Connect with us

Marknadsnyheter

YouCruit: Jobbmarknadsplats för amerikanska lastbilsförare ger sig in i försäkringsbranschen

Published

on

Malmöbolaget YouCruit kompletterar sin jobbmarknadsplats Lanefinder, som specialiserar sig på den amerikanska truckingindustrin, med en egen försäkringslösning för samma bransch. Målet är att kraftigt utöka arbetsmarknaden för förarna genom att specialanpassa försäkringarna för att bättre kunna matcha förare mot truckingbolagen och tillgodose deras anställningsbehov. Att försäkra en enda lastbilschaufför kostar cirka 12 000 dollar per år.

7 300 åkerier har redan anslutit sig till Lanefinder vilka totalt har över 300 000 anställda förare. Därmed har bolaget fått stora mängder data som avslöjar stora diskrepanser mellan de krav kundernas olika försäkringsbolag ställer på vilka förare som kan anställas och sannolikheten att förare kan uppfylla dessa krav i verkligheten.

–Den amerikanska truckingindustrin är trasig på flera sätt och vi har stora ambitioner men dagens försäkringslösningar gör det svårare för oss att laga branschen. Försäkringarna truckingbolagen köper är inte anpassade till industrins förutsättningar och gör rekryteringen, som redan är den stora flaskhalsen, ännu svårare, säger YouCruits VD Mats Holmbäck.

YouCruit kommer därför via sin jobbmarknadsplats Lanefinder själva ge sig in i försäkringsbranschen genom att erbjuda en egen lösning. De 7 300 bolag som idag är anslutna betalar mer än 3,5 miljarder dollar årligen för sina försäkringar samtidigt som de har försäkringsvillkor som stänger ute majoriteten av förarna, enligt den statistik YouCruit tagit fram ur sin data. Det vanligaste skälet är att försäkringsbolagen kräver mer erfarenhet än vad förarna normalt sett har.

–Bristen på chaufförer lamslår hela branschen och är ett stort skäl till att julhandeln är ett enda kaos i USA i år. Våra beräkningar visar att ett företag i snitt drar in ett par hundra tusen dollar per lastbil och år samtidigt som man jagar enstaka 100-dollar sedlar på en billigare försäkring. Företagen ser idag försäkring som en kostnad som gärna ska vara så låg som möjligt då de flesta försäkringar ändå ser likadana ut. Man har aldrig kunnat se sambandet mellan hur den försäkring man väljer påverkar deras största problem -att hitta och anställa chaufförer. Den datan sitter vi på. Där andra försäkringsbolag enbart kan konkurrera på pris kommer vi istället visa på hur deras val av försäkring påverkar rekrytering, tillväxt och slutligen bottom line, säger Mats Holmbäck.

Som ett första steg i försäkrings satsningen har YouCruit rekryterat Kevin Rettberg från den amerikanska försäkringsmäklaren Assured Partners där han ledde deras transport vertikal med en försäkringspremie volym på 1.2 miljarder dollar årligen. Han ska nu leda YouCruits lansering av en specialanpassad försäkring för Lanefinder under 2022.

–För att hjälpa åkerierna med sitt största problem – att hitta förare – måste man också lösa försäkringsfrågan. Under mina 20 år i försäkringsbranschen har jag aldrig sett en större möjlighet än den som Lanefinder har just nu, säger Kevin Rettberg.

I somras gjorde YouCruit en nyemission på runt 100 miljoner kronor för att ytterligare accelerera tillväxten för Lanefinder. Under 2022 siktar företaget på att börsnotera sig.

Mats Holmbäck
VD YouCruit AB
mats.holmback@youcruit.com

www.youcruit.com | www.lanefinder.com

Lanefinder – unbreaking the trucking industry, starting with the world’s most transparent job platform.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.