Connect with us

Marknadsnyheter

WWF-rapport: Svenskar gillar hållbar mat – men den är dyr och svår att hitta

Published

on

Svenskarna anser att det är deras eget ansvar att äta hållbar mat och att det krävs för att tackla klimatkrisen och hoten mot naturen. Utmaningen är att hitta de hållbara alternativen, som anses vara dyra och svåra att hitta i butiken. Det visar en ny undersökning av WWF i nio europeiska länder, varav Sverige är ett. 

Mnga svenskar tycker det r svrt att hitta de hllbara alternativen i butiken

En majoritet av svenskarna tycker det är svårt att hitta de hållbara alternativen i butiken, enligt WWFs nya undersökning. Foto: Pixabay

–  Mat står idag för en fjärdedel av de globala utsläppen av växthusgaser och det är svårt att minska utsläppen från livsmedelssektorn. Men alla sektorer måste bidra, därför behöver vi göra det enkelt att äta hållbart och det snabbt, säger Gustaf Lind, generalsekreterare WWF. 

 WWF har ställt frågor till personer mellan 18 och 65 år i nio europeiska länder (Belgien, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Portugal, Storbritannien, Sverige och Österrike) som en del av det EU-finansierade projektet Eat4Change. Syftet med projektet är att engagera människor till att välja mer hållbar mat.  

– Det är förvånande att endast en låg andel av svenskarna anser att matbutikerna och restaurangerna har ett ansvar. Det är ju i livsmedelsbutiker och restauranger som de flesta gör sina aktiva matval, säger Anna Richert, senior matexpert WWF, som är positiv till breda branschsamarbeten för att skapa matmiljöer som underlättar hållbara och hälsosamma matval.

 Varannan svensk anser att det inte är tydligt i affärer och restauranger vad som är hållbar mat (49 procent). Var femte menar att det är tillgången på hållbar mat som främst hindrar (22 procent). Det är fler äldre än yngre som tycker att det är otydligt vad som är hållbar mat (54 respektive 45 procent). Det främsta hindret mot att välja hållbar mat är att den anses vara dyr (43 procent). Detta syntes särskilt bland de som är under 25 år och i gruppen 36-45 år (där barnfamiljerna är i majoritet). 

 –Det är uppenbart att det finns flera hinder för hållbara matsystem som borde vara lätta att undanröja. Ökad kunskap hos konsumenter måste gå hand i hand med ett genomgripande arbete inom dagligvaruhandeln. Det krävs också ett politiskt ledarskap för att göra det lätt att göra rätt. I flertalet undersökningar har det visats att konsumenterna vill ha vägledning, nu är det dags, avslutar Anna Richert.  

 En majoritet av svenskarna anser att Sveriges matproduktion belastar miljön mindre än andra länders matproduktion. Och att länder utanför EU är sämre än EU-länderna själva. Idag används 40 procent av jordens beboeliga marker till att producera mat, och jordbruket är den största drivkraften bakom förlust av biologisk mångfald. Vi har långt kvar till schysst, hållbar mat för alla.    

FAKTA från svenska delen av undersökningen:  

  • En majoritet av svenskarna äter fortfarande kött, fisk och mjölkprodukter (95 procent).Vegetarianerna utgör cirka 5 procent. Endast var fjärde person överväger att köpa mindre kött, fisk eller mejeriprodukter, eller inget av dem, för att minska klimatpåverkan i den mat de äter. (25 procent). 

  • Det är dock fler yngre (21 vs 14-15 procent) som svarar att de väljer mat utifrån värderingar och att de köper mat som är miljömärkt (exempelvis ekologisk, Rainforest Alliance, RSPO, UTZ (till den yngre åldersgruppen räknas 18-35 år och resterande 36-65 åringar räknas till de äldre). 

  • Varannan svensk i undersökningen anser att maten utgör en negativ miljöpåverkan, vilket var ungefär samma nivå som i de andra länderna i studien. En av tio anser det inte (totalt 50 procent negativ och 12 procent positiv). Var femte person anser också att Sveriges matproduktion har en negativ effekt på mil-jön (18 procent). Varannan uppger att den har en positiv miljöeffekt (48 procent). 

FAKTA: Om undersökningen  

  • Undersökningen har gjorts av den oberoende  marknadsundersökningsbyrån Savanta ComRes. Enkäten besvarades av 11 439 vuxna i nio europeiska länder, varav 1074 besvarade enkäten i Sverige  och Storbritannien (2063). Uppgifterna vägdes i varje land efter ålder, kön, region för att vara nationellt representativa. Alla länder viktades för att vara lika representerade i den sammanlagda europeiska summan. I Sverige besvarades frågorna av personer mellan 18 och 65 år, under perioden 24 februari till 22 mars 2021.  Analys av det svenska resultatet är gjord av Kantar Sifo.
    Vill ni läsa hela undersökningen, kontakta press, se nedan.

FAKTA Eat4Change 

  • Projektet strävar efter att få europeiska medborgare att ta en mer aktiv roll i samhället och ändra sin kost till att bli mer växtbaserad och på annat sätt miljömässigt hållbar. Läs mer här

Har du frågor, kontakta:  

Anna Richert, senior matexpert WWF, anna.richert@wwf.se, tel 070-6376878 
Sofia Nordlund, projektledare Eat4Change WWF, sofia.nordlund@wwf.se, tel 070-6808921 
Nina Schmieder, pressekreterare WWF, nina.schmieder@wwf.se,  tel 0735-862622 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.