Connect with us

Marknadsnyheter

Yrkes-SM 20 år – Tre vinnare från 2004 berättar vad som hänt sedan dess

Published

on

I år fyller Yrkes-SM 20 år och intresset för tävlingen blir allt större. Första tävlingen anordnades i Piteå 2004 med bland andra vinnarna Tomas Vikberg, svetsare, Frida Claesson, frisör och Fredrik Östlin, målare, som alla på ett eller annat sätt är kvar i branschen.


Målare som tävlade i Yrkes-SM 2004 i Piteå.

Den 23 april går Yrkes-SM av stapeln, 20 år efter att den första tävlingen anordnades i Piteå 2004. Sedan dess har nästan 2000 ungdomar tävlat i yrken som frisör, IT, automation, elektriker, transport och mycket mer.

En av dem som tävlande i Piteå 2004 var svetsaren Tomas Vikberg från Vistträsk. Där vann han guld i svetsning och kvalade sig vidare till Yrkes-VM i Helsingfors året därpå. Tomas gick Industriprogrammet på Strömbackaskolan i Piteå. Idag driver Tomas eget företag inom svetsning och tiden med Yrkes-SM minns han tillbaka på med värme.

– Det var en rolig upplevelse att få delta i ett så stort evenemang. Jag har alltid tyckt om att svetsa, det fick jag börja med redan som tioåring med min pappa hemma på gården. Yrkesutbildningen har gett mig en bra grund att stå på i arbetslivet och gett mig möjlighet att jobba både inom industrin, i mindre företag och nu i mitt eget företag, vilket jag trivs jättebra med, säger Tomas Vikberg.

Även Frida Claesson från Norrköping var en av de tävlande i Piteå under SM 2004. Hon tog guldmedalj som frisör och redan samma år brons i Frisör-VM i Milano. Tävlingsframgångarna lärde henne att se möjligheterna inom sitt yrke och därför sadlade hon ganska raskt om till att utbilda andra frisörer för olika produktföretag inom branschen. Idag arbetar hon som utbildningschef för ett produktföretag där hon stormtrivs. Hon bor i Valdemarsvik, en bit utanför Norrköping där hon växte upp. Frida gick frisörlinjen på Kungsgårdsgymnasiet i Norrköping och ångrar inte att hon valde en yrkesutbildning.

– Man ska välja ett yrkesprogram eftersom det är framtiden, som hantverkare kan du aldrig ersättas av AI. Yrkesprogram är också bra för dem som i likhet med mig gillar att utvecklas. Är man osäker på vad man vill göra i framtiden så kan det vara bra att veta att inom många yrkesprogram får man testa på många olika inriktningar inom yrket innan man går vidare och fördjupar sig, säger Frida Claesson.

Fredrik Östlin från Borlänge tävlade i måleri under Yrkes-SM i Piteå 2004 och sedan på Yrkes-VM i Helsingfors. Det var hans lärare och första arbetsgivare som peppade honom att delta på Yrkes-SM trots hans inledande tvekan. Efter guldmedaljen har han fortsatt att måla och startade så småningom ett eget företag, Östlins Måleri, vilket han driver än idag. Fredrik läste Bygg – och anläggningsprogrammet på Hushagsgymnaiset i Borlänge och valde måleri tack vare bra och trevliga lärare. Han trivs fortfarande som målare och har inga planer på att byta jobb.

– Det är och kommer fortsatt vara brist på hantverkare, man behöver aldrig vara utan jobb även om konjunkturerna går upp och ned, säger Fredrik Östlin. 

Yrkes-SM lockar fler ungdomar varje år

Förra Yrkes-SM anordnades 2022 i Växjö och då tävlade fler än 170 ungdomar om titeln svensk mästare inom 30 olika yrken. Tävlingen lockade över 22 000 åskådare vilket är det största publikantalet sedan starten. Intresset växer sig allt större varje år och i år väntas ännu ett rekordår i Karlstad.

– Jag var faktiskt med när Yrkes- SM anordnades för första gången i Piteå 2004 och det har hänt mycket sedan dess. Framför allt har vi som organisatör professionaliserats och vi har utökat vårt viktiga samarbete med branschorganisationerna. Storheten i tävlingen är densamma, att det samlas så många branscher och tävlande under samma tak. Tack vare sociala medier når vi i dag ut bredare i landet än tidigare vilket gör att fler kan se nyttan med yrkesutbildningar via våra fantastiska ambassadörer, säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden.

–  Vår största utmaning har varit och är fortsatt statusfrågan, att det finns förutfattade meningar om yrkesutbildningar. Det visar också varför det är viktigt att Yrkes-SM fortsätter. Så att vi, genom förebilder, kan fortsätta visa varför det är ett smart val att välja en yrkesutbildning.

–  Vi kan även se positiva effekter i kommuner och regioner som anordnat Yrkes-SM. Att många av dessa fortsätter att driva frågan även efter tävlingen avslutats. Därför är det särskilt roligt att tävlingen i år för första gången hamnar i Karlstad och Värmland.

Presskontakt:
Felicia Danstål Skiöld, 070-375 20 14, felicia.skiold@jmw.se

WorldSkills:
Pontus Slättman, 070-514 75 65, pontus.slattman@worldskills.se

Yrkes-SM
Yrkes-SM är Sveriges största yrkestävling och arrangeras av WorldSkills Sweden. Syftet med tävlingen är att öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar. Under tre dagar hålls ett tävlings- och uppvisningsevenemang där hundratals av Sveriges mest kvalificerade ungdomar tävlar för att visa sin yrkesskicklighet. Under evenemanget ges även besökarna möjlighet att praktiskt prova på en mängd yrken. Yrkes-SM hålls jämna år och fungerar som en uttagstävling till det svenska Yrkeslandslaget i kommande Yrkes-EM och Yrkes-VM. 2024 firar Yrkes-SM 20-årsjubileum och tävlingen arrangeras i Karlstad.

WorldSkills Sweden
WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka intresset, statusen samt kvaliteten för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring som värnar arbetsmiljö samt AMF som fokuserar på hållbara pensionslösningar.
www.worldskills.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Konsumenternas förtroende vill inte stiga trots ökad köpkraft

Published

on

By

Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen säger i sin senaste konjunkturöversikt för hushåll att Finlands ekonomiska utsikter fortfarande är svaga i början av året, men kommer att förbättras mot slutet av året. Hushållens skuldsättningsgrad har börjat minska, men arbetslösheten bland män fortsätter att stiga. Köpkraften börjar dock tydligt öka, vilket är en följd av att inflationen dämpas och löneökningarna är högre än vanligt. 

De senaste åren har varit utmanande för finländska hushåll. Den finska ekonomin minskade med 1 procent år 2023, och inte heller under innevarande år är det ännu möjligt att uppnå en positiv tillväxt som helhet. I sin prognos i april uppskattade chefsekonomen för Sparbanksgruppen, Henna Mikkonen, att Finlands BNP skulle minska med 0,5 procent år 2024. Räntorna har stigit avsevärt, men detta har dämpat lyft av stora lån, vilket i sin tur har sänkt de finska hushållens skuldsättningsgrad. Inflationen har stigit de senaste åren, vilket har hållit räntorna höga, men med en lugnare inflation kommer Europeiska centralbanken snart att börja sänka räntorna. 

Köpkraften på uppgång – lättnad för bostadsmarknaden 

Finlands ekonomi är mycket räntekänslig. I Finland är de allra flesta bostadslån bundna till rörliga räntor, vilket innebär att ränteförändringar snabbt överförs till människors lånekostnader. Detta, tillsammans med den allmänna osäkerheten och den försvagade köpkraften, har också tydligt minskat volymen av bostadstransaktioner, och bostadspriserna har fallit med i genomsnitt drygt 10 procent sedan ett par år tillbaka. 

”Räntesänkningen är bra för Finlands ekonomi och lugnande nyheter för alla med bostadslån. Man bör dock komma ihåg att även om räntesänkningen ger lättnad för skuldsatta hushåll är det, som det ser ut idag, inte möjligt att återgå till tiden med nollränta. Vi förväntar oss också att den svaga takten på bostadsmarknaden kommer att fortsätta ett tag, men sänkningen av styrräntan som förväntas i juni bör stimulera bostadsmarknaden under andra halvåret”, säger Mikkonen. 

Förutom fallande räntor kommer den dämpade inflationen att bromsa prisuppgången, vilket tillsammans med löneökningarna och högre pensioner kommer att öka hushållens köpkraft. 

”Nedgången i konsumenternas köpkraft som vi sett de senaste åren är så stor att det kommer att ta flera år till att komma ikapp. Konsumenterna är fortfarande mycket försiktiga, och inte all ökning av inkomsterna kommer att riktas mot konsumtion, utan sparandet kommer också att öka i år. Det är förnuftigt att bygga upp besparingsbuffertar ifall de har behövt användas de senaste åren”, säger Mikkonen. 

Sysselsättningssituationen försämrades – särskilt i mansdominerade branscher 

Mikkonen observerade i sin ekonomiöversikt i början av året att arbetslösheten i mansdominerade branscher har börjat öka. Den fortsätter att öka och har ökat betydligt mer än kvinnors arbetslöshet. Detta återspeglas också i Sparbankernas kortdata, där en skillnad kunde noteras mellan kvinnors och mäns kortbetalningar. 

Det minskade antalet sysselsatta är dock enbart den privata sektorns problem. Antalet anställda inom den offentliga sektorn har ökat. 

”Även om utvecklingen på arbetsmarknaden har gått mot det sämre har situationen som helhet försvagats mycket måttligt. En anledning till detta är den långvariga kompetensbristen på arbetsmarknaden. Företagen har redan länge sagt att det är svårt att hitta kompetenta arbetstagare. Även om denna utmaning nu har lättat är det fortfarande det näst största hindret för tillväxt i finländska företag, det största hindret är otillräcklig efterfrågan”, säger Mikkonen. 

Konsumenternas förtroende är ytterst lågt

Till följd av krigsutbrottet i Ukraina och den snabba inflationen samt stigande räntor sjönk de finländska konsumenternas förtroende till en rekordlåg nivå. Många faktorer verkar dock redan vara lite bättre i konsumenternas vardag, vilket innebär att förtroendet långsamt kan förväntas börja stiga.  

”Prisökningen har lugnat ner sig, köpkraften växer igen och räntesänkningen finns i sikte redan inom en snar framtid. Arbetsmarknadsläget skapar dock motvind och konsumenterna upplever att risken för arbetslöshet är större än tidigare. Sammantaget förväntar vi oss dock att konsumenternas förtroende gradvis återhämtar sig i år. Andelen som måste använda sina besparingar eller bli skuldsatta har minskat något de senaste månaderna. Omkring 55 procent av konsumenterna kan fortfarande spara, även om deras andel före inflationsökningen var drygt 60 procent”, sammanfattar Mikkonen.

Mer info och intervjuer:

Henna Mikkonen
Chefsekonom, Sparbanksgruppen
henna.mikkonen@saastopankki.fi, 040 564 7918

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nyhet från M Picaut: “Dynamisk duo med aloe vera och svensk havre”

Published

on

By

Använd tillsammans eller var för sig. De nya Hydra-krämerna med svalkande aloe vera och lugnande havreolja från skånska gårdar återfuktar och stärker din hy.

– Det här är två riktiga superhjältar för sommarhuden, säger Mette Picaut, grundare och vd på M Picaut Swedish Skincare.

Hydra Pure Ultra Light Cream och Hydra Barrier Rich Cream från M Picaut Swedish Skincare innehåller svensk havreolja samt aloe vera.

En lättare kräm som lugnar, reparerar och återfuktar, och en rikare version som ger huden spänst och bygger upp skyddsbarriären. Hydra Pure Ultra Light Cream och Hydra Barrier Rich Cream är två “syster”-krämer som kompletterar varandra och ger huden fukt och lugn.

– Den här underbara duon kan användas tillsammans, som en dagkräm och en nattkräm, eller var för sig. Det är två härliga återställare som lugnar, läker och ger mycket fukt. Perfekt för torr och stressad hud, inte minst inför sommarsäsongen, säger Mette Picaut, grundare och vd på M Picaut Swedish Skincare.

Aloe vera och svenskodlad havre är huvudingredienser i båda hudvårdsprodukterna. Aloe vera ger en svalkande och återfuktande känsla samt dämpar irritation och solskadad hy. Den näringsrika havreoljan lugnar och läker.

– Havreolja är som bomull för huden! säger Mette Picaut som länge drömt om att få använda havre i sina hudvårdsprodukter.

– Vår svenskodlade havreolja är rik på lipider och essentiella fettsyror, vilket gör att den både tillför fukt och återställer hudens naturliga fuktbalans. Dessutom innehåller den antioxidanter, vitamin B och E och mineraler som magnesium, järn och zink. Det är guld för alla som vill dämpa och förebygga rodnad och irritation i huden.

De båda nyheterna från den prisbelönta svenska hudvårdsserien kompletterar varandra. Hydra Pure Ultra Light Cream är perfekt för yngre hud och dig som vill ha en lättare och lugnande dagkräm under sommarsäsongen. För dig som har mogen hy, eller vill ha en kompletterande nattkräm, innehåller den rikare varianten Hydra Barrier Rich Cream även ceramider som hjälper till att stärka hudens barriär och låsa in fukt på ett effektivt sätt.

– Hydra Pure Ultra Light Cream är en ultralätt kräm som passar fint på sommaren när vädret är varmt, eller till en ung hy hela året om. Den är härligt fuktgivande och dämpar hudrodnad. Hydra Barrier Rich Cream är en multifunktionell kräm som passar alla, såväl ung som äldre. För den mer mogna huden fungerar den fint som en dagkräm under årets varmare årstider, och hjälper till att ge huden en naturlig lyster och smidighet, säger Mette Picaut.

Att de båda Hydra-krämerna lanseras just inför sommarsäsongen är ingen slump.

– Tack vare att de innehåller så mycket svalkande aloe vera blir de lite som en skön “after sun” för ansiktet. De fungerar också perfekt för stressad eller känslig hy och dämpar svullnad och irritation, till exempel efter en dag i solen.

De båda Hydra-krämerna ligger dessutom i en något lägre prisklass än M Picauts övriga sortiment.

– Vår hudvårdsserie ska ha något för alla kunder, oavsett plånbok, säger Mette. Det här är vår present till alla som söker passionerad hudvård till ett förmånligt pris. Jag hoppas att våra Hydra-krämer ska kännas som en kram för huden och ge allt den behöver i form av lugn, fukt och fett! Naturligtvis är de lika härliga att använda hela året om!

Hydra Pure Ultra Light Cream

  • Lugnar och reparerar.
  • Håller huden smidig och återfuktad.
  • Minskar rodnad och irritation.
  • Perfekt som make up-underlag.

Ingredienser:

  • Havreolja har lugnande egenskaper, binder fukt och bildar en skyddande barriär på hudens yta.
  • Aloe vera återfuktar på djupet, ger svalka efter solen och hjälper mot eksem och andra hudproblem.
  • Squalane från oliver ger hyn en silkeslen finish.
  • Hyaluronsyra hjälper huden att bevara sin fuktnivå.

Hydra Barrier Rich Cream

  • Håller huden smidig och återfuktad.
  • Minskar rodnad och irritation.
  • Lugnar och minskar känslighet.
  • Skyddar och bevarar fukt.
  • Stärker och reparerar hudens naturliga barriär.

Ingredienser:

  • Havreolja har lugnande egenskaper, binder fukt och bildar en skyddande barriär på hudens yta.
  • Aloe vera återfuktar på djupet, ger svalka efter solen och hjälper mot eksem och andra hudproblem.
  • Squalane från oliver ger hyn en silkeslen finish.
  • Hyaluronsyra hjälper huden att bevara sin fuktnivå.
  • Ceramider stärker hudens barriär och låser in fukt.

För mer information:
Mette Picaut, grundare och vd, info@mettepicaut.se, +46 70-741873

M Picaut Swedish Skincare är en svensk prisbelönt hudvårdsserie som står för genomtänkt ekolyx med omtanke. Alla produkter tillverkas i Sverige och innehåller så hög halt av ekologiska ingredienser och avancerade biopatent som möjligt för att hjälpa huden att må som allra, allra bäst. www.mettepicaut.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Upptäck sommarens godisnyheter från Fazer

Published

on

By

Sött, syrligt, salt och mjuk kola med mjölkchoklad. Sommarens härliga nyheter från Fazer har landat i butikshyllorna. Här presenteras nya dubbla crunchy stycksaker från Dumle, Geisha och Karl Fazer och Tutti Frutti godispåsar i fruktiga, söta och syrliga smaker.   

Fyra nya oemotståndliga stycksaker med crunch 
”Dumle Crunchy Salted Caramel” innehåller mjuk salt kola, mjölkchoklad och salta vetepuffar.  

”Dumle Crunchy Lakrits” innehåller mjuk salt lakritskola, mjölkchoklad och salta vetepuffar. 

”Karl Fazer Crunchy” har smak av utsökt kola och mjuk hasselnötsnougat. Överdrag med salta vetepuffar och Fazer mjölkchoklad. 

”Geisha Crunchy” har en sammetslen mjölkchoklad som gömmer två olika fyllningar – hasselnötsnougat och frasiga rispuffar. 

Dumle Summer Mix – sommarens gladaste smaköverraskning på tillfälligt besök 
Somrig Dumlekola täckt med sammetslen mjölkchoklad finns nu som en mixpåse i smakerna hallon, päron och blåbär.  

Tutti Frutti Paradise – upplev paradiset i varje tugga  
Njut av en tropisk oas med vår godispåse Tutti Frutti Paradise. Denna sommarpåse innehåller en blandning av ljuvliga exotiska fruktsmaker, krispig saltlakrits och sötlakrits.  

Tutti Frutti Summer Rings Sour på tillfälligt besök 
En godispåse fylld av härliga sommarsmaker täckt med syrligt överdrag. Cola-Citron, Fläder-Äpple, Hallon-Rabarber och Blåbär-Kaktus är fruktiga och fräscha smakkombinationer.  

Tutti Frutti är gelatinfri, vegansk och tillverkad med naturliga färg- och smakämnen. Fri från palmolja. 

Fazer Lakritsi mixpåse 
Fazer Lakritsi mixpåse överraskar med mjuka, fyllda lakritsbitar i söta och färgglada hjärtformer. Välj din favorit bland kola-, citron- och hallonsmakande fylld lakrits. 

Fazer Lakritsi Sweet 
Fazers goda, söta och mjuka lakrits finns nu i hjärtformade format. En godisbit som fullkomligt smälter i munnen. 

För mer information vänligen kontakta:   
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige 076-128 74 85, press@fazer.com 

Fazer-koncernen   
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.     

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.