Marknadsnyheter
Viktig milstolpe uppnådd i Olskroksprojektet – samtliga komplexa broar är nu färdiggjutna


Peab och Trafikverket har nått en viktig milstolpe i projektet E01 Olskroken planskildhet, som syftar till att öka kapaciteten och säkerheten på en av Sveriges mest trafikerade järnvägsknutar. Mellan den 6-7 februari gjordes den sista storgjutningen av Olskroksbron, som är en av de största och mest komplexa broarna i projektet.
Olskroksbron är en 590 meter lång betongbalkbro med en integrerad stålsektion på cirka 200 meter över spårområdet. Konstruktionen gör det möjligt att ha längre avstånd mellan stödbenen, vilket är nödvändigt för att kunna bygga över de trånga spåren. Bron kommer att ha dubbelspår som trafikeras av både Västlänken och Västra Stambanan. Bron beräknas vara klar 2025, men det är Västlänkens tidplan som avgör när den tas i trafik.
– Vi är mycket stolta över att ha nått denna milstolpe i projektet E01 Olskroken planskildhet. Det är resultatet av ett fantastiskt samarbete mellan Peab, Trafikverket och alla andra inblandade aktörer. Vi har lyckats hålla tidplanen trots de utmaningar som en trafikerad järnvägsknut medför. Vi har också bidragit till att minska klimatpåverkan genom att använda ECO-Betong och andra klimatsmarta lösningar. Detta är ett projekt som vi är mycket glada och stolta över att vara en del av, säger Mattias Emanuelsson, entreprenadchef och biträdande regionchef på Peab.
Den sista storgjutningen omfattade ungefär 800 kubikmeter ECO-Betong från Peabs dotterbolag Swerock. Projektet har valt att till majoritet använda ECO-Betong för att minska klimatavtrycket och genom detta val har CO2-utsläppen minskat med 1 340 ton. Totalt har 42 000 kubikmeter betong levererats till projektet varav 27 000 kubikmeter varit ECO-Betong som används för samtliga betongbroar och kulvertar i projektet.
– Olskroken har varit ett spännande och utmanande projekt, speciellt med tanke på logistiken och nu har sista leveransen skett med klimatförbättrad betong till Olskroksbron. Vi är mycket glada över att vi bidragit till att minska klimatavtrycket i ett av Göteborgs betydande projekt med högt ställda klimatmål. Valet av ECO-Betong tydliggör också Swerocks engagemang för hållbarhet och miljömedvetenhet, säger Andreas Arvidsson, arbetschef på Swerock.
Användandet av ECO-Betong är bara en av flera klimatsmarta åtgärder som projektet har vidtagit. En annan är att man har använt multicem i stället för kalkcementpelare som en av flera metoder som använts för att stabilisera marken och öka dess bärighet. Multicem är ett bindemedel som består av restprodukter från cementtillverkning, vilket ger en klimatbesparing på 50–70 procent jämfört med cement. Projektet har även optimerat grundläggning och konstruktioner för att minska mängden betong och stål, samt återanvänt material både vid grundläggning och järnvägsanläggning.
Att bygga broar och spår i Olskroken är en utmanande uppgift, eftersom man måste hålla tågtrafiken rullande så mycket som möjligt. Varje dygn passerar cirka 650 tåg arbetsområdet, vilket kräver en noggrann planering och samordning. Projektet har arbetat med att bygga broarna i etapper, där man har utnyttjat de ytor som har varit fria från trafik. Broarna har växt fram som öar av stödben som har sammanbundits med överbyggnader när det har varit lämpligt utifrån tågtrafiken. För att kunna bygga där de ursprungliga spåren har legat, har man även anlagt tillfälliga spår dit tågtrafiken har flyttats. Projektet har arbetat parallellt med markarbeten, grundläggning, broarbeten och järnvägsarbeten, och säkerställt att alla aktiviteter har fungerat sekventiellt.
Vad händer härnäst?
– Nu ska betongen på Olskroksbron härda och sedan tas formen bort och därefter återstår några arbeten kopplat till järnvägsmark. Men allra mest kommer vi under 2024 och 2025 fokusera på de återstående järnvägsarbetena (BEST-arbeten som inkluderar Bana, El, Signal och Telekommunikation), säger Mattias Emanuelsson.
Olskroksbron får dubbelspår och anläggandet av själva banan fortsätter från den del av överbyggnaden som nu gjutits. På den första delen av bron har Peab redan anlagt spår. Den 8–14 maj sker ett tillfälligt tågstopp då en stor mängd av BEST-arbetena sker. Avslutningsvis kopplas Godstågsviadukten in och tages i bruk under våren 2024.
Projektet E01 Olskroken planskildhet är ett samarbete mellan Peab och Trafikverket och är en del av västsvenska paketet. Projektet startade 2018 och beräknas vara klart 2026. Målet är att skapa en planskild järnvägsanläggning i Olskroken, som idag är en flaskhals för tågtrafiken. Genom att separera spåren på olika nivåer, kommer man att öka kapaciteten, punktligheten och säkerheten för både person- och godståg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peabs pressjour, pressjour@peab.se, 010-456 86 00
Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 59 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke