Connect with us

Marknadsnyheter

Zinzino lanserar banbrytande produkt: BalanceOil Vegan för hjärta och hjärna

Published

on

fr, okt 20, 2017 13:00 CET

Zinzino AB (publ), ett ledande direktförsäljningsbolag inom hälsa, lanserar BalanceOil Vegan, en banbrytande 
produkt som bidrar till en optimal hjärnfunktion samt stärker hjärta och immunförsvar genom att balansera fettsyrorna omega-6 och omega-3.

BalanceOil Vegan är en helt unik och patenterad blandning av tre oljor som tillför kroppen viktiga essentiella fettsyror:

  •  Olja från marina mikroalger
  •  Echiumfröolja
  •  Extra virgin olivolja med höga halter av antioxidanter

Ingredienserna i oljan ökar nivåerna av bland annat nyttiga omega 3-fettsyror i kroppen och justerar med tiden förhållandet mellan omega-6 och 3 till optimala nivåer. På så sätt bidrar BalanceOil Vegan till hjärnans, hjärtats och immunförsvarets optimala funktion.

”Vi är mycket stolta över att kunna lansera en till 100 % vegansk omega-3 produkt. Den goda effekten på balansen av fettsyror i kroppen har tydligt visats vid blodanalyser vid det oberoende laboratoriet Vitas*. BalanceOil Vegan är unik i sitt slag, eftersom den är den enda veganska produkten med en blodanalys för att kontrollera dess effekt över tid”, säger Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino AB.

De viktigaste ingredienserna i BalanceOil Vegan är marin mikroalgolja rik på EPA och DHA från Schizochytrium, extra virgin olivolja med högt innehåll av polyfenoler samt echiumfröolja som i studier visar stor förmåga att öka EPA och DHA i kroppen. Vegansk D-vitamin är också tillsatt för att stötta immunförsvarets funktion.

Både EPA och DHA är fettsyror som tillhör familjen omega-3 och som måste tillföras genom kosten. Den moderna västerländska kosten innehåller för mycket omega-6 och för lite omega-3, med ökad risk för negativa effekter på hälsan som följd.

”Att äta mer och mer plantbaserat är en trend vi ser allt mer av. Vi har en genial lösning för alla vegetarianer och veganer för att säkra tillförseln av omega-3 som annars behöver intas genom fisk. BalanceOil Vegan är därför en perfekt tajmad produkt som fyller ett stort behov nu och i framtiden. Jag vågar säga att BalanceOil Vegan kommer bli en kategoriskapande produkt”, fortsätter Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino AB.

BalanceOil Vegan lanseras den 20 oktober och finns då tillgänglig på alla marknader i Europa. Fullständigt produktblad bifogas som pdf. 

  

* Läs mer om laboratoriet Vitas: vitas.no

Vill du prova Zinzino BalanceOil Vegan?
Skicka ett mail till CMO Lars Dahlberg, lars.dahlberg@zinzino.com eller

ring tfn + 46 (0) 70-779 77 70

För mer information vänligen kontakta:

Dag Bergheim Pettersen, CEO Zinzino, tfn +47(0) 93 22 57 00
 

Bilder för fri publicering kontakta:
Marcus Tollbom, tfn + 46 (0) 70-190 03 12
 

Certified Adviser:
Erik Penser bankaktiebolag

  

www.zinzino.se
 

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 13.00 den 20 oktober 2017.

Zinzino AB (publ.) är ett direktförsäljningsbolag som opererar i Europa och Nordamerika. Zinzino marknadsför och säljer produkter inom två produktlinjer; Zinzino Health, med fokus på långsiktig hälsa, och Zinzino Coffee, bestående av espressomaskiner, kaffe och te. Zinzino äger norska forskningsbolaget BioActive Foods AS och produktionsenheten Faun Pharma AS. Zinzino har drygt 120 anställda och finns på 33 marknader i Europa och Nordamerika. Företaget har sitt säte i Göteborg, kontor i Helsingfors, Riga, Oslo och Florida, USA. Zinzino är ett publikt aktiebolag, vars aktie är noterad på Nasdaq First North. Zinzino blev 2016 både utnämnt som ett av Veckans Affärers ”Superföretag” och Dagens Industris Gasellföretag.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Konsumenternas förtroende vill inte stiga trots ökad köpkraft

Published

on

By

Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen säger i sin senaste konjunkturöversikt för hushåll att Finlands ekonomiska utsikter fortfarande är svaga i början av året, men kommer att förbättras mot slutet av året. Hushållens skuldsättningsgrad har börjat minska, men arbetslösheten bland män fortsätter att stiga. Köpkraften börjar dock tydligt öka, vilket är en följd av att inflationen dämpas och löneökningarna är högre än vanligt. 

De senaste åren har varit utmanande för finländska hushåll. Den finska ekonomin minskade med 1 procent år 2023, och inte heller under innevarande år är det ännu möjligt att uppnå en positiv tillväxt som helhet. I sin prognos i april uppskattade chefsekonomen för Sparbanksgruppen, Henna Mikkonen, att Finlands BNP skulle minska med 0,5 procent år 2024. Räntorna har stigit avsevärt, men detta har dämpat lyft av stora lån, vilket i sin tur har sänkt de finska hushållens skuldsättningsgrad. Inflationen har stigit de senaste åren, vilket har hållit räntorna höga, men med en lugnare inflation kommer Europeiska centralbanken snart att börja sänka räntorna. 

Köpkraften på uppgång – lättnad för bostadsmarknaden 

Finlands ekonomi är mycket räntekänslig. I Finland är de allra flesta bostadslån bundna till rörliga räntor, vilket innebär att ränteförändringar snabbt överförs till människors lånekostnader. Detta, tillsammans med den allmänna osäkerheten och den försvagade köpkraften, har också tydligt minskat volymen av bostadstransaktioner, och bostadspriserna har fallit med i genomsnitt drygt 10 procent sedan ett par år tillbaka. 

”Räntesänkningen är bra för Finlands ekonomi och lugnande nyheter för alla med bostadslån. Man bör dock komma ihåg att även om räntesänkningen ger lättnad för skuldsatta hushåll är det, som det ser ut idag, inte möjligt att återgå till tiden med nollränta. Vi förväntar oss också att den svaga takten på bostadsmarknaden kommer att fortsätta ett tag, men sänkningen av styrräntan som förväntas i juni bör stimulera bostadsmarknaden under andra halvåret”, säger Mikkonen. 

Förutom fallande räntor kommer den dämpade inflationen att bromsa prisuppgången, vilket tillsammans med löneökningarna och högre pensioner kommer att öka hushållens köpkraft. 

”Nedgången i konsumenternas köpkraft som vi sett de senaste åren är så stor att det kommer att ta flera år till att komma ikapp. Konsumenterna är fortfarande mycket försiktiga, och inte all ökning av inkomsterna kommer att riktas mot konsumtion, utan sparandet kommer också att öka i år. Det är förnuftigt att bygga upp besparingsbuffertar ifall de har behövt användas de senaste åren”, säger Mikkonen. 

Sysselsättningssituationen försämrades – särskilt i mansdominerade branscher 

Mikkonen observerade i sin ekonomiöversikt i början av året att arbetslösheten i mansdominerade branscher har börjat öka. Den fortsätter att öka och har ökat betydligt mer än kvinnors arbetslöshet. Detta återspeglas också i Sparbankernas kortdata, där en skillnad kunde noteras mellan kvinnors och mäns kortbetalningar. 

Det minskade antalet sysselsatta är dock enbart den privata sektorns problem. Antalet anställda inom den offentliga sektorn har ökat. 

”Även om utvecklingen på arbetsmarknaden har gått mot det sämre har situationen som helhet försvagats mycket måttligt. En anledning till detta är den långvariga kompetensbristen på arbetsmarknaden. Företagen har redan länge sagt att det är svårt att hitta kompetenta arbetstagare. Även om denna utmaning nu har lättat är det fortfarande det näst största hindret för tillväxt i finländska företag, det största hindret är otillräcklig efterfrågan”, säger Mikkonen. 

Konsumenternas förtroende är ytterst lågt

Till följd av krigsutbrottet i Ukraina och den snabba inflationen samt stigande räntor sjönk de finländska konsumenternas förtroende till en rekordlåg nivå. Många faktorer verkar dock redan vara lite bättre i konsumenternas vardag, vilket innebär att förtroendet långsamt kan förväntas börja stiga.  

”Prisökningen har lugnat ner sig, köpkraften växer igen och räntesänkningen finns i sikte redan inom en snar framtid. Arbetsmarknadsläget skapar dock motvind och konsumenterna upplever att risken för arbetslöshet är större än tidigare. Sammantaget förväntar vi oss dock att konsumenternas förtroende gradvis återhämtar sig i år. Andelen som måste använda sina besparingar eller bli skuldsatta har minskat något de senaste månaderna. Omkring 55 procent av konsumenterna kan fortfarande spara, även om deras andel före inflationsökningen var drygt 60 procent”, sammanfattar Mikkonen.

Mer info och intervjuer:

Henna Mikkonen
Chefsekonom, Sparbanksgruppen
henna.mikkonen@saastopankki.fi, 040 564 7918

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nyhet från M Picaut: “Dynamisk duo med aloe vera och svensk havre”

Published

on

By

Använd tillsammans eller var för sig. De nya Hydra-krämerna med svalkande aloe vera och lugnande havreolja från skånska gårdar återfuktar och stärker din hy.

– Det här är två riktiga superhjältar för sommarhuden, säger Mette Picaut, grundare och vd på M Picaut Swedish Skincare.

Hydra Pure Ultra Light Cream och Hydra Barrier Rich Cream från M Picaut Swedish Skincare innehåller svensk havreolja samt aloe vera.

En lättare kräm som lugnar, reparerar och återfuktar, och en rikare version som ger huden spänst och bygger upp skyddsbarriären. Hydra Pure Ultra Light Cream och Hydra Barrier Rich Cream är två “syster”-krämer som kompletterar varandra och ger huden fukt och lugn.

– Den här underbara duon kan användas tillsammans, som en dagkräm och en nattkräm, eller var för sig. Det är två härliga återställare som lugnar, läker och ger mycket fukt. Perfekt för torr och stressad hud, inte minst inför sommarsäsongen, säger Mette Picaut, grundare och vd på M Picaut Swedish Skincare.

Aloe vera och svenskodlad havre är huvudingredienser i båda hudvårdsprodukterna. Aloe vera ger en svalkande och återfuktande känsla samt dämpar irritation och solskadad hy. Den näringsrika havreoljan lugnar och läker.

– Havreolja är som bomull för huden! säger Mette Picaut som länge drömt om att få använda havre i sina hudvårdsprodukter.

– Vår svenskodlade havreolja är rik på lipider och essentiella fettsyror, vilket gör att den både tillför fukt och återställer hudens naturliga fuktbalans. Dessutom innehåller den antioxidanter, vitamin B och E och mineraler som magnesium, järn och zink. Det är guld för alla som vill dämpa och förebygga rodnad och irritation i huden.

De båda nyheterna från den prisbelönta svenska hudvårdsserien kompletterar varandra. Hydra Pure Ultra Light Cream är perfekt för yngre hud och dig som vill ha en lättare och lugnande dagkräm under sommarsäsongen. För dig som har mogen hy, eller vill ha en kompletterande nattkräm, innehåller den rikare varianten Hydra Barrier Rich Cream även ceramider som hjälper till att stärka hudens barriär och låsa in fukt på ett effektivt sätt.

– Hydra Pure Ultra Light Cream är en ultralätt kräm som passar fint på sommaren när vädret är varmt, eller till en ung hy hela året om. Den är härligt fuktgivande och dämpar hudrodnad. Hydra Barrier Rich Cream är en multifunktionell kräm som passar alla, såväl ung som äldre. För den mer mogna huden fungerar den fint som en dagkräm under årets varmare årstider, och hjälper till att ge huden en naturlig lyster och smidighet, säger Mette Picaut.

Att de båda Hydra-krämerna lanseras just inför sommarsäsongen är ingen slump.

– Tack vare att de innehåller så mycket svalkande aloe vera blir de lite som en skön “after sun” för ansiktet. De fungerar också perfekt för stressad eller känslig hy och dämpar svullnad och irritation, till exempel efter en dag i solen.

De båda Hydra-krämerna ligger dessutom i en något lägre prisklass än M Picauts övriga sortiment.

– Vår hudvårdsserie ska ha något för alla kunder, oavsett plånbok, säger Mette. Det här är vår present till alla som söker passionerad hudvård till ett förmånligt pris. Jag hoppas att våra Hydra-krämer ska kännas som en kram för huden och ge allt den behöver i form av lugn, fukt och fett! Naturligtvis är de lika härliga att använda hela året om!

Hydra Pure Ultra Light Cream

  • Lugnar och reparerar.
  • Håller huden smidig och återfuktad.
  • Minskar rodnad och irritation.
  • Perfekt som make up-underlag.

Ingredienser:

  • Havreolja har lugnande egenskaper, binder fukt och bildar en skyddande barriär på hudens yta.
  • Aloe vera återfuktar på djupet, ger svalka efter solen och hjälper mot eksem och andra hudproblem.
  • Squalane från oliver ger hyn en silkeslen finish.
  • Hyaluronsyra hjälper huden att bevara sin fuktnivå.

Hydra Barrier Rich Cream

  • Håller huden smidig och återfuktad.
  • Minskar rodnad och irritation.
  • Lugnar och minskar känslighet.
  • Skyddar och bevarar fukt.
  • Stärker och reparerar hudens naturliga barriär.

Ingredienser:

  • Havreolja har lugnande egenskaper, binder fukt och bildar en skyddande barriär på hudens yta.
  • Aloe vera återfuktar på djupet, ger svalka efter solen och hjälper mot eksem och andra hudproblem.
  • Squalane från oliver ger hyn en silkeslen finish.
  • Hyaluronsyra hjälper huden att bevara sin fuktnivå.
  • Ceramider stärker hudens barriär och låser in fukt.

För mer information:
Mette Picaut, grundare och vd, info@mettepicaut.se, +46 70-741873

M Picaut Swedish Skincare är en svensk prisbelönt hudvårdsserie som står för genomtänkt ekolyx med omtanke. Alla produkter tillverkas i Sverige och innehåller så hög halt av ekologiska ingredienser och avancerade biopatent som möjligt för att hjälpa huden att må som allra, allra bäst. www.mettepicaut.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Upptäck sommarens godisnyheter från Fazer

Published

on

By

Sött, syrligt, salt och mjuk kola med mjölkchoklad. Sommarens härliga nyheter från Fazer har landat i butikshyllorna. Här presenteras nya dubbla crunchy stycksaker från Dumle, Geisha och Karl Fazer och Tutti Frutti godispåsar i fruktiga, söta och syrliga smaker.   

Fyra nya oemotståndliga stycksaker med crunch 
”Dumle Crunchy Salted Caramel” innehåller mjuk salt kola, mjölkchoklad och salta vetepuffar.  

”Dumle Crunchy Lakrits” innehåller mjuk salt lakritskola, mjölkchoklad och salta vetepuffar. 

”Karl Fazer Crunchy” har smak av utsökt kola och mjuk hasselnötsnougat. Överdrag med salta vetepuffar och Fazer mjölkchoklad. 

”Geisha Crunchy” har en sammetslen mjölkchoklad som gömmer två olika fyllningar – hasselnötsnougat och frasiga rispuffar. 

Dumle Summer Mix – sommarens gladaste smaköverraskning på tillfälligt besök 
Somrig Dumlekola täckt med sammetslen mjölkchoklad finns nu som en mixpåse i smakerna hallon, päron och blåbär.  

Tutti Frutti Paradise – upplev paradiset i varje tugga  
Njut av en tropisk oas med vår godispåse Tutti Frutti Paradise. Denna sommarpåse innehåller en blandning av ljuvliga exotiska fruktsmaker, krispig saltlakrits och sötlakrits.  

Tutti Frutti Summer Rings Sour på tillfälligt besök 
En godispåse fylld av härliga sommarsmaker täckt med syrligt överdrag. Cola-Citron, Fläder-Äpple, Hallon-Rabarber och Blåbär-Kaktus är fruktiga och fräscha smakkombinationer.  

Tutti Frutti är gelatinfri, vegansk och tillverkad med naturliga färg- och smakämnen. Fri från palmolja. 

Fazer Lakritsi mixpåse 
Fazer Lakritsi mixpåse överraskar med mjuka, fyllda lakritsbitar i söta och färgglada hjärtformer. Välj din favorit bland kola-, citron- och hallonsmakande fylld lakrits. 

Fazer Lakritsi Sweet 
Fazers goda, söta och mjuka lakrits finns nu i hjärtformade format. En godisbit som fullkomligt smälter i munnen. 

För mer information vänligen kontakta:   
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige 076-128 74 85, press@fazer.com 

Fazer-koncernen   
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.     

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.