Marknadsnyheter
Volvo Cars rapporterar 49 904 sålda bilar i juni
Volvo Cars rapporterar idag 49 904 sålda bilar i juni, en nedgång med 26,9 procent jämfört med samma period förra året. Efterfrågan på bolagets bilar är fortsatt stark, särskilt för de elektrifierade Recharge-modellerna.
Försäljningen för juni påverkades av de Covid-19-relaterade nedstängningarna i Kina som orsakade en brist på särskilda komponenter, vilket främst påverkar produktionen av helt elektriska bilar och laddhybrider. Generellt börjar Volvo Cars se en tydlig förbättring av sin produktionssituation, där antalet tillverkade bilar i juni var det högsta under året. Volvo Cars förväntar sig dock fortsatt påverkan av andelen leveranser av helt elektriska bilar och laddhybrider in i det tredje kvartalet.
Under årets första sex månader sålde Volvo Car 291 301 bilar, en nedgång med 23,5 procent jämfört med samma period förra året. Bolagets helt elektriska bilar stod för 7,6 procent av den totala försäljningen under perioden, vilket mer än tredubblades jämfört med samma period förra året.
Nära var tredje Volvobil (32,3 procent) som såldes under första halvan av 2022 var helt elektrisk eller en laddhybrid (Recharge).
Antalet aktiva prenumerationer vid slutet av juni hade ökat med 122 procent jämfört med samma period förra året. Och för de första sex månaderna av 2022 ökade antalet Volvobilar som sålts online med 86 procent jämfört med samma period 2021. Denna tillväxt drevs av en ökande kundefterfrågan i kombination med ett breddat erbjudande i fler marknader.
Försäljningen i Europa för juni nådde 16 039 bilar, en minskning med 44,1 procent jämfört med samma månad förra året. Försäljningen av Recharge-modeller stod för 33,8 procent av den totala försäljningen i regionen under månaden.
Volvo Cars försäljning i USA under månaden nådde 8 434, en minskning med 31,2 procent jämfört med juni förra året, där Recharge-modeller stod för 25,1 procent av den totala försäljningen.
Försäljningen i Kina minskade med 1,3 procent i juni till 16 468 bilar jämfört med samma månad förra året.
Volvo Cars mest sålda modell för månaden var XC60 med en försäljning av 18 275 bilar (2021: 23 038 enheter), följt av XC40 med 10 194 bilar (2021: 20 392) och XC90 med 9 949 bilar (2021: 10 579 enheter).
|
|
|
Januari- juni |
|
|
|
Juni |
|
|
|
|
|
|
|
2022 |
2021 |
Förändring |
2022 |
2021 |
Förändring |
|
|
|
|
|
|
|
Europa |
16 039 |
28 695 |
-44,1% |
119 770 |
166 822 |
-28,2% |
Recharge |
5 426 |
11 566 |
-53,1% |
58 546 |
68 170 |
-14,1% |
– Laddhybrid |
4 543 |
10 065 |
-54,9% |
45 492 |
60 992 |
-25,4% |
– Helt elektrisk |
883 |
1 501 |
-41,2% |
13 054 |
7 178 |
81,9% |
|
|
|
|
|
|
|
Kina |
16 468 |
16 680 |
-1,3% |
70 233 |
95 252 |
-26,3% |
Recharge |
675 |
759 |
-11,1% |
5 042 |
4 133 |
22,0% |
– Laddhybrid |
557 |
716 |
-22,2% |
4 156 |
3 850 |
7,9% |
– Helt elektrisk |
118 |
43 |
174,4% |
886 |
283 |
213,1% |
|
|
|
|
|
|
|
USA |
8 434 |
12 258 |
-31,2% |
50 585 |
63 754 |
-20,7% |
Recharge |
2 118 |
2 474 |
-14,4% |
15 905 |
10 074 |
57,9% |
– Laddhybrid |
1 565 |
1 746 |
-10,4% |
12 094 |
7 748 |
56,1% |
– Helt elektrisk |
553 |
728 |
-24,0% |
3 811 |
2 326 |
63,8% |
|
|
|
|
|
|
|
Övriga |
8 963 |
10 591 |
-15,4% |
50 713 |
54 929 |
-7,7% |
Recharge |
2 426 |
1 999 |
21,4% |
14 468 |
11 418 |
26,7% |
– Laddhybrid |
1 842 |
1 961 |
-6,1% |
9 999 |
11 195 |
-10,7% |
– Helt elektrisk |
584 |
38 |
1 436,8% |
4 469 |
223 |
1 904,0% |
|
|
|
|
|
|
|
Totalt |
49 904 |
68 224 |
-26,9% |
291 301 |
380 757 |
-23,5% |
Recharge |
10 645 |
16 798 |
-36,6% |
93 961 |
93 795 |
0,2% |
– Laddhybrid |
8 507 |
14 488 |
-41,3% |
71 741 |
83 785 |
-14,4% |
– Helt elektrisk |
2 138 |
2 310 |
-7,5% |
22 220 |
10 010 |
122,0% |
For mer information, vänligen kontakta:
Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com
Volvo Cars Investor Relations
Alexander Petrofski
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com
——————————-
Volvo Cars 2021
För 2021 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 20.3 miljarder kr. Intäkterna under perioden uppgick till 282.0 miljarder kr, medan den globala försäljningen uppgick till 698,700 bilar.
Om Volvo Car Group
Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.
Volvo Cars strävar efter att ge kunderna frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt. Detta speglas i företagets ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030 och i dess åtagande att kontinuerligt minska sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.
I december 2021 hade Volvo Cars cirka 41 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).
Taggar:
Marknadsnyheter
Studie visar att styrketräning kan lindra depression
En nyligen publicerad forskningsstudie i Psychiatry Research pekar på styrketräning
som en potentiell kompletterande behandlingsstrategi för att bekämpa depression.
Genom en metaanalys av 38 tidigare studier fann forskarna att styrketräning kan
minska depressiva symtom på ett måttligt sätt. Resultaten visar att längden på
träningen, hur ofta den utförs och specifika detaljer som antal set och repetitioner
påverkar effekten av träningen på depressionen.
Depression är en vanlig sjukdom som påverkar miljontals människor över hela
världen och trots tillgängliga behandlingar återhämtar sig många inte helt. Denna
studie ger därför viktig insikt i hur styrketräning kan vara en del av en effektiv
behandlingsstrategi för depression.
Marknadsnyheter
Kvinnor med obesitas behöver inte gå upp i vikt under graviditeten, enligt ny studie
Riktlinjerna för viktuppgång under graviditet hos kvinnor med obesitas har länge varit ifrågasatta. Ny forskning vid Karolinska Institutet stödjer idén om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg. Resultaten publiceras i The Lancet.
Enligt internationella riktlinjer från amerikanska Institute of Medicine (IOM) rekommenderas en kvinna med obesitas, fetma, gå upp totalt 5–9 kg under graviditeten, jämfört med 11,5–16 kg för normalviktiga. Riktlinjerna har länge varit ifrågasatta, men det har saknats evidens för att ändra dem.
En ny studie vid Karolinska Institutet visar nu att det inte finns några ökade hälsorisker varken för modern eller för barnet vid utebliven viktuppgång hos kvinnor med obesitas klass 1 och 2 (BMI på 30-34,9 respektive 35-39,9). För kvinnor med obesitas klass 3 (BMI över 40) är utebliven viktuppgång tvärtom associerad med minskade hälsorisker.
Studien stödjer tidigare uppmaningar om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg, enligt Kari Johansson, docent vid institutionen för medicin, Solna.
– Vi hoppas att vår forskning kan ge underlag till en framtida uppdatering av nationella och internationella riktlinjer för viktuppgång under graviditet, säger hon.
Studien är baserad på elektroniska patientjournaler och registerdata för 15 760 kvinnor med obesitas i Stockholm och på Gotland (den så kallade Stockholm Gotland Perinatal-kohorten). 11 667 av kvinnorna hade obesitas klass 1, 3160 hade obesitas klass 2 och 933 hade obesitas klass 3. De studerade graviditeterna ägde rum mellan 2008 och 2015 och gällde enkelbörd. Kvinnorna följdes upp med en medianuppföljningstid på åtta år efter förlossningen.
Tio kända risker förknippade med viktuppgång under graviditet studerades: havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, kvarstående viktuppgång efter graviditeten, kardiometabol sjukdom hos modern, kejsarsnitt, för tidig födsel, för låg eller för hög födelsevikt hos barnet, dödföddhet och spädbarnsdöd. Riskerna viktades sedan beroende på allvarlighetsgrad i ett samlat utfallsmått.
Sammantaget visar studien inga ökade hälsorisker vid en viktuppgång under nuvarande rekommendation eller vid utebliven viktuppgång för kvinnor med obesitas klass 1 och 2. För kvinnor med obesitas klass 3 minskade tvärtom riskerna, vid 0 kg viktuppgång sågs en riskreduktion på omkring 20 procent.
– Utifrån detta har vi dragit slutsatsen att det inte är förknippat med några ökade risker för kvinnor med obesitas med en lägre viktuppgång än de 5 kg som dagens riktlinjer anger, säger Kari Johansson.
Resultaten indikerar också att det finns anledning att ge särskilda rekommendationer till kvinnor med obesitas klass 3.
– Till skillnad från idag skulle denna grupp kunna få separata rekommendationer, säger Kari Johansson.
Forskarna ska nu gå vidare med liknande studier på de övriga BMI-klasserna övervikt, normalvikt och undervikt.
Studien har skett i samarbete med University of British Columbia, Kanada, University of Pittsburgh, USA, och University of California, USA. Finansiärer var Karolinska Institutets stiftelser och fonder och Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).
Kari Johansson och medförfattarna Lisa Bodnar, och Jennifer Hutcheon ingår i ett WHO-initiativ för globala standarder för viktuppgång under graviditet. Åsikterna som uttrycks i studien återspeglar dock inte WHO:s åsikter. Olof Stephansson är medgrundare och medägare av en svensk graviditetsapp, One Million Babies. Inga andra intressekonflikter rapporteras.
Publikation: ”Safety of low weight gain or weight loss in pregnancies with class 1, 2, and 3 obesity: a population-based cohort study”, Kari Johansson, Lisa M Bodnar, Olof Stephansson, Barbara Abrams, Jennifer A Hutcheon, The Lancet, online 28 March 2024, doi: 10.1016/ S0140-6736(24)00255-1.
https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(24)00255-1
För mer information, kontakta:
Kari Johansson, docent
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
E-post: kari.johansson@ki.se
Telefon: 070-695 49 26
Olof Stephansson, professor, överläkare
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
E-post: olof.stephansson@ki.se
Telefon: 070-748 78 25
Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.
Taggar:
Marknadsnyheter
Kvinnor med obesitas behöver inte gå upp i vikt under graviditeten, enligt ny studie
Riktlinjerna för viktuppgång under graviditet hos kvinnor med obesitas har länge varit ifrågasatta. Ny forskning vid Karolinska Institutet stödjer idén om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg. Resultaten publiceras i The Lancet.
Enligt internationella riktlinjer från amerikanska Institute of Medicine (IOM) rekommenderas en kvinna med obesitas, fetma, gå upp totalt 5–9 kg under graviditeten, jämfört med 11,5–16 kg för normalviktiga. Riktlinjerna har länge varit ifrågasatta, men det har saknats evidens för att ändra dem.
En ny studie vid Karolinska Institutet visar nu att det inte finns några ökade hälsorisker varken för modern eller för barnet vid utebliven viktuppgång hos kvinnor med obesitas klass 1 och 2 (BMI på 30-34,9 respektive 35-39,9). För kvinnor med obesitas klass 3 (BMI över 40) är utebliven viktuppgång tvärtom associerad med minskade hälsorisker.
Studien stödjer tidigare uppmaningar om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg, enligt Kari Johansson, docent vid institutionen för medicin, Solna.
– Vi hoppas att vår forskning kan ge underlag till en framtida uppdatering av nationella och internationella riktlinjer för viktuppgång under graviditet, säger hon.
Studien är baserad på elektroniska patientjournaler och registerdata för 15 760 kvinnor med obesitas i Stockholm och på Gotland (den så kallade Stockholm Gotland Perinatal-kohorten). 11 667 av kvinnorna hade obesitas klass 1, 3160 hade obesitas klass 2 och 933 hade obesitas klass 3. De studerade graviditeterna ägde rum mellan 2008 och 2015 och gällde enkelbörd. Kvinnorna följdes upp med en medianuppföljningstid på åtta år efter förlossningen.
Tio kända risker förknippade med viktuppgång under graviditet studerades: havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, kvarstående viktuppgång efter graviditeten, kardiometabol sjukdom hos modern, kejsarsnitt, för tidig födsel, för låg eller för hög födelsevikt hos barnet, dödföddhet och spädbarnsdöd. Riskerna viktades sedan beroende på allvarlighetsgrad i ett samlat utfallsmått.
Sammantaget visar studien inga ökade hälsorisker vid en viktuppgång under nuvarande rekommendation eller vid utebliven viktuppgång för kvinnor med obesitas klass 1 och 2. För kvinnor med obesitas klass 3 minskade tvärtom riskerna, vid 0 kg viktuppgång sågs en riskreduktion på omkring 20 procent.
– Utifrån detta har vi dragit slutsatsen att det inte är förknippat med några ökade risker för kvinnor med obesitas med en lägre viktuppgång än de 5 kg som dagens riktlinjer anger, säger Kari Johansson.
Resultaten indikerar också att det finns anledning att ge särskilda rekommendationer till kvinnor med obesitas klass 3.
– Till skillnad från idag skulle denna grupp kunna få separata rekommendationer, säger Kari Johansson.
Forskarna ska nu gå vidare med liknande studier på de övriga BMI-klasserna övervikt, normalvikt och undervikt.
Studien har skett i samarbete med University of British Columbia, Kanada, University of Pittsburgh, USA, och University of California, USA. Finansiärer var Karolinska Institutets stiftelser och fonder och Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).
Kari Johansson och medförfattarna Lisa Bodnar, och Jennifer Hutcheon ingår i ett WHO-initiativ för globala standarder för viktuppgång under graviditet. Åsikterna som uttrycks i studien återspeglar dock inte WHO:s åsikter. Olof Stephansson är medgrundare och medägare av en svensk graviditetsapp, One Million Babies. Inga andra intressekonflikter rapporteras.
Publikation: ”Safety of low weight gain or weight loss in pregnancies with class 1, 2, and 3 obesity: a population-based cohort study”, Kari Johansson, Lisa M Bodnar, Olof Stephansson, Barbara Abrams, Jennifer A Hutcheon, The Lancet, online 28 March 2024, doi: 10.1016/ S0140-6736(24)00255-1.
https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(24)00255-1
För mer information, kontakta:
Kari Johansson, docent
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
E-post: kari.johansson@ki.se
Telefon: 070-695 49 26
Olof Stephansson, professor, överläkare
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
E-post: olof.stephansson@ki.se
Telefon: 070-748 78 25
Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients