Connect with us

Marknadsnyheter

WICONA MEETS: Steen Elsted Andersen

Published

on

I det senaste avsnittet av WICONA Meets reste vårt team till Köpenhamn för att träffa en av Europas ledande fasaddesigners. Steen Elsted Andersen. Steen är chef för fasaddesign på Henning Larsen och har under sin 20-åriga karriär medverkat i designen av byggnader som Köpenhamnsoperan, Harpa Konserthus och Konferenscenter samt Nordea Bank Corporate Center.

 

Det var den vise Marcus Aurelius som rådde oss att titta under ytan. Och sedan dess har detta påstående visat sig i otaliga versioner: Döm inte en bok efter omslaget! Döm inte hunden efter håren…

 

Självklart har ytan fått en dålig approach genom århundradena. Men för arkitekter framträder dock ytan snarare som ett av sätten att lösa vår tids mest grundläggande designutmaning: hur bygger man hållbart och futuristiskt.

 

Naturligtvis har fasadsystem alltid tillåtit oss att följa arkitekturens utveckling, från de mest grundläggande halm- och lerfasaderna till renässansens ornament med kupoler och den geometriska komplexiteten i 2000-talets design.

 

Men, hur ser det ut idag?

 

Förskjutningen mot hållbar fasaddesign är ”på ytan” mycket mer subtil än de mest utmärkande förändringarna från det förflutna. När allt kommer omkring kan ett nytt kontor, klätt i en glasfasad, i många fall vara väldigt lik ett projekt som byggdes på 80-talet – den stora skillnaden är att byggnaden i huvudsak numera är ett batteri som utnyttjar solens kraft.

 

Dessa energibesparingar genom solceller i fasaden är bara ett av många sätt då fasader blir viktiga komponenter i strävan att göra byggbranschen grönare: listan inkluderar även biometrisk design, vertikala trädgårdar och en hel rad andra energiproducerande funktioner.

 

Ännu viktigare, då begreppen ”grönt” och ”organiskt” blir integrerade delar av designlandskapet, är att vi fråga oss själva vad som verkligen ska räknas som en hållbar fasad: Vilka material kommer att dyka upp som nyckeln till vår strävan att återställa vår planets jämvikt? Hur kommer montering och leverans av byggnadsdelar att förändras framåt? Och vilken roll kommer återvinning att spela i vårt alltmer cirkulära förhållningssätt till byggande?

 

Vi lanserade WICONA Meets för att ge några svar på vad arkitektur har i beredskap för oss, men också som ett försök att inspirera och väcka ett samtal om de oändliga möjligheterna att bygga bortom morgondagen. Idag krävs det mer än någonsin av de professionella som formar våra städer för att hitta nya, kreativa lösningar för att balansera estetik med kraven på miljövård och en snabb växande stadsbefolkning.

 

https://www.wicona.com/sv/se/wicona-meets/

 

 

Caroline Jonson
Communication Manager
076 113 97 98
caroline.jonson@hydro.com

OM WICONA:

Under de senaste decennierna har varumärket WICONA utvecklats till en synonym för aluminiumsystem för fasader, fönster och dörrar som uppfyller de högsta standarderna på marknaden.

Denna höga tekniska standard, expertis och bearbetning av produktkvalitet samt en rad olika omfattande specialisttjänster – är alla ett viktigt bidrag till varumärkets framgång. WICONA ägs av det norska företaget Hydro, ett fullintegrerat aluminiumföretag med 35 000 anställda i 40 länder över alla kontinenter, som kombinerar lokal expertis, global forskning och en enastående produktutveckling.

 www.wicona.se

/ FÖLJ OSS

Facebook.com/wicona

www.linkedin.com/company/wicona-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Scandic i vecka 1, 2025

Published

on

By

Scandic Hotels Group AB (publ) (LEI: 529900JY9ZBGUXGRKQ86) har mellan den 30 december 2024 och den 3 januari 2025 återköpt sammanlagt 195 000 egna aktier (ISIN: SE0007640156) inom ramen för det aktieåterköpsprogram som styrelsen beslutat om.

 
Återköpen är en del av det aktieåterköpsprogram om 300 miljoner kronor som Scandic lanserade den 9 december 2024. Aktieåterköpsprogrammet löper under perioden den 9 december 2024 till senast den 31 mars 2025 och genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (”MAR”) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”).

Scandics aktier har återköpts enligt följande:

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

2024-12-30

 

60 000

68,1827

4 090 962

2025-01-02

 

65 000

68,8185

4 473 203

2025-01-03

 

70 000

68,7911

4 815 377

Totalt ackumulerat under vecka 1, 2025

195 000

68,6130

13 379 542

Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet

1 035 000

67,7976

70 170 495

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Nordea för Scandics räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Scandics innehav av egna aktier till 1 035 000. Det totala antalet aktier i Scandic, inklusive egna aktier, uppgår till 219 157 922 och antalet utestående aktier, exklusive egna aktier, uppgår till 218 122 922.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna biläggs detta pressmeddelande.

För mer information, vänligen kontakta:

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

 

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Semesterplaneraren 2025 – så maxar du årets ledighet

Published

on

By

2025 blir återigen arbetstagarnas år. Få koll på årets alla röda och planera in årets semester på bästa sätt. Här guidar resebyrån Ticket dig i hur du ska göra för att vara ledig så länge som möjligt utan att slösa semesterdagar.

S maxar du ledigheten

2025 blir ett riktigt guldkantat år för arbetstagare som vill maximera sin ledighet utan att behöva använda för många semesterdagar. Genom att planera strategiskt går det att omvandla korta veckor till längre ledigheter. Här delar resebyrån Ticket med sig av sina bästa tips för att utnyttja de röda dagarna till max.

– Med lite planering kan man verkligen få ut det mesta av årets röda dagar. 2025 bjuder på flera tillfällen att skapa längre ledigheter utan att använda alltför många semesterdagar, säger Tiyoneh Jah, PR- och Kommunikationsansvarig på Ticket.

Ett bra tips för 2025 är att planera resan kring Kristi himmelsfärd eller nationaldagen, eftersom flygpriser och hotellkostnader ofta är lägre under dessa helger än under skolloven. Det ger en utmärkt möjlighet för en försommarresa till solen eller en budgetvänlig cityweekend.

– I början av året brukar många flyg- och charterbolag erbjuda kampanjer för resor under hela året. För den som vill hitta riktiga fyndpriser är det en god idé att börja planera redan nu, säger Tiyoneh Jah.
 

Tickets guide till smart semesterplanering 2025:

Påsk
10 dagar ledigt.
Ta 4 semesterdagar: 14–17 april eller 22–25 april
16 dagar ledigt. Ta 8 semesterdagar: 14–17 april och 22–25 april

Första maj
4 dagar ledigt.
Ta 1 semesterdag: 2 maj
9 dagar ledigt. Ta 4 semesterdagar: 28–30 april och 2 maj

Kristi himmelsfärd
4 dagar ledigt.
Ta 1 semesterdag: 30 maj
9 dagar ledigt. Ta 4 semesterdagar: 26–28 och 30 maj
11 dagar ledigt. Ta 5 semesterdagar: 30 maj och 2–5 juni

Nationaldagen
9 dagar ledigt.
Ta 4 semesterdagar: 2–5 juni
11 dagar ledigt. Ta 5 semesterdagar: 30 maj och 2–5 juni

Midsommar
9 dagar ledigt.
Ta 4 semesterdagar: 16–19 juni

Jul och nyår
9 dagar ledigt.
Ta 2 semesterdagar: 22–23 december
16 dagar ledigt. Ta 5 semesterdagar: 22, 23, 29, 30 december och 2 januari
23 dagar ledigt. Ta 9 semesterdagar: 22, 23, 29, 30 december och 2, 5, 7–9 januari

För mer information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på Ticket 
Telefon: +46 76 773 34 54 
E-post: tiyoneh.jah@ticket.se

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyrå med en marknadsandel på cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med 67 butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en unik omnikanal-strategi.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

CS MEDICA Closes 1.1 MDKK White-Label CBD-Infused Product Order for Italy

Published

on

By

Launch in Italy Planned for Q2 2025, with Global Expansion to Follow

CS MEDICA, a Danish MedTech company and leader in CBD-infused medical devices, announces its subsidiary CANNORDIC signed a new white-label partnership, marking a milestone in its expansion strategy. The collaboration, initiated at the CPHI Worldwide event in Milan, focuses on MDR-compliant products. The first order, valued at 1.1 million DKK, includes Pain & Arthritis Gel and Wound Gel, set for launch in Italy in Q2 2025. The initial launch in Italy will leverage the partner’s extensive network, with plans to target pharmacies with their own brand.

MDR Compliance: A Key Differentiator
CS MEDICA’s advanced MDR compliance was crucial in securing this partnership. The selected products are confirmed MDR Class IIa and are in the final stages of reclassification, bridging the gap between pharmaceutical and CBD-infused self-care solutions.

Launch Plans and Future Expansion

Discussions continue regarding future product additions and global distribution to over 50 countries. For competitive reasons, the brand and rollout details will be disclosed at the time of launch.

For more information about CS MEDICA, please contact:
Gitte Lund Henriksen, CFO
Phone: + (45) 2774 2280
Email: glh@cs-medica.com
Website: https://www.cs-medica.com/

 

CS MEDICA A/S, a Danish MedTech pioneer, specializes in developing evidence-based, CBD-integrated treatments for pain management, autoimmune and stress-related disorders. With a focus on patient-centric care, our products range from innovative R&D to registered over-the-counter substance-based medical devices and dermaceuticals. Our flagship CANNASEN® brand, alongside our own-label solutions, exemplifies our dedication to safe, high-quality treatments for both human and veterinary health globally. The company is listed on Spotlight Stock Market in Stockholm (symbol: “CSMED”) until 9.1.2025. For more information, visit cs-medica.com and LinkedIn.
 

CANNORDIC A/S, a subsidiary of CS MEDICA Group, is a pioneering MedTech company specializing in innovative substance-based medical devices containing bioactive CBD. Our dedication to enhancing lives by integrating innovation, science, technology, and natural cannabis compounds positions it as a pioneer in the medical technology industry. The company ensures robust research, development, manufacturing, compliance, data insights, and commercialization processes. 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.