Connect with us

Marknadsnyheter

Fame-kampanjer är ett vinnande koncept: det visar ny forskningsrapport

Published

on

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. I en delrapport presenterades insikter som pekade på att kreativitet har flera positiva effekter på kampanjer. Nu släpps hela forskningsrapporten som bland annat visar att företag bör satsa på så kallade ”Fame-kampanjer”. 

Sveriges Annonsörer och NoA Consultings forskning syftar till att fördjupa kunskapen i hela branschen om vad som ger bäst effekt. I delrapporten som släpptes i augusti visade resultatet att kreativt belönade kampanjer ger större effekt. Baserat på analyser av 189 bidrag från de senaste två åren i reklamtävlingen 100-wattaren presenteras nu hela rapporten med fler insikter.  

En av de tydligaste insikterna är betydelsen av att skapa kommunikation som gör varumärket omtalat för att få stora effekter. Så kallade ”Fame-kampanjer”, ett begrepp myntat i tidigare forskning från Institute of practitioners in advertising, IPA. Fame-kampanjer ger större effekter på både varumärke och affärsmässiga nyckeltal som försäljning och marknadsandel. Framförallt tack vare att de genererar större spridning, räckvidd, delning och publicitet i media. Detta innebär att företag bör bygga in något i kommunikationen som överraskar eller har ett nyhetsvärde, så att målgruppen frivilligt vill ta del av den, prata om den och dela den.  

– De flesta annonsörer hoppas skapa Fame-kampanjer, men få lyckas. En nyckel till framgång är att inte underskatta vad som krävs. Till att börja med behövs en grundsyn på kommunikation där man tänker lika mycket på vad mottagarna tycker är intressant eller underhållande som på vad man själv vill ha sagt. Och dessutom förstår vad medier ser ett nyhetsvärde i. Man ska inte heller tänka på det som en snabbare billigare genväg, utan det kräver hårt jobb med både innehåll utförande. Och i de allra flesta fall betydande investeringar i köpta kanaler, säger Niklas Bondesson, doktor i marknadsföring på Stockholms universitet och rådgivare på NoA Consulting. 

Den slutliga rapporten mynnar ut i sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt. Likt delrapporten, visar slutrapporten att företag bör investera i kreativ kommunikation och fokusera på kommunikation som väcker känslor. Dessutom visar slutrapporten att företag bör prioritera att nå nya kunder, satsa på långsiktiga kampanjer samt hitta en bra balans mellan online och offline-kanaler.  

– Alla vet att marknadskommunikation är ett kraftfullt verktyg för att driva lönsam tillväxt, men däremot finns inget enkelt recept för att lyckas. Med den här rapporten vill vi bidra till mer kunskap om hur kommunikation faktiskt kan ge effekt genom att identifiera konkreta, säger Hanna Riberdahl, VD på Sveriges Annonsörer.  

Sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt

1. Prioritera att nå nya kunder. Varumärken växer främst genom att locka nya kunder. Då ökar även lojaliteten. Eftersom marknadskommunikation har en unik förmåga att nå utanför den befintliga kundbasen, säkerställ att en betydande del av kommunikationsbudgeten riktas mot denna målgrupp. Det ökar möjligheterna att driva affären. 

2. Blanda online- och offline-kanaler. Online-mediekanaler (t.ex. sociala medier-annonsering, sök eller online video) och offline-kanaler i den fysiska verkligheten (t.ex. utomhusreklam, linjär TV eller radio) kompletterar varandra väl. När offline adderas till online blir effekten större. 

3. Investera i kreativ kommunikation. Att skapa kreativ kommunikation, som är originell och sticker ut, kräver i regel extra tankearbete och tid. Den investeringen lönar sig. Effekterna på affären blir större. Både på kort och lång sikt. Kreativ kommunikation blir mer uppmärksammad, sprids bättre, gör varumärket mer gillat och visar att varumärket står för kvalitet och trovärdighet. 

4. Bygg varumärke med känslor. Kommunikation som väckor känslor fastnar bättre i minnet och har därför större effekt på varumärket över tid än renodlat rationell/informativ reklam. Lägg därför inte bara energi på vad budskapet ska vara i den varumärkesbyggande kommunikationen. Investera tid och kraft i hur budskapet ska förmedlas för att väcka målgruppens känslor. 

5. Ha tålamod. Långsiktiga kampanjer bygger varumärke bäst. Att bygga varumärke handlar om att aktivera och nöta in samma associationer om och om igen. Det görs bäst genom att vara konsekvent med varumärkesposition och kommunikationskoncept över flera år. Effekterna växer då över tid, i takt med att målgruppen lär sig att känna igen varumärket. 

6. Bygg in nyhetsvärde för att göra kommunikationen berömd. För att maximera chansen till uppmärksamhet och spridning, bygg in ett tydligt nyhetsvärde i kommunikationen (men fortfarande inom ramarna för den långsiktiga positionen och kommunikationskonceptet). Något som människor frivilligt vill ta del av, prata om och dela med andra. Och som media tycker är värt att uppmärksamma. 

Ta del av hela rapporten här

För ytterligare information kontakta:  
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer  
hanna.riberdahl@sverigesannonsorer.se 
0702-29 66 90 

Mer om forskningen 
Effektdatabasen är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. År 2020 utvecklades bidragsformuläret i nära samarbete med forskare och experter inom reklam och marknadsföring, samt byråer med stor tävlingserfarenhet. Syftet var att få en bättre och mer rättvis tävling och att fördjupa kunskapen i hela branschen om vad som ger bäst effekt. Forskningsansvarig är Dr. Niklas Bondesson från NoA Consulting och Stockholms universitet.

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation och ett nätverk för marknadsförare. Med drygt 5 000 marknadsförare representerade i ca 400 medlemsföretag i Sverige (2021) driver Sveriges Annonsörer flera viktiga branschinitiativ inom områdena effekt, transparens, ansvar och hållbarhet. Sveriges Annonsörer har också ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). 

Med hjälp av kunskapshöjande insatser i form av utbildningar, certifieringar, webinar, guider, rapporter, rådgivning samt rekommendationer och riktlinjer får medlemmar stöd och vägledning inom marknadsföringens viktigaste områden. Läs gärna mer på www.sverigesannonsorer.se

Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Naomi Klein till Stockholm 16 maj

Published

on

By

För första gången sedan 2015 kommer författaren och aktivisten Naomi Klein till Sverige. Den 16 maj kl 19.30 berättar hon om sin nya bok på Rival i Stockholm. Kvällen är ett samarbete mellan Ordfront förlag, Katalys, Antropocenlaboratoriet, Aftonbladet kultur och ABF Stockholm.

NaomiKleincreditSebastianNevols

Författaren, journalisten och aktivisten Naomi Klein är en av vår tids största tänkare. Hon är känd för sina banbrytande böcker om globalisering, kapitalism och klimatförändringar såsom No logo, Chockdoktrinen och Det här förändrar allt.

Nu kommer hon för första gången på nästan tio år till Sverige, Stockholm, för att tala om sin senaste bok.

Boken, Doppelgänger – En färd genom spegelvärlden, är en slags guidebok för en illavarslande samtid, för alla som har gått vilse i internets irrgångar och undrar varför politiken har blivit så galet snedvriden. På största allvar konfronterar Naomi Klein konspirationstänkandets dubbelexponeringar och tar till sin hjälp bland annat Sigmund Freud, Jordan Peele, Alfred Hitchcock och bell hooks. Klein analyserar skickligt samtidens förvridna nyhetsrapportering och politiska klimat, och med humor och värme ger hon oss en berättelse som går närmare inpå det egna jaget än någonsin förr. Finns det en väg ut ur denna kollektiva yrsel och hur kan vi kämpa för det som verkligen betyder något?

Den 16 maj kl 19.30 samtalar Naomi Klein med Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson på Rival i Stockholm. Missa inte denna unika chans att höra Naomi Klein live. Kvällen är ett samarbete mellan Ordfront förlag, Katalys, Antropocenlaboratoriet, Aftonbladet kultur och ABF Stockholm. 

Här kan du köpa biljetter.

För pressförfrågningar kontakta: Christoph Fielder, christoph@ordfrontforlag.se eller Jenny Bjarnar, jenny@ordfrontforlag.se

Läs mer om Naomi Klein här samt ladda ner pressbilder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma i AegirBio AB (publ) den 26 april 2024

Published

on

By

AegirBio AB (publ) höll den 26 april 2024 extra bolagsstämma. Stämman fattade i huvudsak följande beslut.

Val av styrelse

Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex (6) styrelseledamöter utan suppleanter för tiden intill slutet av årsstämman 2024.

Stämman beslutade att omvälja Marco Witteveen, Fredrik Häglund och William Vickery samt att välja Bill Ferenczy, Jens Umehag och Michael Schwartz till nya styrelseledamöter, samtliga för tiden intill årsstämman 2024, samt att Anders Ingvarsson inte längre ska kvarstå i styrelsen. Stämman beslutade att välja Jens Umehag som styrelsens ordförande.

Beslut om ändring av villkor för konvertibler av serie 2023/2025

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ändring av villkoren för bolagets konvertibler av serie 2023/2025 som beslutades på extra bolagsstämma den 20 januari 2023. De huvudsakliga ändringarna innebär att:

1. lånets förfallodag ändras till den 20 januari 2026

2. konvertering kan påkallas till och med den 2 januari 2026

3. ingen begäran för konvertering ska vara för mindre än 500 000.

För mer detaljerad information om innehållet i beslutet hänvisas till den fullständiga kallelsen till extra bolagsstämman.

Kallelse till extra bolagsstämman samt fullständigt förslag avseende extra bolagsstämmans beslut finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.aegirbio.com.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christel Dahlberg, CFO Aegirbio AB

Epost: ir@aegirbio.com

AegirBio i korthet

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som grundades 2019 för att erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel via sin unika patenterade teknologiplattform. I juni 2020 noterades AegirBio på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostisk teknologi till marknaden, att göra diagnostik mer tillgänglig, enklare att använda och att ge korrekta och lätt överförbara resultat. För mer information, se Aegirbios hemsida www.aegirbio.com

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkomission AB; adviser@eminova.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hifab utser ny CFO

Published

on

By

Hifab utser Johan Lakfors till ny CFO, med ansvar för bolagets finans- och ekonomifrågor. Johan har arbetat på Hifab sedan november 2020, senast i rollen som Ekonomichef. Han har tidigare erfarenhet från roller som bland annat Financial Controller på Marginalen Bank, Ekonomichef på Porsche Center och Controller på GE Capital. 

Johan är och kommer fortsatt vara en del av Hifabs ledningsgrupp. Han tillträder rollen som CFO den 29 maj 2024.

För ytterligare information kontakta:

Emma Johansson
CMO & Kommunikationschef
073-072 37 66
emma.johansson@hifab.se

Nicke Rydgren
CEO
070-543 59 00
nicke.rydgren@hifab.se

Hifab är ett konsultbolag inom fastigheter och samhällsbyggnad. Vi erbjuder oberoende rådgivning och ledning där vi hjälper våra kunder med strategi i förändring, ledning i projekt och tekniska tjänster i drift och förvaltning. Hifab grundades 1947, omsätter 300 miljoner och finns representerade över hela Sverige. Läs mer på hifab.se.

Hifab är noterat på Nasdaq First North Growth Market och vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: ca@mangold.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.