Marknadsnyheter
Vinnare på bostadsrättsmarknaden 2014–2019: Dalarna i topp – storstäder tappar
Under det senaste året har priserna på bostadsrätter i Sverige rört sig försiktigt uppåt. Men hur har utvecklingen sett ut de senaste fem åren? Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarkedja, har tagit fram siffror som visar att priserna på bostadsrätter stigit i samtliga län med en snittökning på 28 procent. De största vinnarna bor i Dalarnas län, där priserna stigit med 91 procent sedan 2014. Räknat i kronor är ökningen störst i Gotlands län där priserna ökat med 784 656 kronor, vilket är mer än i Stockholms län som brukar toppa den listan. På kommunnivå sticker Malung-Sälen ut där priserna ökat med hela 2 024 024 kr eller 287 procent.
För att få en bild av hur prisutvecklingen på bostadsrätter sett ut de senaste fem åren i olika regioner har Fastighetsbyrån bett Mäklarstatistik jämföra snittpriser på bostadsrätter januari till juli 2014 jämfört med samma period 2019 både procentuellt och värdeökning i kronor. Snittökningen på bostadsrätter i landet sedan 2014 är 28 procent eller 528 213 kronor.
- På fem års sikt ser vi tydliga prisökningar i hela landet. Dock har vi haft en avmattning de senaste två åren och det är tydligt att det främst är i storstäderna. Ser man till värdeökning i kronor så är det inte längre storstadslän och -kommuner som dominerar listorna. Amorteringskraven har dämpat prisökningarna på dyrare orter och överlag så har prisskillnaderna i landet jämnats ut något, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
Utifrån procentuell prisökning är det främst orter som utgår från en lägre prisnivå som ligger i topp. Malung-Sälen toppar listan med en uppgång på 287 procent följt av Kristinehamn (216 procent), Falköping (212 procent), Ljusdal (205 procent) och Lilla Edet (204 procent). Ser man istället till värdeökning i kronor toppas även den listan av Malung-Sälen där priserna ökat med hela 2 024 024 kr. På andra plats hittar vi skånska Lomma (1 386 446 kr) följt av Lidingö (1 329 282 kr), Härryda (1 103 245 kr) och Ale (1 049 576 kr). Endast tre Stockholms-kommuner tar sig in på listan i år.
- De kommuner som sticker ut med hög procentuell prisökning är ofta mindre orter där bostadsrättsmarknaden kommit igång och antal försäljningar ökat kraftig. I vissa kommuner är det nyproduktion som drar upp snittpriserna rejält, säger Johan Engström.
Länssiffror – Dalarna i topp – Uppsala i botten
Län | pris (genomsnitt) | pris (genomsnitt) | % | kronor |
Dalarnas län | 675 118 | 1 285 968 | 91% | 610 850 |
Södermanlands län | 913 065 | 1 501 928 | 65% | 588 862 |
Gotlands län | 1 240 989 | 2 025 646 | 63% | 784 656 |
Blekinge län | 744 505 | 1 206 446 | 62% | 461 941 |
Gävleborgs län | 739 942 | 1 195 254 | 62% | 455 312 |
Jönköpings län | 989 484 | 1 587 730 | 61% | 598 246 |
Jämtlands län | 1 060 594 | 1 669 062 | 57% | 608 468 |
Västernorrlands län | 636 879 | 975 423 | 53% | 338 543 |
Hallands län | 1 490 303 | 2 259 011 | 52% | 768 708 |
Skåne län | 1 219 417 | 1 836 727 | 51% | 617 310 |
Östergötlands län | 1 154 415 | 1 716 044 | 49% | 561 629 |
Kronobergs län | 1 080 592 | 1 603 031 | 48% | 522 438 |
Västra Götalands län | 1 646 466 | 2 293 465 | 39% | 646 999 |
Västmanlands län | 937 914 | 1 298 355 | 38% | 360 441 |
Västerbottens län | 1 114 686 | 1 523 784 | 37% | 409 098 |
Värmlands län | 953 134 | 1 267 033 | 33% | 313 899 |
Kalmar län | 887 479 | 1 176 931 | 33% | 289 452 |
Stockholms län | 2 677 850 | 3 444 242 | 29% | 766 392 |
Norrbottens län | 980 326 | 1 212 969 | 24% | 232 644 |
Örebro län | 1 178 172 | 1 428 889 | 21% | 250 718 |
Uppsala län | 1 815 026 | 2 129 978 | 17% | 314 952 |
Riket | 1 870 291 | 2 398 504 | 28% | 528 213 |
Kommunsiffror, procentuell ökning topp 10 – Malung-Sälen i topp
Kommun | pris (genomsnitt) | pris (genomsnitt) | % | kronor |
Malung-Sälen | 704 183 | 2 728 207 | 287% | 2 024 024 |
Kristinehamn | 167 852 | 529 642 | 216% | 361 790 |
Falköping | 190 521 | 593 912 | 212% | 403 391 |
Ljusdal | 362 813 | 1 104 881 | 205% | 742 068 |
Lilla Edet | 371 250 | 1 126 591 | 204% | 755 341 |
Oxelösund | 307 239 | 864 933 | 182% | 557 694 |
Sunne | 221 429 | 610 385 | 176% | 388 956 |
Eksjö | 458 000 | 1 170 286 | 156% | 712 286 |
Åtvidaberg | 311 500 | 775 926 | 149% | 464 426 |
Svalöv | 311 667 | 766 529 | 146% | 454 863 |
Kommunsiffror, värdeökning i kronor topp 10 – Färre Stockholmskommuner än vanligt
Kommun | pris (genomsnitt) | pris (genomsnitt) | % | kronor |
Malung-Sälen | 704 183 | 2 728 207 | 287% | 2 024 024 |
Lomma | 1 597 529 | 2 983 975 | 87% | 1 386 446 |
Lidingö | 2 525 933 | 3 855 215 | 53% | 1 329 282 |
Härryda | 1 715 900 | 2 819 145 | 64% | 1 103 245 |
Ale | 1 005 568 | 2 055 144 | 104% | 1 049 576 |
Mölndal | 1 688 769 | 2 695 532 | 60% | 1 006 763 |
Leksand | 805 385 | 1 785 167 | 122% | 979 782 |
Vaxholm | 2 187 409 | 3 159 271 | 44% | 971 862 |
Ekerö | 1 830 614 | 2 764 100 | 51% | 933 486 |
Orust | 1 209 941 | 2 126 353 | 76% | 916 412 |
Beskrivning av siffrorna
Siffrorna är framtagna av Svensk Mäklarstatistik och jämför snittpriser på alla bostadsrättsförsäljningar gjorda jan-juli 2014 med samma period 2019. Procentuell prisökning samt värdeökning i kronor redovisas. De kommuner som haft färre än 10 försäljningar under någon av perioderna är borttagna.
Se bifogat dokument med samtliga siffror för Sverige, län och kommuner.
För mer information kontakta gärna:
Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån
Tel: 070-558 05 30
E-post: johan.engstrom@fastighetsbyran.se
Johan Vesterberg, PR & Kommunikationschef, Fastighetsbyrån
Tel: 08-54 54 55 28, 0708-20 44 34
E-post: johan.vesterberg@fastighetsbyran.se
Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 700 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2018 förmedlade företaget cirka 44 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 95 miljarder kronor och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Fastighetsbyrån har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.
Marknadsnyheter
Loomis delårsrapport januari – mars 2024
Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA
Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.
Kommentarer kvartal 1
- Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
- Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelsemarginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
- Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
- Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
- Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
- Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
- Rörelsens kassaflöde2) för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
- Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.
1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.
2) Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.
Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com
6 maj 2024
Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer
Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com
Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.
Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.
Marknadsnyheter
Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience
Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.
Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.
Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.
Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.
Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.
Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.
Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.
Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.
Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.
För mer information, kontakta:
Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se
Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se
Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se
Om Knowit
Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.
Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.
Marknadsnyheter
Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris
Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.
”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.
Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.
”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.
Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.
För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com
FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients