 | |
Totalresultat hänförligt till: | ||||
Moderbolagets ägare | -16,4 | -7,6 | 25,5 | |
Koncernens balansräkning | ||||
MEUR | 31.3.2022 | 31.3.2021 | 31.12.2021 | |
TILLGÅNGAR | ||||
Långfristiga tillgångar | ||||
Immateriella tillgångar | 3,1 | 3,3 | 3,1 | |
Markområden | 0,5 | 0,6 | 0,5 | |
Byggnader och konstruktioner | 1,6 | 6,7 | 1,7 | |
Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter | 1,4 | 1,7 | 1,5 | |
Fartyg | 450,0 | 249,6 | 445,2 | |
Maskiner och inventarier | 2,5 | 2,5 | 2,6 | |
Nyttjanderätter | 5,3 | 5,2 | 5,7 | |
Förskottsbetalningar, fartyg under byggnad | – | 56,3 | – | |
Finansiella tillgångar värderade till verkligt värde | ||||
via övrigt totalresultat | 0,0 | 28,6 | 0,0 | |
Innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden | 34,1 | – | 33,9 | |
Fordringar | 4,4 | – | 4,7 | |
Långfristiga tillgångar totalt | 502,9 | 354,5 | 498,8 | |
Kortfristiga tillgångar | ||||
Varulager | 12,9 | 9,9 | 10,0 | |
Inkomstskattefordringar | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Kundfordringar och övriga fordringar | 42,0 | 31,0 | 26,6 | |
Likvida medel | 80,7 | 24,9 | 114,6 | |
Kortfristiga tillgångar totalt | 135,6 | 65,9 | 151,3 | |
TILLGÅNGAR TOTALT | 638,6 | 420,3 | 650,1 | |
EGET KAPITAL OCH SKULDER | ||||
Eget kapital | ||||
Aktiekapital | 1,8 | 1,8 | 1,8 | |
Fonder | 49,7 | 2,5 | 49,7 | |
Omräkningsdifferenser | -2,3 | -2,2 | -2,2 | |
Balanserade vinstmedel | 203,8 | 184,5 | 220,1 | |
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | 253,0 | 186,6 | 269,4 | |
Eget kapital totalt | 253,0 | 186,6 | 269,4 | |
Långfristiga skulder | ||||
Uppskjutna skatteskulder | 26,7 | 25,2 | 30,9 | |
Räntebärande skulder | 225,4 | 39,9 | 235,1 | |
Leasingskulder | 5,7 | 3,6 | 6,2 | |
Långfristiga skulder totalt | 257,8 | 68,7 | 272,2 | |
Kortfristiga skulder | ||||
Räntebärande skulder | 47,3 | 115,6 | 38,3 | |
Leasingskulder | 2,5 | 1,7 | 2,6 | |
Inkomstskatteskulder | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Leverantörsskulder och övriga skulder | 77,9 | 47,8 | 67,5 | |
Kortfristiga skulder totalt | 127,8 | 165,0 | 108,5 | |
Skulder totalt | 385,6 | 233,7 | 380,7 | |
EGET KAPITAL OCH SKULDER TOTALT | 638,6 | 420,3 | 650,1 | |
Koncernens kassaflödesanalys | ||||
2022 | 2021 | 2021 | ||
MEUR | 1.1–31.3 | 1.1–31.3 | 1.1–31.12 | |
AFFÄRSVERKSAMHETEN | ||||
Räkenskapsperiodens resultat | -16,2 | -7,2 | 24,4 | |
Justeringar | ||||
Avskrivningar och nedskrivningar | 5,8 | 5,1 | 19,6 | |
Försäljningsvinster/-förluster från långfristiga tillgångar | – | 0,0 | -25,6 | |
Övriga poster som inte ingår i kassaflödet | -0,4 | 0,2 | -1,4 | |
Räntekostnader och övriga finansiella kostnader | 2,5 | 1,0 | 5,1 | |
Ränteintäkter och övriga finansiella intäkter | -0,1 | 0,0 | 0,0 | |
Dividendintäkter | 0,0 | – | -4,9 | |
Inkomstskatter | -4,1 | -1,8 | 3,8 | |
Förändring av rörelsekapital | ||||
Förändring av kundfordringar och övriga fordringar | -15,0 | -2,8 | 2,5 | |
Förändring av varulager | -2,9 | 1,0 | 0,9 | |
Förändring av leverantörsskulder och övriga skulder | 10,2 | -4,3 | 14,7 | |
Erlagda räntor | -1,5 | -1,4 | -3,4 | |
Erlagda finansiella kostnader | -0,5 | -0,4 | -1,5 | |
Erhållna finansiella intäkter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Erlagda skatter | -0,1 | -0,1 | -0,1 | |
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN AFFÄRSVERKSAMHETEN | -22,4 | -10,6 | 34,3 | |
INVESTERINGAR | ||||
Investeringar i fartyg | -9,7 | -0,2 | -165,5 | |
Investeringar i övriga immateriella och materiella tillgångar | -0,1 | -0,1 | -1,2 | |
Förskottsbetalningar, fartyg under byggnad | – | -2,1 | – | |
Investeringar i innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden | – | – | -2,0 | |
Försäljning av fartyg | – | – | 13,2 | |
Försäljning av övriga immateriella och materiella tillgångar | 0,0 | 0,0 | 20,2 | |
Erhållna dividender | 0,0 | – | 4,9 | |
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN INVESTERINGAR | -9,8 | -2,5 | -130,4 | |
FINANSIERING | ||||
Ökning av inbetalt eget kapital | – | – | 49,6 | |
Ökning av lån | – | 7,5 | 172,2 | |
Amortering av lån | -1,0 | -1,0 | -30,6 | |
Förändring av kortfristiga räntebärande skulder | – | 2,4 | -8,0 | |
Amortering av leasingskulder | -0,7 | -0,6 | -2,2 | |
Erlagda dividender | – | – | – | |
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN FINANSIERING | -1,7 | 8,3 | 181,0 | |
FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL | -33,9 | -4,8 | 84,9 | |
Likvida medel vid räkenskapsperiodens början | 114,6 | 29,7 | 29,7 | |
LIKVIDA MEDEL VID RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT | 80,7 | 24,9 | 114,6 |
Rapport över förändringar i koncernens eget kapital | |||||||
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | |||||||
Aktie- | Omräknings- | Balanserade | Eget kapital | ||||
MEUR | kapital | Fonder | differenser | vinstmedel | totalt | ||
EGET KAPITAL 1.1.2022 | 1,8 | 49,7 | -2,2 | 220,1 | 269,4 | ||
Räkenskapsperiodens resultat | -16,2 | -16,2 | |||||
Omräkningsdifferenser | 0,0 | -0,1 | -0,1 | -0,2 | |||
Räkenskapsperiodens totalresultat | – | 0,0 | -0,1 | -16,3 | -16,4 | ||
Dividendutdelning | – | – | |||||
Transaktioner med moderbolagets ägare | – | – | – | – | – | ||
EGET KAPITAL 31.3.2022 | 1,8 | 49,7 | -2,3 | 203,8 | 253,0 | ||
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | |||||||
Aktie- | Omräknings- | Balanserade | Eget kapital | ||||
MEUR | kapital | Fonder | differenser | vinstmedel | totalt | ||
EGET KAPITAL 1.1.2021 | 1,8 | 2,5 | -1,8 | 191,8 | 194,2 | ||
Räkenskapsperiodens resultat | -7,2 | -7,2 | |||||
Omräkningsdifferenser | 0,0 | -0,3 | -0,1 | -0,5 | |||
Räkenskapsperiodens totalresultat | – | 0,0 | -0,3 | -7,3 | -7,6 | ||
Dividendutdelning | – | – | |||||
Transaktioner med moderbolagets ägare | – | – | – | – | – | ||
EGET KAPITAL 31.3.2021 | 1,8 | 2,5 | -2,2 | 184,5 | 186,6 |
VD Jan Hanses
jan.hanses@vikingline.com
018-270 00
Marknadsnyheter
Market Notice 79/24 – Information regarding the rights issue from Biofrigas Sweden AB
The last day of trading in the company’s share, BIOF, including the right to receive unit rights is May 7, 2024. The first day excluding the right to obtain the rights is May 8, 2024.
One (1) share entitles the owner to one (1) unit right. One (1) unit right entitle the owner to subscribe for one (1) new unit, at the price of SEK 1,80. One unit consist of five (5) new share and six (6) free subscription option (5:1 á SEK 0,36).
The subscription period lasts from May 14, 2024, to May 28, 2024.
Information about the unit right:
Short name: BIOF UR
ISIN-code: SE0021923182
Orderbook-ID:334489
CFI: RSIXXR
FISN: BIOFRIGAS/SUBS RTS NL PD
First day of trading: May 14, 2024
Last day of trading: May 23, 2024
Market Segment: SPSE
MIC Code: XSAT
Tick table/liquidity band #: 2
Information about the paid subscribed unit:
Shortname: BIOF BTU
ISIN-code: SE0021923190
Orderbook-ID: 334490
CFI: MCMUXR
FISN: BIOFRIGAS/UT 5 AK + 6 TO
Trading period: May 14, 2024, until the registration of the issue at Bolagsverket.
Market Segment: SPSE
MIC Code: XSAT
Tick table/liquidity band #: 2
Please be advised that if the rights issue give rise to a conversion factor, all overnight orders in the company’s order book will be flushed. If so, this will occur after closing on May 7, 2024.
Stockholm May 2, 2024
Spotlight Stock Market
08-511 68 000
backoffice@spotlightstockmarket.com
Marknadsnyheter
Exelity AB (publ) offentliggör NAV-kurs 90,14 för april 2024
Stockholm 2 maj 2024 – Exelity AB (publ), (nedan kallat Fonden), i vilken allmänheten och institutionella investerare givits möjlighet att teckna Vinstandelslån.
Exelity AB (publ) är noterat på Nordic AIF Sweden-segmentet under Main Regulated vid NGM i Stockholm.
Fondens namn på NGM är Exelity Kapitalandelsbevis 1 med symbolen EXLY1.
– Fondens NAV-kurs är satt till 90,14 för april 2024
(NAV kursen anges i procent av nominellt belopp)
Fondens utveckling
Denna information är sådan som Exelity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 maj 2024 kl.15:50 CET
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marlon Värnik, VD, tfn +46-70-270 71 63, marlon@exelity.se
Om Finserve AB
Finserve Nordic AB står under tillsyn och kontroll av Finansinspektionen i Sverige, med tillstånd att bedriva verksamhet inkluderande förvaltning av UCITS, AIF, diskretionär portföljförvaltning (LAIF/LVF),och investeringsrådgivning.
Marknadsnyheter
AQ Group har slutfört förvärvet av JIT Mech
AQ Group AB har idag, den 2 maj 2024, tillträtt och slutfört förvärvet av JIT Mech. De nya dotterbolagen kommer att ingå i affärsområdet Plåtbearbetning som levererar kontraktstillverkning och ingenjörstjänster av komponenter och sammansatta konstruktioner inom exempelvis plåt, aluminium och koppar till krävande industrikunder.
JIT Mech är en framstående leverantör av stora och komplexa maskinbearbetade och svetsade komponenter till kunder inom elektrifiering, skogsmekanisering och försvarsindustri. Bolagen har en konsoliderad omsättning för 2023 på ca 130 miljoner kronor, en rörelsemarginal i nivå med AQ snittet och har 75 anställda. Verksamheten bedrivs i Robertsfors och Örnsköldsvik.
________________________________________________________________________________________________________________
För ytterligare information vänligen kontakta:
Koncernchef och IR, James Ahrgren, tel. +46 76 052 58 88 eller CFO, Christina Hegg, tel. +46 70 318 92 48
Informationen lämnades, genom James Ahrgrens försorg, för offentliggörande den 2 maj 2024 kl. 16:00 CEST
________________________________________________________________________________________________________________________
AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad. Koncernen består till största delen av rörelsedrivande bolag som vart och ett utvecklar sin speciella kompetens och i samarbete med övriga bolag, strävar efter att erbjuda kostnadseffektiva lösningar i nära samarbete med kunden.
Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har 8 000 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien och Brasilien. År 2023 hade AQ en omsättning på 9 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients